"Funktionsvarierad" - P1:s nya ord för funktionsnedsatta

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav TheWonderer92 » 2017-06-11 23:17:39

Zirre skrev:
TheWonderer92 skrev:[...]se AS som en funktionsvariant snarare än funktionshinder.[...]

Variant av vilken funktion?


Det säger väl sig självt? Att man fungerar på ett annorlunda sätt. Att man har andra perspektiv på livet och ökad perceptionskänslighet, vilket faktiskt kan vara en fördel i vissa sammanhang.

Personligen har jag fått nog av att bara se en massa handikapp i min personlighet, det blir ett väldigt energikrävande sätt att leva på. Självklart har jag vissa aspiga brister jag jobbar på för att fungera i samhället, men de tar inte överhanden av min tankeverksamhet. Då krossas min självkänsla och jag känner mig som en stor börda. Vilket jag verkligen inte är.

Jag låg precis över gränsen för att få diagnosen AS, så det kanske förklarar varför jag ser AS främst som en funktionsvariant.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav Zirre » 2017-06-11 23:20:58

TheWonderer92 skrev:
Zirre skrev:
TheWonderer92 skrev:[...]se AS som en funktionsvariant snarare än funktionshinder.[...]

Variant av vilken funktion?


Det säger väl sig självt? Att man fungerar på ett annorlunda sätt. Att man har andra perspektiv på livet och ökad perceptionskänslighet, vilket faktiskt kan vara en fördel i vissa sammanhang.

Personligen har jag fått nog av att bara se en massa handikapp i min personlighet, det blir ett väldigt energikrävande sätt att leva på. Självklart har jag vissa aspiga brister jag jobbar på för att fungera i samhället, men de tar inte överhanden av min tankeverksamhet. Då krossas min självkänsla och jag känner mig som en stor börda. Vilket jag verkligen inte är.

Jag låg precis över gränsen för att få diagnosen AS, så det kanske förklarar varför jag ser AS främst som en funktionsvariant.
Vilken funktion? Rörelsefunktionen eller vilken?
Det är en nedsättning av funktioner. En funktionsnedsättning.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav TheWonderer92 » 2017-06-11 23:28:02

Zirre skrev:Vilken funktion? Rörelsefunktionen eller vilken?
Det är en nedsättning av funktioner. En funktionsnedsättning.


Min känsliga hörsel gör att jag har väldigt bra musikaliskt gehör. Jag tror starkt på att det har ett samband. Så där blev funktionsnedsättning = funktionsvariation.

Min hyperkänsliga natur gör mig väldigt mottaglig för stämningar och förmågan att se nyanser som andra missar. Återigen: funktionsnedsättning förvandlas plötsligt till funktionsvariation.


Ska jag förtydliga mig ytterligare?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav Zirre » 2017-06-11 23:37:22

TheWonderer92 skrev:
Zirre skrev:Vilken funktion? Rörelsefunktionen eller vilken?
Det är en nedsättning av funktioner. En funktionsnedsättning.


Min känsliga hörsel gör att jag har väldigt bra musikaliskt gehör. Jag tror starkt på att det har ett samband. Så där blev funktionsnedsättning = funktionsvariation.

Min hyperkänsliga natur gör mig väldigt mottaglig för stämningar och förmågan att se nyanser som andra missar. Återigen: funktionsnedsättning förvandlas plötsligt till funktionsvariation.


Ska jag förtydliga mig ytterligare?


Jag tycker att funktionsnedsättning är det bästa ordet eftersom att diagnosen medför nedsättningar i en eller flera funktioner.

Annars skulle vi inte ha fått vår diagnos.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav TheWonderer92 » 2017-06-11 23:48:27

Zirre skrev:Jag tycker att funktionsnedsättning är det bästa ordet eftersom att diagnosen medför nedsättningar i en eller flera funktioner.

Annars skulle vi inte ha fått vår diagnos.


