”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Leibniz » 2018-11-20 2:34:12

En relevant artikel i Dagens Samhälle.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fo ... axer-24909
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Flinta » 2018-11-21 23:40:06

Välfärdssystem som håller oss vid liv påstås hålla oss i utanförskap. Men nej, sjukskrivning, sjukersättning och försörjningsstöd är inte utanförskap. Utanförskapet finns i hotet om att inte ha något att leva på, i misstron från samhälle och myndigheter.


Ja det utanförskap många upplever beror säkert på befogad oro över otillräckliga skyddsnät som många faller igenom.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Alien » 2018-11-22 3:21:11

Det här är ju fruktansvärt:

Dagens Samhälle skrev:”A är autistisk, döv och rörelsehindrad med svåra smärtor och kognitiv utmattning. Han nekas assistans och teckenspråkstolk, får inte ledsagning till vård eller möten med myndigheter. Hemtjänsten kan inte hjälpa honom till toaletten; tid saknas för lyften. Personal och beslutsfattare runt A har fått för sig att ”han kan om han vill”. Därför läggs saker utom räckhåll – mediciner, telefon, blöjor, vattenflaska – och A lämnas att äta själv trots att han inte kan. Ibland utsätts A för våld och hån av personal vilkas namn han aldrig fått veta. Sällan finns tid att kommunicera i text. A längtar efter samvaro med sitt barn, en dusch och lite fika. Han har rätt till det enligt LSS. På pappret. ”
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fo ... axer-24909

Alltså kommunen ska ju följa lagen och göra rätt från början. Men i stället gör de avsiktligt fel och räknar kallt med att de flesta inte orkar överklaga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Vildsvin » 2018-11-22 10:14:57

Alien skrev:Det här är ju fruktansvärt:

Dagens Samhälle skrev:”A är autistisk, döv och rörelsehindrad med svåra smärtor och kognitiv utmattning. Han nekas assistans och teckenspråkstolk, får inte ledsagning till vård eller möten med myndigheter. Hemtjänsten kan inte hjälpa honom till toaletten; tid saknas för lyften. Personal och beslutsfattare runt A har fått för sig att ”han kan om han vill”. Därför läggs saker utom räckhåll – mediciner, telefon, blöjor, vattenflaska – och A lämnas att äta själv trots att han inte kan. Ibland utsätts A för våld och hån av personal vilkas namn han aldrig fått veta. Sällan finns tid att kommunicera i text. A längtar efter samvaro med sitt barn, en dusch och lite fika. Han har rätt till det enligt LSS. På pappret. ”
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fo ... axer-24909

Alltså kommunen ska ju följa lagen och göra rätt från början. Men i stället gör de avsiktligt fel och räknar kallt med att de flesta inte orkar överklaga.

Min gissning är att personalen är van vid NT rörelsehindrade och därför tolkar honom bokstavligt. Medan han har svårt att kommunicera och därför inte vet hur han ska säga att han vill att personalen ska lägga saker på en viss plats. Så då säger han istället att han inte kan nå saken. Detta är obegripligt för personalen som inte vet att man måste läsa mellan raderna. De säger något om att han kan nå saken om han vill, vilket gör honom frustrerad eftersom det inte är den fysiska nåbarheten han tänker på. Sen blir det bråk.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Toblerone » 2018-11-22 10:27:59

Jag har själv jobbat en del med sånt - hemtjänst, boendestödjare, personlig assistent. Och jag tror att det inte handlar om en generell förändring i folks attityder, utan delvis handlar det förstås om pengar. Sverige har haft det så bra på det området att hela övriga västvärld har beundrat det. Jag är inte så förvånad att man börjar märka att man inte riktigt har råd med det. Det var väl lite för bra för att vara sant?

En annan anledning är att såna jobb inte är bra betalda, och det finns ingen hög arbetslöshet i Sverige, så vem får dessa jobb? Outbildade personer, kanske har de andra brister också, en del kan knappt svenska. Dåliga förutsättningar för att det ska bli bra.

Och sedan är det inte alltid lätt heller. Vissa personer är jättesvåra att jobba med och det går förstås inte ihop med att betala låga löner.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav BellaBelle » 2018-11-22 13:30:43

En teori - av många - är att Sverige kan ha lagt ut för mycket pengar på att ta hand om ”vuxna barn”:

”En av de mest dramatiska scenerna från de senaste årens Sverige är för mig alla de bilder där uppenbart vuxna människor – män med fru och barn i sina hemländer – ömsint plåstras om av sina svenska värdfamiljer. Den grad av tillgjordhet som kunde skapa ett sådant läge – där vuxna män låter sig bli behandlade som femtonåringar, och där vuxna personer lägger alla tvivel åt sidan och går in i rollen som ömma fosterföräldrar – kan inte ha varit bra för någon.”

