Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ställer du dig inför övervakat urinprov för att få inleda aspergerutredning? OBS FÖLJDFRÅGA!

Jag behövde inte göra detta men skulle finna det oproblematiskt
11
16%
Om jag behöver göra detta kommer jag finna det oproblematiskt
2
3%
Jag behövde inte göra detta, skulle ha små problem men skulle klara det
8
12%
Om jag behöver göra detta, kommer jag ha små problem men kommer klara det
1
1%
Jag behövde inte göra detta och kanske skulle klarat det
0
Inga röster
Om jag behöver göra detta kanske jag kommer klara det
2
3%
Jag behövde inte göra detta men tror det är tveksamt om jag klarat det
3
4%
Om jag behöver göra det tror jag det är tveksamt om jag klarar det
0
Inga röster
Jag behövde inte göra det men hade absolut inte klarat det
10
15%
Om jag behöver göra det kommer jag absolut inte klara det
0
Inga röster
Följdfråga: Jag tycker testet är OK och bryr mig inte så mycket
6
9%
Följdfråga: Jag tycker testet är viktigt och behöver göras
3
4%
Följdfråga: Mitt största problem skulle vara att jag inte skulle kunna börja kissa
1
1%
Följdfråga: Mitt största problem skulle vara att jag blev rädd eller förnedrad
7
10%
Följdfråga: Mitt största problem är att det är oetiskt och/eller onödigt
10
15%
Följdfråga: Mer än en av följdfrågorna
3
4%
 
Antal röster : 67

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kiddie » 2018-11-11 2:53:19

Nädå, tänkte bara lägga av. Kanske kommer fortsätta ta en o en annan tablett men då ska det vara av rätt anledning. Det kändes lagom att börja sköta mig bättre i december som är en skitmånad ändå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-12 23:32:42

kiddie skrev:Jag skulle föredra att kissa med öppen dörr. Så att man såg den andres reaktioner. Att kissa och inte se den andra, på mitt psyk har vi tittspegel till det, känns värre. Jag fick mätt i blod och till en början räckte det (för Ritalin) men sedan bytte de sköterskor som började bråka.

Jag skrattade åt listan på blodprovet. Det var saker jag fick googla, bland annat nån medicin man tänder av från heroin på. OK att jag faktiskt ÄR missbrukare nuförtiden (var inte det då), men då kändes det helt absurt.

Mitt missbruk är väldigt sparsamt och började när de bråkade om mina mediciner och jag fick skräck att de skulle bråka igen, så skaffade hem eget. Har man eget kan man ta mer vid vissa tillfällen (eftersom jag istortsett slutat med alkohol) utan att det märks i receptet.

Det är lite märkligt, för det hade aldrig hänt om de aldrig börjat ta bort mediciner för att "vi ska bli en bensofri klinik". Som tur är är jag alldeles för random för att upprätthålla någon form av dagligt överbruk, sånt händer inte. Passade på att plocka in lite Tramadol för det är svårt att få ut (och jag har kronisk värk), men har märkt att de tabletterna oxo används till felbruk.

Nu tar jag inte Ritalin mer så känns som jag går säker. Det känns lite fel att jag missbrukar den absoluta tilliten de faktiskt alltid haft till mig vad gäller missbruk/felbruk. Aldrig blivit anklagad. Men de har svikit mig i mycket så... varför tala sanning?

Men det är en helt annan historia. Iaf så slutar felbruken 1a dec, så ingen behöver förmana mig.


Vaddå se den andres reaktioner? Det är vårdpersonal, sådant här är väl rutin för dem? De ska ju bara ha koll på att du verkligen kissar i aktuell burk, och inte istället häller i någon urin du smugglat med dig.

Eller vill du höra att du varit en duktig flicka? :wink: :lol:

Skulle det vara i samma rum skulle det VERKLIGEN kännas kinky.

