Kris i Svenska Akademien

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kris i Svenska Akademien

Inläggav RSD555 » 2018-04-15 3:59:02

Dagobert skrev:
Anders Olsson kliver in som tillfällig ständig sekreterare i Svenska Akademien efter Sara Danius dramatiska avhopp.
https://www.expressen.se/nyheter/samtal ... ill-detta/

Jag tror inte man kan vara "tillfällig ständig sekreterare".

Ständig sekreterare är i vissa akademier och liknande sammanslutningar titeln för sekreteraren, därför att denne har en lång mandatperiod
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ständig_sekreterare

Snarare "tillfällig sekreterare", sålunda.


Att svenska akademin har en tillfällig ständig sekreterare visar ju att inte ens dom själva tror på eller följer saol. I praktiken har ord och meningar ofta helt andra betydelser än dom formella.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-21 2:16:14

Vad var det nu Horace Engdahl skrev om Sara Danius:

Horace Engdahl i Expressen skrev:Den här gången gäller det bara några ledamöters besvikelse över att inte ha fått majoritet för sin idé att om att bestraffa en annan ledamot.
Det handlar om en klick dåliga förlorare, som dessutom inte på allvar vill släppa taget om sina kära akademifåtöljer. Hela uppträdet är en fars.
Dessa förlorare känner sig nu tvungna att låta allmänheten ta del av de argument som inte övertygade deras kolleger. De gör det trots att de är klart medvetna om att Akademiens regler förbjuder att man med utomstående avhandlar vad som sker på sammankomsterna. Efter att ha utbrett sig om de påstådda sekretessbrott som skulle ha begåtts av fru Frostenson, begår dessa ledamöter själva med vett och vilje ännu grövre brott mot tystnadsplikten – grövre därför att denna sorts indiskretioner skadar Akademien långt mer än ett eller annat Nobelprisbeslut som sluppit ut några dagar för tidigt.
https://www.expressen.se/kultur/ide/jag ... -maktkamp/

Ja, han har ju rätt att de bryter mot tystnadsplikten. Men nu gör han ju samma sak själv. F ö, tystnadsplikten tycks ha varit väl lämplig för att tysta ner "bristande lydnad för lagens eller moralens bud".

Det handlar inte bara om att skvallra om vem som får Nobelpriset utan även om ekonomisk korruption, jävssituationen. För att inte tala om Klådans kladdande.

Horace Engdahl sitter minsann i glashus själv som personlig vän till Kulturpersonligheten aka Klådan.

Det borde vara otänkbart att det utbryter ett krig mellan Akademiens majoritet och ständiga sekreteraren. Men avhoppen, läckorna och allt det som har följt i spåren är utan tvivel led i en sådan krigföring. När man mäter vidden av den splittring som nu är ett faktum i Akademien, kan man inte komma till någon annan slutsats än att Sara Danius är den av alla sekreterare sedan 1786 som har lyckats sämst med sin uppgift.


Men om hon lyckats sämst, kan det bero på henne el på de andra ledamöterna? Tänk om det beror på att majoriteten av ledamöterna är vänskapskorrumperade? Och att Danius försöker förbättra och modernisera Akademien?

Redan 1997 skrev pressen om jävssituationen. Ingen av de ständiga sekreterarna har gjort något åt saken. Alltså Sture Allén, Horace Engdahl, Peter Englund el Sara Danius själv. Men Sara Danius verkar iaf ha försökt göra något.

Minoriteten har nu fått sin vilja fram ang advokatutredningens förslag.

DN Kultur skrev:Svenska Akademien har släppt ett officiellt uttalande om advokatutredningen, som kartlagt kopplingarna till Kulturprofilen.

”Oacceptabelt beteende i form av oönskad intimitet har förekommit”‚ skriver Akademien.

Utredningen har överlämnats till rättsvårdande myndigheter. Ekobrottsmyndigheten bekräftar för DN att man tagit emot den.
https://www.dn.se/kultur-noje/svenska-a ... orekommit/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-21 14:17:08

De som verkligen borde avgå är de tidigare ständiga sekreterarna Sture Allén och Horace Engdahl. När Expressen redan år 1997 skrev om Klådans kladdande och pengarna hans klubb fick, då gjorde Allén ingenting.

