Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-13 16:48:23

Har letat bland sömntrådarna här men hittar bara om sömnproblem. Men vad är det som räknas som normal sömn?

Dels gäller det hur länge man sover, dels hur mycket REM- resp djupsömn man får.

Ditt sömnbehov är individuellt och svänger mellan 6 och 9 timmar för vuxna – med ett snitt på 7,5 timmar. Generellt minskar sömnbehovet med åldern. Kolla här i schemat hur många timmars sömn vi i snitt behöver varje natt.

Så många timmars sömn behöver vi:

Alder Søvnbehov

Nyfødte Op til 18 timer
1-12 mdr. 14-18 timer
1-3 år 12-15 timer
3-5 år 11-13 timer
5-12 år 9-11 timer
Teenagere 9-10 timer
Voksne 7-8 timer
Ældre 6-7 timer
https://iform.se/halsa/somn/hur-mycket- ... egentligen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-13 17:46:33

Så här ser normala sömnstadier ut. Tror aldrig jag sovit så dock. Har man psykiska problem är det inte alls ovanligt att man går in i drömsömn redan efter ca 15 minuter och att man kommer in i djupsömn lagom tills man ska gå upp... En annan vanlig sak med psyksjukdom är att man ofta har mycket mer REM-sömn än normalt.

Bild
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-13 17:49:55

Äldre människor har ofta ett ganska stort sömnbehov. Anledningen att de inte får sova som andra vuxna är ofta två saker. Dels vaknar de oftare på grund av värk. Sedan så tappar de mer och mer ett normalt sömnmönster som gör att de t ex kan bli för trötta på kvällen men sedan vakna alldeles för tidigt. Man blir okänsligare för saker som ska leda till sömn när man åldras, som mörker och ljus och sådana saker.

Sedan har många gamla ett våldsamt högt kaffeintag för sin storlek har jag märkt! Det är nog en vana sedan ungdomen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-13 18:09:21

Alla med onormalt sovande har inte samma sömnmönster men här är två exempel på hur det kan se ut med depression.

https://www.dovepress.com/cr_data/artic ... g/fig1.jpg

Här har man behandlat depressionen och fått en djupare sömn och mindre överflödig REM-sömn.

https://www.dovepress.com/cr_data/artic ... g/fig2.jpg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav nallen » 2018-10-13 18:52:05

kiddie skrev:Har man psykiska problem är det inte alls ovanligt att man går in i drömsömn redan efter ca 15 minuter och att man kommer in i djupsömn lagom tills man ska gå upp...

Det skulle vara mycket intressant att läsa de studierna. Referens?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Fretshi » 2018-10-13 20:36:19

Det känns väl som var och en måste komma fram till den optimala dosen sömn på egen hand, kanske med hjälp av en terapeut.

Det handlar väl mycket om man känner sig utvilad när man vaknar också, känner man sig trött och hängig större delen av dagen så har man nog sovit för lite.

Men man kan ju alltid gå och lägga sig en stund efter jobbet om man känner sig extremt trött
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-13 21:36:38

nallen skrev:
kiddie skrev:Har man psykiska problem är det inte alls ovanligt att man går in i drömsömn redan efter ca 15 minuter och att man kommer in i djupsömn lagom tills man ska gå upp...

Det skulle vara mycket intressant att läsa de studierna. Referens?


Jag hade en väldigt duktig läkare en gång som tyckte om att berätta sådant han själv lärt sig eftersom han höll sig uppdaterad hela tiden. Inte min läkare nuförtiden. Jag är dock helt övertygad om att han inte hittade på utan han utgick från sina patienter och ny litteratur. Men svårt att hänvisa till.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav nallen » 2018-10-13 22:15:13

OK, synd... det verkade intressant.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-13 22:23:48

Det verkar som för tidig och för mycket REM-sömn förekommer vid depression men även vid andra tillstånd. Också svårt att veta om sömnen är en effekt eller orsak. Men vad jag har hört så kommer ofta sömnstörningen innan man själv uppfattar sig som deprimerad.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... .tb00092.x

Eftersom vi ska tala om normal sömn så är det alltså inte normalt att drömma så fort man somnar, utan det tar mellan 40 minuter och 2 timmar. Jag somnar direkt in i drömmar, det är normalt för mig. Men jag tror ändå att jag får min djupsömn för efter några timmar av detta så börjar jag sova djupt (ungefär där normalas djupsömn blir ytligare). Jag sover återigen mycket drömsömn innan jag vaknar om jag får vakna av mig själv. Men om jag vaknar av klockan så drömmer jag ibland och ibland inte, ganska normalt, men oftast sover jag djupt om jag ska upp tidigare än vanligt och är groggy. Så jag tror jag sover min sömn i fel ordning. Tror iofs inte det gör något bara man inte missar djupsömnen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-14 0:35:33

Tydligen så kommer vanligen djupsömnen efter den lätta sömnen och sedan drömsömnen.

