Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Antiinflammatoriskt kostindex (AIKI), en poäng för varje Ja-svar

Minst 6 portioner frukt o grönsaker per dag
3
2%
Minst 3 koppar te per dag
2
2%
Minst 2 koppar kaffe per dag
10
8%
Örtte i genomsnitt minst 1/2 gång per dag
6
5%
Musli/havregryn en gång per dag
10
8%
Ost med låg fetthalt minst en gång per dag
5
4%
Choklad en gång per dag
3
2%
Olivolja/rapsolja en gång per dag
6
5%
Baljväxter minst två ggr per vecka
12
9%
Nötter minst två ggr per vecka
11
9%
Linfrö minst två ggr per vecka
3
2%
2-7 små glas rödvin per vecka
0
Inga röster
2-14 glas öl per vecka
1
1%
Mindre än en halv portion obearbetat rött kött per dag
10
8%
Mindre än en halv portion processat kött per dag
10
8%
Ingen inälvsmat alls
12
9%
Inga chips alls
11
9%
Ingen läsk el saft
12
9%
 
Antal röster : 127

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-10-26 2:58:46

Jag har själv en inflammatorisk sjukdom så om det vore så att det fanns rimliga bevis för att en viss kost kunde påverka symptomen positivt för redan drabbade skulle jag lägga om direkt. Om alla är oense, såna charlataner som Sanna Ehdin tjänar pengar på begreppet, och det möjligen kan ha viss inverkan på framtida sjukdomsrisk då är det inte tillräckligt. Jag ser det snarare som ett sätt att angripa billig kost som inte anses så fin att äta för den är baserad på spannmål och mejeriprodukter och skapa uppdelade nischer för olika lyxdieter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-26 3:18:04

Har också en inflammatorisk sjukdom och den har bara förändrats till det bättre den gången jag och min kompis käkade pizza och burgare nästan varje dag och drack aspartamläsk.

Det känns inte riktigt klokt ju. Det kanske bara var en tillfällighet men i alla andra fall då jag ändrat diet för att bli friskare har det varit precis samma som innan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-26 14:43:23

Även reumatism räknas som inflammatorisk sjukdom:

https://ki.se/forskning/fakta-om-reumat ... ssjukdomar
Reumatiska inflammationssjukdomar är en samling av nära hundra sjukdomar som har gemensamt att de alla orsakas av inflammation i rörelseorganen eller stödjevävnaden kring rörelseorganen, det vill säga skelett, leder, muskler och senor.

Det finns också reumatiska systemsjukdomar som drabbar hela kroppen, till exempel SLE (systemisk lupus erythematosus) och myosit samt reumatiska sjukdomar som inte orsakas av inflammation, exempelvis artros.


Och åtminstone vissa sorters reumatism går att "bota" med speciell diet.
Skriver "bota", därför att enl. det jag läst kan man bli som helt botad en tid, men sen kommer symptomen tillbaka. Varierar beroende på hur sjuk man är.
Man kan på div. seriösa hemsidor läsa om kost som kan hjälpa en del, men det är inte det jag pratar om, utan hardcore-varianten: vegansk rå föda. Fast den dieten är så extrem att få pallar att hålla sig till den.
Nu har de förvisso inte hittat vad det är för fel på mig, reumatism var det tydligen inte iaf och längre än så har vi inte kommit. Men jag testade den där dieten ett antal år sen och blev av med värk mm, så jag vet med 100% säkerhet att det funkar mot nåt iaf.

Nackdelen är att det är dyrt, särskilt om man kör eko också, som jag gjorde. Effekten kommer inte heller på en gång, tvärtom blir man ofta hängig och eländig först, så det kan ta flera månader innan man börjar må bra. Det går inte heller att fuska mer än litegrann; fuska 10% och du tappar 50% av effekten, typ...
Det krävs alltså tålamod och viljestyrka. Och förstås att läsa in sig på näringslära mm.

Men jag som inte är intresserad av mat, och ffa inte att laga den, tyckte att det var supersmidigt: bara skala lite rotfrukter och skölja av nån näve groddar om man inte orkade/hann/ville annat, så var middan kirrad.

Huruvida det förlänger livet vet jag inget om, men om det kan göra en fri från ständig värk mm i några år åtminstone, så är det ju värt mycket.
Kan rekommendera att prova, för den som är nyfiken och inte har andra hälsoproblem som det kan krocka med.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-26 15:07:46

En sak man måste vara vaken inför är att vissa grönsaker är extremt immunsystemsstärkande. Har man då ett felprogrammerat immunsystem, kan man göra sin sjukdom många gånger värre. Detta informerar man inte de sjuka om utan det får man läsa sig till själv. Då är immunförsvarsmodulerande substanser bättre, t ex bisting eller pissmyrebett.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-26 18:25:25

Tack för att du fyllde på med det där, kiddie.

Som sagt, om man ska prova är det viktigt att läsa på och kolla upp saker först, för det händer verkligen grejer i kroppen.
T.ex. en bekant till mig fick tvärnobben av sin läkare, hen fick absolut inte göra nåt så drastiskt pga sin medicinering.

Förresten, apropå det du skrivit innan kiddie: LCHF verkar passa en del, enl. den här tråden jag råkade hitta. Har inte läst hela, vet inte om det är mest svammel.
https://forum.kostdoktorn.se/topic/406- ... -och-lchf/
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-26 20:48:32

Det är mest kålväxter som broccoli man ska vara sparsam med. Värst är alfalfagroddar. De får man inte äta vid autoimmunitet och broccoli och dess släktingar helst bara en gång i veckan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Alien » 2018-10-26 23:42:09

jungmanjanson skrev:
Alien skrev:Chips får man inte äta men det står inget om godis, glass och fikabröd? Det kanske bara är farligt för vikten och blodsockret, inte anti-inflammatoriskt. Choklad innehåller ju både fett och socker, står inget om hur mycket man bör äta, en fyrkant per dag el är det ännu nyttigare att smälla i sig en hel chokladkaka?