Expressen 20 apr 2018 skrev:5 april 1997:
Ett nödrop från en ung kvinna avslöjar en sexskandal i den svenska kultureliten.
En känd kulturpersonlighet anklagas av flera unga praktikanter och alu-arbetare för bland annat sexuella trakasserier.

En av kvinnorna varnar för kulturarbetaren i ett desperat brev som hon har skickat till flera myndigheter och kulturinstitutioner som stött mannens verksamhet.
I brevet, som bland annat skickats till Svenska Akademiens ständige sekreterare Sture Allén, skriver den unga kvinnan att hon var nyutexaminerad inom sitt yrke och därför "... befann jag mig i beroendeställning... ".
Hon skriver också att hon har utsatts för sexuella trakasserier och andra övergrepp av den utpekade mannen. Hon varnar samtliga brevmottagare för kulturarbetaren och vädjar om stöd.
"Det är två års samlade erfarenheter som får mig att kontakta er", skriver kvinnan.
Expressen talade i går kväll med Sture Allén i Svenska Akademien.
– Jag kan bekräfta att jag har fått ett brev från en kvinna och att jag har svarat på det brevet. I övrigt har jag inga kommentarer.
https://www.expressen.se/nyheter/avsloj ... runtade-i/

Dels gällde anklagelserna sexuella trakasserier:
En kvinna avslöjade i går kväll för Expressen att hon trakasserades sexuellt av mannen i flera månader när hon hade en praktikplats i hans rörelse.
En annan ung kvinna säger:
– Vi är många som har fått nog av den här mannen. Han måste bort. Han har gjort mig och många andra oerhört illa.


Dels utnyttjade han kvinnorna för rena slavarbetet:

Enligt Expressens källor ska mannen under flera år ha utnyttjat praktikanter på sin arbetsplats. En kvinna beskriver praktiktiden som rena "slavarbetet".
– Han tvingade oss att arbeta över när han hade privata fester, och vi fick ofta komma in på helgerna och jobba extra som hans privata sekreterare. Men vi fick aldrig ett öre betalt, berättade kvinnan i går.


I den mån de fick betalt var det från Försäkringskassan.

Flera av kvinnorna är mycket rädda i dag.
– Han kan få fruktansvärda raseriutbrott. Om han får veta att jag har pratat med dig så kan vad som helst hända, sa en före detta praktikant i går kväll.


Expressen kontaktade Frostenson som inte ville kommentera saken. Hon har alltså känt till anklagelserna sedan 1997. Kulturprofilen själv nekade förstås till anklagelserna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Vildsvin » 2018-04-21 15:14:39

Alien skrev:Knut Ahnlund avgick i protest mot nobelpriset till Elfriede Jellinek. Ja, inte får jag någon lust att läsa hennes böcker när jag läser vad han skriver om dem här:

2004 års Nobelpris har inte bara varit till obotlig skada för alla progressiva krafter, det har förvillat den allmänna synen på litteraturen som konst. Det går ut över alla tidigare val och en rad kommande.
Efter detta kan jag inte ens formellt stanna kvar i Svenska Akademien. Jag betraktar mig från och med nu som en utomstående.
https://www.svd.se/knut-ahnlund-efter-j ... et-odelagt

Men egentligen hade Ahnlund hoppat av redan år 1996 pga Rushdieaffären. Det hindrade honom inte från att ha negativa synpunkter på Horace Engdahl som ny ständig sekreterare.

...

Alltså först kom Karolinska Institutet i vanrykte pga Macchiarini-skandalen (ki-s-forskningsskandal-patienterna-dog-en-plagsam-dod-t47588.html). KI utser nobelpristagarna i fysiologi eller medicin. Nu råkar Svenska Akademien i vanrykte pga Kulturprofilen-skandalen. Visserligen lär inte vanligt folk utomlands känna till el bry sig, men de närmast insatta utländska institutionerna lär göra det. Klarar ens Akademien av att utse en nobelpristagare med så få ledamöter? Nu sent omsider ändras iaf reglerna så ledamöter kan avgå och nya ledamöter kan utses.


I jämförelse med andra ledamöter har Horace Engdahl väldigt tunna meriter. Han har ju bara skrivit kring andra författare och inte något eget. Jag ser valet av honom och nobelpriset till Jelinek som desperata försök att "hänga med i tiden", "vi måste modernisera oss" osv.

Macchiarini är ett klassiskt exempel på masspsykos och kejsarens nya kläder. Det som låter för bra för att vara sant är antagligen inte sant.

Fredspriset till Obama som tillkännagavs när han suttit mindre än 9 månader och inte hunnit göra lika många drone strikes som Bush går i samma spår.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-21 21:02:23

Det är ju tre kategorier i Akademin:
- Författare
- Litteraturvetare
- Språkvetare och översättare

Horace Engdahl får väl räknas till litteraturvetarna.

Men det där med livslångt medlemskap är ju fel, det blir kotterier och vänskapskorruption.

Kommer det att bli något nobelpris i litteratur i år, det är frågan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Vildsvin » 2018-04-21 21:20:10

Alien skrev:Det är ju tre kategorier i Akademin:
- Författare
- Litteraturvetare
- Språkvetare och översättare

Horace Engdahl får väl räknas till litteraturvetarna.



Jämför med "litteraturvetarna" Kjell Espmark, Lotta Lotass och Anders Olsson som själva skrivit massor av böcker. Sara Danius är litteraturvetare med internationell karriär.

I jämförelse med dem är Horace Engdals meriter väldigt svaga.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-21 22:26:17

Avsätt allihop och ersätt ledamöterna med folk som har skrivit sexnoveller till herrtidningar,experter på sentida fantasy och författare av instruktions manualer för skruvdragare.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-21 23:26:54

Det skrevs om pengarna också redan 1997

6 april 1997:
Kulturarbetaren som anklagas för sextrakasserier av flera unga kvinnor har fått stora summor pengar av staten för att driva sin rörelse.
Också Svenska Akademien har ställt upp med pengar - trots att mannens egen revisor konstaterat att bokföringen innehåller allvarliga brister.
"Jag kan se löpsedlarna framför mig", har revisorn sagt.

https://www.expressen.se/nyheter/avsloj ... runtade-i/

Den snorkige Allén vägrade att svara på journalistens frågor. Detta var tydligen inte något som angick vare sig media el folket. Svenska Akademien svävade högt ovanför vanligt folk och vanliga normer.

En kvinna varnade i december förra året för mannen i ett brev som skickades till bland andra Sture Allén, ständig sekreterare i Svenska Akademien. Allén har själv fattat beslut om att ge pengar till kulturarbetarens verksamhet.
Så sent som den 21 november förra året beslutade Svenska Akademien att ställa upp med ett garantibelopp på 20 000 kronor till kulturarbetaren.
Beslutet undertecknades av Sture Allén.
När Expressen i går kväll talade med Sture Allén lät han mycket irriterad.
När betalade Svenska Akademien senast ut pengar till den här mannen?
– Varför ska du veta det? Om du vill veta någonting om detta så får du skriva ett brev till Akademien.
Vet du om han har fått några pengar i år?
– Skriv till mig så ska jag titta om det finns något jag kan säga om detta.
Har ni betalat pengar efter det att du mottog brevet från kvinnan som säger sig ha blivit utsatt för sextrakasserier?
– Det finns ingen anledning för mig att svara på detta, säger Sture Allén.


Även skattebetalare har bidragit till "kulturarbetaren" som han kallas i Expressen-artiklarna från 1997. Och även där förekommer jäv:

Enligt flera dokument redovisade företaget ett resultat på minus 485 762 kronor i slutet av förra året. Av samma handlingar framgår att kulturarbetarens största kostnader har varit representation, 117 580 kronor, inköp av vin, 13 398 kronor, och annonsering, 63 222 kronor.
Mannens verksamhet stöds av flera statliga myndigheter och institutioner.
Förutom Svenska Akademien märks Statens kulturråd, landstinget och Kultur Stockholm.
I oktober förra året fick mannen 40 000 kronor i bidrag, så kallat allmänt kulturstöd, av kultur- och utbildningsnämnden i Stockholm.
Johan Etzler är kulturansvarig i stadsledningskansliet och har själv varit med och fattat beslut om bidragen - trots att han privat är personlig vän med kulturarbetaren.
– Jag känner honom sedan 20 år och har samarbetat mycket med honom. Jag anser att hans verksamhet är seriös. Han är en förträfflig kulturarbetare.


Det var ju synnerligen olämpligt att denne Etzler inom Stockholms stad var med och beslutade om bidrag till en personlig vän.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-22 0:27:19

Den tredje artikeln från 1997:

7 april 1997
Den kände kulturarbetaren som anklagas för sextrakasserier är just nu utomlands.
Expressen träffade i går hans hustru.
– Det har inte förekommit några trakasserier, vad jag vet i alla fall, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/avsloj ... runtade-i/

Alltså antingen lever hon i total förnekelse el så ljuger hon.

Den kände kulturarbetaren anklagas av unga kvinnor för sexuella trakasserier. Flera av dem har varit praktikanter och alu-arbetare hos mannen.
En av kvinnorna har berättat att hon snabbt hamnade i beroendeställning och därför tvingades acceptera mannens trakasserier.
– Om jag hade sagt någonting då hade jag ju varit bränd för all framtid. I kulturvärlden håller alla sams mer eller mindre, säger kvinnan.

Nå, nu håller de inte sams. Det kanske är ett sundhetstecken jämfört med att alla sopar oredligheter under mattan. Men att det skulle ta 20 år innan det togs på allvar, kanske pga hela metoo-debatten.

Expressen har talat med fyra kvinnor som slog larm om förhållandena till Kulturarbetsförmedlingen.
Förmedlingen som stött mannens verksamhet med praktikanter och alu-arbetare avbröt samarbetet efter kvinnornas vittnesmål.
– Mannen förnekade allting, säger Helen Hellström på arbetsförmedlingen.
Anser du att kvinnorna är trovärdiga?
– Ja, det gör jag, säger Helen Hellström.
Men mannens hustru är helt oförstående.
– Det är helt obegripligt för mig, säger hans hustru. Ni påstår en massa saker, men min make vet inte ens vem det är som påstår de här sakerna.
Det är flera personer som vittnat om sexuella trakasserier.
– Jaha. Ja, då får de väl göra det då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-22 0:45:30

Krönikören Björn Wiman tyckte att Frostenson skulle avgå (och det har hon ju gjort nu):

DN Kultur skrev:”Av advokatutredningen framgår att det inte har förekommit vad som skulle kunna rubriceras som sexuella trakasserier i juridisk mening mot personer inom eller nära Akademien”, skriver de åtta om Kulturprofilens förehavanden. Med andra ord: sexuella trakasserier är bara allvarliga eller intressanta om de har drabbat Akademien själv. Akademiledamoten Kristina Lugn, en av de åtta som undertecknat texten, sade i ett inslag nyligen i det franska tv-programmet ”Sept à huit” att ”alla visste vad han gjorde mot unga kvinnor”. Men att hon skulle ”förstöra allt” om hon talade högt om detta.

”Jag litar på Katarina Frostenson”, säger Kristina Lugn också i det franska tv-inslaget.
https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wim ... sjalvmant/

Jag tycker då varken man kan lita på Frostenson (hela jävshistorien) el Kristina Lugn, som tydligen känt till detta och ändå varit emot polisanmälan mot "Kulturprofilen" och mot uteslutande av Frostenson. På vilket sätt skulle då Akademien kunna lösa situationen?

Ledamoten och poeten Kristina Lugn uttalar sig i nyhetsprogrammet ”Sept à huit” som sändes på söndagskvällen i franska TF1. Reportaget handlar om höstens händelser kring Kulturprofilen, som under flertalet år haft nära band till Svenska Akademien.
---
TF1:s reporter träffar senare samma kväll Kristina Lugn på nytt, denna gång utanför restaurangen. Samtalet är filmat på avstånd och Kristina Lugn svarar då på ett par frågor om Kulturprofilen.

– Det är sant vad de säger om honom. Det är sant. Vad han gjorde mot unga tjejer, det är sant. Men Akademien var inte inblandad i det. Vi är inte inblandade.

TF1: Varför tror du att det är sant? Har du sett något?

– Jag menar, det är väldigt känt bland unga författare. Jag kan inte prata. Om jag börjar prata med dig, då kan jag förstöra allting, för mig själv och för alla.
https://www.dn.se/kultur-noje/kristina- ... t-ar-sant/

Det verkar som om Lugn var rädd för att själv bli utesluten el utfrusen.

Alla i Akademien har föredragit att ligga lågt. Så alla är mer el mindre medskyldiga till att ogentligheterna (ekonomiska och sexuella) fått fortgå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Dagobert » 2018-04-26 5:38:59

Vildsvin skrev:I jämförelse med andra ledamöter har Horace Engdahl väldigt tunna meriter. Han har ju bara skrivit kring andra författare och inte något eget.

