"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-21 0:14:18

Att en lärare har sex med sin elev tycker jag är utnyttjande även om eleven är fyllda 15 år. Det borde ingå i lärarnas etik "så gör man inte". Lärare behöver mötas av respekt, men då tycker jag lärarna ska visa respekt och självdisciplin också.

Ett sätt för lärare att få högre status och respekt är högre lön och möjlighet att göra karriär. Därför har man skapat "förstelärare". Nu har staten gett kommunerna pengar till löneförhöjning för vissa. Men pengarna räcker bara till ca en tredjedel av lärarna. Rektorerna ska bestämma vilka som är extra kvalificerade. Ofta är det förstelärarna som även får löneförhöjningen. Det har skapat dålig stämning. De som fått höjd lön skäms för att de tycker att kollegorna också borde fått höjd lön. De som inte fått höjd lön skäms över det och undrar varför de inte ansetts som värdiga löneförhöjning.

Läste om att lärarna i ett rum skrivit en slags skyltar på sofforna, "För förstelärare" och "För de extra kvalificerade".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-21 0:33:43

Ja ja... Jag skulle aldrig göra det. Men just pga min AS brukar jag vara försiktig med att döma andra. Men det är klart att det är olämpligt. Det sa jag ju också.

Det där med förstelärare är hemskt tramsigt. Rektorer har inte alltid koll på om lärare är bra eller inte. De är ju sällan med i klassrummet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-21 1:02:27

Nej, det kan inte vara lätt för rektorerna. Åas, vilka andra skulle kunna avgöra vilka lärare som ska ha högre lön?

En del lärare är så förbannade att de vill sluta:

UNT skrev:– Lönebildningen i Sigtuna kommun har gjort att jag ligger omkring 12 000–15 000 kronor lägre i lön än en kollega i ungefär samma ålder och med ungefär lika många år på skolan. Jag är inte 15 000 kronor sämre lärare än honom.

Det säger Magnus Lundqvist som arbetat som lärare i 22 år varav tio på Arlandagymnasiet. Beskedet han fått varför han inte fick ett lönelyft är att han under senaste lönesamtalet, i mars, låg på nästhögsta lönenivå och inte i topp, vilket krävdes för att få lyftet. Detta meddelade hans chef honom per telefon.

– Då sade jag upp mig direkt. Skolan har satsat på mig med dyra fortbildningar, jag har fått mer arbete men inte mer lön. I stället ges lönelyftet till dem som för några år sedan fick 5000 kronor påökt i det lokala lönelyftet, och sedan när förstelärarpåslaget kom var det samma personer som fick ytterligare 5 000.
http://www.unt.se/sigtunabygden/sade-up ... 35740.aspx

Och så här säger en representant från Lärarförbundet:

Anders Westermark är styrelseledamot i Lärarförbundet Sigtuna och huvudskyddsombud på Arlandagymnasiet. Han har pratat både med lärare som fått och inte fått lönelyft och säger att stämningen är dämpad men att det kunde varit värre.

– Jag har mött en samlad ilska. Det finns besvikelse hos dem som uppfyllt kriterierna men ändå inte fått löneförhöjning. Den bitterhet som såddes 2012 med Sigtuna kommuns lokala lönelyft har inte lagt sig och förstelärarereformen hamnade till stor del på samma lärare. Vi har lärare som har uppemot 50 000 i lön och de som har 30 000, klart att det svider.


Ja, det är kanske inte bra om alla, nya som erfarna, har samma lön. Men för stora skillnader är inte bra heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-21 10:25:37

Precis, det får gärna vara lite skillnader. Vissa engagerar sig lite extra, de ska kunna få lite mer. Men inte jättestora skillnader.

