Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-01 21:00:13

Jag har nu ökat dosen på min antidepressiva medicin samt varit inlagd i 2 veckor.
Jag känner att mitt smaksinne har kommit tillbaka igen och kan uppskatta vanlig mat mer nu.

Har kommit till insikten att rutiner är viktiga.
Förut åt jag bara det jag var sugen på och som deprimerad så smakar ju inte vanlig mat så bra, man går till det söta för att få lindring mot depressionen.

Jag behövde nog den inläggningen för att stabilisera mig.

Vilket säkert kommer hjälpa mot min dåliga ekonomi.
Var en skötare där som levde på 400 i månaden och jag blev inspirerad av henne.

Jag mådde nog inte jättebra när jag skrev de där sakerna.
Ska försöka bättra mig på att uppträda bättre i denna tråd då det också kan vara en källa till glädje.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-11-09 23:43:12

Kanske får någon någon idé om hur ni kan äta billigare:

Dyra uteluncher, mat som möglar i kylskåpet och storkok som aldrig blir av. Här tipsar dietisten och föreläsaren Hanna Olvenmark om hur du kan sänka dina matkostnader och samtidigt spara tusenlappar.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hannatips
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-10 10:38:27

Fretshi skrev:Jag känner att mitt smaksinne har kommit tillbaka igen och kan uppskatta vanlig mat mer nu.

Har kommit till insikten att rutiner är viktiga.
Förut åt jag bara det jag var sugen på och som deprimerad så smakar ju inte vanlig mat så bra, man går till det söta för att få lindring mot depressionen.

Jag mådde nog inte jättebra när jag skrev de där sakerna.
Ska försöka bättra mig på att uppträda bättre i denna tråd då det också kan vara en källa till glädje.


Det låter logiskt. Och även mycket talande för hur depressioner kan yttra sig. Har en kompis som känsloäter och då måste det vara sött. När jag var deprimerad, smakade all mat papp, men jag käkade vad som blev ändå lixom. Jag tror jag är ganska underaktiv inte bara i depressionen utan även i min natur. Så istället för att aktivt söka något som smakade bättre så sket jag lixom i det. Och åt bara mindre än vanligt.

Jag uppträder rätt illa ibland, men man är bara människa. Jag erkänner mina misstag och det gör du med. Sånt är bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-12 19:51:29

Fretshi skrev:Okej ber om ursäkt till trollmor för mitt dåliga bemötande mot henne.
Ingen fara, jag vet ju att du inte mådde bra. Jag ska själv träna på att inte svara på precis allt.

(Men jag kan försäkra dig att jag ofta inte mår bra alls, jag heller. Om nu det kan vara dig till tröst.)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-12 23:06:13

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Okej ber om ursäkt till trollmor för mitt dåliga bemötande mot henne.
Ingen fara, jag vet ju att du inte mådde bra. Jag ska själv träna på att inte svara på precis allt.

(Men jag kan försäkra dig att jag ofta inte mår bra alls, jag heller. Om nu det kan vara dig till tröst.)


Du får svara på vad du vill!
Men jag överreagerade på vissa saker som kan härledas till min depression.

Har nog inte helt kommit ur den men fick en del insikter senast jag var inlagd.

Är du nedstämd eller har du ångest?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-12 23:07:48

Pratade med en annan som också har socialbidrag och han brukar också bli pank i slutet av månaden så det är nog inte bara jag som har det kämpigt även om jag måste vara noga med vad jag handlar och skippa dyra uteluncher.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 1:00:10

Nä, det är kämpigt att ha socbidrag. Har haft det i flera år och inte blev det lättare med tiden. Saker som folk tog för givet var svårt. T ex skulle jag gå i miljöterapi och då fick man själva terapin på högkostnad och soc betalade det. Men i miljöterapin ingick även att man lagade "riktig" mat. Sånt lyx hade inte jag råd med och sa det på miljöterapin att kan jag inte komma och slippa äta. Men det fick jag inte. I dagens pengar var det nog 60-70 kr om dagen. De FATTADE inte att det inte var småpengar. "Mat måste man ju ha". Den tiden verkligen gröpte ur min ekonomi. Extra från soc fick man inte för det räknades som mat man annars skulle ätit hemma. Jojo, så mycket?? När man knappt hade pengar..