Jo, enl. WP:
År 2014 deltog Engdahl i SVT Babels schlagertävling och skrev text till en låt skriven av Benny Andersson. Engdahls bidrag, Nyårsballongen, vann tävlingen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Vildsvin » 2018-04-26 9:26:38

Dagobert skrev:
Vildsvin skrev:I jämförelse med andra ledamöter har Horace Engdahl väldigt tunna meriter. Han har ju bara skrivit kring andra författare och inte något eget.

Jo, enl. WP:
År 2014 deltog Engdahl i SVT Babels schlagertävling och skrev text till en låt skriven av Benny Andersson. Engdahls bidrag, Nyårsballongen, vann tävlingen.
Detta var 17 år efter att han blivit invald i akademien, dvs inget som påverkade att han blev invald. Dessutom var det bara kulturkändisaar som deltog, så hade han inte varit akademiledamot så hade han troligen inte blivit inbjuden att delta.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-27 1:09:37

Författaren Magnus Ringgren skrev om krisen:

UNT 2018-04-06 skrev:Kjell Espmark, Peter Englund och Klas Östergren har lämnat arbetet i Svenska akademin, tre författare som jag följt mycket länge och har den djupaste respekt för. Akademien klarar sig inte utan dem. Somliga debattörer har oförblommerat odlat sin skadeglädje under skandalerna det senaste halvåret. Jag känner mera sorg och vrede. En av de bärande institutionerna i svenskt kulturliv håller på att gå sönder.
---
Man talar ibland om aristokratmodernism. Man kan med lika stor rätt tala om aristokratisk postmodernism. Klubbens verksamhet hade sina rötter i kretsen kring tidskriften "Kris" som med stort buller och en hel del arrogans bröt igenom i en jättelik debatt 1982. Jag var inblandad på den förlorande sidan. Minst tre personer från Kris-gänget sitter numera i Svenska akademien. Det kan vara så att gamla vänner håller ihop, att en ärevördig centralkommitté fortfarande tror sig verksam. En av dessa akademiledamöter borde idag vara utesluten, men hon kan ha tillräckligt stöd från gamla dagar för att slippa.
http://www.unt.se/kultur-noje/jag-kanne ... 47514.aspx

De från Krisgänget måste vara Horace Engdahl, Anders Olsson och Katarina Frostenson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-04-30 2:04:46

Och så var de bara tio... Sara Stridsberg har bestämt sig nu för att också lämna Akademien.

TT/UNT skrev:Författaren Sara Stridsberg, som har suttit på stol nummer 13 i Akademien sedan 2016, har nu beslutat sig för att lämna den hårt ansatta kulturinstitutionen, skriver Akademien i ett pressmeddelande.

"Vi beklagar verkligen Sara Stridsbergs beslut att lämna Akademien. Vi befinner oss i ett återuppbyggnadsarbete där hennes krafter skulle varit värdefulla", skriver Anders Olsson, tillfällig ständig sekreterare, till TT.

I ett mejl till TT tidigare i vår utvecklade Sara Stridsberg hur tankegångarna gick kring huruvida hon skulle lämna sin stol eller ej:

"Den historiska möjlighet till förändring som uppstod inom Akademien i november ? och som gav mig personligen ett stort hopp ? har under våren långsamt stängts. Alla idéer som fanns om ljus, transparens och förnyelse har motarbetats till förmån för andra hänsyn", skrev hon då.
---
Peter Englund kommenterar Sara Stridsbergs avhopp i ett mejl till TT:

"Svenska Akademien förlorar i och med detta inte bara en kolossal talang, utan även en klok och eftertänksam ledamot. Sara Stridsberg är en stark person och har visat att hon inte ger upp i förstone, men alla har en gräns och jag förstår om hon inte längre orkar."
http://www.unt.se/kultur-noje/nytt-akad ... 67163.aspx

Ja, vad ska man säga? Att de bästa lämnar och de andra blir kvar? Eller iaf att de som vill ha förnyelse lämnar.

Kerstin Ekman och Lotta Lotass har lämnat tidigare och kommer säkert inte tillbaka. Klas Östergren har begärt formellt utträde och kommer säkert inte heller tillbaka.

