Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-16 4:17:28

BellaBelle skrev:Imovane. Men funkar inte efter ett tag, tillvänjning


Hur lång tid då? Räcker verkligen 2-3 dagar?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-19 3:51:37

Jag har hittat något som åtminstone tillfälligt verkade funka, Pascoflair - som innehåller Passionsblomma:

https://www.apotea.se/pascoflair-30-tabletter

Somnade, sov ett rimligt antal timmar och blev inte eftertrött. Tyvärr var det starkt för magen så det hindrar mig lite
att utvärdera om det funkar i längden. Kanske med magmedicin?

Vill dock inte lura nån så jag ska nog påpeka att jag inte har någon diagnos och därmed troligen lättare sömnproblem även om det råkar vara jobbigt just nu.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Alyana » 2018-03-19 8:49:25

Bjäbbmonstret skrev:Jag har hittat något som åtminstone tillfälligt verkade funka, Pascoflair - som innehåller Passionsblomma:

https://www.apotea.se/pascoflair-30-tabletter

Somnade, sov ett rimligt antal timmar och blev inte eftertrött. Tyvärr var det starkt för magen så det hindrar mig lite
att utvärdera om det funkar i längden. Kanske med magmedicin?

Vill dock inte lura nån så jag ska nog påpeka att jag inte har någon diagnos och därmed troligen lättare sömnproblem även om det råkar vara jobbigt just nu.

Ja passionsblomma är faktiskt effektivt.
Annars är melatonin perfekt för mig.
Jag har ingen bra dygnsrytm naturligt så det ger en naturlig rytm och inga bieffekter eller tillvänjning . :-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav rapchic » 2018-03-19 8:52:27

Jag och min man gör numer en blandning mellan lavendel, humle och johannesört.

Det är ju däremot inget man ska blanda med andra mediciner (om inte man utesluter johannesört eller byter ut den mot kamomill).

Det funkar ganska bra tycker jag, även om ibland blir man för trött för att ta sig från soffan till sängen :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-20 0:49:52

rapchic skrev:Jag och min man gör numer en blandning mellan lavendel, humle och johannesört.
:lol:


Intressant. Humle har jag inte prövat. Beställer du det torkat då? Valeriana spyr jag upp. Lavendel har jag prövat i lite olika blandningar.

Passionsblommepillret funkade igen för insomning men sen somnade jag inte om så jag fick bara 1 1/2 timmes sömn i alla fall. Är nog dags för ett samtal med läkaren.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Karamell » 2018-03-20 1:08:09

Visste inte att Atarax kan användas som sömnmedel. Däremot har jag märkt att man blir sömnig av det. Men det är väl inte lika bra som riktigt sömnmedel? Jag använder det vid behov mot panikångest. Jag skulle behöva sömntabletter, men fick det inte utskrivet. :-)063
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Smoyy » 2018-03-20 1:34:57

Karamell skrev:Visste inte att Atarax kan användas som sömnmedel. Däremot har jag märkt att man blir sömnig av det. Men det är väl inte lika bra som riktigt sömnmedel? Jag använder det vid behov mot panikångest. Jag skulle behöva sömntabletter, men fick det inte utskrivet. :-)063


Atarax är faktiskt i grunden en allergimedicin dvs en antihistamin. Antihistaminer är tröttande, därför får man Atarax eller Propavan som förstaalternativ vid sömnproblem. Man blir ju lite groggy dagen efter av dessa däremot.

Jag brukar söva mig själv med teanin och magnesiumglycinat istället. Finns väldigt många milda tillskott som är bra.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-20 3:11:35

Karamell skrev:Visste inte att Atarax kan användas som sömnmedel. Däremot har jag märkt att man blir sömnig av det. Men det är väl inte lika bra som riktigt sömnmedel?


