Viktigast med ID på psykmottagningen?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav Alien » 2018-10-07 0:35:47

Här verkar personalen på pyskmottagningen både byråkratisk och oempatisk.

En utländsk gäststuderande, kallad "Eris", mådde så dåligt psykiskt att han funderade på självmord. Då ska man ju åka in till psykmottagningen. Och det gjorde han. Men någon hjälp fick han inte. Personalen var mer intresserad av hans id-handlingar än av hans mående.

UNT skrev:– Psykiatrin har inte gjort ett dugg för att hjälpa mig. Jag är oerhört besviken på hur jag blivit bemött och undrar om det beror på nonchalans eller ren illvilja, säger Eris som egentligen heter något annat.
---
– Jag kom fram, ringde på dörrklockan och fick vänta i ungefär tio minuter innan de släppte in mig, berättar Eris.

I receptionen satt en man och en kvinna. Eris talade om att han hade starka självmordstankar och behövde träffa en läkare, varpå den manlige sjuksköterskan började ställa detaljerade frågor om Eris identitet.

– Han bad om id-handling, vilket jag gav honom.

Men Eris nationella id-kort godkändes inte eftersom det "såg förfalskat ut" och han ombads visa en annan id-handling.

– Jag sa att det av misstag hamnat i tvättmaskinen, men alla uppgifter gick att läsa, det var bara lite böjt och missfärgat och jag har utan problem kunnat visa upp det i andra sammanhang. Om de bara sökt på mitt personnummer hade de hittat mig.

Den följande halvtimmen pågick en lång utfrågning om vem Eris egentligen var. Hans uppehållstillståndskort ratades och Eris började få panik.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/de-fi ... 97475.aspx

Det är ju en sak att banker etc måste vara noga innan de betalar ut något. Men i detta fall borde det missfärgade id-kortet duga. Men personalen var (över)nitisk, de tog inga risker.

Hemma hade han ett antagningsbesked från universitetet och papper från Skatteverket som intygade att han hade personnummer och var folkbokförd i Sverige.

– Jag fick till svar att om jag åkte hem och hämtade dem kunde jag komma tillbaka.

Eris tog bussen hem och hämtade sina dokument och lyckades ta sig tillbaka till psykakuten senare på natten. Där fick han nobben igen. Dokumenten var några år gamla och Eris fick frågor om varför han inte hade ett giltigt pass.

Vid det här laget orkade Eris inte mer. Han grät och bönade om att få träffa en läkare. Men när han väl satt i undersökningsrummet fick han veta att han var tvungen att betala 8 000 kronor ur egen ficka eftersom sjukvården inte kunde verifiera Eris identitet.


Vilken student har snabb tillgång till 8.000 kr?

– Personalen fick mig att känna mig som en värdelös skit, de brydde sig inte och var bara glada att jag gick därifrån. De var extremt känslokalla och betedde sig som fyrkantiga byråkrater.


Ja, det verkar som det viktigaste för personalen är att alla papper är i ordning och helt aktuella, inte att hjälpa någon som mår väldigt dåligt.

En cyniker skulle säga att Eris inte mådde så dåligt, han tog ju inte livet av sig fast han inte fick någon hjälp. Men det hjälpte nog att han blev förbannad.

Psykmottagningen är tydligen inget alternativ, i så fall måste han skaffa ett nytt id-kort.

Det har gått ett par veckor och Eris har försökt att boka en tid inom öppenvården utan att lyckas. Varje gång han försöker boka en tid möts han av en telefonsvare.

Ja, så är det när jag kontaktar vårdcentralen också. Det gäller att trycka på rätt knapp och tala el knappa in sitt sitt ärende och sedan vänta på att bli uppringd. Att få tala med en livs levande människa direkt - glöm det! Inte lätt för den som är gammal, handikappade el utlänning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav Alien » 2018-10-07 0:46:51

Det handlar troligen inte bara om känslokall personal, de har väl fått inpräntat uppifrån hur viktigt det är med id. Men är det förbjudet att använda sitt sunda förnuft? Har det förekommit många fall av turister/papperslösa som försökt snika sig in på psykiatrin? Men ingen ansvarig ville yttra sig i tidningen.

FAKTA
Det här gäller för utländska medborgare
I Sverige har människor som fått uppehållstillstånd rätt till vård i samma utsträckning som svenska medborgare medan asylsökande och papperslösa har rätt till vård som inte kan vänta, exempelvis akutvård och mödrahälsovård. Enligt svensk lag ska landsting och kommun erbjuda sjukvård till alla bosatta inom landstinget. Utöver de som är svenska medborgare har även de som på olika grunder fått ett uppehållstillstånd tillgång till fullgod svensk sjukvård. Det är vårdpersonalen som bestämmer om du behöver vård som inte kan vänta.