Det där hade nog inte fått mig att säga upp mig, däremot har jag sagt att jag säger upp mig om elevernas betyg ska vara grunden till hur mycket man får i lön. Det har också föreslagits och jag har för mig att nån friskola har gjort det. Det är orättvist eftersom ämnena är olika. Elever kan taktikvälja, räkna ut att de inte behöver vissa betyg och då strunta i det med flit. T.ex. bildlärare kan då bli drabbade. Och i vissa ämnen är det svårt att få bästa betyg. Moderna språk t.ex. I engelska däremot brukar många ha bra betyg. Dessutom skulle det ge eleverna en makt över sina lärares ekonomi, som inte är lämplig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2018-10-20 12:38:20

Apropå att lärare kan vara sexuellt intresserade av sina elever:

Expressen 19 okt 2018 skrev:Läraren anklagas av en tidigare elev för intima och olämpliga närmanden.
Uppgifterna ledde till kaos på ett gymnasium i Stockholm – och tvingade skolan att tillkalla polis för att eskortera läraren ut ur byggnaden.
Nu sitter skolledning i ett blixtinkallat möte samtidigt som läraren tagits ur tjänst.
– Det var så pass upprört så vi kände att vi behövde ta extern hjälp för att säkerställa allas säkerhet, säger en av skolans rektorer.
https://www.expressen.se/nyheter/kaos-p ... en-larare/

Den nuvarande skolledningen påstår sig inte veta något om detta. Frågan är om den tidigare visste det och föredrog att blunda. Inget händer förrän eleverna själva börjar demonstrera och bråka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Huggorm » 2018-10-20 13:15:45

Hela den saken har lite "MeToo-lynchstämning" över sig så jag vet inte om man skall tro för mycket på det innan det är fastslagit exakt vad som hänt.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2018-10-20 17:18:00

Ja, unga människors prefrontalcortex är inte tillräckligt utvecklade och därmed inte omdömet. Det kan vara orsaken till att demonstrationen urartade. Den som uppmanade till demonstrationen kan vara någon borderlinare/drama queen som mådde dåligt och överdrev. Kanske läraren kan stämma henne för förtal.

Men åas kan allt vara sant, läraren har ägnat sig åt överdrivet intresse för unga flickor som är hans elever i flera år, och skolan har blundat för det, eftersom det inte är olagligt om flickorna fyllt 15 år. (Men olämpligt borde det vara och förbjudet i skolans regler, tycker jag.) Då är det inte konstigt att ungdomarna själva reagerar. Där ingen rättvisa finns, är det risk för "lynchjustis".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2018-10-20 17:24:47

Är detta samma fall el ett annat? En lärare som flera gånger får känslor för sina kvinnliga elever och inte kan låta bli att uttrycka dessa känslor.

SR skrev:En lärare i 50-årsåldern som arbetar på en skola i södra Stockholm har varnats av skolans ledning för att ha haft en olämplig relation med en 15- årig elev. Läraren får dock jobba kvar på skolan.

Föräldrar till elever på skolan som P4 Stockholm pratat med vill att läraren ska få sparken.

– En varning räcker inte. Hela processen är dåligt skött. Rektorn borde skickat hem läraren under utredningen och vi vill att han sparkas, säger en av föräldrarna. Vi vill inte ha våra barn på den här skolan.

Läraren har arbetat på skolan i över tjugo år. P4 Stockholm har tagit del av skriftlig kommunikation mellan läraren och eleven där läraren beskriver sin längtan efter eleven. Läraren ska vid flera tillfällen ha tagit initiativ för att få träffa eleven ensam i och utanför skolan samt uttryckt romantiska känslor för eleven och även rört vid denne på olämpliga sätt.

I ett mejl som P4 Stockholm tagit del av medger läraren att han anser att det har utvecklats känslor som läraren inte kunnat hejda. Läraren skriver dessutom att han vid två tidigare tillfällen haft känslor för elever på skolan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7067689

50-åriga lärare som beter sig som kärlekskranka och hormonstinna tonåringar. Finns det inga riktiga vuxna längre?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Huggorm » 2018-10-20 17:32:36

Hebefiler kanske väljer att bli lärare för att det knappast finns bättre sätt för en vuxen att omge sig med tonåringar
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in