Det är ju individuellt. Eftersom jag blir för trött av Zopiklon tyckte
jag Atarax var bättre så länge det fungerade för mig. Jag brukade även med lite tur somna på vanliga allergimediciner som Vialerg. Men nockar som de allra starkaste gör det kanske inte.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav rapchic » 2018-03-20 9:53:40

Bjäbbmonstret skrev:
rapchic skrev:Jag och min man gör numer en blandning mellan lavendel, humle och johannesört.
:lol:


Intressant. Humle har jag inte prövat. Beställer du det torkat då? Valeriana spyr jag upp. Lavendel har jag prövat i lite olika blandningar.

Passionsblommepillret funkade igen för insomning men sen somnade jag inte om så jag fick bara 1 1/2 timmes sömn i alla fall. Är nog dags för ett samtal med läkaren.

Antingen köper jag det från min butik eller så samlar jag det. Våt humleplanta brukar däremot ge så få kottar att det inte räcker länge men jag väljer det i första hand då jag har det (bara för att).
Jag brukar ibland ha en liten tygpåse med humle och lavendel bredvid mig på kudden, det hjälper också men jag brukar inte orka byta örter i den då den har råkat följa med tvätten så det är mer ett "då och då" hjälpmedel
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-24 5:54:17

Effekten av Passionsblomma avtog. Klarade mig ett par dagar på Passionsblomma + Vialerg. Till slut tog jag den i stället tillsammans med en låg dos Theralen med sedvanlig vidrig eftertrötthet.

Slutsatser. Effekten av Passionsblomma avtar rätt snabbt efter några dagar, först effekten på sömn och oro, sen insomningseffekten. Och Zopiklon ger visserligen insomning men som avtar snabbare än effekten på sömnen, och för mig med mina nuvarande mediciner en värre eftertrötthet än Theralen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 6:20:32

Smoyy skrev:
Karamell skrev:Visste inte att Atarax kan användas som sömnmedel. Däremot har jag märkt att man blir sömnig av det. Men det är väl inte lika bra som riktigt sömnmedel? Jag använder det vid behov mot panikångest. Jag skulle behöva sömntabletter, men fick det inte utskrivet. :-)063


Atarax är faktiskt i grunden en allergimedicin dvs en antihistamin. Antihistaminer är tröttande, därför får man Atarax eller Propavan som förstaalternativ vid sömnproblem. Man blir ju lite groggy dagen efter av dessa däremot.

Jag brukar söva mig själv med teanin och magnesiumglycinat istället. Finns väldigt många milda tillskott som är bra.


Propavan ger mig restless legs.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-03-24 15:17:19

Fattar mig inte på bruket av antihistaminer för sömn. Sover man dåligt utan medicin blir man trött på dagen. Tar man antihistaminer blir man också trött på dagen. Jag tycker i min enfald att vitsen med en sömnmedicin är att man ska känna sig pigg på dagen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav cirkusfreak » 2018-10-23 14:33:20

Ska föreslå för min läkare att byta sömnmedicin snart, inte nöjd med Propavan jag har i dagsläget.

Har testat atarax, lergigan och melatonin innan.

Har även Imovane som fungerar ypperligt som jag absolut inte tänker göra mig av med, men det säger ju sig själv att den endast bör tas när det verkligen krisar och inte allt för ofta. Medan t.ex någon antihistamin fungerar för lättare oro av olika slag.

Tips på vad jag kan föreslå? Funderar på antingen theralen eller valdoxan som jag också har läst gott om. Men är lite orolig att den(valdoxan det vill säga) inte kommer fungera så bra, då melatonin inte heller gör det eftersom att jag har förstått att agomelatin liknar melatonin och verkar på liknande sätt.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-23 21:57:25

Jag behöver också tips. Just nu har sömnen funkat rätt OK, men höst och vår är mina bästa sömnårstider, fast i våras sov jag illa. På vintern och sommaren sover jag skitdåligt.

Hade velat testa Valdoxan men får inte eftersom jag tar SSRI. :(

Snart ger jag upp och börjar ta Nozinan eller nån skit som gör mig utslagen i dagar.

Imovane är ändå rätt snäll. Bara att man får svårt att sova av den sedan när man slutar, om man inte bara tar den sporadiskt.