Ok, men som sagt om man ligger på gränsen, precis som jag, så upplever både jag och andra runt omkring mig att mina avvikelser främst är neutrala och inte alls ställer till med problem, utan kan tvärtom vara en tillgång i vissa sammanhang. Jag känner inte så många med AS, utan jag utgick från mig själv där och de som har liknande AS-profil som mig. Dvs inte en sån uttalad form av AS.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav slackern » 2017-06-11 23:55:17

TheWonderer92 skrev:
Zirre skrev:Jag tycker att funktionsnedsättning är det bästa ordet eftersom att diagnosen medför nedsättningar i en eller flera funktioner.

Annars skulle vi inte ha fått vår diagnos.


Ok, men som sagt om man ligger på gränsen, precis som jag, så upplever både jag och andra runt omkring mig att mina avvikelser främst är neutrala och inte alls ställer till med problem, utan kan tvärtom vara en tillgång i vissa sammanhang. Jag känner inte så många med AS, utan jag utgick från mig själv där och de som har liknande AS-profil som mig. Dvs inte en sån uttalad form av AS.


OK så fint att du är självförsörjande och har arbete du klarar av utan någon form utav ersättning från samhället. Klarar du inte av det utan uppbär någon form utav ersättning från samhället så har du ju uppenbarligen funktionsnedsättning orsakad utav din autism. Nu inte sagt att alla med diagnos är hemma och rullar tummarna för när jag var i din ålder så arbetade jag.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav TheWonderer92 » 2017-06-12 0:18:07

slackern skrev:OK så fint att du är självförsörjande och har arbete du klarar av utan någon form utav ersättning från samhället. Klarar du inte av det utan uppbär någon form utav ersättning från samhället så har du ju uppenbarligen funktionsnedsättning orsakad utav din autism. Nu inte sagt att alla med diagnos är hemma och rullar tummarna för när jag var i din ålder så arbetade jag.


Nej, jag har inget arbete just nu men det definierar inte mitt självvärde. Det finns så mkt annat jag åstadkommit i mitt liv som jag är stolt över. Jag tar saker i min egen takt. Är så trött på människor som tror att man sitter hemma och latar sig. Du vet inte ett smack om mig eller mitt liv.

Nä, de flesta arbetsplatser är väl inte så AS-vänliga. Men det är ju för att NT är i majoritet och de bestämmer. Jag lär nog hitta en arbetsmiljö en dag som passar mig, men det ska inte födas av skuldkänslor. Falsk arbetsmoral med andra ord. Det ska komma från hjärtat och en genuin vilja att bidra till samhället. Jag har rätt att må bra på en arbetsplats och ska se till att det blir så.

Tills dess kämpar jag på i livet att läka sår från narcissistiska människor i min släkt och bli fri från PTSD. Det du...är ett obetalt hästjobb.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav slackern » 2017-06-12 0:29:22

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:OK så fint att du är självförsörjande och har arbete du klarar av utan någon form utav ersättning från samhället. Klarar du inte av det utan uppbär någon form utav ersättning från samhället så har du ju uppenbarligen funktionsnedsättning orsakad utav din autism. Nu inte sagt att alla med diagnos är hemma och rullar tummarna för när jag var i din ålder så arbetade jag.


Nej, jag har inget arbete just nu men det definierar inte mitt självvärde. Det finns så mkt annat jag åstadkommit i mitt liv som jag är stolt över. Jag tar saker i min egen takt. Är så trött på människor som tror att man sitter hemma och latar sig. Du vet inte ett smack om mig eller mitt liv.

Nä, de flesta arbetsplatser är väl inte så AS-vänliga. Men det är ju för att NT är i majoritet och de bestämmer. Jag lär nog hitta en arbetsmiljö en dag som passar mig, men det ska inte födas av skuldkänslor. Falsk arbetsmoral med andra ord. Det ska komma från hjärtat och en genuin vilja att bidra till samhället. Jag har rätt att må bra på en arbetsplats och ska se till att det blir så.

Tills dess kämpar jag på i livet att läka sår från narcissistiska människor i min släkt och bli fri från PTSD. Det du...är ett obetalt hästjobb.


Jag har aldrig påstått att människans värde sitter i om vi kan arbeta eller inte. OK jag förstår om du inte kan arbeta pga PTSD utav naturliga skäl.