Jag är dock allt annat än BEKVÄM med situationen nu, men det är inget jag nojjar särskilt mycket över, varken före eller efter.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 0:48:30

BellaBelle skrev:
Vaddå se den andres reaktioner? Det är vårdpersonal, sådant här är väl rutin för dem? De ska ju bara ha koll på att du verkligen kissar i aktuell burk, och inte istället häller i någon urin du smugglat med dig.

Eller vill du höra att du varit en duktig flicka? :wink: :lol:

Skulle det vara i samma rum skulle det VERKLIGEN kännas kinky.

Jag är dock allt annat än BEKVÄM med situationen nu, men det är inget jag nojjar särskilt mycket över, varken före eller efter.


Rutin för DEM ja. Hur många gånger blandar vården inte ihop vad som är rutin för dem och mig? I alla möjliga situationer. T ex första gången man gick till en psykiater och inte riktigt visste vad man skulle säga. De tyckte att "Trams att vara blyg, det är rutin för OSS"! Ja för ER ja!

Tycker de flesta situationer där folk kan se en men man kan inte se dem är obehagliga. Det känns inte naturligt, det är inte så naturen har skapat det förutom att tjuvkika.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 2:12:20

Någonstans måste man ju börja och varför inte med aspergare, utsätta dem för en situation där de mer eller mindre blir utpressade. Tror inte att de planerar att det ska stanna där utan jag tror alla inom psykiatrin ska testas.

Efter att ha sett några samhällskritiska program inser jag hur det funkar. Minsta missbruk och du har straffat ut dig ur psykiatrin. På pappret har du inte längre rätt till vård.

Och i en överbelastad psykiatri så gynnar det dem som har både missbruk och psykisk sjukdom att låsa dörren om vården.

Missbruksvården vill naturligtvis inte leka psykdoktor så dessa patienter kan få hjälp mot missbruk men inget annat. Om den psykiska sjukdomen gör det omöjligt att behandla missbruket så blir det ingen vård alls.

Snillrikt uträknat för de som hatar psyksjuka och inte anser att det ska finnas ett vettigt liv ellet vård för detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 2:15:07

Menar att det gynnar psykiatrin att få välja bort patienter, skrev lite oklart där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-11-13 3:05:25

kiddie skrev:Tycker de flesta situationer där folk kan se en men man kan inte se dem är obehagliga. Det känns inte naturligt, det är inte så naturen har skapat det förutom att tjuvkika.


Låter helt rimligt. Om någon kräver att jag ska lämna pissprov på det sättet ska jag tamejfan be dem komma och ställa sig så jag kan se dem! Säga att jag känner mig osäker och vill ha instruktioner så jag vet att jag kissar på rätt sätt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-13 17:48:54

kiddie skrev:Menar att det gynnar psykiatrin att få välja bort patienter, skrev lite oklart där.


VARFÖR gynnar det psykiatrin? :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-13 17:50:13

Bjäbbmonstret skrev:
kiddie skrev:Tycker de flesta situationer där folk kan se en men man kan inte se dem är obehagliga. Det känns inte naturligt, det är inte så naturen har skapat det förutom att tjuvkika.


Låter helt rimligt. Om någon kräver att jag ska lämna pissprov på det sättet ska jag tamejfan be dem komma och ställa sig så jag kan se dem! Säga att jag känner mig osäker och vill ha instruktioner så jag vet att jag kissar på rätt sätt.


:lol:

Män kan sikta på personalen och få fullträff.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-13 17:52:59

Klart urinprov på detta vis är kränkande, men så fort man protesterar mot något så skrivs det sedan i journalen: ”Pat är lättkränkt” eller dylik skojighet. :-|
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kiddie » 2018-11-13 23:23:39

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Menar att det gynnar psykiatrin att få välja bort patienter, skrev lite oklart där.


