Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Neutrino » 2018-11-14 12:15:59

Jag tycker att det är svårt att få min ekonomi att fungera och skulle behöva lite tips/råd. Själva inkomsten är för stunden relativt stadig (har aktivitetsersättning) men jag kan inte påstå att jag är särskilt bra på att hantera pengar. Jag tror att jag tenderar att spendera mycket pengar på mina intressen och jag spenderar säkert för mycket pengar på andra mindre nödvändiga saker också, vilket gör att jag alltid har svårt att få pengarna att räcka. Hela situationen gör att jag skäms och känner mig stressad och mina föräldrar är ganska upprörda över att jag, en vuxen person på 28 år, har så svårt med det här.

Jag upplever att jag har svårt att veta hur jag ska prioritera saker. Jag har även alltid mycket svårt att föreställa mig saker (inte bara gällande ekonomin) och att generalisera och jag tycker därför att det är svårt att se exakt var mina pengar tar vägen samt hur jag ska göra för att få det att fungera bättre. Funderar på om det skulle bli lättare för mig om jag hade något hjälpmedel som gjorde det hela mer visuellt så att jag faktiskt kan se hur det ligger till med min ekonomi. Vad tror ni om det och har ni något tips på något bra hjälpmedel (en app eller liknande)? Är det här något jag kan be om hjälp med hos Habiliteringen?

Slutligen, är det här ett vanligt problem för er andra med autism? Kan ni relatera till det?

Tack för hjälpen!
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Yahoo » 2018-11-14 12:39:02

Neutrino skrev:Jag upplever att jag har svårt att veta hur jag ska prioritera saker. Jag har även alltid mycket svårt att föreställa mig saker


Är inte detta ganska vanliga svårigheter vi med asperger kan ha?
Yahoo
Bannad
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-11-03

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav ankhh » 2018-11-14 14:05:16

Manuellt hanteringsförslag: kolla dina räkningar över ett år (relativt enkelt om du har internetbank). Skriv ner alla dina fasta utgifter per månad (hyra, internet, eventuella lån, etc) och lägg sedan till periodiska fasta räkningar (försäkringar, elräkning, etc) i den månad de kommer - alltihop antingen i en kalender eller i en simpel Januari - Decemberlista.

Då blir det väldigt lätt att se hur mycket du har över att röra dig med varje månad, i och med att inkomsten är fast. Personligen sätter jag i det läget ett tak för hur mycket jag får spendera per månad (jag försöker spara lite också), och jodå, det innebär att jag ibland får avstå från inköp jag gärna skulle vilja göra. Det vägs upp av att se beloppet på sparkontot öka, och att känna tryggheten i att ha i alla fall en liten buffert.

Det som verkligen är nödvändigt, som normalt inte går genom räkningar, är ju mat. Jag använder frysen väldigt mycket: har byggstenar eller färdiglagade rätter i portionslådor i frysen, ofta för två veckor framåt eller mer. Jag har därmed ingen direkt koll på matutgifterna, men ser till att "lagret" (som f.ö. också innefattar konserver av sådant som fungerar som byggstenar i matlagning) fylls på i början av månaden.

Det där svåra med att prioritera är förstås helt personligt. Det är bara du som kan avgöra vad som är viktigt för dig - men jag tror att man mår bra mycket bättre om man lyckas hålla sig inom de gränser man har råd med. Då slipper man ågren och skamkänslor över att vara vuxen och ändå ha svårt att klara ekonomin.

Till sist: det tog mig bra många år av bortslösade pengar för att komma på det här med att göra månadslista över faktiska utgifter, istället för de vanliga konsumentråden att beräkna vad man ska lägga på mat, kläder, etc. Kan självklart inte säga om det beror på autism eller något annat, men inte har det varit lätt eller självklart.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Fabela » 2018-11-14 14:32:10

Jag är verkligen inte rätt person att ge råd vad gäller pengar, men nånting superenkelt en jobbarkompis gjorde för att ha koll så att den lilla inkomsten räckte månaden ut för henne och hennes barn:

