Välskrivning borde återinföras.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-17 20:27:04

Björn Ranelid skriver mycket klokt om ungas språk- och skrivvanor. Tragisk utveckling.
Alla medborgare i Sverige skriver sina namnteckningar för hand när de undertecknar handlingar i köpeavtal, bankärenden och signerar sina pass. Handstilen hos unga människor tycks vara avskaffad. I bästa fall textar många av dem knappt läsbara bokstäver. Det är djupt tragiskt för dem och deras omvärld. Handstilen avslöjar mycket i en människas personlighet. På min tid hade vi betyg i välskrivning.
Tusentals elever i den svenska grundskolans högre årskurser stavar och skriver så illa att de borde återvända till den första övningsboken på lågstadiet.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Julianus » 2018-08-18 12:53:16

Vad är välskrivning för något???
Är det skrivstil?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Alien » 2018-08-18 16:19:56

Ja, det är skrivstil men att skriva en snygg och läsbar skrivstil.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-18 16:29:11

Julianus skrev:Vad är välskrivning för något???
Är det skrivstil?

Mer att skriva prydligt än just skrivstil tycker jag.
Vad betyder välskrivning?

konsten att skriva prydligt || -en

https://www.synonymer.se/sv-syn/v%C3%A4lskrivning
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-18 16:31:17

Rättskrivning stod väl också på schemat om jag inte minns fel.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Julianus » 2018-08-18 17:10:46

Det är inte svårt att skriva, använder skrivstil väldigt ofta.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav slackern » 2018-08-18 18:11:40

Jag kommer ihåg det från min skoltid, eller det var vad speciallärarna satte in som insats för min dyslexi, mins det fortfarande som en plåga.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav antonius » 2018-08-18 19:57:22

Kanske den gamla realskolan vore en fin uppfostringsanstalt om den kunde införas den med, med Stig-Järrel liknande magistrar... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Flinta » 2018-08-18 20:09:43

Selma skrev:Björn Ranelid skriver mycket klokt om ungas språk- och skrivvanor.
Handstilen avslöjar mycket i en människas personlighet.


Vad avslöjar handstilen? Utvecklar Ranelid det?

Tvivlar på att handstilen skulle kunna avslöja så mkt om ens personlighet. Annars skulle nog sådana test vara vanliga och användas frekvent av t ex psykologer.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-18 20:14:43

Förlåt! Glömde länken i trådstarten. Nej, han utvecklade inte det där med personlighet.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer ... assrummet/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-18 20:27:51

Flinta skrev:Tvivlar på att handstilen skulle kunna avslöja så mkt om ens personlighet. Annars skulle nog sådana test vara vanliga och användas frekvent av t ex psykologer.

Grafologi är studiet av sambandet mellan utseendet på handskriven text och egenskaper hos den som skrivit. Grafologin kan delas i dels en vetenskaplig gren som går ut på att studera handstil för att till exempel lösa brottsfall, dels en tydligt pseudovetenskaplig underhållning på bland annat nöjesparker som ofta baseras på slumpen eller generaliseringar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grafologi

Jag har sett många vackra handskrivna texter och den noggrannheten har stämt väl in på personen som skrivit. Sedan finns det de som "rafsar" hårt och spretigt med pennan, de brukar vara så som personer också.
Handstilen ändras nog en del över tid också, jag skrev vackrare förr. Allt var bättre förr...
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Huggorm » 2018-08-18 21:36:37

Selma skrev:Handstilen ändras nog en del över tid också, jag skrev vackrare förr. Allt var bättre förr...
Nåja, jag försöker ofta läsa diverse handlingar från 15-1700 talen och den skrivstilen kan vara extremt svårläst och ofta också ful
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Flinta » 2018-08-18 22:06:14

Selma skrev:
Flinta skrev:Tvivlar på att handstilen skulle kunna avslöja så mkt om ens personlighet. Annars skulle nog sådana test vara vanliga och användas frekvent av t ex psykologer.

Grafologi är studiet av sambandet mellan utseendet på handskriven text och egenskaper hos den som skrivit. Grafologin kan delas i dels en vetenskaplig gren som går ut på att studera handstil för att till exempel lösa brottsfall, dels en tydligt pseudovetenskaplig underhållning på bland annat nöjesparker som ofta baseras på slumpen eller generaliseringar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grafologi

Jag har sett många vackra handskrivna texter och den noggrannheten har stämt väl in på personen som skrivit. Sedan finns det de som "rafsar" hårt och spretigt med pennan, de brukar vara så som personer också.
Handstilen ändras nog en del över tid också, jag skrev vackrare förr. Allt var bättre förr...


Jag är fortfarande skeptisk då jag inte ser några samband mellan bekantas mindre vackra handstilar och deras personligheter.

