Hur gamla var era föräldrar när de fick er? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ålder på era föräldrar?

Mor < 20
7
5%
Far < 20
3
2%
Mor 20 till 25
16
11%
Far 20 till 25
12
8%
Mor 25 till 30
23
16%
Far 25 till 30
16
11%
Mor 30 till 35
12
8%
Far 30 till 35
18
13%
Mor 35 till 40
8
6%
Far 35 till 40
9
6%
Mor 40 till 45
4
3%
Far 40 till 45
8
6%
Mor 45 och uppåt
1
1%
far 45 och uppåt
5
4%
 
Antal röster : 142

Hur gamla var era föräldrar när de fick er? (Omröstning)

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 12:19:58

Blev nyfiken när jag läste den här artikeln https://www.spectrumnews.org/news/link- ... explained/

Den tar upp forskning som visar på att det kan finnas ett samband mellan föräldrarnas ålder och risken för att barnet ska få autism.

Artikelns slutsatser är följande:
Unga mammor löper större risk att få barn med autism.
Äldre mammor löper större risk att få barn med autism
Äldre pappor löper större risk att få barn med autism
Stor åldersskillnad mellan föräldrarna är även en riskfaktor.

Högst risk verkar det vara om mamman är mycket ung eller pappan är mycket gammal.

"Older men and women are more likely than young ones to have a child with autism, according to multiple studies published in the past decade. Especially when it comes to fathers, this parental-age effect is one of the most consistent findings in the epidemiology of autism.

The link between a mother’s age and autism is more complex: Women seem to be at an increased risk both when they are much older and much younger than average, according to some studies."

"But a large 2014 study based on Swedish medical records hinted that the risk of autism among children born to fathers older than 45 is about 75 percent higher than it is for children born to fathers in their early 20s. And a 2010 analysis of Swedish data found that men over 55 are four times as likely to have a child with autism as men under 30."

Så hur gamla var era föräldrar när de fick er?
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 12:29:56

Mina föräldrar har en åldersskillnad på 5 år, där det är min mor som är den äldre.
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-04 13:06:27

Pappa var 46 och mamma 44 när jag föddes. Just därför blev det något allvarligt fel på mig också :)

Mamma gick tyvärr bort i början av Mars i år. Pappa lever fortfarande 87år ung.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Geastrum » 2018-11-04 13:09:53

Mamma 31, pappa 34.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Kahlokatt » 2018-11-04 15:13:33

De var unga; mamma 22 och pappa 27.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Huggorm » 2018-11-04 15:21:22

Cirka 27år på båda så det är nog inte det som problemen beror på
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Handy » 2018-11-04 15:25:46

Tungmetaller och annan förorening har jag hört ska också öka risken för autism. Något jag hört ofta är att barn som är friska (nyblivna föräldrar har hört detta från BVC) har mycket energi och är livliga, annars är det ofta något som är fel. Och jag har då aldrig hört om en aspergare som efter skola/jobb är så understimulerade att dom måste ut och springa tre mil, alternativt vara aktiv i någon förening eftersom vardagens bestyr är för okrävande.

Överbegåvade människor blir lätt understimulerade eftersom kraven är för låga, för aspergare är det tvärtom.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Alien » 2018-11-04 15:59:38

Det där stämmer inte. Introverta mäniskor blir lätt överstimulerade medan extroverta blir understimulerade utan sällskap. Har inget med begåvning att göra. Aspergare är oftare introverta.

En överbegåvad kan ju bli understimulerad för att den inte får uppgifter där den får användning för sin begåvning. Men det gäller både neurotyper och aspergare.

F ö svarade du inte på trådfrågan, Handy, hur gamla var dina föräldrar när de fick dig? Eller har du inte AS-diagnos?

Mina föräldrar var 26 år när de fick mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Fabela » 2018-11-04 16:22:21

Mina föräldrar, eller iaf den ena, finns inom riskgrupperna.
Det är klart, det kan väl förstås öka risken kanske, men med tanke på hur många diagnoser det finns i min släkt lär det vara nån ärftlig variant i vårt fall.

Men det finns väl många olika teorier om anledningarna, plast är väl också en av dem om jag minns rätt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Handy » 2018-11-04 16:26:38

Alien skrev:F ö svarade du inte på trådfrågan, Handy, hur gamla var dina föräldrar när de fick dig? Eller har du inte AS-diagnos?


Oförskämt att antyda att jag hänger här år ut och år in och kanske inte är autistisk. Ja jag är mentalt handikappad, liksom alla som fått en diagnos är (även om psykologen inte tyckte att det räckte för diagnos utifrån begåvningstestet. Men jag har tillräcklig självinsikt för att förstå att har man svårare i livet så spelar ett IQ resultat inte så stor roll.)