Först gjorde hon den sortens översikt ankhh nämner. Pengarna som blev kvar att spendera delade hon upp och stoppade i kuvert, ett för varje vecka till nästa lön.
Det funkade för henne, hon hade självdisciplin nog att inte nalla ur kommande veckors kuvert eller sparkontot.
För många är det lättare att ha koll på kontanter, det är nånting konkret man kan hålla i handen och se att det minskar. Siffror på en display är mer abstrakt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav truthseeker » 2018-11-14 18:13:59

Skaffa ett heltidsjobb så löser det sig själv. Dels kommer du vara för trött för att göra något annat än äta jobba och sova. På det så får du dessutom en normal lön som bara läggs på hög. Problem solved.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Neutrino » 2018-11-14 18:37:43

truthseeker skrev:Skaffa ett heltidsjobb så löser det sig själv. Dels kommer du vara för trött för att göra något annat än äta jobba och sova. På det så får du dessutom en normal lön som bara läggs på hög. Problem solved.


Är du seriös? Livet fungerar inte riktigt så. Men ja, bra om det fungerar för dig.

Tack för svar, ni andra! Ska ha det ni nämnde i åtanke och ska även se om min kurator har något tips. Verkar exempelvis vara en bra idé att faktiskt ha pengarna i kontanter så att jag kan se hur det minskar.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav truthseeker » 2018-11-14 18:46:34

Neutrino skrev:Är du seriös? Livet fungerar inte riktigt så. Men ja, bra om det fungerar för dig.


Varför skulle jag inte vara seriös? Och det är min uppfattning att livet visst funkar så
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Neutrino » 2018-11-14 18:49:06

truthseeker skrev:
Neutrino skrev:Är du seriös? Livet fungerar inte riktigt så. Men ja, bra om det fungerar för dig.


Varför skulle jag inte vara seriös? Och det är min uppfattning att livet visst funkar så


Bra att det fungerar för dig som sagt.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav nescio » 2018-11-14 19:21:53

Neutrino skrev:Jag tror att jag tenderar att spendera mycket pengar på mina intressen
Du kan börja med ett nytt intresse: bokföring.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Huggorm » 2018-11-14 20:28:42

truthseeker skrev:Varför skulle jag inte vara seriös? Och det är min uppfattning att livet visst funkar så
Och jag håller med, antingen har man tid och ork eller så har man pengar, något mellanting tycks inte finnas.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav slackern » 2018-11-14 20:45:10

En arbetsterapute på habliteringen kan säkert hjälpa dig med hjälpmedel. Annars kan säker en LSS-handläggare på socialkontoret hjälpa dig med att få en god man om du har det behovet.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjälp med att få kontroll på ekonomin?

Inläggav Kotten » 2018-11-15 9:32:28

ankhh skrev:Manuellt hanteringsförslag: kolla dina räkningar över ett år (relativt enkelt om du har internetbank). Skriv ner alla dina fasta utgifter per månad (hyra, internet, eventuella lån, etc) och lägg sedan till periodiska fasta räkningar (försäkringar, elräkning, etc) i den månad de kommer - alltihop antingen i en kalender eller i en simpel Januari - Decemberlista.

Då blir det väldigt lätt att se hur mycket du har över att röra dig med varje månad, i och med att inkomsten är fast. Personligen sätter jag i det läget ett tak för hur mycket jag får spendera per månad (jag försöker spara lite också), och jodå, det innebär att jag ibland får avstå från inköp jag gärna skulle vilja göra. Det vägs upp av att se beloppet på sparkontot öka, och att känna tryggheten i att ha i alla fall en liten buffert.


Brukar göra ungefär så, skriver upp hur stor inkomst jag
har, drar av de utgifter jag vet att jag har den månaden,

Exempel (fiktivt) för november månad:

Inkomst 13768,00
Hyra -3954,00
TV -600,00
Fack -350,00
Tele -690,00

Kvar 8174,00

Dividerar sedan 8174,00 med 30
och kan då göra av med 272,46 om dagen.

Låt oss säga att jag gör av med 154,14
den 1 november, då har jag kvar 8019,86

Då kan jag resten av månaden göra av med
8019,86 / 29 = 276,54 om dagen.

Brukar dessutom göra nån slags budget
hur mycket jag får göra av med på olika saker,
mat, nöje, resor, dagstidningar. . .
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in