I länken står det:

Den vetenskapliga grenen grafologi är ifrågasatt


Det vetenskapliga stödet är ytterst svagt


Jag skriver mycket vackert när jag bestämmer mig för det. Anhöriga brukar be mig att skriva tackkort och andra hälsningar till släktingar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Telperion » 2018-08-18 22:41:51

Spontant kan jag väl tycka att herr Ranelid kanske borde vara lite försiktigare med att klaga på andras namnteckningar. Det är inte utan att man börjar tänka på stenar och glashus.

Bild
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-19 9:29:16

Han kanske hade signerat en massa böcker innan, då blir det lite urspårat till slut. Som de som skriver autografer.
Lite besviken blev jag att han inte åstadkom något bättre.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Vombat » 2018-08-19 9:58:53

Välskrivning är intressant även om jag själv inte är särskilt bra på det.
Vombat
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-08-17

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Selma » 2018-08-19 10:30:34

Bland skrivstilens försvarare hävdas ofta att skrivstil är snabbare att skriva än textad text, som man inte behöver lyfta pennan mellan varje bokstav. Dock har studier visat att en blandning av traditionell skrivstil och textning, där endast vissa bokstäver binds ihop, är snabbast.

Somliga, inte minst bland dagens unga, tycker att skrivstil är för omständligt, långsamt, eller att det blir svårläst och textar därför hellre.

Jag blandar ofta skrivstil och textning just pga svårigheten att sammanbinda vissa bokstäver. Kanske dags att börja träna igen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skrivstil
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Kahlokatt » 2018-08-19 13:23:03

Jag gick i skolan på 80- och 90-talet och fick lära mig den där fula skrivstilen där man inte fick binda vissa bokstäver. Min nuvarande handstil är en "kompromiss" mellan denna stil och den med bundna bokstäver, som jag har försökt lära mig. Min handstil är jätteful; däremot har jag lätt att tolka handstil (i gamla dokument och så).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Flinta » 2018-08-19 14:32:23

Jag brukar växla mellan olika handstilar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Flinta » 2018-08-19 14:39:55

Selma skrev:Jag har sett många vackra handskrivna texter och den noggrannheten har stämt väl in på personen som skrivit.
Den noggrannheten hos vissa och sjuk kontroll på så mkt som möjligt i livet kanske korrelerar? Själv har jag OCD men den är inte kopplad till att vara tvungen att skriva vackert tack och lov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav kiddie » 2018-10-04 8:27:34

När vi började med skrivstil fick vi också en separat bok för välskrivning. Dit skulle man kopiera textstycken. Min välskrivningsbok såg hemsk ut. Klarade inte att bara skriva av utan något syfte. Däremot var mina andra skrivböcker helt OK.

En sak jag undrar över är om de lär sig skrivstil i USA. När man ser typ roliga filmer från hur de svarat på prov i skolan (ända upp genom highschool), så skriver ingen skrivstil, alla textar, de flesta med upprätt stil.

Det som jag hade svårast för med skrivstilen var att man måste luta bokstäverna. Det var helt onaturligt för mig. Så i åttonde klass slutade jag med det. Min skrivstil är oxo en mix, struntar i vilka bokstäver man inte fick binda, gör det ibland, ibland inte. Ibland skriver jag mer textat, ibland mer skrivstil. Men såvida jag inte skriver väldigt tydligt åt någon annan så förekommer bindningar alltid.

Min handstil har bedömts oläslig, men jag har skärpt mig lite, för jag kunde inte läsa vad jag skrivit.

Vad gäller gammaldax skrivstil, neeej, den ska inte återinföras, minns att som barn skrev mina finska brevvänner så. Fint jo, läsligt nej. Värst var min mamma, jag fick använda "tolk" för att läsa hennes brev på den tiden man skrev sådana. Min far textade eftersom han var arkitekt och hade lärt sig en speciell arkitekthandstil. Blev förvånad när jag såg att han även hade en privat handstil som han bara använde till sig själv. Den var väl lite som den gammaldaxa handstilen men mycket rundare, inte vass och lutade inte.

Vet inte vad man lär ut nu, men det är väl lika bra att lära barnen skriva fint och läsligt i de ämnen de ändå skriver. Minns ju själv hur jobbigt det var att det blev ett eget ämne.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav kiddie » 2018-10-04 8:35:18

Är det inte lite så att välskrivning främjar att faktiskt ta bort de egna egenheterna? Man ska följa en mall hur man ska skriva. Är textad skrift mindre personlig? Hur kan han bestämma det? Jag är inte alls ung själv och har iofs en personlig handstil, men den är vederstygglig. Postar försvinnande länk här.

Bild
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav Huggorm » 2018-10-04 13:28:32

Vederstygglig vet jag inte, men ganska svårläst. Flera ord fick jag stanna upp och fundera en stund över.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Välskrivning borde återinföras.

Inläggav kiddie » 2018-10-04 14:14:15

Svårt att skriva som man gjorde förr. Minns min mamma visade mig när jag var barn. Det gjorde dock inte att jag kunde läsa hennes handstil... Hihi.

Bild
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Språket



Logga in