VARFÖR gynnar det psykiatrin? :-)063


Psykiatrin är överbelastad. Varenda ny patient är en börda och varje som slutar vare sig hen mår bättre, straffar ut sig eller dör gör överbelastningen och stressen mindre. Psykiatrin arbetar aktivt för att ta bort patienter. Det märks olika mycket i olika orter men här i stan har det hänt att patientgrupper slumpmässigt vägrats tas in i systemet utan någon grund fast de har remiss. Min fd bra läkare gick ut i media och kritiserade detta starkt.

När jag slutade på min klinik utan att ange orsak, så fick jag bara ett meddelande om att de noterat det. Hade det varit mänsklig vård hade de undrat hur det skulle gå för mig. De skriver också ut patienter om de inte kommer. Man gör inga försök att få tag på dem. Vem som helst kan väl gissa sig till att de förmodligen mår så urdåligt att de skiter i att gå. Från psyk, bara glädje att det blev en lucka.

Det räcker med att du erkänner att du rökt cannabis en gång för att du ska nekas vård för all framtid. Ofta är läkare inte så hårda, men de har den rättigheten. Missbruk (även om det inte är ett äkta missbruk) gör att de kan skicka en till kommunen istället som har hand om missbrukare och det verkar som man måste välja mellan att vara missbrukare eller psykfall. Eller rättare sagt, de väljer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-14 2:53:22

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Menar att det gynnar psykiatrin att få välja bort patienter, skrev lite oklart där.


VARFÖR gynnar det psykiatrin? :-)063


Psykiatrin är överbelastad. Varenda ny patient är en börda och varje som slutar vare sig hen mår bättre, straffar ut sig eller dör gör överbelastningen och stressen mindre. Psykiatrin arbetar aktivt för att ta bort patienter. Det märks olika mycket i olika orter men här i stan har det hänt att patientgrupper slumpmässigt vägrats tas in i systemet utan någon grund fast de har remiss. Min fd bra läkare gick ut i media och kritiserade detta starkt.

När jag slutade på min klinik utan att ange orsak, så fick jag bara ett meddelande om att de noterat det. Hade det varit mänsklig vård hade de undrat hur det skulle gå för mig. De skriver också ut patienter om de inte kommer. Man gör inga försök att få tag på dem. Vem som helst kan väl gissa sig till att de förmodligen mår så urdåligt att de skiter i att gå. Från psyk, bara glädje att det blev en lucka.

Det räcker med att du erkänner att du rökt cannabis en gång för att du ska nekas vård för all framtid. Ofta är läkare inte så hårda, men de har den rättigheten. Missbruk (även om det inte är ett äkta missbruk) gör att de kan skicka en till kommunen istället som har hand om missbrukare och det verkar som man måste välja mellan att vara missbrukare eller psykfall. Eller rättare sagt, de väljer.


Aha, oj då! :shock: Hade för mig det fanns någon speciell mottagning för ”dubbeldiagnosticerade” som är missbrukare och psykiska problem.

Urinprov - vid adhd - tänkte jag mer på att det varit vanligt att en del som senare får adhd-diagnos använt sig av amfetamin som någon slags självmedicinering.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-14 2:55:24

Man ”får” väl inte hålla på med missbruk OCH ha adhd-medicin? Även om jag inte vet exakt varför. Har ju mer med adhd än Asperger att göra...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Alien » 2018-11-14 2:59:20

kiddie skrev:Det räcker med att du erkänner att du rökt cannabis en gång för att du ska nekas vård för all framtid. Ofta är läkare inte så hårda, men de har den rättigheten. Missbruk (även om det inte är ett äkta missbruk) gör att de kan skicka en till kommunen istället som har hand om missbrukare och det verkar som man måste välja mellan att vara missbrukare eller psykfall. Eller rättare sagt, de väljer.


Det låter inte klokt. En sak är att det inte går att utreda el behandla om patienten har ett pågående missbruk. Men det kan ju inte ha någon betydelse om patienten har rökt cannabis för flera år sedan men inte gör det nu.