Terapitanterna tyckte jag var hård mot mig själv som gick 3,5 km dit och samma hem. Men med de matkostnaderna fanns det inte på kartan att få busspengar och jag fick avslag från soc att få extra till bussen.

Även när jag hade färre utgifter och det gick ihop på soc, fanns det inget man kunde spara av. Det var alltid nere på noll precis innan de nya pengarna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-13 12:53:45

Fretshi skrev:Är du nedstämd eller har du ångest?
Nej, det är andra problem. Även jag har levt på soc, vilket för mig var ett ekonomiskt lyft, men de krävde att jag avregistrerade den firma jag förut hade försökt leva på. Ja, alltid mycket månad kvar i slutet på pengarna, alltid budgetera varje krona, inget utrymme för oförutsedda utgifter, men sådana dök förstås upp ändå. :shock:

kiddie skrev:... i miljöterapin ingick även att man lagade "riktig" mat. Sånt lyx hade inte jag råd med och sa det på miljöterapin att kan jag inte komma och slippa äta. Men det fick jag inte. I dagens pengar var det nog 60-70 kr om dagen. De FATTADE inte att det inte var småpengar. "Mat måste man ju ha".
Inte för att jag vet vad miljöterapi är, men 60-70 x 30, det blir 1800-2100 kronor. Det var väl i så fall ALL mat, frukost, lunch, kvällsvard och två mellanmål? Varför sov du inte i terapilokalen i så fall, och sparade hela resan/promenaden?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 13:10:18

Trollmor skrev:Inte för att jag vet vad miljöterapi är, men 60-70 x 30, det blir 1800-2100 kronor. Det var väl i så fall ALL mat, frukost, lunch, kvällsvard och två mellanmål? Varför sov du inte i terapilokalen i så fall, och sparade hela resan/promenaden?


Det var frukost, lunch och fika (eller kaffe/te). Man gick hem kl 16-17. Några gånger lyckades jag med konststycket att laga för mycket så jag fick matlåda hem, men man lagade bara en gång i veckan var, så det var inget knep man ofta kunde köra med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-13 13:21:45

kiddie skrev:
Trollmor skrev:Inte för att jag vet vad miljöterapi är, men 60-70 x 30, det blir 1800-2100 kronor. Det var väl i så fall ALL mat, frukost, lunch, kvällsvard och två mellanmål? Varför sov du inte i terapilokalen i så fall, och sparade hela resan/promenaden?


Det var frukost, lunch och fika (eller kaffe/te). Man gick hem kl 16-17. Några gånger lyckades jag med konststycket att laga för mycket så jag fick matlåda hem, men man lagade bara en gång i veckan var, så det var inget knep man ofta kunde köra med.
Den maten är ju bara drygt hälften av behovet! Kunde dom inte förstå, att man "måste ha mat" ...

Men promenera 3500 m utan frukost? Sånt förstör hela dagen för mig!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 13:32:10

Det var mycket de inte förstod. Dessutom lite offtopic vände det sig till unga vuxna, jag var ung då. Men deras matlagning, även om man själv fick välja vad alla skulle äta en dag, skulle lagas på deras tantsätt. OK, inget fel att göra från scratch, men terapins motto var att man skulle bli normal. Normala unga vuxna gör inte remouladsås från scratch. Tycker gott soc hade kunnat rycka in och betala den utskjutande delen av maten, säg att jag hade lagat för hälften av den summan för att äta hemma, så kunde de väl betalat hälften av vad miljöterapin tog i betalning. Jag tog t o m fram att man ska få extra pengar för merkostnader pga sjukdom om man har socbidrag. Fick ett iskallt svar att "alla merkostnader ingår i normen". Seriöst? Det är inte ens logiskt. Så de bröt glatt mot socialtjänstlagen som är en lag, inte bara ett regelverk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-13 16:35:23

Om jag räknar med 60 kr per dag borde jag klara 300 kr i veckan om man räknar att jag har mat så det blir över till helgen.