Läste detta om djupsömnen:

Varför är djupsömnen så viktig?
– Det är då hjärnan bearbetar dagens alla intryck och för över dem till långtidsminnet. Man kan säga att för varje timme vi är vakna behöver vi ungefär tre till fyra minuters djupsömn. Dessutom återhämtar sig kroppen på cellnivå och stärker immunförsvaret, säger John Axelsson som är sömnforskare på Karolinska institutet.

Hjärnan är programmerad att prioritera djupsömn. Forskarna har försökt mäta hur hjärnan påverkas av för lite djupsömn, men studierna har varit svåra att genomföra. Efter två, tre nätter med störd nattsömn har nämligen deltagarna sovit så djupt att de knappt kunnat väckas.

– Får vi för lite djupsömn under en natt, kompenserar ofta hjärnan det med att sova effektivare under nästa natt. Men man vet också att vi ofta får svårare att komma ner i djupsömn när vi är stressade och uppvarvade.
https://www.mabra.com/far-du-tillrackli ... testa-har/ (min understrykning)

Den som är vaken 16 timmar behöver alltså 48-64 min djupsömnen. Men senare i samma artikel står det:

Vi människor har olika sömnbehov. 5–6 timmar räcker alldeles utmärkt för att få tillräckligt med djupsömn – som ju varar mellan tre och fyra timmar – även om de flesta av oss behöver mellan 7 och 8 timmars sömn för att må bra. 4 timmars sömn per natt är dock för lite, då får man inte tillräckligt med djupsömn.
(min understrykning)

Så det räcker med 48-64 min djupsömn men vi brukar ändå sova 3-4 tim djupsömn? Det får jag inte att gå ihop.

Spoiler: visa
Vet inte hur bra Fitbit visar. Den visar iaf att under en natt då jag legat 5 tim 36 min i sängen, så har jag varit vaken 41 min, drömsömn 22 min och djupsömn 58 min. Väl lite drömsömn och väl mycket vaken tycker jag. Förutom i början och slutet har jag varit vaken 4 ggr, men kommer bara ihåg en gång.

Kollar en annan natt: 8 tim 15 min i sängen, vaken 1 tim 7 min, drömsömn 38 min, djupsömn 1 tim 13 min. Vaken 4 ggr under natten.


Cyklerna är inte enligt standard. Två cykler med djupsömn innan drömsömn, sedan två cykler med djupsömn igen innan en ny med drömsömn.

Oftast vaknar jag iaf under lätt- el drömsömnen på morgonen, vare sig jag vaknar av mig själv el blir väckt. Det är väl för att djupsömnen förekommer mest i första halvan av sömnen. Blir man väckt under djupsömnen känner man sig extra seg.

Hjärnan är programmerad att prioritera djupsömn. Forskarna har försökt mäta hur hjärnan påverkas av för lite djupsömn, men studierna har varit svåra att genomföra. Efter två, tre nätter med störd nattsömn har nämligen deltagarna sovit så djupt att de knappt kunnat väckas.

– Får vi för lite djupsömn under en natt, kompenserar ofta hjärnan det med att sova effektivare under nästa natt. Men man vet också att vi ofta får svårare att komma ner i djupsömn när vi är stressade och uppvarvade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-14 0:48:06

Så här står det på ett ställe:

Ungefär halva nattsömnen består av ytlig sömn, en fjärdedel är djupsömn och en fjärdedel REM-sömn.
https://www.lakemedelsvarlden.se/fran-l ... djup-somn/

Jag tycks däremot ha ytlig sömn 64% och vara vaken 14%, så det blir inte så mycket kvar till djup- resp REM-sömn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-14 2:38:31

Att kroppen läker sig under djupsömn vet vi nu. Vad REM-sömnen gör är vi inte riktigt säkra på men man tror den har betydelse för inlärning iallafall. Man kan iallafall leva utan drömsömn, har en kompis som sover mindre än 15 minuter i snitt per natt i drömsömn. Hon är helt fascinerad av att höra folks drömmar för hon drömmer nästan aldrig. Hon har en väldigt atypisk epilepsiform som troligen hindrar drömsömnen. Jag tror eventuellt hennes sömn har hunnit ikapp henne, eller oxo är det bara stress för hon minns väldigt dåligt vad folk sagt och bestämt med henne, och samtidigt verkar hennes hjärna hitta på när hon inte minns.

