"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-21 0:14:18

Att en lärare har sex med sin elev tycker jag är utnyttjande även om eleven är fyllda 15 år. Det borde ingå i lärarnas etik "så gör man inte". Lärare behöver mötas av respekt, men då tycker jag lärarna ska visa respekt och självdisciplin också.

Ett sätt för lärare att få högre status och respekt är högre lön och möjlighet att göra karriär. Därför har man skapat "förstelärare". Nu har staten gett kommunerna pengar till löneförhöjning för vissa. Men pengarna räcker bara till ca en tredjedel av lärarna. Rektorerna ska bestämma vilka som är extra kvalificerade. Ofta är det förstelärarna som även får löneförhöjningen. Det har skapat dålig stämning. De som fått höjd lön skäms för att de tycker att kollegorna också borde fått höjd lön. De som inte fått höjd lön skäms över det och undrar varför de inte ansetts som värdiga löneförhöjning.

Läste om att lärarna i ett rum skrivit en slags skyltar på sofforna, "För förstelärare" och "För de extra kvalificerade".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-21 0:33:43

Ja ja... Jag skulle aldrig göra det. Men just pga min AS brukar jag vara försiktig med att döma andra. Men det är klart att det är olämpligt. Det sa jag ju också.

Det där med förstelärare är hemskt tramsigt. Rektorer har inte alltid koll på om lärare är bra eller inte. De är ju sällan med i klassrummet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-21 1:02:27

Nej, det kan inte vara lätt för rektorerna. Åas, vilka andra skulle kunna avgöra vilka lärare som ska ha högre lön?

En del lärare är så förbannade att de vill sluta: