Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Antiinflammatoriskt kostindex (AIKI), en poäng för varje Ja-svar

Minst 6 portioner frukt o grönsaker per dag
3
2%
Minst 3 koppar te per dag
2
2%
Minst 2 koppar kaffe per dag
10
8%
Örtte i genomsnitt minst 1/2 gång per dag
6
5%
Musli/havregryn en gång per dag
10
8%
Ost med låg fetthalt minst en gång per dag
5
4%
Choklad en gång per dag
3
2%
Olivolja/rapsolja en gång per dag
6
5%
Baljväxter minst två ggr per vecka
12
9%
Nötter minst två ggr per vecka
11
9%
Linfrö minst två ggr per vecka
3
2%
2-7 små glas rödvin per vecka
0
Inga röster
2-14 glas öl per vecka
1
1%
Mindre än en halv portion obearbetat rött kött per dag
10
8%
Mindre än en halv portion processat kött per dag
10
8%
Ingen inälvsmat alls
12
9%
Inga chips alls
11
9%
Ingen läsk el saft
12
9%
 
Antal röster : 127

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Alien » 2018-10-22 2:53:53

En ny forskarstudie (KI och UU) visar att antiinflammatorisk kost förlänger livet. Studien omfattar 70 000 medelålders och äldre kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län under 16 år.

UNT 20 OKTOBER 2018 skrev:– Våra resultat kan förhoppningsvis uppmuntra fler att äta nyttigare och dra ner på eller helt undvika livsmedel som kan stimulera till en låggradig men kronisk inflammation i kroppen, till exempel rött kött, läsk och chips, säger professor Alicja Wolk vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet.

Deltagarna var i stort sett friska när de vid studiens start besvarade en omfattande hälso-och livsstilsenkät, med detaljerade frågor om bland annat sina mat- och dryckesvanor.

Utifrån svaren har forskarna räknat ut varje deltagares poäng på ett speciellt 16-gradigt anti-inflammatoriskt kostindex, AIKI.
---
Såväl dödligheten totalt sett som dödligheten i någon hjärt-kärlsjukdom eller cancer var betydligt lägre bland deltagarna med höga poäng i det antiinflammatoriska kostindexet än bland deltagarna med låga poäng.
http://unt.se/nyheter/uppsala/langre-li ... 05132.aspx

Mest lönsamt är det för rökare med denna kost. Rökningen har inflammationsframkallande effekter.

Rökare med höga AIKI-poäng levde i medeltal 1,7 år längre än rökare med låga AIKI-poäng. För deltagare som aldrig hade rökt var skillnaden i livslängd mellan dem med höga respektive låga AIKI-poäng "bara" drygt sju månader.

Sju månader gör väl varken till el från, kan man tycka. Men vem vet vad man tycker när man ligger där på dödsbädden, kanske man gärna vill leva åtminstone några månader till.

Det verkar vara den klassiska medelhavsdieten som är antiinflammatorisk, dvs fisk och skaldjur, frukt och grönsaker, olivolja och måttligt med alkohol och bara lite rött kött (tidigare tråd medelhavskost-motion-minskad-alzheimerrisk-t11806.html).

Här ska man kunna räkna ut sitt AIKI. Men det är vagt uttryck, vad är "en portion"? Så mycket som man vanligen brukar ta, men det kan ju vara olika. Och kan det verkligen ge poäng att dricka upp till 7 glas vin och 14 glas öl varje vecka?
Spoiler: visa
Skulle man lyckas dricka detta plus 3 koppar te, 2 koppar kaffe och en halv kopp örtte varje dag, får man springa mycket på toa. Men däremot får man inte dricka läsedryck el saft, hur det är med juice står inte. Och linfrö 2 ggr varje vecka, spring på toa av annan orsak.


Chips får man inte äta men det står inget om godis, glass och fikabröd? Det kanske bara är farligt för vikten och blodsockret, inte anti-inflammatoriskt. Choklad innehåller ju både fett och socker, står inget om hur mycket man bör äta, en fyrkant per dag el är det ännu nyttigare att smälla i sig en hel chokladkaka?

Edit: En tidigare tråd inflammationsdrivande-mat-kan-gora-manniskor-deprimerade-t46786.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav jungmanjanson » 2018-10-22 8:06:04

Alien skrev:Chips får man inte äta men det står inget om godis, glass och fikabröd? Det kanske bara är farligt för vikten och blodsockret, inte anti-inflammatoriskt. Choklad innehåller ju både fett och socker, står inget om hur mycket man bör äta, en fyrkant per dag el är det ännu nyttigare att smälla i sig en hel chokladkaka?


Som jag förstått det är socker inflammatoriskt, det gäller även snabba kolhydrater som vetemjöl, vitt ris och potatis, choklad är det den med hög kakaohalt 70% och uppåt som man ska äta.

http://www.foodpharmacy.se har mycket info på ämnet.
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-22 12:57:25

Autsch, nu fick jag ont i samvetet :-|

Längre liv vet jag inget om, men däremot att man kan minska värk mm genom att äta rätt.
Vilket jag slarvat med länge nu :oops:

För jag får nämligen mer värk om jag äter socker och vete. Folk tror att jag är spritt språngandes när jag påstår det, men det är ett faktum.

