Osynligt avfall.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Osynligt avfall.

Inläggav Selma » 2018-09-08 9:07:27

Texten hämtad från ett informationsblad. Hittar den inte på den länkade sidan.
Visste du att en smartphone väger mindre än 200 gram och levereras i en liten förpackning, men att det uppstår hela 86 kilo avfall när den produceras?

http://www.avfallsverige.se/aktuellt/osynligt-avfall/

Känner mig ganska ensam i mitt nästan nitiska återanvändande och resurssparande. När alla andra, i alla fall de flesta, slösar känns det allt mindre viktigt att jag ska fortsätta vara försiktig och sparsam.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-08 9:50:48

Nej Selma, du är INTE ensam!!
Det är en av mina absoluta hjärtefrågor, har t.o.m. gjort det till ett projekt för att på nåt sätt ge tillbaka för att samhället försörjer mig.
Om jag bara orkade skulle jag göra så mycket mer, men jag gör iaf det jag klarar.

Ge inte upp, sluta inte, det är inte meningslöst :-)154
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav Flinta » 2018-09-08 17:03:06

Våra ansträgningar kommer höjas till skyarna men inte under vår existens tyvärr, kanske om 100-1000 år eller senare :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Osynligt avfall.

Inläggav kiddie » 2018-09-27 5:18:50

Vi lever i en värld där hela systemet skulle rasa om vi inte konsumerade mer än vi behövde. Jag skulle personligen inte ha något emot ett systemskifte där man mer satte kurs mot ett status quo än ständig tillväxt. Men vårt nuvarande system måste växa för att funka.

Och tillväxten sker på naturens bekostnad förstås. Vi tränger undan djur som kommer i kontakt med oss medan vi breder ut sig och nya sjukdomar uppkommer när dessa arter möts. Klimatet blir värre, naturkatastroferna fler och ställen man kan bo på kommer minska, ställen man kan odla på kommer oxo göra det.

Jag skulle hoppas att man på ett fint och fredligt vis kunde resursspara in i den nya eran, men tror inte på det. Tror det är för sent. Så tror på både systemkollaps och miljökollaps i framtiden.

Tycker ändå inte man ska slösa i onödan, men tror att framtida generationer kommer få det för jävligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-29 21:22:35

Fast... uff, jag fattar inte. Pengar är verkligen min blinda fläck, fattar inte hur det kan vara så svårt allting, så fort det kommer till pengar.
Vad f-n - vi ska åka till Mars har vi tänkt, men pengar klarar vi inte att få ordning på :-)051

Vaddå tillväxt? Varför är det nödvändigt?

Jag retar mig så in i helskotta på argumentet "jo men om vi inte shoppar nytt hela tiden går hela samhället omkull". Vilken smörja!
Jag minns alldeles tydligt att det fanns diverse verkstäder och reparatörer i vart och vartannat kvarter för bara typ 15 år sen. Oerhört märkligt att ingen annan tycks minnas det :roll:
Sluta släng saker och låt laga dem istället, eller lämna in dem till försäljning på second handbutik, så blir det ju såna jobb. Idiotenkel matematik :-)051

Jag tror att folk bara är hjärntvättade. Och bortskämda.
Klart det går, och det är inte ens särskilt svårt. Det är bara att göra! Jag tror inte, jag vet, eftersom jag själv lever så :!:

Sen måste man förstås tillverka och sälja nytt också.

Är min övertygelse, vill säga.

Förklara gärna varför jag har fel.
Vem som helst alltså, det här är bara indirekt ett svar på kiddies inlägg.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav kiddie » 2018-09-30 4:36:41

Det fanns en stor tillväxt förr, även då man reparerade saker och inte utvecklade teknologin med stormsteg. Det ekonomiska system vi har nu, fungerar inte utan tillväxt. Kapitalism och status quo är inget som riktigt passar ihop. Såvida vi inte vill ha ett nytt Grekland.

Enda sättet att faktisk hejda tillväxten och rädda planeten är att tona ner de kapitalistiska makterna så mycket som går. Problemet med detta är att de bara flyr utomlands för att tjäna ännu mer pengar, förtrycka ännu fler fabriksarbetare och skapa ännu mer skräp som inte tas om hand.