Men du erkänner ju själv här att din autism/AS sätter käppar i hjulet för dig på arbetsplatser och det var väl den poängen jag ville får fram, kanske lite buffligt och inte särskilt diplomatiskt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade småtips för ett bättre socialt liv som Aspergare

Inläggav TheWonderer92 » 2017-06-12 0:40:27

slackern skrev:Jag har aldrig påstått att människans värde sitter i om vi kan arbeta eller inte. OK jag förstår om du inte kan arbeta pga PTSD utav naturliga skäl.

Men du erkänner ju själv här att din autism/AS sätter käppar i hjulet för dig på arbetsplatser och det var väl den poängen jag ville får fram, kanske lite buffligt och inte särskilt diplomatiskt.


Jag uppfattade det som att du menade att du var bättre än mig för att du kunde arbeta i min ålder men inte jag. Aja, det blev en missuppfattning.

Japp, så är det ju när det gäller arbete. Men det finns ju så mycket mer i livet än arbete. Där min AS kan vara en fördel. Jag tycker människor lägger så stort fokus på hur väl man kan anpassa sig till stereotypa arbetsplatser, och då framstår ju aspergaren som tämligen bristfällig. Så kan vi ju inte ha det. Det man lägger fokus på förstoras.

Jag tror säkert att jag kan fungera på en arbetsplats med lite anpassning, men inte exakt just nu i det tillståndet jag är i.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

"Funktionsvarierad" - P1:s nya ord för funktionsnedsatta

Inläggav Pinghis Khan » 2017-07-20 14:42:51

Skräddaren säger bestämt nej.
Jag är ickefungerande inte "funktionsvarierad".
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

"Funktionsvarierad" - P1:s nya ord för funktionsnedsatta

Inläggav Freedrone » 2018-10-15 21:08:29

Dagobert skrev:"Dumhet heter inte dumhet nu längre, det heter alternativ intelligens".

/Tage Danielsson i "Under dubbelgöken" 1979
Och "retard" var en gång en snällare eufemism som nu inte kan användas för att det har blivit en förolämpning, helt enligt eufemismtrampkvarnens logik. - Den stannar när en grupp har fått omgivningens respekt. "Bög" är inte längre ett skällsord. "Flata" kanske är det.

Anledningen till att man kan leka med orden är för att man inte lever med konsekvenserna av det. Att man vill både ha kakan och äta den. Så "funktionsvarierad" och "normalstörd" är bara den tjattrande klassens senaste leksaker.

En märklig sak är att de som använder sig av de uttrycken är samma personer som anser att välfärdsstaten är totalt oproblematisk. Bara ös på med pengar. Men då kommer man in på en annan fråga, nämligen att dela ut diagnoser till höger och vänster gör inte ens den mest slösaktiga och ineffektiva av välfärdsstater. Totalt tog alla mina utredningar ca ett halvår effektiv tid. Och det var inga lågutbildade och billiga nötter som höll i den.

Jag minns inte exakt när eller vad radioprogrammet hette. Men någon gång under 00-talet så hade SR ett program där deltagarna i programmet fick ställa frågor till folk på stan. Vilket folk på stan inte kunde svara på. Och alltså kunde deltagarna i programmet säga att de var smartare än folk på stan. Klart att utantillkunskaper har sin poäng, men hur fungerar deltagarna i programmet i stort? Hur är deras framtidsutsikter? Deras ekonomi? Förväntade livslängd? Sexuella marknadsvärde?

Om man struntar i saker som personlig integritet osv så kan man väldigt enkelt se vilket virke folk är gjorda av. Vi skulle kunna ta hela Glada Hudik-teatern. Och så får de tävla i vad som helst mot lika många slumpmässigt valda i samma ålder. Det är klart att någon från Glada Hudik skulle prestera bättre i något fall. Men resultaten för båda lagen skulle inte fördela sig efter en normalfördelingskurva, utan efter två klart åtskiljda.

Personligen så anser jag att vi bör återupprätta ordet handikappad och se handikappet som något essentiellt och säga typ "Jag har X, om jag får Y och/eller man tar bort Z så får jag det bättre".

Allt annat olika så kommer jag att tänka på vad Göran Dahl skrev om Julius Evola och hans önskesamhälle. Evola medgav visst att den hade massa självmotsägelser. Men att en stark stat skulle hålla dem under kontroll. Äta kakan och ha den kvar...
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in