Bara 11 träffar fick jag på den där listan. Havregryn och ost äter jag, men inte så ofta, så de kom inte med.
Både oliv- och rapsolja tycker jag illa om, så det blir inte så mycket av dem heller. Men jag använder kokosolja rätt mycket, minns inte vad man säger om den - eller rättare sagt säger man väl en hel del olika om den, har ingen aning vad som stämmer. Men det är gott :-)005
Alla former av kött går bort per automatik, eftersom jag är vegetarian - snudd på vegan numera, t.o.m.

Tack jungmanjanson för länken, ska läsa mer där senare :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-10-22 16:59:35

Fett är inflammatoriskt protein med BCAA är inflammatoriskt osv.
Mat är inflammatorisk av en anledning.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-22 20:39:22

Pinghis Khan skrev:Mat är inflammatorisk av en anledning.

:?:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Huggorm » 2018-10-22 20:56:18

Det var i princip bara kaffet jag klarade. Kommer jag dö snart? :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Alien » 2018-10-23 2:28:55

Huggorm skrev:Det var i princip bara kaffet jag klarade. Kommer jag dö snart? :shock:

Du kommer att dö 1,7 år el sju månader tidigare än de med fler AIKI-poäng, beroende på om du är rökare el icke-rökare. Genomsnittligt räknat alltså. Tror inte döden är överhängande. :P

Ingen fick tydligen mer än 13 poäng enligt studien.

Själv fick jag 8 poäng.

Dricker 1,5-2 koppar vanligt te på morgonen och 1 kopp örtte på kvällen, inget kaffe. Müsli, choklad och nötter varje dag. Ost varje dag men tyvärr inte med låg fetthalt (35%). Ingen läsk/saft men heller inte vin varje vecka. Öl dricker jag nästan aldrig.

Processat kött (salami) äter jag varje dag, och en skiva på smörgåsen räknas kanske som en hel portion?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-24 2:18:31

Fick 3 poäng. Äter mycket grönsaker men så där mycket kan man ju inte få i sig om man inte mixar dem och sånt vägrar jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav senap » 2018-10-24 5:07:31

https://www.svd.se/mat-som-goder-kronis ... depression
https://www.adlibris.com/se/bok/happy-f ... 9188545107

Allt fett är inte inflamatoriskt, en del margariner som tex Becel är det samt majs- och solrosolja. Obalans i dom fleromättade fetterna.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-10-24 11:49:03

Fabela skrev:
Pinghis Khan skrev:Mat är inflammatorisk av en anledning.

:?:

Jag har bestämt att det funkar bättre att träna bort inflammation.
Man tjänar mer på att lägga ner tid på kosten i syfte att hålla kroppsfettet nere och att motionera än att tänka på kostens antinflammstoriska egenskaper när det gäller att undvika sytemstisk inflammation.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-10-24 12:05:41

Att dricka öl och vin för att det är antinflammatoriskt är ju helt hjärndött.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-24 12:22:28

Pinghis Khan skrev:
Fabela skrev:
Pinghis Khan skrev:Mat är inflammatorisk av en anledning.

:?:

Jag har bestämt att det funkar bättre att träna bort inflammation.
Man tjänar mer på att lägga ner tid på kosten i syfte att hålla kroppsfettet nere och att motionera än att tänka på kostens antinflammstoriska egenskaper när det gäller att undvika sytemstisk inflammation.

Det där är jag seriöst jätteintresserad av att veta mer om - alltså även om det bara är din egen teori.

För jag är rätt säker på att jag får "allmän" muskelvärk så fort jag går upp i vikt bara några få kilon (väger mig typ en gång var femte år hos nån läkare, men tippar på att det kan röra sig om typ 2-5 kilos skillnad). Och då är det ökning i fett (och vätska, möjligtvis, vet ej), inte muskler.
Å andra sidan får jag också så in i h-e ont numera, om jag rör på mig för mycket. Raska promenader på en mil varje dag är inte att tänka på, som förr var en självklarhet. Nu funkar det typ varannan- var tredje dag, annars får jag så ont att jag knappt kan ta mig ur sängen ibland.
Det är nåt inflammationsaktigt, det är jag absolut övertygad om, vad läkarna än säger: har alltid svullna lymfkörtlar, plus att om jag sköter om mig själv minutiöst på övriga sätt, så kan jag få bort det med att överdosera zink och c-vitamin.

Fast det kanske inte hör hemma i den här tråden riktigt.
Du kanske har skrivit mer om det i nån lämpligare tråd, var isf?

EDIT: Eh, vänta: systematisk inflammation. Pratar vi ens om samma sak, frågar den i grunden ointresserade och därmed okunniga..?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-24 12:51:13

Fabela skrev:EDIT: Eh, vänta: systematisk inflammation. Pratar vi ens om samma sak, frågar den i grunden ointresserade och därmed okunniga..?

