Hoarda, fast med data

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hoarda, fast med data

Inläggav kiddie » 2018-11-16 9:35:33

Har stött på rätt många hoarders bland aspergare. De flesta har inte varit extrema, men det har iallafall ofta funnits ett visst hoardingbeteende hos ganska många. Jag är en medelmåttig hoarder av ting. Dvs jag är väl knäpp men inget emot sådant man ser på skräck-TV.

Data är enkelt att hoarda, det tar ju ingen plats. Hur är ni med data? Har ni sentimentala känslor eller andra band till data? Jag funderade på det när jag brutalt började sålla i min inkorg här. Ingen export av meddelande här inte! Fast samtidig kändes det fel. Men jag vet att jag inte kan spara allt.

Däremot sparar jag rätt mycket annan data, mejl, chattloggar, halvfärdiga texter, konstiga bilder som jag inte vet om jag någonsin kommer använda mm. Har t o m gått så långt att jag t o m tagit kort på något som måste kastas bort, eftersom saken tar plats men kortet inte gör det.

Ja hej hå vilken rolig skalle man har.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hoarda, fast med data

Inläggav Fabela » 2018-11-16 14:18:10

En till anmäler sig. Här sparas det till förbannelse.
Vågar inte ens tänka på hur mycket jag skulle ha, om jag inte blivit av med precis allt flera ggr iom datorkrascher. För inte gör jag några backuper inte, hu så ordentligt :wink: , så det enda som räddas såna ggr är sånt som ligger ute på nätet, som t.ex. mejlen.

Alltså... bara sparade länkarna. Det där "Åh så intressant, det där måste jag ABSOLUT läsa/göra/lyssna på sen!" Funkar inte så - det kan bli 10-30 per dag eller mer. Jag hinner ju aldrig ikapp. Försöker rensa emellanåt, för att ha nån chans att hitta bland dem, men har ändå (för) mycket sånt.

Och bilder, att använda som "minneslappar", inspiration mm. Fast det har jag blivit lite bättre på, mest därför att jag till slut får spelet för att jag inte hittar bland dem, och då åker allt i papperskorgen, utan nåd.

Plus diverse annat.

Det enda av det jag förlorat, som jag verkligen sörjer, är allt jag hade om de ovanliga hundraserna som intresserar mig, inklusive foton och filmklipp på mina egna hundar och deras släktingar. Hade även sånt jag fått av folk privata vägar, som inte finns på nätet och inte går att få tag i igen av olika skäl.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hoarda, fast med data

Inläggav mondo beyondo » 2018-12-02 12:55:31

Ja, information. Jag tror eftersom jag var så lost in the blåst hela min uppväxt och mer därtill så har information blivit väldigt viktigt för mig, att kunna förstå saker.

Bilder med, de bär historia. Det som varit är viktigt med.

Jag har tänkt att jag ska skanna in alla dokument för att sen kunna slänga alla papper men nu när jag skaffat mig en skanner inser jag att det är en stor mängd och skulle kosta dyrt då gratistjänster ej har stor plats. *Dilemma*

Endast en datorkrasch med blue screen hos mig och som inte gick att fixa, men hade haft klok pojkvän som sett till att jag sparat saker på externa hårddiskar, så tack för det! :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in