Krönikören Björn Wiman skrev:Att just Klas Östergren skulle få problem att passa in i det svenska kulturlivets mest slutna maktcentrum var inte oväntat. Stora delar av hans författarskap har handlat om individens möte med obskyra grupperingar, dunkla sammansvärjningar och korruption i samhällets toppskikt.
https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wim ... akademien/

Enligt min amatörmässiga uppfattning är Östergren och Stridsberg de mest lysande författarna av ledamöterna, iaf när det gäller prosa (lyrik har jag dålig koll på).

Lotta Lotass lämnade Akademien redan 2015:
DN Kultur skrev:I en intervju med Borås Tidning från i november 2017 säger hon att väldigt många människor blev mycket ledsna när hon valdes in: ”Många hade velat se en fortsättning av traditionen att ha en högt uppsatt jurist på stol 1 och många tyckte att jag inte förtjänade en stol i Akademien.” Lotass har formellt begärt utträde.

Dessutom menar hon att hon passade in väldigt illa i miljön kring Akademien. ”Ett par av ledamöterna var också besvikna över att jag inte deltog i det sociala livet i den utsträckning som förväntas. Jag uteblev ofta från middagarna på Gyldene Freden, jag har aldrig varit på Nobelfesten, aldrig på kungamiddagen med mera, och det blev ett problem.”
https://www.dn.se/kultur-noje/har-ar-de ... ns-arbete/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Dagobert » 2018-04-30 3:30:18

Alien skrev:
DN Kultur skrev:I en intervju med Borås Tidning från i november 2017 säger hon att väldigt många människor blev mycket ledsna när hon valdes in [2009]: ”Många hade velat se en fortsättning av traditionen att ha en högt uppsatt jurist på stol 1 och många tyckte att jag inte förtjänade en stol i Akademien.” Lotass har formellt begärt utträde.

Dessutom menar hon att hon passade in väldigt illa i miljön kring Akademien. ”Ett par av ledamöterna var också besvikna över att jag inte deltog i det sociala livet i den utsträckning som förväntas. Jag uteblev ofta från middagarna på Gyldene Freden, jag har aldrig varit på Nobelfesten, aldrig på kungamiddagen med mera, och det blev ett problem.”
https://www.dn.se/kultur-noje/har-ar-de ... ns-arbete/

2008 avled den högt uppsatta juristen på stol 1.
2009 ersattes han av en författare och litteraturvetare.
2010 började Akademien ge årligt stöd till Forum.
Låter som om de borde ha valt in en högt uppsatt jurist 2009 också.

Sen att hon slutade för att hon inte gick på middagarna - Akademien får väl tillämpa "provanställning" så inte fler nykomlingar behöver sluta av så fåniga skäl.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Savanten Svante » 2018-04-30 16:48:40

29af21.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Karamell » 2018-05-02 2:42:14

Ni har väl sett Vuxna människor. Tänker ofta på den filmen när vuxna människor beter sig som fjortisar. :lol:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-05-05 0:46:29

Det blir alltså inget nobelpris i litteratur det här året. Blir det två nästa år?

Senast det inte blev något pris var år 1943. Då var det krig i världen. Och nu är det s a s krig inom Akademien. En Akademi bestående av 10 personer är knappast beslutsfähig.

Men pinsamt känns det.

DN Kultur skrev:Det historiska beskedet om att Nobelpriset i litteratur skjuts upp är huvudnyhet i medier runt om i världen. "Den största skandalen som har drabbat priset sedan det grundades", skrev BBC.
---
– Man ser hur det funnits något fint och vackert som nu håller på att slitas sönder, säger Thomas Steinfeld, kulturkorrespondent och tidigare kulturchef för den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung till DN.
https://www.dn.se/kultur-noje/omvarlden ... belpriset/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Dagobert » 2018-05-05 1:37:42

Här är artikeln:
Spoiler: visa
Det historiska beskedet om att Nobelpriset i litteratur skjuts upp är huvudnyhet i medier runt om i världen. "Den största skandalen som har drabbat priset sedan det grundades", skrev BBC.

Turerna kring Svenska Akademiens kris har följts minutiöst från Tyskland. Fredagsmorgonens besked om att årets litteraturpris skjuts upp dominerar de tyska nyhetssändningarna och tidningarnas digitala förstasidor.