Källa: www.migrationsinfo.se


Eris har alltså uppehållstillstånd och ett kort som visar detta och hade alltså rätt till vård.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav sebastiann » 2018-10-07 7:32:03

Det handlar egentligen inte om han har rätt till sjukvården eller inte, utan vilken skada det skulle ställa till med om "fel" uppgifter hamnar i någon annans journal. Speciellt en sådan sak som självmord som potentiellt kan påverka både körkort, ev vapenlicenser, vilka mediciner man kan få utskrivna och även LPT/LVU.

Därför har sjukvården order uppifrån att en identitet får inte fastställas utan att man fått fullgod identifikation.

Att kunna visa upphållstillståndskortet räcker inte, man måste ha legitimation också, eftersom upphållstillståndskortet inte är en giltig ID-handling.
Därmed har studenten bara rätt till vård som inte kan vänta, och psykvård anses rent tekniskt sett som vård som kan vänta.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav kiddie » 2018-12-01 13:02:01

Jag går sällan ut med idhandling. Men i min plånbok finns det andra papper som nog talar om vem jag är. Om jag hamnade i en livshotande situation (som han var) men att jag varit med om en bilolycka, skulle de nog fullkomligt skita i att jag inte hade fullgott id med mig. De skulle behandla mig ändå!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav sebastiann » 2018-12-01 13:50:30

Exakt det jag förklarade i mitt inlägg ovan. Om det handlar om vård som inte kan vänta (dvs akutvård), så är det OK att köra utan ID-handling. Psykvård anses i Sverige inte vara akutvård, är det så att någon är i färd med självmord och det faktiskt finns en konkret risk för det så kan man akut-LPT:a istället utan legitimation och fastställa identitet senare.

En tumregel är att kan du ta dig till sjukhuset själv så är det inte sådan akutvård som berättigar att man frångår identitetskontroll.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav kiddie » 2018-12-01 14:10:40

Varför skulle det vara en bra tumregel? Är man i svår psykisk eller fysisk kris är det nog rätt lätt att glömma ID hemma. Eller kanske tappat eller tappat bort. När jag gick till psykakuten minns jag inte om jag hade leg men jag lyckades gå vilse hela tiden i en stad jag bott i halva mitt liv för att jag var så förvirrad. Jag gick flera mil istället för 7 km. Bussen kunde jag inte ta för jag visste inte hur man betalade på bussen eller något, så förvirrad var jag.

Jag tycker det var rätt duktigt av mig att komma fram överhuvudtaget. Har man t ex fått en stroke kan man vara rätt omedveten om allvaret och faktiskt ta sig till sjukhuset själv. Men det brukar ändå vara något som inte stämmer som märks mer utifrån och i ett sådant läge skulle ett missat leg inte vara konstigt alls.

Vet även folk som faktiskt satt sig i bilen och kört till sjukhus efter att ha tagit en massa tabletter och druckit en massa. Ja herregud, man blir rädd när man tänker på det, fast det är lite OT.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav Maggi » 2018-12-01 15:09:15

Därför jag hatar psykvården.
Idioti och oempati i förening!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Viktigast med ID på psykmottagningen?

Inläggav Abbreviation » 2019-01-02 19:35:15

En utländsk medborgare (som inte har permanent uppehållstillstånd) är enligt lag skyldig att ha giltigt pass, och enbart svenska medborgare kan ha nationellt identitetskort. En svensk medborgare har inget uppehållstillståndskort och en innehavare av uppehållstillståndskort har inte ett nationellt identitetskort. Hade personen enbart visat upp uppehållstillståndskort (korrekt daterat, maximal giltighetstid är 5 år) så hade det räckt för att styrka att han hade rätt till subventionerad vård. Men nu visade personen först upp ett kort som indikerade att han var svensk medborgare - ett nationellt identitetskort - och först efter det ett uppehållstillståndskort. Personen har alltså lämnat ID-information som är motstridig.

En legitimationshandling som skadats ska ersättas snarast. Ett nationellt identitetskort tål för övrigt att tvättas i 60 grader utan att missfärgas eller böjas (jag har råkat göra så med mitt eget).

Som invandrare, vare sig en är medborgare eller enbart har uppehållstillstånd, har en fått gedigen information från Migrationsverket gällande vilka ID-handlingar en är skyldig att ha med sig. Denna person har inte följt dessa regler och har inte varit i behov av vård som inte kunnat vänta (i lagens mening). Det kanske låter inhumant, visst, men psykiatriska akutmottagningar i städerna är generellt överbelastade och en person som på egen hand tar sig fram och tillbaka mellan hemmet och psykiatrin anses inte vara i akut vårdbehov.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in