Då är ju 300 kr inte så farligt ändå men lite skralt blir det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-13 16:48:26

Just det jag bakade faktiskt en sockerkaka häromdagen som jag håller på att äta upp nu.
Funkar ändå okej som substitut mot godis.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 23:31:28

Mm, det är ju inte som värsta godiset men kan vara gott ändå. Bra jobbat. Och tycker det luktar gott när den är i ugnen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-14 4:40:41

Sockerkaka? Verkligen bra jobbat! :D
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav earlydayminer » 2018-11-14 7:34:48

Man får äta smart och hälsosamt.

Bönor, kyckling, frusna grönsaker, fullkornsris, havregryn, bär.


Fungerar ett tag,
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-14 9:51:51

Ja. Men TS måste ju hantera sin Ågren också. Sötsaker brukar kunna hjälpa något. Baka sockerkaka, på mig verkar det vara en jättebra idé. Såvitt jag vet har socker betydligt färre biverkningar än psykmediciner! :-)Happy Alltså väl värt att prova.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-14 10:03:47

Ja det hjälper att äta sött ibland.
Men jag tar ju psykmediviner också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-24 20:18:40

OLW chips 2 för 20kr denna vecka.

Själv börja jag med att handla för max 500kr i veckan, och det funkar. Ska försöka handla för mindre nästa vecka.

Lidl har bönor i tomatsås för 4kr. Den var god att äta med ris. Fast man kanske inte blir så himla mätt.

Hoppas kött/kyckling är på rea igen. Vill köpa mer.

Något som är smart är att kolla erbjudande för alla mataffärer varje måndag, och planerar vad man ska äta/handla.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav notwoodstock » 2018-11-25 5:53:44

Jag lägger mig i tråden, för jag riskerar att bli fattigpensionär om några år. Och jag vände om i somras, vill sluta shoppa, det är så ruskigt onödigt. Jag lider ju av schizofreni, och andarna får mig köpsugen.

Jag är redan van vid lite billigare mat, jag är vegetarian.

Jag rekommenderar rätter med sojaköttersättning, det är gott - men jag har inte koll på prisläget. Man kan göra pastasås, eller chili sin carne.

Jag gjorde en budget i somras, det ser bra ut i grunden, men då tar jag flera tusen från besparingar per månad för att det skall räcka. Men jag har tionde, som kristen. Vet inte hur jag skall få råd att klara det om några år.

Har inte läst igenom inläggen här, men vill göra det!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-25 13:53:34

Trefjorton skrev:Något som är smart är att kolla erbjudande för alla mataffärer varje måndag, och planerar vad man ska äta/handla.
Ännu smartare, för den som orkar, är att baka bröd själv.

Men för TS hjälper nog inte detta. Hän har inte så mycket krafter, om jag fattat rätt. :P
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-25 20:32:14

Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:Något som är smart är att kolla erbjudande för alla mataffärer varje måndag, och planerar vad man ska äta/handla.
Ännu smartare, för den som orkar, är att baka bröd själv.

Men för TS hjälper nog inte detta. Hän har inte så mycket krafter, om jag fattat rätt. :P


Tack för uppmuntringen!

Vad menar du med inte så mycket krafter att jag inte orkar så mycket eller?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-25 20:51:02

För billiga recept är portionenundertian bra (vego). Jag som är lite besatt av extrapriser tycker att appen eller hemsidan Matpriskollen är toppen, man får bra översikt över veckans erbjudanden och lätt att jämföra. Om man handlar på flera affärer för annars är det nog rätt värdelöst.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-26 9:54:30

Fretshi skrev:
Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:Något som är smart är att kolla erbjudande för alla mataffärer varje måndag, och planerar vad man ska äta/handla.
Ännu smartare, för den som orkar, är att baka bröd själv.

Men för TS hjälper nog inte detta. Hän har inte så mycket krafter, om jag fattat rätt. :P
Tack för uppmuntringen!

Vad menar du med inte så mycket krafter att jag inte orkar så mycket eller?
Om jag fattat rätt, som sagt. Skrev du inte att det var jobbigt att laga mat från grunden? Då går kostnaden ner, men om man inte kan, så är det ju inget alternativ!

Men ShakeltOuts tips om portionerundertian ska jag minsann kolla upp, för egen del! :-)Happy Jag som äter blandkost kan ju ta lite kött som tillbehör.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in