OT: 25 år för båda föräldrarna.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 16:39:10

Handy skrev:Tungmetaller och annan förorening har jag hört ska också öka risken för autism. Något jag hört ofta är att barn som är friska (nyblivna föräldrar har hört detta från BVC) har mycket energi och är livliga, annars är det ofta något som är fel. Och jag har då aldrig hört om en aspergare som efter skola/jobb är så understimulerade att dom måste ut och springa tre mil, alternativt vara aktiv i någon förening eftersom vardagens bestyr är för okrävande.

Överbegåvade människor blir lätt understimulerade eftersom kraven är för låga, för aspergare är det tvärtom.


Förstår inte riktigt vad det här har med ämnet att göra? Eller är det bara ett sätt för dig att kritisera artikelns giltighet på? (eftersom du börjar varje mening med "Jag har hört", och det är ju inte speciellt vetenskapligt underbyggt). Alltså att du försöker göra dig lustig?
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Handy » 2018-11-04 16:44:49

jungmanjanson skrev:
Handy skrev:Tungmetaller och annan förorening har jag hört ska också öka risken för autism. Något jag hört ofta är att barn som är friska (nyblivna föräldrar har hört detta från BVC) har mycket energi och är livliga, annars är det ofta något som är fel. Och jag har då aldrig hört om en aspergare som efter skola/jobb är så understimulerade att dom måste ut och springa tre mil, alternativt vara aktiv i någon förening eftersom vardagens bestyr är för okrävande.

Överbegåvade människor blir lätt understimulerade eftersom kraven är för låga, för aspergare är det tvärtom.


Förstår inte riktigt vad det här har med ämnet att göra? Eller är det bara ett sätt för dig att kritisera artikelns giltighet på? (eftersom du börjar varje mening med "Jag har hört", och det är ju inte speciellt vetenskapligt underbyggt). Alltså att du försöker göra dig lustig?


Jag har spelat mycket spel idag, så jag skriver inte på topp (upprepning av "jag har hört"). Nej det var ingen kritik mot artikeln och jag försöker heller inte att göra mig lustig över något/någon. Antar att jag försöker att klämma in våra svårigheter lite varstans det passar sig. Vi autister är ju inte direkt kända för att hålla oss till ämnet.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Huggorm » 2018-11-04 16:47:13

Aspergerare mognar långsamt, många kanske inte är redo att bli far förrän de är ganska gamla. Sedan ärver barnet de AS-gener som det skulle ha fått om fadern var 20 också. Vad tror ni om den teorin?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Alien » 2018-11-04 16:48:27

Handy skrev:
Alien skrev:F ö svarade du inte på trådfrågan, Handy, hur gamla var dina föräldrar när de fick dig? Eller har du inte AS-diagnos?


Oförskämt att antyda att jag hänger här år ut och år in och kanske inte är autistisk. Ja jag är mentalt handikappad, liksom alla som fått en diagnos är (även om psykologen inte tyckte att det räckte för diagnos utifrån begåvningstestet. Men jag har tillräcklig självinsikt för att förstå att har man svårare i livet så spelar ett IQ resultat inte så stor roll.)

OT: 25 år för båda föräldrarna.


Man kan tro att man har autism/AS utan diagnos. Men målgruppen för att rösta i omröstningen är väl de som har diagnos?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 16:50:38

Huggorm skrev:Aspergerare mognar långsamt, många kanske inte är redo att bli far förrän de är ganska gamla. Sedan ärver barnet de AS-gener som det skulle ha fått om fadern var 20 också. Vad tror ni om den teorin?


Jo, det stämmer nog. Det är en av teorierna de lägger fram i artikeln också :-)Happy
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Huggorm » 2018-11-04 16:52:11

jungmanjanson skrev:
Huggorm skrev:Aspergerare mognar långsamt, många kanske inte är redo att bli far förrän de är ganska gamla. Sedan ärver barnet de AS-gener som det skulle ha fått om fadern var 20 också. Vad tror ni om den teorin?


Jo, det stämmer nog. Det är en av teorierna de lägger fram i artikeln också :-)Happy
Borde insett det men medicinska teorier framförda på fackengelska tänker jag inte ens försöka orka mig igenom :D
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Huggorm » 2018-11-04 16:53:05

Alien skrev:Man kan tro att man har autism/AS utan diagnos. Men målgruppen för att rösta i omröstningen är väl de som har diagnos?
Var ser du det?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Alien » 2018-11-04 16:54:21

Eftersom forskningen i fråga gäller dem som har diagnos?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 16:56:01

Handy skrev:
jungmanjanson skrev:
Handy skrev:Tungmetaller och annan förorening har jag hört ska också öka risken för autism. Något jag hört ofta är att barn som är friska (nyblivna föräldrar har hört detta från BVC) har mycket energi och är livliga, annars är det ofta något som är fel. Och jag har då aldrig hört om en aspergare som efter skola/jobb är så understimulerade att dom måste ut och springa tre mil, alternativt vara aktiv i någon förening eftersom vardagens bestyr är för okrävande.