”Efter skandalerna är Svenska Akademien inte längre handlingsmässigt. Nu har man tagit konsekvenserna”, konstaterar public service-radion RBB i sin huvudsändning.

Den ständige sekreteraren Anders Olssons är just nu en av de mest citerade personerna i tyska medier. Hans löfte om att återvinna allmänhetens förtroende får stor uppmärksamhet, liksom den svenske Kungens uppmaning till medlemmarna i Akademien om att ta ansvar.

– Man ser hur det funnits något fint och vackert som nu håller på att slitas sönder, säger Thomas Steinfeld, kulturkorrespondent och tidigare kulturchef för den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung till DN.

DN:s avslöjande om den så kallade Kulturprofilen som anklagas för ett stort antal fall av sexuella övergrepp och trakasserier har följts med stort intresse i Tyskland. Det rimmar illa med den tyska Sverigebilden av ett jämställt och rättvist land, påpekar vissa kommentatorer.

Men enligt Thomas Steinfeld har inte tyskarnas positiva Sverigebild påverkats.

– Nobelprisets rykte har tagit skada. Men i övrigt är det mesta intakt. Även bilden av Kungahuset, säger han till DN.

– Om Akademien klarar av att reformera sig så tror jag förtroendet kommer tillbaka.

Vissa drar paralleller till skandalen kring det tyska musikpriset Echo, som är en motsvarighet till svenska Grammisgalan. I förra veckan kom beskedet om att galan läggs ner, efter att priset för året bästa album gått till två rappare som anklagas för antisemitiska texter.

I Ryssland tar såväl litteraturvetare som Nobelpristagare och deras barn beskedet med fattning.

– För den ryska litteraturen är det mycket bra att det inte delas ut något Nobelpris i litteratur i år. Det vore lika bra att de avskaffade Nobelpriset helt och hållet för vår del. Det blir ju bara skandaler varje gång någon av våra författare utses, säger den ryska litteraturvetaren och författaren Dmitrij Bykov enligt den ryska nyhetsbyrån RIA Novosti.

Bykov konstaterar att Nobelpriset kostade den sovjetiska författaren Boris Pasternak livet – han tvingades avböja priset 1958 och dog två år senare efter att ha utsatts för en massiv smutskastningskampanj.

Den belarusiska Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj, som också blev smutskastad i ryska medier efter att hon fick priset, säger till den ryska tv-kanalen 360 TV att Svenska Akademiens val bara understryker Sveriges moraliska resning.

– Att de inte delar ut priset på grund av vad som har hänt gör Nobelpriset ännu mer prestigefyllt, säger Aleksijevitj.

Aleksandr Sjolochov, som är barnbarn till Nobelpristagaren Michail Sjolochov och medlem i ryska parlamentets kulturutskott, anser att Nobelprisets anseende förblir detsamma.

– Själva Akademien har tagit moralisk skada, men inte Nobelpristagarna. De är oftast personer som har väckt respekt långt innan de fick priset, säger Sjolochov till RIA Novosti.

/---/

Ben Williams, publisher på Johannesburg Review of Books i Sydafrika, välkomnar beslutet som han menar var nödvändigt för att rädda Nobelprisets anseende.

– Jag menar, vi har sett helt otroliga scener från trapporna utanför byggnaden där tusentals demonstrerat och visat sitt stöd för Sara Danius. Vi har sett några väldigt profilerade ledamöter avgå. För akademien skulle det varit omöjligt att dela ut ett pris i år. De behöver en tid av verklig självrannsakan och den pristagare som skulle utsetts hade blivit misstänkliggjord och ifrågasatt, säger Williams.

Han ställer sig frågande till om det ens går att dela ut några priser nästa år eftersom arbetet som väntar framöver är så stort.

– En så gammal institution, som är så hemlighetsfull och som har en sådan patriarkal historia, när #metoo har visat sig ha en sådan förmåga att dröja sig kvar så måste det till rannsakan. Det går inte att bara gå vidare från detta i denna era, säger han.

– Hela trovärdigheten i priset riskeras. Akademien måste göra allt som står i dess kraft för att upprätta anseendet. För annars tänker man: vem skulle annars vilja ta emot det? Jag är faktiskt förvånad över att inte någon tidigare pristagare ännu gått ut och lämnat tillbaka det i protest.

Williams anser att priset även framöver ska vara under svensk kontroll men att Akademien borde upplösas och tillsättas av nya ledamöter.

