IQ nivå?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

IQ nivå?

Inläggav NewAspie » 2018-10-29 14:11:34

Någon som vet hur man läser av sin IQ nivå på alla de tester man gjort efter en utredning? Har gjort WISC bla och det är ju en massa summeringar där och något litet diagram. Men förstår inte om det är någon sammanfattande IQ nivå man kan läsa av?
NewAspie
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2016-12-31

IQ nivå?

Inläggav Handy » 2018-10-29 14:25:41

Egentligen säger själva profilen (styrkor och svagheter) mera än själva HIK:en (Helskale IntelligensKvot). Men om du vill veta din totala IQ är det alltså HIK som du ska titta efter, och eventuellt percentilen.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

IQ nivå?

Inläggav slackern » 2018-10-29 16:40:54

WISC är väl för barn under 16 år och för personer över 95 eller något i den stilen. Själv gjorde jag WAIS tester och det googlade jag upp och jämförde mot vad som stod i min utredning så ringde jag även upp psykologen och fick träffa vederbörande och reda ut mina funderingar kring det hela.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

IQ nivå?

Inläggav xty3457 » 2018-10-30 2:52:25

Vet inte exakt hur man beräknar Fullskale IQ utifrån dessa testresultat
men det ska gå att göra.

Intressant att notera är också att att IQ tester,verkar
i vissa fall vara missvisande för verklig förmåga hos autister,
än för NT.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

IQ nivå?

Inläggav NewAspie » 2018-10-30 9:59:04

Handy skrev:Egentligen säger själva profilen (styrkor och svagheter) mera än själva HIK:en (Helskale IntelligensKvot). Men om du vill veta din totala IQ är det alltså HIK som du ska titta efter, och eventuellt percentilen.


ok tack! ska till psykiatrin idag och få med mig alla papper hem så ska kolla då och fråga. mest nyfiken :)
NewAspie
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2016-12-31

IQ nivå?

Inläggav NewAspie » 2018-10-30 9:59:58

slackern skrev:WISC är väl för barn under 16 år och för personer över 95 eller något i den stilen. Själv gjorde jag WAIS tester och det googlade jag upp och jämförde mot vad som stod i min utredning så ringde jag även upp psykologen och fick träffa vederbörande och reda ut mina funderingar kring det hela.


ok! ja jag gjorde också WAIS. Ska fråga idag vad alla kurvor och siffror betyder. Sen får jag nog med mig resultatet hem om jag förstod det rätt så kan grotta ner mig då och googla hela kvällen lång :)
NewAspie
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2016-12-31

IQ nivå?

Inläggav Handy » 2018-10-30 10:16:05

xty3457 skrev:Vet inte exakt hur man beräknar Fullskale IQ utifrån dessa testresultat
men det ska gå att göra.

Intressant att notera är också att att IQ tester,verkar
i vissa fall vara missvisande för verklig förmåga hos autister,
än för NT.


Ja IQ tester är ganska dåliga för att spegla autisters funktionsförmåga. Jag vet av en hel del som har konstaterade kvoter över 130 och ändå inte kan jobba eller plugga vidare. Dom som har klarat av långa universitetsutbildningar blir allt som oftast utbrända. Jag skulle gissa på att man får dra av 30-40 IQ poäng från sitt resultat om man är autist.

Så borde inte en kvot från en NT och autist betyda samma sak? Teoretiskt sett gör det det. Men många autister som genomgår testning behöver flera sessioner och flera pauser för att slutföra testningen. Testdeltagare som får över 115 klarar oftast WAIS på en eller två sittningar med någon kortare paus. Autister behöver betydligt mera rast än så. Sedan har jag hört av många aspisar som fått mycket bra resultat hur dom efter testningen fått en "mental baksmälla". Och det är väl detta som är själva grunden till varför ett resultat betyder så olika. Själva testningen syftar till att mäta ens funktionsförmåga/inneboende kapacitet och det blir skevt då att som aspie få 150 och inte klara av ett 9/17 jobb. Om man haft en kvot på 90 men ändå fungerat bra så hade det vägt mycket tyngre än att ha 150 och inte klarat av vad dom flesta andra klarar av. Så ja, IQ testning gällande autister får tas med en nypa salt, då det allt som oftast inte speglar hur man fungerar i livet.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

IQ nivå?

Inläggav slackern » 2018-10-30 11:55:28

NewAspie skrev:
slackern skrev:WISC är väl för barn under 16 år och för personer över 95 eller något i den stilen. Själv gjorde jag WAIS tester och det googlade jag upp och jämförde mot vad som stod i min utredning så ringde jag även upp psykologen och fick träffa vederbörande och reda ut mina funderingar kring det hela.


ok! ja jag gjorde också WAIS. Ska fråga idag vad alla kurvor och siffror betyder. Sen får jag nog med mig resultatet hem om jag förstod det rätt så kan grotta ner mig då och googla hela kvällen lång :)


Sweet lyckatill hos psykologen idag och hoppas att du får svar på dina frågor och funderingar.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

IQ nivå?

Inläggav PRIPPS » 2018-10-31 11:36:33

Jag hade dock jämn begåvningsprofil utan skillnader mellan IQ prestanda och verbala förmågor. Lite lite övervikt åt verbala förmågor alltså bättre på det!

Kan man ha asperger då? Har hört att alla med asperger har högre IQ prestanda än verbal/social intelligens. Hoppas att det inte är ett krav för då kan jag ju inte ha asperger :oops:
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

IQ nivå?

Inläggav MsTibbs » 2018-10-31 16:21:34

Verbal förmåga var det deltest som jag fick bäst resultat på.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

IQ nivå?

Inläggav Richard » 2018-10-31 17:08:59

Jag gjorde Mensa's IQ-test, men då var jag full... Satt o söp typ 03 på natten o anmälde mig på fyllan. Så ringer de redan kl 07 o undrar om jag kan komma o göra testet. Kunde inte ta bilen, så jag cyklade till en annan del av stan o gjorde testet. Fick ändå 129 poäng.

Sen har jag massvis med testresultat hos psykiatrin, men där står inte direkt någon IQ-poäng.

Har klarat ett heltidsjobb (skiftarbete) mellan 1999 o 2003, sen blev jag allt sjukare o nu klarar jag inte ens av 3 timmar om dagen, 3 dagar i veckan på daglig verksamhet...

Nu har jag inte bara Asperger, även lite schizo-diagnoser o annat smått o gott.. :(
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in