Någon som har lönebidragsanställning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav sussi83 » 2018-07-31 14:02:20

Hej
Läste i en annan tråd om lönebidrag och undrar hur ni som har det upplever det?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav sussi83 » 2018-07-31 18:53:06

Hittade bra tråd men tänkte om det kanske tillkommit fler.
lonebidrag-eller-ej-namna-nar-man-soker-jobb-t14802-24.html
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav Pepparchips » 2018-08-23 11:12:02

Jag har en anställning som "Extratjänst" inom kommunen. det betyder att Arbetsförmedlingen betalar majoriteten av min lön. Det här ger mig ungefär 3.000 mer i månaden än arbetslöshetsersättningen jag hade innan.

Eftersom jag är nydiagnostiserad behöver jag lite extra hjälp och stöd. Jag kan då gå ifrån mitt jobb vid behov. Min närmsta chef är positiv till att jag får den hjälpen. Btw försöker jag boka in min frånvaro så att det stör mitt jobb så lite som möjligt. Möten, boendestöd och annat bokar jag tidigt på morgonen, eller vid slutet av arbetsdagen.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav Geastrum » 2018-08-23 12:23:35

Jag har en sådan anställning sedan drygt tjugo år tillbaka (på samma arbetsplats). Jag upplever det som relativt tryggt och självständigt med frihet under ansvar, men också begränsande... Att byta jobb till något som stämmer bättre överens med min utbildning känns svårgörligt.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-23 15:55:52

Jag skulle vilja ha en.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav yumxi » 2018-08-23 20:00:01

Pinghis Khan skrev:Jag skulle vilja ha en.


Jag också.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav Freedrone » 2018-10-14 14:16:21

Jag är något av en veteran på området och för mig var det ett enda osäkert gyckel.

Först kan vi börja med antalet relationer i vanliga anställningar.

I en vanlig anställnig är det 3 st relationer mellan 3 parter. Att fackets relationer är streck är för att visa att den är ganska loj. Så länge firman sköter sig så bryr de sig inte så mycket. Att vara medlem är givetvis bra ur deras synpunkt, men de kan inte neka någon att inte arbeta som ansluten.

I en lönebidragsanställning är det 6 st relationer mellan 4 parter. Att fackets relation till firman är extra tjock är för att då har de väldigt mycket att säga till om. De vill inte att medlemmarna skall konkurreras ut p.g.a. statliga lönesubventioner. Lönebidragsanställningar tolereras därför bara om:
  1. Lönebidragsnställningen är tidsbegränsad
  2. Arbetet är av sådan art att det ändå inte skulle kunnas utföras av någon annan på firman
Staten har i mitt fall varit Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Men jag antar att även vården kan vara inkopplad osv. Så för att göra det enklare så ser jag dem som celler i en organism.

En misstanke jag aldrig kunde göra mig av med var att jag aldrig fick den respekt jag förtjänade utifrån det jag faktiskt gjorde. Till att börja med p.g.a. punkt #2. Inget av det jag gjorde hade ingen annan kunnat göra om de bara satte sig in i det. Det var bara det att de gjorde mer kvalificerade saker.

Och jag måste se det ur deras perspektiv. De hade ägnat år åt att utbilda sig. De hade slitit i flera år där. Och så kommer någon som måste coachas av Fan och hans moster och har åsikter öht om hur de sköter jobbet. Varför skulle de respektera mig? (Och det var inte så att jag hade åsikter om hur de faktiskt skötte arbetet. Men tänk nu att det är ett luftintag där massa duvor har byggt bo och skitit ned i åratal. Man kan enkelt städa ut det och sätta för ett galler. Enkelt, va? Nej, för det är inte bara en anklagelse mot den som skulle ha skött arbetet. Utan det är även en anklagelse mot alla som var chefer fr.o.m. att problemet uppstod och mot alla anställda som kunde ha noterat det.)

Sist men inte minst så finns den ekonomiska delen av det. Lönebidragsanställning har ju sålts in med att det ger folk en chans att bevisa sig själva. Men om lönebidraget minskas så äts nettovinsten upp. Dina gains/vinningar ökar i mindre hastighet än för andra. De kan t.o.m. bli negativa!

Säg nu att du den första månaden har kontrollerat 1000 dokument. Och för det har firman betalat 10.000:- i lön. Dvs att kolla ett dokument kostar 10:- för firman.

Efter ett år kan du kontrollera 2000 dokument och det är samma lönekostnad, dvs en dokumentskoll kostar bara 5:-.

Men så dras lönebidragsanställningen in och lönekostnaden blir 19.000:-, dvs en dokumentskoll kostar nu 9,50:-. Från att din produktivitet har gått upp med 100% på ett år, så är den nu bara 5% bättre.

Själva siffrorna för lönekostnader är inte alls relevanta för Sverige 2018. Men faktum kvarstår att Intäkt - Utgift = Vinst samt att minska I är något man har större kontroll över än att öka U.

Anledningen till att detta system försvaras är inte för att folk är okunniga om ekonomi. Utan för att de själva inte drabbas av det.

För de som har långa lönebidragsanställningar, trivs med det och sitter säkert i sadeln - more power to you! Men om det inte kan bli långvarigt utan att leva under svärdet att bidragsdelen kan minska (jag har aldrig sett minsta dokument som visar hur stor del av lönen som staten subventionerade) är det bara en anpassning till det systemet. Det kan aldrig bli ett arbete på samma villkor.

För det finns en kult kring arbete som sådant. Ju mer ont andra har det desto bättre osv. Men om det stämmer så skulle ju ingen anställa nyexaminerade studenter. För även om det finns studenter som extrajobbar 10-20 h/v så finns det alltid någon som inte gör det. Och jämfört med arbetslivet så är studenttillvaron ganska dagdrivaraktig då de kan disponera sin tid fritt. Inte kan man anställa sådana drönare? Bättre då att anställa någon som har haft olika lönebidragsanställningar under flera år, för de är ju vana vid att arbeta under osäkra villkor samt vänta, vänta och återigen vänta.

Men så tänker ju ingen någonsin. Jag skulle säga att ständiga lönebidragsanställningar är att bli expert på att vara förlorare.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Någon som har lönebidragsanställning?

Inläggav Freedrone » 2018-10-14 18:23:44

Freedrone skrev: Intäkt - Utgift = Vinst samt att minska I är något man har större kontroll över än att öka U.
Menade U är ngt man har lättare att minska osv. Pinsamt!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in