Någon mer som är förbannad på försäkringskassan??????

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 13:08:50

Om livet inte fungerar för dig så är det kanske dags att gå till husläkern och få hjälp. En remiss, kontakt och utredning så du får det stöd som du verkar behöva.

Du kanske har depression! Behandlingsbart. Bättre än att bli vräkt om du nu inte klarar av att betala räkningar.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-25 14:07:26

Skulle inte direkt vilja att min läkare får reda på att jag har ekonomiska bekymmer.
Dessutom är de av övergående natur (hoppas jag).
Räknar med pengar till nästa lön.
Ska nog kunna få några tusen för de dagar jag förmodligen jobbar innan månadsskiftet till den 15:e.
Fast så fort jag börjar jobba så går de 800 kronorna snabbt på lunch så jag måste ha tag på pengar ändå.
Fast jag vill ju gärna göra en plan som fungerar.

Hur behandlar man depression?
Inte medicin eller?
Gillar inte att äta medicin om det inte är absolut nödvändigt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 14:26:27

nano skrev:Skulle inte direkt vilja att min läkare får reda på att jag har ekonomiska bekymmer.
Dessutom är de av övergående natur (hoppas jag).
Räknar med pengar till nästa lön.
Ska nog kunna få några tusen för de dagar jag förmodligen jobbar innan månadsskiftet till den 15:e.
Fast så fort jag börjar jobba så går de 800 kronorna snabbt på lunch så jag måste ha tag på pengar ändå.
Fast jag vill ju gärna göra en plan som fungerar.

Hur behandlar man depression?
Inte medicin eller?
Gillar inte att äta medicin om det inte är absolut nödvändigt.


Det är olika men du kanske kan få en samtalskontakt eller råd. Varför vara rädd för din doktor eller vet du att han/hon är dålig? Byt i så fall eller prova och se.

Gillar och gillar, ibland får man helt enkelt gilla läget. :wink: Något i din tillvaro gör att du hamnat i den cirkel du är och mönster behöver brytas. Får du rätt person så löser det här sig. Allt är inte pengar nästa månad utan det handlar också om livskvalite.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-25 14:40:29

Läkaren känner jag lite för väl för att vilja att han får reda på ekonomin jag har.
Brukar se bättre ut än det gör nu.
Förmodligen kan jag bara prata med hyresvärden om hyran iofs.

Fast måste jag inte ha pengar att köpa mat för även om pengar inte är allt?
Jag har levt snålt som attan under de månader detta varit på tapeten så jag tycker iaf att jag har varit riktigt duktig att inte lägga pengar på annat än mat och hyra.

Tror nog min nerehet beror på att det känns som att jag inte klarar detta.
Soc är ju en möjlighet men fy fan vad jag skäms över att alls behöva gå dit.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 14:46:01

nano skrev:Läkaren känner jag lite för väl för att vilja att han får reda på ekonomin jag har.
Brukar se bättre ut än det gör nu.
Förmodligen kan jag bara prata med hyresvärden om hyran iofs.

Fast måste jag inte ha pengar att köpa mat för även om pengar inte är allt?
Jag har levt snålt som attan under de månader detta varit på tapeten så jag tycker iaf att jag har varit riktigt duktig att inte lägga pengar på annat än mat och hyra.

Tror nog min nerehet beror på att det känns som att jag inte klarar detta.
Soc är ju en möjlighet men fy fan vad jag skäms över att alls behöva gå dit.


Ditt val men det kan ju vara så att AS i grunden är ditt problem och en del av oss behöver vård och är absolut inget att skämmas för! Skulle du kämmas över brutet ben och linka omkring hemma? Nej, det är få som tänker så och vad är skillnaden om man mår dåligt i själen istället? Ingen enligt mig.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-25 14:59:26

Att ha AS kan jag leva med, det känns inte särskilt betungande, möjligen med undantaget när folk tror att man knappt kan tänka öht.
Att ha dåligt med pengar däremot får mig att skämmas rejält.
Och jag vill absolut inte att någon närstående får reda på det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 15:04:51

nano skrev:Att ha AS kan jag leva med, det känns inte särskilt betungande, möjligen med undantaget när folk tror att man knappt kan tänka öht.
Att ha dåligt med pengar däremot får mig att skämmas rejält.
Och jag vill absolut inte att någon närstående får reda på det.


Ja men i själva AS diagnosen är det för vissa svårt att hålla koll på ekonomin. Om man dessutom har en depression som följd av AS så är ju papper ett av för många området som blir problem i först. Inget att skämmas för.

Jag tänker varken övertala eller övertyga dig utan du har ett val att ta hjälp för det finns och vore jag dig skulle jag börja med doktorn. Jag lovar att han/hon sett värre situationer.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-25 15:32:58

Tack, jag gillar att få en annan syn på saken än min egen.
Själva AS delen funderar jag på om jag ska få undersökt eller inte, har jag fattat rätt att det tar runt ett år att alls bli undersökt efter att man bett om att bli det?
Den delen tar jag gärna med läkaren.

Känns inte som om jag behöver annat än någon som har ett öga på min ekonomi och påpekar när jag behöver göra olika saker.
Skulle kunna få den hjälpen av en ekonomifirma som jag köper den hjälpen av eftersom jag kommer att ha råd med det med nya jobbet :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 17:48:59

nano skrev:Tack, jag gillar att få en annan syn på saken än min egen.
Själva AS delen funderar jag på om jag ska få undersökt eller inte, har jag fattat rätt att det tar runt ett år att alls bli undersökt efter att man bett om att bli det?
Den delen tar jag gärna med läkaren.

Känns inte som om jag behöver annat än någon som har ett öga på min ekonomi och påpekar när jag behöver göra olika saker.
Skulle kunna få den hjälpen av en ekonomifirma som jag köper den hjälpen av eftersom jag kommer att ha råd med det med nya jobbet :)


Numera i Stockholm är det lite olika köer och en del kan man komma till ganska omgående som på sin närmsta Psykiatriska mottagning. Du kan på vissa håll ringa direkt och fråga. Nya rutiner kortare kötider.

Låter som en bra lösning och det kanske blir billigare än förseningsavgifter.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Apophis » 2008-10-01 10:01:40

Jag lämnade in min ansökan den 14 april och har fortfarande inte fått något beslut.
Jag ringde till FK i måndags och dem vill tydligen ha kompletterande uppgifter från AF(efter cirka 5,5 månader, suuuuck) innan de beslutar om jag är berättigad till aktivitetsersättning.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 16:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav nano » 2008-10-01 12:12:51

Sådant är ju rimligt att FK.s system kläcker ur sig istället för att bara vänta.
Det är ju inte överdrivet svårt att se till att valfritt system meddelar sig om vad det vill.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in