Kan inte stava tydligen, men efter snabb & slarvig koll verkar man kunna mena lite olika saker med systemisk inflammation. Så jag vet fortfarande inte om vi pratar om samma sak.

En gammal artikel jag hittade, bara skummat snabbt men verkar intressant:
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=8397
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-24 17:36:32

Undrar du hur du ligger till inflammatoriskt kan du be läkaren att ta sänkan. Det är ett billigt prov. Ju högre sänka ju mer inflammation. Dock mäter sänkan inte enbart inflammation, den ger utslag vid infektion med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-24 18:55:36

Ät inget efter kl 18. Blir du hungrig, drick vatten. Då får kroppen tid på sig att fixa inflammationer under natten.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Huggorm » 2018-10-24 19:29:37

nomemorytoday skrev:Ät inget efter kl 18. Blir du hungrig, drick vatten. Då får kroppen tid på sig att fixa inflammationer under natten.
Och jag som just åt en redig portion kycklinggryta :-)051
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-24 19:30:25

Spelar ingen roll om fastan sker dag eller natt vad jag förstår. Man kan likagärna köra intermittent fasta. Lägga sig hungrig finns tyvärr inte i min värld.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav geocache » 2018-10-24 19:44:04

De alternativ jag bockade för är:

Ost med låg fetthalt minst en gång per dag
Olivolja/rapsolja en gång per dag
Baljväxter minst två ggr per vecka
Nötter minst två ggr per vecka
Ingen inälvsmat alls
Inga chips alls
-----------------
Jag är helnykterist och vegan, men äter gärna vitlökskryddad mat och starka kryddor till/i maten.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-24 20:32:11

Vitlök och kryddor är smaskens!

Gör saker med linser rätt ofta men inte för att det helt ska räcka till att jag får fylla i den punkten.

Denna gjorde vi häromdan:

Röda linser
Lök
Vitlök
Ingefära
Hot sauce
Spiskummin
Lite andra kryddor och salt
Krossad tomat
Delat färsk tomat
Hackad potatis
Strimlad morot
Kokosmjölk

Mätt blev man och gott i höstrusket
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-10-24 21:47:01

Fabela skrev:systematisk inflammation

Chronic systemic inflammation (SI) is the result of release of pro-inflammatory cytokines from immune-related cells and the chronic activation of the innate immune system.

It can contribute to the development or progression of certain conditions.[1]


Fettvävnad frisätter inflammatoriska cytokiner, det gör även musklerna vid motion men när musklerna gör det så får man så småningom en mer lämplig inflammationsrespons i kroppen ungefär.
Så som vanligt är det bästa och viktigaste att inte vara tjock och motionera.
Jag har för mig att styrketräning var bäst i nån studie.
Styrketräning är alltid bäst i stort sätt.
Dessutom blir man snygg också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Systemic_inflammation
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-24 22:57:31

Många tack Pinghis!

Rättade min stavning i inlägget efter, ifall du såg det :oops:
Men hittade det här också, därför var jag osäker på vad du menade:
En sjukdom kallas systemisk om flera organ i kroppen inflammeras samtidigt. De systemiska sjukdomarna omfattar systemisk lupus erythematosus (SLE), Sjögrens syndrom och sklerodermi.

https://www.lakemedelsvarlden.se/fakta- ... sjukdomar/

Måste läsa på om det där. Undrar om/hur det hänger ihop med div. autoimmunt skräp också.

kiddie skrev:Undrar du hur du ligger till inflammatoriskt kan du be läkaren att ta sänkan. Det är ett billigt prov. Ju högre sänka ju mer inflammation. Dock mäter sänkan inte enbart inflammation, den ger utslag vid infektion med.

Mm, jag borde nog kolla mer, men har ju sprutfobi :-| Sänkan togs dock för inte så länge sen, har för mig att det var okej.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-25 0:06:03

Har SLE och Sjögrens och konstant hög sänka. Enda som kommer i närheten av kost som sänker den är mycket kött och mycket fett.

Det känns väldigt avigt, sådant ska man ju bli sjukare av!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-10-25 20:16:38

Det är så väldigt svårt att sålla ut vad som är seriöst när det gäller antiinflammatorisk kost. Är inte alls säker på att forskarna har fångat in de mest väsentliga kriterierna i så fall En del säger ju att man ska undvika både mjölkprodukter och gluten för att det ska räknas.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Antiinflammatorisk kost (hur många poäng, omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-26 0:14:26

Ska man verkligen gå och tro att vi alla mystiskt är inflammerade? De flesta har låga nivåer av inflammatoriska markörer trots att de käkar på donken. Ska man införa en diet för en viss sjukdom så att den gäller alla? Jag vet inte om det är vettigt. Vad gäller köttätande tror jag att man gärna ser ner på det därför att man vet att köttproduktionen kommer dala, och man vill förbereda folk för det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in