Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav MGA_89 » 2018-11-03 20:39:39

Om vi nu säger att jag får en tid hos en psykiatriker inom 30 dagar. Om denne sedan måste träffa ni ett par ggr innan ett ordentligt läkarintyg kan utfärdas då är vi inne på jan. Sedan tar FK ett tag på sig att handlägga. Så ett par månader utan aktivitetsersättning är då att vänta. Det kan ju hända att AF fortfarande påstår att jag står för långt från arbetsmarknaden och inte vill ta tag i mitt fall. Då är det bara socialen kvar. Kan socialen i det skedet tvinga mig att söka jobb för att få bidrag av dem?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-03 20:46:01

MGA_89 skrev:Om vi nu säger att jag får en tid hos en psykiatriker inom 30 dagar. Om denne sedan måste träffa ni ett par ggr innan ett ordentligt läkarintyg kan utfärdas då är vi inne på jan. Sedan tar FK ett tag på sig att handlägga. Så ett par månader utan aktivitetsersättning är då att vänta. Det kan ju hända att AF fortfarande påstår att jag står för långt från arbetsmarknaden och inte vill ta tag i mitt fall. Då är det bara socialen kvar. Kan socialen i det skedet tvinga mig att söka jobb för att få bidrag av dem?


Nej jag betvivlar starkt att socialen kan kräva att du söker jobb under tiden om du förklarar din situation. Däremot lär dem säkert kräva att du står som arbetssökande hos AF.

Nu har jag inte haft kontakt med varken läkare, AF, FK på väldigt länge så jag är inte uppdaterad. Finns säkert någon klokare än mig som kan ge dig ett bättre svar?
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav Leibniz » 2018-11-03 20:47:48

MGA_89 skrev:Om vi nu säger att jag får en tid hos en psykiatriker inom 30 dagar. Om denne sedan måste träffa ni ett par ggr innan ett ordentligt läkarintyg kan utfärdas då är vi inne på jan. Sedan tar FK ett tag på sig att handlägga. Så ett par månader utan aktivitetsersättning är då att vänta. Det kan ju hända att AF fortfarande påstår att jag står för långt från arbetsmarknaden och inte vill ta tag i mitt fall. Då är det bara socialen kvar. Kan socialen i det skedet tvinga mig att söka jobb för att få bidrag av dem?


Det får man nog räkna med. Det är bra om du skaffar ett intyg från Arbetsförmedlingen om din arbetsförmåga som du kan visa för socialen.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav MGA_89 » 2018-11-03 20:59:20

Leibniz skrev:
MGA_89 skrev:Om vi nu säger att jag får en tid hos en psykiatriker inom 30 dagar. Om denne sedan måste träffa ni ett par ggr innan ett ordentligt läkarintyg kan utfärdas då är vi inne på jan. Sedan tar FK ett tag på sig att handlägga. Så ett par månader utan aktivitetsersättning är då att vänta. Det kan ju hända att AF fortfarande påstår att jag står för långt från arbetsmarknaden och inte vill ta tag i mitt fall. Då är det bara socialen kvar. Kan socialen i det skedet tvinga mig att söka jobb för att få bidrag av dem?


Det får man nog räkna med. Det är bra om du skaffar ett intyg från Arbetsförmedlingen om din arbetsförmåga som du kan visa för socialen.
Men AF har ju bedömt att det inte vill ta emot mig och då kommer de väl knappast att vilja göra en bedömning av arbetsförmågan. Dessutom är jag ju på en daglig verksamhet två dagar per vecka x antal timmar sedan början av sep och då bör ju handledarna/arbetsledarna där kunna skriva någon form av bedömning av arbetsförmågan, det tycker i alla fall jag vore rimligt.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav MGA_89 » 2018-11-03 21:03:23

CoMpLiCaTeD_X skrev:
MGA_89 skrev:Om vi nu säger att jag får en tid hos en psykiatriker inom 30 dagar. Om denne sedan måste träffa ni ett par ggr innan ett ordentligt läkarintyg kan utfärdas då är vi inne på jan. Sedan tar FK ett tag på sig att handlägga. Så ett par månader utan aktivitetsersättning är då att vänta. Det kan ju hända att AF fortfarande påstår att jag står för långt från arbetsmarknaden och inte vill ta tag i mitt fall. Då är det bara socialen kvar. Kan socialen i det skedet tvinga mig att söka jobb för att få bidrag av dem?


