Hur lägger man upp bilder?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Heliora » 2018-11-01 14:57:44

Hur lägger man upp bilder här på forumet? Tycker att jag har letat överallt och även sökt efter trådar utifrån diverse sökord, men hittar ingen beskrivning.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Alien » 2018-11-01 15:06:57

Moderator:

Här finns tips: tips-for-aspergerforum-t21046.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Heliora » 2018-11-01 21:45:22

Alien skrev:Moderator:

Här finns tips: tips-for-aspergerforum-t21046.html


Tack. Tyvärr funkade det inte för mig. Jag gjorde som det stod och ändrade storleken på bilden i Imgur till 600x338, klickade på "apply" och "save" och det stod att bilden sparats. Sen kopierade jag BBCode till ett inlägg här och fick felmeddelandet "Det gick inte att fastställa bildens storlek".

Jag skulle föreslå att ni gör instruktionen lite mer sökbar och lättare att hitta. Jag hade aldrig kunnat gissa att instruktionen för att lägga upp bilder skulle finnas under trådrubriken "Tips för Aspergerforum". Det kanske är fler än jag som vill lägga upp bilder men inte hittar instruktion och därför ger upp. Mitt tips skulle vara att dela upp de många instruktionsinläggen i tråden till några färre inlägg som man ger en tydligare rubrik på. Samt att instruktionstråden är öppen så man kan fråga om hjälp om det inte lyckas, såsom jag gör här nu.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Alien » 2018-11-02 1:24:23

I tipstråden fanns även en länk till en annan tråd med tips om att lägga upp bilder, fungerar inte tipsen där heller? onodigt-krangligt-att-posta-bilder-pa-forumet-t26344.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Heliora » 2018-11-02 13:14:39

Alien skrev:I tipstråden fanns även en länk till en annan tråd med tips om att lägga upp bilder, fungerar inte tipsen där heller? onodigt-krangligt-att-posta-bilder-pa-forumet-t26344.html


Har prövat med dem också nu. Funkar inte. Jag har klickat på "Besvara", laddat upp bilden från datorn som en bilaga, men får upp felmeddelandet "Bildfilen du försökte bifoga är ogiltig". Det är en jpg-fil på 3840x2160. Har som sagt försökt med Imgur innan och även prövat Paint3D (förmodligen en ny variant av Paint) - gick inte att ändra storlek där. Försökt med FaststoneViewer som jag precis laddat hem och där fattar jag absolut ingenting. Försökte minska bild, men blev en beskärning istället.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Alien » 2018-11-03 19:43:11

Det verkar vara så att dina bilder behöver förminskas. Har du försökt med denna tjänst, den verkar rätt lätt: http://www.resizemypicture.com/resizer/resizer-main.php

Mer om olika sätt att förminska bilder står här: forminska-bilder-t4837.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav Dagobert » 2018-11-03 20:03:12

Heliora skrev:"Bildfilen du försökte bifoga är ogiltig".

Jag är inte säker på att det hjälper att förminska då. I det läget har jag tagit en skärmdump på bilden och redigerat skärmdumpen istället.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hur lägger man upp bilder?

Inläggav kiddie » 2018-12-19 5:26:19

Det vore finemang om vi hade en funktion som automatiskt krympte stora bilder. Sånt finns.

Jag brukar inte lyckas med att hotlänka bilder alls pga att forumet verkar föredra http framför https. Nu tycker vissa att hotlänkning är ett otyg, men det var mer förr när bandbredden var så begränsad. Nu är det inte mycket man snor.

Nästan alla bilduppladdningsställen visar inte länken till själva bilden, det är därför det ofta går åt helvete där. De gjorde det förr och det var klart lättare men då fick de ju inte med sin reklam.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in