Osynligt avfall.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Osynligt avfall.

Inläggav geocache » 2018-09-30 23:19:45

Fabela skrev:
kiddie skrev:Det fanns en stor tillväxt förr, även då man reparerade saker och inte utvecklade teknologin med stormsteg. Det ekonomiska system vi har nu, fungerar inte utan tillväxt. Kapitalism och status quo är inget som riktigt passar ihop. Såvida vi inte vill ha ett nytt Grekland.

Enda sättet att faktisk hejda tillväxten och rädda planeten är att tona ner de kapitalistiska makterna så mycket som går. Problemet med detta är att de bara flyr utomlands för att tjäna ännu mer pengar, förtrycka ännu fler fabriksarbetare och skapa ännu mer skräp som inte tas om hand.

Det är inget lätt ämne.

* spottar och fräser *
Det är just det där. Ju. Hur i hela h-e kan det fortsätta att (få) vara så? När det så uppenbart är så destruktivt?

Det är ju bara att ändra på det! Hur svårt kan det vara (att fatta) :roll: :-)051 :-)064


Den som "sitter på pengarna sitter på makten"... :-)004
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Osynligt avfall.

Inläggav kiddie » 2018-10-01 6:57:47

Ja, man ska inte underskatta människors pengahunger.

Vad gäller just telefoner är det ett märkligt ämne. Folk slänger sina iPhones för att batteriet är slut. För de har blivit itutade att det inte går att byta batteri, så sjukt. Har bytt batteri i min två gånger nu.

Sedan köper de mobiler över sin egen fattningsförmåga. Jag höll på att bli galen av ett gräl några hade för att den ena ringde den andra för sent. Jag sa till den som blev uppringd att sätt telefonen på night mode, så kommer samtal inte igenom. Hon tyckte att det går inte för familjen måste kunna ringa. Jag sa, sätt dem som undantag så de kommer igenom. Jag visade hur hon skulle göra. Tror ni hon använde det? Nej.

En annan kul grej som är helt sjukt att folk inte fattar. Någon klagade på att hens telefon hade samma ringsignal som "alla andras" och dessutom var det jobbigt att inte veta vem som ringer innan man kollar telefonen. Alltså, att byta ringsignal fanns INNAN smarta telefoner. :-)051 :-)051 :-)051 Man säger åt dem att byta signal men lyssnar de? Nej. Minns min egna dumtelefon där jag faktiskt fick slut på signaler att tilldela folk, men sådant händer inte på en smart telefon, de har massor, med möjlighet att skaffa fler om man inte gillar just de man har. Herregud om en 60-årig tant på bussen lyckas byta ringsignal till "Just idag är jag stark", hur kan en 35-40årig människa inte kunna det även om man visar???

Jag blir galen.

OK att de inte fattar lätta saker. Men om de nu bara ringer och SMS:ar, varför behöver de då en iPhone X??? Det är helt sinnes.

Tycker det är slösigt att ha en telefon som man inte använder mer än 5 % av. Och sedan kastar man bort den när batteriet är slut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-10-01 13:22:39

geocache skrev:Den som "sitter på pengarna sitter på makten"... :-)004

Mao "småfolket" 8) :wink:

Nä, men seriöst. Konsumentmakt är en realitet.
Det tragiska är bara att det funkar lika åt alla håll. Är konsumenter tanklösa, så ger det effekt på samma sätt som om vi är medvetna: vi får det vi efterfrågar. Och tyvärr efterfrågar för många billigt, dåligt krafs.

Jag vet inte vad det ska behövas för att vända på den trenden. Gärna nyss...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in