Melatonin funkar bra för mig men börjar få sämre njurvärden och mer anemi och högt blodtryck. Tror det kan bero på att jag tagit melatonin under en längre period fast man inte ska det med min autoimmunitet. Får betala dyrt för det nu...

Sömn verkar inte anses viktigt. Egentligen konstigt för utan fungerar man ju inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav cirkusfreak » 2018-10-23 23:01:32

Samma här, sover oftast dåligt och har lätt för ångest på höst och vinter.

Valdoxan har ju många talat gott om, men eftersom att melatonin inte riktigt är min grej vetefan. Dessutom verkar det ju lite läskigt för leverns skull, med tanke på hur mycket leverprover man bör göra när man tar den enligt FASS.

Då kör jag hellre nån antihistamin som theralen och imovane vid behov, även fast man blir seg av det. Dock har jag ju också ADHD medicin som motverkar sådan seghet en aning, men det är egentligen kanske lite fel sätt att lösa det hela på.

Hellre något vettigare i sådana fall.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-24 0:09:22

Är det inte dags för dem att uppfinna nya sömnmediciner???

Ska man verkligen behöva ta gamla antihistaminer som uppfanns på 60-talet?

Vad gäller ångestdämpande och sömnmedel har inga nya kommit på evigheter. 20 år sådär. Samtidigt spottar läkemedelsindustrin ut nya antipsykotika och antidepressiva mer eller mindre på löpande band.

Dessutom har man börjat plocka bort medicin ur svensk vård som år ångestdämpande och sömnmedel. Det gör det ännu värre. Det är både äldre och nyare medicin som tas bort. Så vi får inte ens tillgång till de få som finns på världsmarknaden.

Jag blir knäpp. Ärligt. Ska stå på min gravsten:

FÅR ÄNTLIGEN SOVA.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Lulis » 2018-10-24 14:06:45

Läste om en sömnundersökning som gjordes på patienter med AS, som jag förstod det har 4 av 5 aspergare så allvarliga problem med sömnen att det uppfyller kriterierna för insomnia (jämfört med 11% av Sveriges befolkning i stort). Känns som att det bör prioriteras i behandlingar?

Själv har jag tagit Theralen som funkade okej i ett par månader men sen fick jag bara huvudvärk och ett jävla humör på kvällen, hjälpte mig inte somna, utan var bara dåsig och yr nästa dag istället.

I vintras tog jag melatonin som funkade jättebra tills det började bli ljusare frampå vårkanten. Nu har jag bunkrat upp med mer melatonin till vintern...."Winter is comming" :-)004

Annars ligger jag bara och vrider mig i sängen, väntar på att bli trött och övertalar mig själv att jag åtminstone vilar.

Varm mjölk har funkat när jag har testat det, det ska visst finnas ett ämne i mjölken som främjar sömnighet, eller att det har bättre effekt när mjölken är varm, minns inte riktigt.
Lulis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-08-24

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-24 21:22:18

När jag hade lite samtal efter diagnosen hävdades det att våra sömnsvårigheter bara är dåliga rutiner. Blev skitsur och tryckte upp info från nätet. Framförallt om problem med dygnsrytmen som beror på saker som inte sitter i viljan utan i kemin. Det känner de till ännu mindre än insomni och det verkar de inte veta om så mycket heller.

Jag blev itutad att gick jag och la mig vid samma tid skulle det bli en vana efter några veckor. Ja men är man idiot som inte testat det då??? Och när det inte funkar?

Tycker de borde ta det mer på allvar och är det så att sömnproblem är vanligare hos aspergare borde man få mer hjälp för det. Tycker man inte lägger tid alls på det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav cirkusfreak » 2018-10-24 22:32:23

Men precis. Hade ett liknande samtal förut med en läkare som fumlade en massa om att sköta min sömnhygien, inte titta på tv innan kvällen och ut och röra på mig om dagarna.