– Kungen skulle väl kunna göra det? Sara Danius borde absolut ges en nyckelroll i detta arbete, kanske tillsammans med några internationella krafter. Det blir en svår väg framåt men den är absolut nödvändig. I synnerhet i denna tid vi lever i. En sådan antifeministisk backlash som vi sett från Akademien trodde man inte var möjlig, det fungerar inte nu för tiden.

Nobelprisets uppskjutande var också toppnyhet på finländska dagstidningen Helsingin Sanomats sajt på fredag förmiddag. I Finland har kultursidorna noga följt med vårens svenska metoo-avslöjanden, och inte minst den som rör Svenska Akademien. ”Akademin kämpar mot en allt hårdare motvind och är nu helt inkörd i ett hörn. Bara en ordentlig uppryckning kan rädda den från att fullständigt förstöras i stormen”, skrev litteraturredaktören Jukka Petäjä när Sara Danius avgick i april.

Israels ledande tidning Yediot Ahronot toppar på fredagen sin sajt med nyheten från Stockholm, under rubriken: "På grund av sexbrottsanklagelser: Årets litteraturpris kommer inte att utdelas". I artikeln följer en redogörelse för misstankar om "sexuellt utnyttjande", och en förklaring av de senaste veckornas turer. Intresset för affären är stort, och DN:s medarbetare har uppvaktats av en rad medier och ombetts kommentera de omskakande bulletinerna från Stockholm.


https://www.dn.se/kultur-noje/omvarlden ... belpriset/
Eftersom vem som helst kan läsa den med ett enkelt knep utan att vara prenumerant är det knappast fel att citera den i dess helhet.

atoms -

Artiklar ska inte återges i sin helhet, tog därför bort några stycken.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Micke2 » 2018-10-05 14:32:04

Jila Mossaed, född i Teheran, har invalts i Svenska Akademien. Vad säger SD om det? Kommer de att ta till sina järnrör?
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-10-05 15:09:42

Det är alltså två nya personer som invalts, en jurist och en poet.

DN Kultur skrev:”Invalet av två nya ledamöter är positivt. Det är min förhoppning att Svenska Akademien därigenom ges möjlighet att fortsätta återuppbygga förtroendet för institutionen och att Akademien nu kan fortsätta sitt viktiga arbete”, säger kung Carl XVI Gustaf i ett uttalande.
---
Eric M Runesson, 58 år, efterträder Lotta Lotass på stol nummer ett. Han har beskrivits som en av landets mer respekterade jurister och tillträdde för en månad sedan som justitieråd i högsta domstolen. Han är specialiserad på bland annat tvistelösning samt avtals- och kontraktsrätt.
---
Poeten och författaren Jila Mossaed, 70 år, efterträder Kerstin Ekman på stol nummer 15. Hon var under sommaren ett av namnen som fanns med på ett första förslag till en ny självständig Nobelkommitté, som avslöjades av Kristianstadsbladet. Det kommittéförslaget kom dock senare att förkastas och omarbetas, då Akademien inte ville följa stiftelsens inledande krav.
https://www.dn.se/kultur-noje/jila-moss ... akademien/

Får hoppas att de inte har några osunda bindningar till andra ledamöter el utomstående och kan se med fräscha ögon på Akademien.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Huggorm » 2018-10-05 15:25:38

Efter det som hänt kanske de behövde en egen jurist...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2018-10-05 15:45:40

Ja, sannerligen. En del akademiledamöter tycks inte ens brytt sig om vad deras anlitna juristfirma sade.

Akademien har ännu inte tvättat sin egen byk.

Katarina Frostenson får vara kvar trots att hon brutit mot jävsförhållandet.

Hennes egen make har fällts för våldtäkt. Just det kan inte säges emot henne (hon kunde ju varit helt ovetande), men han har ju hållit på i över 20 år och hon kan omöjligt vara okunnig om allt vad "Klådan" haft för sig. Hon är en möjliggörare. Hon tillät honom att utnyttja hennes ledamotskap för att locka/hota unga kvinnliga författare (gör du /inte/ som jag vill kan jag se till att du får stipendium/inte får stipendium).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav nallen » 2018-10-05 19:39:57

Det är gaska bisarrt att de har en massa utlänningar i den svenska akademien. Men, iraniern är ju inte den första...
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in