Men har man både pågående missbruk och psykisk sjukdom, då faller man mellan stolarna, Svarte Petter som ingen vill ha. Den kommunala missbruksvården vill inte ta hand om någon psykiskt sjuk, och landstingets psykvård vill inte ta hand om någon som missbrukar. Det framgick senast i Uppdrag granskning - Sanne och psykiatrin; Sanne blev skickad hit och dit. Det borde ju finnas enheter där man både behandlar missbruket och den psykiska sjukdomen (ångest, PSTD, psykos m m). Men finansieringen blir problemet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-14 3:11:19

Alien skrev:
kiddie skrev:Det räcker med att du erkänner att du rökt cannabis en gång för att du ska nekas vård för all framtid. Ofta är läkare inte så hårda, men de har den rättigheten. Missbruk (även om det inte är ett äkta missbruk) gör att de kan skicka en till kommunen istället som har hand om missbrukare och det verkar som man måste välja mellan att vara missbrukare eller psykfall. Eller rättare sagt, de väljer.


Det låter inte klokt. En sak är att det inte går att utreda el behandla om patienten har ett pågående missbruk. Men det kan ju inte ha någon betydelse om patienten har rökt cannabis för flera år sedan men inte gör det nu.

Men har man både pågående missbruk och psykisk sjukdom, då faller man mellan stolarna, Svarte Petter som ingen vill ha. Den kommunala missbruksvården vill inte ta hand om någon psykiskt sjuk, och landstingets psykvård vill inte ta hand om någon som missbrukar. Det framgick senast i Uppdrag granskning - Sanne och psykiatrin; Sanne blev skickad hit och dit. Det borde ju finnas enheter där man både behandlar missbruket och den psykiska sjukdomen (ångest, PSTD, psykos m m). Men finansieringen blir problemet.


Jag såg också läskiga programmet om Sanne. Stackars både henne och mamman/systern...

Men är det inte så att psykiatrin också kan vara skärrad av alla trådar på Flashback som handlar om att försöka missbruka narkotikaklassade mediciner? Och den marknad som finns även för receptbelagd medicin. Sedan kan jag inte så mycket om missbruk, så bara en teori.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kiddie » 2018-11-14 21:36:16

Jag pallade inte att se filmen om Sanne. Har sett mer milda saker men som ändå var lite samma grej, om man så säger, och tagit del av på pratradion. Jag klarade inte ens fem minuter av sannedokumentären.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav slackern » 2020-06-13 16:25:51

Enligt JO är det fel att drogscreana personer rutinmässigt.

Det är fel att patienter tvingas till obligatoriska drogtester för att få centralstimulerande läkemedelsbehandling av adhd. Det slår justitieombudsmannen (JO) fast efter att ha prövat flera anmälningar.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jo-f ... behandling
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Liljan » 2020-09-18 20:29:49

Ingen skulle komma på tanken att drogtesta för de flesta somatiska sjukdomar men inom psykiatrin kan de behandla oss hur som helst! Vårdgivare och politiker verkar tro att vi är brottslingar inte personer i behov av hjälp och vård det är fruktansvärt kränkande.

När jag gjorde min utredning utredde de fysiska sjukdomar först, de lyssnade på hjärtat, tog blodtryck, blodprov och ett oövervakat urinprov, de testade bland annat för droger och det tyckte jag kändes okej. Det var bara en av många saker och jag behövde inte övervakas så jag kände mig inte anklagad.

När jag skulle byta psykiatrimottagning ville de ha övervakat urinprov, jag vägrade och slapp. Jag hade ångest i flera veckor, det var hemskt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav antonius » 2020-09-18 20:44:32

Liljan skrev:Ingen skulle komma på tanken att drogtesta för de flesta somatiska sjukdomar men inom psykiatrin kan de behandla oss hur som helst! Vårdgivare och politiker verkar tro att vi är brottslingar inte personer i behov av hjälp och vård det är fruktansvärt kränkande.