Nej jag betvivlar starkt att socialen kan kräva att du söker jobb under tiden om du förklarar din situation. Däremot lär dem säkert kräva att du står som arbetssökande hos AF.

Nu har jag inte haft kontakt med varken läkare, AF, FK på väldigt länge så jag är inte uppdaterad. Finns säkert någon klokare än mig som kan ge dig ett bättre svar?
Men om jag ställer mig som arbetssökande hos AF komer inte FK då att ifrågasätta min ansökan om bidrag? Om de gör det bör det ju bli svårare att få bidrag beviljat av dem eller tänker jag fel?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-03 21:06:45

MGA_89 skrev:
CoMpLiCaTeD_X skrev:
MGA_89 skrev:Om vi nu säger att jag får en tid hos en psykiatriker inom 30 dagar. Om denne sedan måste träffa ni ett par ggr innan ett ordentligt läkarintyg kan utfärdas då är vi inne på jan. Sedan tar FK ett tag på sig att handlägga. Så ett par månader utan aktivitetsersättning är då att vänta. Det kan ju hända att AF fortfarande påstår att jag står för långt från arbetsmarknaden och inte vill ta tag i mitt fall. Då är det bara socialen kvar. Kan socialen i det skedet tvinga mig att söka jobb för att få bidrag av dem?


Nej jag betvivlar starkt att socialen kan kräva att du söker jobb under tiden om du förklarar din situation. Däremot lär dem säkert kräva att du står som arbetssökande hos AF.

Nu har jag inte haft kontakt med varken läkare, AF, FK på väldigt länge så jag är inte uppdaterad. Finns säkert någon klokare än mig som kan ge dig ett bättre svar?
Men om jag ställer mig som arbetssökande hos AF komer inte FK då att ifrågasätta min ansökan om bidrag? Om det gör det bör det ju bli svårare att få bidrag beviljat av dem eller tänker jag fel?


Nej om du är arbetssökande eller ej har ingen som helst betydelse i det här fallet. Det FK kommer fokusera på är ditt läkarintyg och gör en bedömning efter det.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav BellaBelle » 2018-11-09 18:11:20

MGA_89 skrev:
Leibniz skrev:Att man har en Aspergerdiagnos är inte tillräckligt för att man ska få sjukersättning. Det krävs att läkaren motiverar varför arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt för all överskådlig framtid. Det är därför väldigt viktigt att läkarintyget inte antyder att tillståndet kan förbättras inom några år för då är det inte en permanent nedsatt arbetsförmåga.
Min arbetsförmåga är inte nedsatt för all överskådlig framtid. Jag kan jobba deltid. Dock är jag på en daglig verksamhet två dagar i veckan x antal timmar just nu sedan sep. Vid årsskiftet ska jag troligtvis börja med någon slags arbetsträning eller studier på deltid. Så jag måste ju ha min försörjning i form av inkomst från FK. Då bör de ju kunna sjunskriva mig för de timmar jag ej kan jobba.


Hur har det gått?

Jag tror inte man kan ha DV och deltidsjobb samtidigt. Men är inte säker.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav BellaBelle » 2018-11-09 18:12:34

MGA_89 skrev:Ett annat problem är att ingen kommer vilja anställa mig eftersom jag aldrig tidigare har jobbat och dessutom saknar jag gymnasieutbildning.


Vill du ha gymnasieutbildning?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav BellaBelle » 2018-11-09 18:16:10

Leibniz skrev:Kanske kan vara idé att kontakta socialtjänsten också så att du inte står utan pengar i väntan på att det blir förnyat.


Ja. Direkt - kan vara kö dit också ju.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vart vända sig för intyg aktivitetsersättning.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-11-10 3:52:22

Du kan inte ansöka med ett läkarintyg från VC med de gamla uppgifterna och komma in med kompletterande uppgifter från psykiatrin när du väl kommit dit? Kanske begära uppskov eller överklaga eller något sånt. Jag kan inte de här frågorna. Jag bara funderar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in