Jobba som psykolog

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jobba som psykolog

Inläggav Björnen » 2018-10-12 8:45:07

Hej!

Jag har en vän som jobbar som leg. Psykololog och uppfattas av kollegor som en väldigt duktig psykolog. Det som är konstigt är att jag är övertygad om att hon har högfungerande asperger. Kan det verkligen vara så som jag tror. Känner nån till nåt liknade?
Björnen
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-10-12

Jobba som psykolog

Inläggav Fretshi » 2018-10-12 13:06:37

Vad jag tror så kan även personer med Asperger bli riktigt bra psykologer!

Sen måste hon uppvisa vissa svårigheter under hela livet för att få en diagnos och man går ju i terapi under utbildningen, så där lär ju eventuella avvikelser kommit fram.

Förövrigt så har jag vissa planer på att bli sjuksköterska och kanske nån slags mental coach.

Jag hade en psykolog som inte hade AS och hade stor kunskap om syndromet, men han var inte bra för mig alls.
Fick ofta höra "Gaska upp dig ut och spring!".
Bra råd men man måste ta det i sin egen takt.

Det handlar nog mycket om personkemin mellan behandlare och patienten.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Jobba som psykolog

Inläggav opteron » 2018-10-12 13:43:21

Som sagt så finns det aspergare som är bra psykologer och även andra yrken. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Jobba som psykolog

Inläggav Dandelo » 2018-10-12 13:45:38

Fretshi skrev:Fick ofta höra "Gaska upp dig ut och spring!".



Idiotiskt...
Ja, träning och hålla igång konditionen underlättar. Kan balansera ångesten tex.
Men det löser inget.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Jobba som psykolog

Inläggav Alien » 2018-10-12 16:32:05

Vännen som är psykolog kanske inte har diagnosen AS men har subklinisk AS.