https://ledarsidorna.se/2018/11/ssus-va ... ra-svaret/

Många HVB-hem har målgruppen ”ensamkommande”, och det har väl kostat en slant. Grupper ska inte ställas mot grupper, heter det dock, så förmodligen har neddragningarna i LSS för barn med funktionsnedsättningningar inger samband med detta alls.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Alien » 2018-11-22 13:39:03

Vildsvin skrev:
Alien skrev:Det här är ju fruktansvärt:

Dagens Samhälle skrev:”A är autistisk, döv och rörelsehindrad med svåra smärtor och kognitiv utmattning. Han nekas assistans och teckenspråkstolk, får inte ledsagning till vård eller möten med myndigheter. Hemtjänsten kan inte hjälpa honom till toaletten; tid saknas för lyften. Personal och beslutsfattare runt A har fått för sig att ”han kan om han vill”. Därför läggs saker utom räckhåll – mediciner, telefon, blöjor, vattenflaska – och A lämnas att äta själv trots att han inte kan. Ibland utsätts A för våld och hån av personal vilkas namn han aldrig fått veta. Sällan finns tid att kommunicera i text. A längtar efter samvaro med sitt barn, en dusch och lite fika. Han har rätt till det enligt LSS. På pappret. ”
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fo ... axer-24909

Alltså kommunen ska ju följa lagen och göra rätt från början. Men i stället gör de avsiktligt fel och räknar kallt med att de flesta inte orkar överklaga.

Min gissning är att personalen är van vid NT rörelsehindrade och därför tolkar honom bokstavligt. Medan han har svårt att kommunicera och därför inte vet hur han ska säga att han vill att personalen ska lägga saker på en viss plats. Så då säger han istället att han inte kan nå saken. Detta är obegripligt för personalen som inte vet att man måste läsa mellan raderna. De säger något om att han kan nå saken om han vill, vilket gör honom frustrerad eftersom det inte är den fysiska nåbarheten han tänker på. Sen blir det bråk.

I detta fall så verkar problemet ligga i personalens attityd och bristande kunskaper. Det är inte personalens uppgift att uppfostra de funktionshindrade. Givetvis ska de inte heller håna dem el tillgripa våld. Tala om brist på empati!

Det verkar vara fel sorts människor som jobbar inom hemtjänsten, vilket förstås beror på att det är svårt att få tag på personal dit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav BellaBelle » 2018-11-22 13:41:38

2015:

”Andersson: Dämpa kostnadsökningarna
Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är kostnaden för assistansersättningen för stor. Den nya flyktingsituationen gör att hon vill få ner kostnaden, sa hon på en pressträff i oktober.

– Det handlar också om att dämpa kostnadsökningarna på andra områden, vi måste få ner kostnaderna för sjukförsäkringen och assistansersättningen, säger Andersson.”

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skena ... sattningen
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Alien » 2018-11-22 13:58:50

BellaBelle skrev:2015:

”Andersson: Dämpa kostnadsökningarna
Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är kostnaden för assistansersättningen för stor. Den nya flyktingsituationen gör att hon vill få ner kostnaden, sa hon på en pressträff i oktober.

– Det handlar också om att dämpa kostnadsökningarna på andra områden, vi måste få ner kostnaderna för sjukförsäkringen och assistansersättningen, säger Andersson.”
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skena ... sattningen


Det är inte 2015 längre:

SR skrev:Färre ensamkommande, mindre statliga resurser och åldersuppskrivningar. Verksamheten vid svenska HVB-hem minskar drastiskt – och hundratals anställda varslas runt om i landet.

För två år sedan, när hundratusentals flyktingar och migranter sökte sig till Sverige, byggde kommunerna upp stora organisationer för att ta emot dem med kort varsel.

Nu varslas hundratals anställda vid kommunala HVB-hem med nästan lika kort varsel. Hemmen stängs ner eller ombildas till mindre resurskrävande stödboenden.
---
Under 2015 sökte 35 369 ensamkommande barn och unga asyl i Sverige. I år var det 1 103 fram till sista oktober.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6824850

För övrigt är det inte funktionshindrade som bor på HVB. De funktionshindrade bor hemma el på gruppboende. De behöver assistans el boendestöd. Men får i stället hemtjänst, vilket tydligen kan fungera så dåligt som i citatet i mitt första inlägg.

Kommunerna kan förstås ha ont om pengar, men det är egentligen inte ett godtagbart skäl att neka någon LSS-åtgärder. Och det behöver inte hindra personalen från att behandla de funktionshindrade med respekt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav BellaBelle » 2018-11-22 14:08:37

Alien skrev:
BellaBelle skrev:2015:

”Andersson: Dämpa kostnadsökningarna
Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är kostnaden för assistansersättningen för stor. Den nya flyktingsituationen gör att hon vill få ner kostnaden, sa hon på en pressträff i oktober.