Som jag förstått det är socker inflammatoriskt, det gäller även snabba kolhydrater som vetemjöl, vitt ris och potatis, choklad är det den med hög kakaohalt 70% och uppåt som man ska äta.

http://www.foodpharmacy.se har mycket info på ämnet.


Ja, att socker är farligt har man ju läst hur ofta som helst. Så konstigt att det inte stod något om poäng för att t ex äta fullkornsbröd och för att avstå från godis, kakor, bullar etc.

Just att avstå kan vara svårt när man jobbar. Det finns alltid något sött till fikat. Ofta hade någon med sig hembakat, kändes oartigt att inte smaka och berömma bakverket. Ofta var det någon som fyllde år, skulle sluta el hade fått barn och var på besök: tårta.

Tack för länken men jag tyckte den bara innehöll recept, inget allmän om vad man skulle äta resp undvika för antiinflammatorisk effekt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Alien » 2018-10-27 0:09:27

Pinghis Khan skrev:Att dricka öl och vin för att det är antinflammatoriskt är ju helt hjärndött.

Men att dricka öl och vin för nöjes skull är ok, eller vad? :P

När det gäller alkohol så är forskningen verkligen motsägande. Må vara att det är antiinflammatoriskt men samtidigt anses det ju dåligt för hälsan av andra anledningar. Det finns en orsak till alkoholpaus en månad före operation:

Alkohol ökar risken för komplikationer både under och efter kirurgiska ingrepp. Exakt var nedre gränsen går för en riskfri konsumtion är ännu inte klarlagt, men Karin Bernhoff betonar att avhållsamhet en månad före operation ger kroppen möjlighet att återhämta sig från alkoholens negativa effekter på immunförsvaret och blodets koagulationsförmåga.

– Alkohol belastar flera vitala organ i kroppen vilket bland annat ökar risken för infektioner, blödningar och komplikationer i hjärta-kärl. Komplikationer i samband med operation leder i sin tur till längre vårdtider, mer intensivvårdsbehov och ökad dödlighet, fortsätter hon.
https://wacano.se/akademiska-infor-alko ... -operation

En del brukar ta "en vit månad" el alkoholpaus. Antar att det gäller sådana som brukar gå ut på krogen och "festa" (dvs dricka sig fulla) alltför ofta. Men om man inte dricker sig full men i stället dricker alkohol varje dag, kanske man också behöver ta en alkoholpaus ibland? Så här säger iaf läkaren på mottagningen för alkohol och hälsa:

"Som att alkoholen är kortvarigt ångestdämpande, och när den förbränns bidrar det till att kroppen utsöndrar stresshormoner. vi blir varma och många av oss får en mindre rofylld sömn." (UNT 2018-09-28 "Ta en alkoholpaus - för kropp och psyke")

"Ytterligare på minuskontot är att när kroppen bryter ned etanolen bildas acetaldehyd, som är giftigt för kroppens vävnader."

"- När du blir på sniskan, blir dina vita blodkroppar också på sniskan. När du nyktrar till, gör de det också. Därför kan man lättare få infektioner om man dricker.

Ett annat plus med alkoholpaus är att levervärdena normaliseras ganska omgående: efter tre veckor hos de flesta. Något längre tid - upp till tre månader - tar det för benmärgen och de röda blodkropparna att återhämta sig."

Alltså dricker man alkohol får man lättare infektioner (m m) och dricker man inte får man lättare låggradig inflammation i kroppen? Eller finns det en magisk gräns vid max 1 glas vin/dag, dvs som i medelhavsdieten? "Någon tydlig gräns under vilken alkoholkonsumtion är helt riskfri finns inte."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-10-29 2:13:36

kiddie skrev:Det är mest kålväxter som broccoli man ska vara sparsam med. Värst är alfalfagroddar. De får man inte äta vid autoimmunitet och broccoli och dess släktingar helst bara en gång i veckan.


Jag älskar broccoli!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-29 4:43:28

Det borde funnits ett alternativ att man äter utan socker eller väldigt lite socker. Socker verkar viktigt inte bara för att paja en bra metabolism och skapa metabola sjukdomar, men höjer även vissa blodfetter man inte vill ha som ställer till inflammation i artärerna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-11-01 3:40:35

kiddie skrev:Det borde funnits ett alternativ att man äter utan socker eller väldigt lite socker. Socker verkar viktigt inte bara för att paja en bra metabolism och skapa metabola sjukdomar, men höjer även vissa blodfetter man inte vill ha som ställer till inflammation i artärerna.


Jo en populär uppfattning om vad som är antiinflammatorisk kost är väl en kost utan socker, laktos, rött kött och gluten?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Trefjorton » 2018-11-27 23:07:40

Jag försöker äta mer sånt här, fast det jag gör är att ha på lite ketchup/bbq/andra-såser för att göra det gott, och på så vis har jag mindre sötsug för godis/chips.

Målet framåt är att göra det godare med kryddor, lime/citron, eller mer olivolja.

Ett annat problem är att det blir svårt att få i sig tillräckligt med kalorier om man bara äter hälsosam mat, för att det är så mättande.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in