Jag hade ytlig sömn bara plus en massa REM-sömn när jag tog Efexor. Det satt i i tre år innan jag fick tillbaka djupsömnen. Visserligen var jag infektionssjuk mycket under den tiden och det var tortyr att aldrig känna att man sov på riktigt, men konstigt nog gav det inga bestående men. Så man tål nog en del.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-14 3:39:19

Något som kan vara bra att veta fall man oroar sig för sömn, är att har man fått runt 30 min sömn vid ett tillfälle under natten (eller flera tillfällen samma natt) - är det inte alls säkert att man minns det, utan man kan faktiskt tro att man legat vaken hela natten utan någon sömn alls. Det kan vara bra - och har varit bra för mig - att veta, så man inte stressar upp sig för mycket över att tro att man inte fått någon sömn alls. Hoppas någon förstår vad jag skrev nu :-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-14 13:57:29

Ofta är den ytliga sömnen nästan som att vara vaken. Så det är inte konstigt om folk inte tror de sovit. När jag hade de tre åren utan djupsömn visste jag att jag sov, medan jag sov! Jag hörde allt runtomkring mig oxo. Men eftersom det pågick ett tag så lärde jag mig skilja på mycket ytlig sömn och vakenhet. Det är svårt att beskriva skillnaden.

Ibland kan folk oxo sova en eller två timmar i lite djupare sömn och glömma bort det. Det blev jag "anklagad" för när jag inte fick min medicin. Akutläkaren trodde att jag varit vaken i tre nätter när jag berättade (hemskickad med sömnmedicin), men när jag berättade det för en annan läkare senare som drygade sig, sa han att jag måste sovit fast jag glömt det. Grejen var att jag var för rastlös för att ligga ner. Mest gick jag runt. Då tror jag man kan vara rätt säker på att man inte sovit. Möjligtvis kanske man fått mikrosömn. ;)

Det där med att oroa sig över dålig sömn är lite tveeggat tycker jag. Dels "ska" man ju inte oroa sig för någon natts dålig sömn, och man ska inte ligga och vrida sig och tänka att Usch vad lite sömn jag kommer få i natt, räkna ner på klockan. Somnar jag nu får jag 6 timmars sömn, det är OK, somnar jag nu får jag 4 timmars sömn, somnar jag nu får jag 2 timmars sömn.... Det blir ju bara en extra stress så man verkligen inte kommer somna.

Vanligtvis funkar jag inte så, men ibland när det verkligen gäller att komma upp i tid kan det slå till. Jättesvårt att mota bort ju. Man får ta till distraktioner tycker jag, bättre t ex att ha radio som stör än sina tankar.

Men sedan så ska man oxo vara varse att dålig sömn vareviga natt inte är bra och att det ofta INTE förstör sömncyklerna att använda medicin. De säger att sömnmedicin kan trycka bort REM-sömn och man får mer djupsömn, men det kan vara just det man behöver ibland.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-15 2:47:11

kiddie skrev:Ofta är den ytliga sömnen nästan som att vara vaken.

Ibland är det som om jag glider mellan att vara vaken och ytlig sömn, så att jag tror att jag är vaken hela tiden.

Spoiler: visa
Förra natten hade jag känslan av att ligga vaken i timmar, men jag tror att jag fick en del ytlig sömn. Klockan ramlade av under sömnen, jag vaknade och tog på den. Tänkte att jag iaf skulle få veta hur jag sov innan och efter att jag tappat klockan. Men i stället blev det inget alls. Har bestämt mig för att gå sent i säng nu, kanske somnar jag tidigare då.


Sover jag för lite el har jag bara sömn av dålig kvalitet? Svårt att veta, hur sover man normalt?

Några tidigare trådar om sömn:

hur-tacklar-ni-somnproblem-t28973.html
mycket-somn-da-man-har-autism-asperger-t36886.html
somnfas-med-as-och-adhd-omrostning-t35159.html
hur-mycket-somn-och-nar-t42836.html
somnloshet-nar-blir-det-farligt-att-inte-sova-t12612.html
behover-ni-mycket-somn-t32565.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-15 14:15:49

Alien skrev:Sover jag för lite el har jag bara sömn av dålig kvalitet? Svårt att veta, hur sover man normalt?


Dina sömntimmar är väl lättare att hålla reda på men har man ett dåligt sömndjup brukar man behöva sova lite längre tid.

Beror ens dåliga sömndjup på att man är sådan så kan det hjälpa med någon form av meditation innan sömnen, eftersom man då skapar thetavågor i hjärnan, samma vågor som skapas under medeldjup sömn. Då kan det i bästa fall bli att man tränar sin hjärna att gå in i thetavågor lättare.