– Det handlar också om att dämpa kostnadsökningarna på andra områden, vi måste få ner kostnaderna för sjukförsäkringen och assistansersättningen, säger Andersson.”
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skena ... sattningen


Det är inte 2015 längre:

SR skrev:Färre ensamkommande, mindre statliga resurser och åldersuppskrivningar. Verksamheten vid svenska HVB-hem minskar drastiskt – och hundratals anställda varslas runt om i landet.

För två år sedan, när hundratusentals flyktingar och migranter sökte sig till Sverige, byggde kommunerna upp stora organisationer för att ta emot dem med kort varsel.

Nu varslas hundratals anställda vid kommunala HVB-hem med nästan lika kort varsel. Hemmen stängs ner eller ombildas till mindre resurskrävande stödboenden.
---
Under 2015 sökte 35 369 ensamkommande barn och unga asyl i Sverige. I år var det 1 103 fram till sista oktober.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6824850

För övrigt är det inte funktionshindrade som bor på HVB. De funktionshindrade bor hemma el på gruppboende. De behöver assistans el boendestöd. Men får i stället hemtjänst, vilket tydligen kan fungera så dåligt som i citatet i mitt första inlägg.

Kommunerna kan förstås ha ont om pengar, men det är egentligen inte ett godtagbart skäl att neka någon LSS-åtgärder. Och det behöver inte hindra personalen från att behandla de funktionshindrade med respekt.


Tack, vad bra! Jag var orolig över att det kunde ha något med ekonomi att göra, men bra att det inte är det som är skälet. Blir ju lite orolig av att läsa att det är förslag på att LSS-insatsen ledsagare ska dras in. Men antagligen är det bara för att insatsen ska ersättas med något ännu bättre, min kompis sa att det nog var så! :-)Happy

Dock: ”HVB
Neuropsykiatri · Psykosocial problematik · Våldsutsatta kvinnor
Människor i kris kan behöva hjälp utanför familjen för att hitta rätt igen. Våra HVB verksamheter bedriver vård eller behandling under tiden som personen bor hos oss. Vi har HVB-hem för ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder och ungdomar med psykosocial problematik.”

https://www.attendo.se/HVB
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Alien » 2018-11-22 14:24:07

Jag har bara läst om HVB när det gäller problemungdomar, med el utan NPF. Så jag tänker mig att HVB är något tillfälligt, medan t ex gruppboende är något permanent.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Toblerone » 2018-11-23 10:43:40

Alien skrev:
För övrigt är det inte funktionshindrade som bor på HVB. De funktionshindrade bor hemma el på gruppboende. De behöver assistans el boendestöd. Men får i stället hemtjänst, vilket tydligen kan fungera så dåligt som i citatet i mitt första inlägg.

Kommunerna kan förstås ha ont om pengar, men det är egentligen inte ett godtagbart skäl att neka någon LSS-åtgärder. Och det behöver inte hindra personalen från att behandla de funktionshindrade med respekt.


När jag jobbade med sånt, och det var också åt Attendo, då var det både boendestöd och hemtjänst som de skötte. Jag jobbade bara en sommar där, och har inte helt koll på vad som avgjorde om man fick hemtjänst eller boendestöd, men det är ju lite olika uppgifter, så att säga. Hemtjänst är för gamla eller fysiskt funktionshindrade. Samtidigt kan det överlappa, självklart. Det går lite in i varandra. Och boendestödjare kan ibland också hjälpa till och städa eller liknande. Dock inte främst.

Men jag tänker att det ju kan vara så att det i artikeln står "hemtjänsten", för att samma personalen även utför hemtjänst. Men det är inte omöjligt att de var hos honom för boendestöd ändå, eftersom bolag - kommun och privata så som Attendo - gärna slår ihop dem verksamheterna. Att de ska behandla folk med respekt är självklart. Och att de kan ha svårt att få vettig personal, det vet vi också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Toblerone » 2018-11-23 10:45:21

Alien skrev:Jag har bara läst om HVB när det gäller problemungdomar, med el utan NPF. Så jag tänker mig att HVB är något tillfälligt, medan t ex gruppboende är något permanent.


Ja, HVB är behandlingshem och därmed tillfälligt. Man bor inte alltid där heller. Dvs. det finns de som man går till under dagarna bara.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

”Föraktet mot oss funktionshindrade växer”

Inläggav Fretshi » 2018-11-23 21:24:53

Det är precis därför jag skulle vilja jobba inom vården, för att hjälpa folk.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in