När jag gjorde min utredning utredde de fysiska sjukdomar först, de lyssnade på hjärtat, tog blodtryck, blodprov och ett oövervakat urinprov, de testade bland annat för droger och det tyckte jag kändes okej. Det var bara en av många saker och jag behövde inte övervakas så jag kände mig inte anklagad.

När jag skulle byta psykiatrimottagning ville de ha övervakat urinprov, jag vägrade och slapp. Jag hade ångest i flera veckor, det var hemskt.


De lever kvar i största allmänhet att misskreditera de som har någon typ variation, har anhöriga som till och med säger till mig att "har du problem så har du ordnat dem själv", detta tänk har inte försvunnit hos folk trots alla fina ord från politiker och makthavare i gemen. Inte ens hos de på psykiatriska mottagningar det är "Gökboet" stämning fortfarande. Det är som om de tycker man är en brottsling för att man inte är NT, och jag tror faktiskt att det är där felet sitter... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Lynx-66 » 2020-09-21 11:37:12

Jag blev drogtestad i o m basutredningen.
Oövervakad tack och lov.
Sen när det blev ytterligare utredning så blev det ingen test, men frågor om missbruk.
Att bli testad stör jag mig inte på, har blivit testad i olika jobb tidigare.
Men övervakad... då blir jag nog hellre visiterad och synad innan, så jag kan pinka ifred :lol:
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-21 11:43:52

Tanken på övervakat drogtest känns inte bra. Vet en person som nekat, och till slut fick dem att acceptera det - alltså neka att det skulle övervakas, inte själva testet.

Jag förmodar att skälet är att vissa läkemedel som används mot ADHD är narkotikaklassade, och att man i teorin skulle kunna vilja genomgå en utredning för att få tag i tabletterna. Misstänker att de är ganska jobbiga att missbruka, man får nog smälla i sig löjligt många på en gång för att kunna knarka dem. Men dock. Så jag tycker väl det är okej, att de vill sortera bort såna. Kan man inte hålla sig ren de fyra dagar som krävs för att amfetamin & amfetaminderivat (som Concerta/metylfenidat) ska gå ur kroppen, då har man typ problem.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2020-09-21 16:08:18

Det konstiga var att efter jag kvalat in till medicinering med Ritalin, ville de kasta medicinen på mig när jag ville ha uppehåll, och att jag skulle ta mycket högre doser trots att jag är extremt substanskänslig. De satte mig i en situation där de frestade mig att ta ut massa mediciner som jag sedan inte behövde, för att sedan sälja dem.

På den tiden fattade jag inte hur mycket de var värda, så jag hade inga sådana tankar.

Men de verkar inte förstå hur vare sig missbruk eller drogförsäljning funkar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-21 16:21:46

Kidzi skrev:På den tiden fattade jag inte hur mycket de var värda, så jag hade inga sådana tankar.


Är det en stor marknad då? Jag hade trott de var alldeles för jobbiga att knarka. Ungefär som hostmedicinen cocillana-etyfin, där man i princip måste smälla i sig två flaskor för nåt som liknar rus (vilket dessutom är skitfarligt eftersom effekten är så långsam, så folk hinner tänka "äh det här var ju inget" och komplettera med lite tabletter och sprit innan effekten tagit, varpå andningen lägger av). Den är också narkotikaklassad.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2020-09-21 16:26:52

En ask av de svagaste snabbverkande ritalinen går på 1500 kr. För mig är det mycket pengar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-21 16:43:26

oj. jösses. Det är mycket för de flesta.

Sen är frågan om svarta marknaden f.a. är för knarkare eller för folk som väntar på utredning. Det finns ju även svart marknad för könshormonspreparat m.m. 1500 borde väl räcka till lite vanligt amfetamin, tycker jag.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in