Är ens dåliga sömndjup ett resultat av t ex medicinering blir det trickigare. Meditation kan hjälpa till viss del, men sömnmediciner kan också hjälpa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-15 23:40:35

Tyvärr lyckas jag sällan sova normalt antal timmar (dvs minst 6 timmar) per natt. Det blir bara 4-5 timmar och är jag då vaken ca 45 min blir det ännu mindre. Ibland kompletterar jag med en tupplur innan jag går på träning på kvällen.

Svårare att göra något åt den korta djupsömnen och den ännu kortare drömsömnen. Meditera? Har jag aldrig gjort, måste man gå någon kurs för det?

Just för att jag tar så många mediciner redan vill jag inte ta sömnmedel också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-16 1:05:53

Det finns olika typer av meditation. Kroppen ska slappna av. Det kan vara svårt att slappna av i hjärnan och finna en djup, nästan sömnlik känsla. Det är rätt svårt att få den med en gång så man får träna sina alfavågor först. Man måste inte vara i någon speciell ställning för att meditera.

Dessa hjärnvågor har man när man inte tänker på något speciellt. Är det svårt att göra detta (vilket det är för mig som är betavågsdominant) så är det bättre att rikta uppmärksamheten på något. Mindful meditation är bland den svåraste och jag skippar den gärna, trots att jag uppskattar zenmeditation som är en slags fortsättning. Den är för svår för mig.

Man kan t ex visualisera ett klot av ljus i sin bröstkorg. En del fokuserar på andning men det kan inte jag. Man kan även lägga sitt fokus på egentligen vad som helst, en sak man håller i handen t ex. Det gäller att fokus ska vara där, men inte en stark koncentration, för då hamnar man i betavågor.

Bara att öva alfavågor kan vara nyttigt om man är betavågsdominant (det är nästan alla introverta människor).

Det jag är mest hjälpt av är thetavågsinducerade ljud. De kan man hitta på Youtube. Men man ska inte välja saker med musik såvida man inte finner den djupt avslappnande, eftersom musik kan inducera betavågor. De mest effektiva ljuden är de som man kanske upplever som tristast. Baseras på vissa typer av toner som iallafall en del reagerar positivt på. Regn ligger ofta i en frekvens som ibland kan inducera alfa- och thetavågor, därför blir en del sömniga av ljudet av regn.

Exempel:

https://youtu.be/MIuYoGlWmXQ

https://youtu.be/Mgwd_3k3pOw

https://youtu.be/_ELi13vqX8Y
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-18 14:28:31

Så man ska lyssna på Youtube på sin smartphone under natten?

Nu har jag låtit maken låna aktivitetsklockan. Jag utgår från att han är normal (vi kan väl inte bägge vara onormala).

Spoiler: visa
Han var vaken 13% (1 tim 6 min), REM-sömn 8% (46 min), djupsömn 11% (1 tim 3 min) och lättsömn 66% (6 tim 12 min). Han vaknade sex ggr under natten. Men förutom de sex röda vakentopparna fanns det en massa svaga röda streck också, fattar inte vad de betyder.


Förutom att han sov längre än vad jag gör, så hade han inte heller uppnått 25% drömsömn el djupsömn. Så jag börjar undra hur vanligt det är egentligen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-19 1:01:41

Alien skrev:Nu har jag låtit maken låna aktivitetsklockan. Jag utgår från att han är normal (vi kan väl inte bägge vara onormala).


Inte säkert att klockan fångar allt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav kiddie » 2018-10-19 1:03:16

Om vad som är normalt, att vara nattuggla, men som gjorts till onormalt:

https://www.youtube.com/watch?v=_kZVbE_coSA&t=
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är normal sömn? (Hur mycket REM och djupsömn)

Inläggav Alien » 2018-10-19 11:28:35

kiddie skrev:
Alien skrev:Nu har jag låtit maken låna aktivitetsklockan. Jag utgår från att han är normal (vi kan väl inte bägge vara onormala).


Inte säkert att klockan fångar allt.

Nej, jag har också undrat över det. Vad är det som får klockan att påstå att man är vaken, sover lätt, sover REM-sömn resp djupsömn? Antar att det är dels pulsen, dels hur mycket man rör sig.

Klockan gav mig en stjärna för att jag lyckats sova 8 timmar förra natten. Men det var ju min man som gjorde det.

Den här natten var det som vanligt, ca 5,5 timmes sömn. Jag vaknade av mig själv så jag borde vara utsövd?

Spoiler: visa
43 min vaken (vaken 5 ggr under natten), 28 min REM, 51 min djupsömn och 4 tim 15 min lättsömn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in