Överbegåvade människor blir lätt understimulerade eftersom kraven är för låga, för aspergare är det tvärtom.


Förstår inte riktigt vad det här har med ämnet att göra? Eller är det bara ett sätt för dig att kritisera artikelns giltighet på? (eftersom du börjar varje mening med "Jag har hört", och det är ju inte speciellt vetenskapligt underbyggt). Alltså att du försöker göra dig lustig?


Jag har spelat mycket spel idag, så jag skriver inte på topp (upprepning av "jag har hört"). Nej det var ingen kritik mot artikeln och jag försöker heller inte att göra mig lustig över något/någon. Antar att jag försöker att klämma in våra svårigheter lite varstans det passar sig. Vi autister är ju inte direkt kända för att hålla oss till ämnet.


Jag är känd för att hålla mig till ämnet och skulle uppskatta om du också kunde göra det.
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Handy » 2018-11-04 16:56:45

Alien skrev:
Handy skrev:
Alien skrev:F ö svarade du inte på trådfrågan, Handy, hur gamla var dina föräldrar när de fick dig? Eller har du inte AS-diagnos?


Oförskämt att antyda att jag hänger här år ut och år in och kanske inte är autistisk. Ja jag är mentalt handikappad, liksom alla som fått en diagnos är (även om psykologen inte tyckte att det räckte för diagnos utifrån begåvningstestet. Men jag har tillräcklig självinsikt för att förstå att har man svårare i livet så spelar ett IQ resultat inte så stor roll.)

OT: 25 år för båda föräldrarna.


Man kan tro att man har autism/AS utan diagnos. Men målgruppen för att rösta i omröstningen är väl de som har diagnos?


Jag har en diagnos, eftersom jag hade svårt att klara av jobbet - snabbhet, uthållighet och främst det sociala. Psykologen tyckte att jag betedde mig helt normalt socialt (som jag redan skrivit så krävs det inte mycket social kompetens när man bara är två, berättar om själv och får lägga ut texten) och att begåvningen var god och UA. Jag fick tillslut en diagnos efter mycket tjatande. Jag har varken fuskat mig till någon diagnos eller är här för att studera aspisar eller vad folk nu kan ha för konspiratoriska ideer om min forumaktivitet.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav nomemorytoday » 2018-11-04 19:24:31

Handy skrev:Ja jag är mentalt handikappad

Ok, men det är inte samma sak som AS.

Mamma var 19 när hon fick mig. Antar att det är ungt då.

Alien
Det är inte lämpligt att citera så att innebörden förvanskas. Den fullständiga meningen lyder:
Ja jag är mentalt handikappad, liksom alla som fått en diagnos är (även om psykologen inte tyckte att det räckte för diagnos utifrån begåvningstestet.

Genom att enbart citera de första fem orden blir innebörden missvisande. Det bryter mot forumregeln:
Var noga med att citera korrekt och ange vad/vem som citeras.
(min fetning)

Detta är en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Fretshi » 2018-11-04 20:22:21

Alien skrev:Det där stämmer inte. Introverta mäniskor blir lätt överstimulerade medan extroverta blir understimulerade utan sällskap. Har inget med begåvning att göra. Aspergare är oftare introverta.

En överbegåvad kan ju bli understimulerad för att den inte får uppgifter där den får användning för sin begåvning. Men det gäller både neurotyper och aspergare.

F ö svarade du inte på trådfrågan, Handy, hur gamla var dina föräldrar när de fick dig? Eller har du inte AS-diagnos?

Mina föräldrar var 26 år när de fick mig.


Intressant då jag kan både bli understimulerad ensam och känna att det är skönt. Isolering är inte kul för mig.
Jag är en person som ser mig själv som introvert men har börjat fundera på om jag kanske är lite extrovert också.

Det skulle nog gå att vara helt själv under en helg men det skulle vara lite kämpigt.

Mina var 31 respektive 26.

Jag börjar närma mig 30 snart så har lite ångest över att jag inte har barn än.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 22:07:17

Ser så här långt ut som de flesta föräldrar ligger inom det normala åldersspannet mellan 25 till 35 år. Förutom att det är ganska många unga mammor (unga med dagens mått alla fall).

Mina föräldrar tillhör de äldre, 38 respektive 43 år.
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Hur gamla var era föräldrar när de fick er?

Inläggav Toblerone » 2018-11-05 14:54:51

Mina föräldrar var 33/34, jag tror inte på ett sammanhang där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in