Att jag har ett väldigt aktivt arbete där jag går och står hela dagarna samt brukar vara ute och gå och cykla på fritiden bland annat spelade ingen roll. För den läkaren hade ju minsann lyckats med att ordinera motion mot depression istället för SSRI förut. Då kunde ju jag med mina ynka sömnproblem lätt motionera bort dom.


Jo jag tackar jag.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-25 0:21:33

Man önskar på dem problemen så de fattar vad det handlar om.

Har man ordentliga sömnproblem hjälper inte svenssonråd för de som sover bra men kommit lite ur fas.

Och när man redan följer alla råden då? Då tror de inte på en. Men en aspergare kan vara väldigt envis och följa råd till punkt och pricka men de är vana vid NT som slarvar och sedan skyler över sina missar.

Sedan resonerar de baklänges. De går efter de som sover bra och ser vad de gör "rätt". De tror att vad de gör ger bra sömn. Men det är troligare att de har naturligt bra sömn och att vanorna bara är ett andrahandsfenomen. Om de har naturligt bra dygnsrytm är det väl inte så konstigt att de vill sova vid samma tid varje natt. Detta är inte orsak till bra sömn utan en effekt från att deras dygnsrytm funkar.

Tycker att våra så kallade experter borde bli experter. Och faktiskt lyssna på patienten. Har man testat allt så har man oftast det.

Blir så sur om det mesta som handlar om sömn, en fd läkare hävdade att "det är nog inte så farligt att ta melatonin fast du inte får det egentligen". Man blir invaggad i falsk trygghet och blir skadad för livet. Utan att hon ens får veta det eftersom hon inte är min läkare mer. Hon missade också att läsa sig till att sätta till en viss antipsykotisk medicin som ger sömn kraschar rejält med min antidepressiva och ger minst 2 gånger högst 20 gånger mer effekt. Hon låtsades skriva ut lägsta dosen, men det var mellandosen. Första natten jag tog den tog jag alltså en rejäl överdos. Jag förstod inte varför jag blev så vansinnigt trött för jag hade inte läst Fass än. Hon sa bara att tröttheten går över med tiden. Hade jag fortsatt med den dosen är det tveksamt om jag överlevt. Så nu är det 6 saker de gjort mot mig som jag kunde dött av.

Konstigt att man lever. Måste finnas någon mening med det.

Kan de inte bara hålla käften och skriva ut min gamla sömntablett på licens? Nepp, för det är alldeles för knarkigt trots att läkaren istället föreslog 0,5 mg mer Xanor på kvällen. Vilket är mycket, mycket mer toleranshöjande än den lilla bit knarksömnis jag hade innan. Jag sa nej till det förslaget. Vill inte bli mer nedtryckt i bensoträsket av en läkare som tror att han hjälper mig ur det genom att förneka sömnmedicin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-25 0:22:48

Ja, jag är sur.

"Men du har ju inget arbete, du kan sova när du vill." Sa en.

Ja visst om man inte vill ha ett socialt liv eller ens gå och köpa mat. Man kan iofs få den hemlevererad. Behöver man inte gå ut alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Lulis » 2018-10-26 15:04:25

Läkare har blivit anmälda för mindre!! Hur kan de göra så @kiddie?? :evil: :-)Raging
Lulis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-08-24

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-26 17:13:23

Lulis skrev:Läkare har blivit anmälda för mindre!! Hur kan de göra så @kiddie?? :evil: :-)Raging


Oj. Det är nog ett av de mildaste felen de gjort mot mig. Värsta var nog när de plötsligt tog bort alla benso så att jag fick abstinens och superhögt blodtryck. Eftersom jag tuppade av på något konstigt sätt och inte blev mig själv efteråt på ett år så tror jag det var en liten stroke.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav cirkusfreak » 2018-10-26 22:45:29

Vidrigt :(

Även fast jag inte har råkat ut för det själv(än) så har jag lärt mig av andras öden att bunkra upp så jag har ett litet lager liggandes. Jag menar, rätt vad det är får man någon ny stolle till läkare som ibland bara kan bestämma sig sådär hux flux och ta bort folks mediciner utan någon som helst tanke.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in