Det är inget lätt ämne.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Osynligt avfall.

Inläggav Huggorm » 2018-09-30 8:57:46

Problemet med reparationer är att det blir generationsskiften inom teknik med jämna mellanrum. Jag höll på med reparationer av hemelektronik förr, och hade egen firma. Men så skulle plötsligt alla ha en platt-TV istället för den gamla tjocka och så dog hela branschen. Samma inom telefoner, ingen idé att laga en gammal om den går sönder, även om det är en smartphone klarar den inte de nya apparna som kommer. Det värsta är det senaste påfundet att nästan nya dieselbilar inte skall få köras i städerna. Då skall alla gamla bilar skrotas bort och så skall vi tillverka miljontals nya. Och köper man en ny elbil så kommer den snabbt bli utdaterad när ny batteriteknik kommer så den lär inte ha gamla bilar livslängd. Desto mer högteknologiskt något blir, desto kortare livslängd och desto mindre lönt att reparera.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Osynligt avfall.

Inläggav kiddie » 2018-09-30 9:04:41

Har stött på människor på IRC som kopplar upp sig med en gammal Atari. Man blir rätt impad faktiskt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-30 12:17:51

Huggorm skrev:Problemet med reparationer är att det blir generationsskiften inom teknik med jämna mellanrum. Jag höll på med reparationer av hemelektronik förr, och hade egen firma. Men så skulle plötsligt alla ha en platt-TV istället för den gamla tjocka och så dog hela branschen. Samma inom telefoner, ingen idé att laga en gammal om den går sönder, även om det är en smartphone klarar den inte de nya apparna som kommer.

Det här är ju sant förstås. Tyvärr.

Fast jag undrar ändå om man inte satsar lite snett, också. Det finns ju massor med folk som varken vill ha eller behöver det senaste, de borde ju kunna vara intresserade av att slita slut på sånt de mer teknikintresserade tröttnat på.
Som jag själv. Behöver en ny mobil, och det är ett helt företag att köpa en. Alltså gör jag inte det. Nedlåter mig inte till att lägga all den tiden på att sätta mig in i sånt jag fullständigt struntar i :-)062
Hade det däremot funnits en butik som sålde begagnade, tillfixade "bruksmobiler" med garanti och hela köret, så hade jag köpt en för länge sen.

Och TV... min är från 80-talet, tror jag :lol: Aldrig nånsin varit fel på den, skulle inte falla mig in att byta ut den mot en modern. Det den inte klarar har jag på datorn. Och det som inte finns på datorn behöver jag inte.

Det värsta är det senaste påfundet att nästan nya dieselbilar inte skall få köras i städerna. Då skall alla gamla bilar skrotas bort och så skall vi tillverka miljontals nya.

Typiskt sånt fenomen som övergår mitt förstånd.
De borde naturligtvis säljas till utanför städerna, dådå.

Och köper man en ny elbil så kommer den snabbt bli utdaterad när ny batteriteknik kommer så den lär inte ha gamla bilar livslängd. Desto mer högteknologiskt något blir, desto kortare livslängd och desto mindre lönt att reparera.

Jo, så är det förstås.
Men hur kan det behöva vara så då? Varför kan man inte uppdatera prylarna en längre tid då?

Sen finns det ju mycket annat som slängs helt i onödan. Som kläder, möbler mm.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav ankhh » 2018-09-30 12:29:16

Sen har vi ju det här med att många varor avsiktligt byggs för att enbart hålla en viss tid, betydligt kortare än nödvändigt. Nätsök "planerat åldrande" för massor av informationssidor och tidningsartiklar.

Själv har jag en sån där grön Husqvarna symaskin från 60-talet. Den saknar förstås vissa avancerade nymodigheter (som flatlock), men jag syr inte avancerat heller, så det gör inget. Lite olja då och då, och den går som ny.

Och en köksassistent från 70-talet. Har den bara till att knåda deg för matbröd, och den är alltså still going strong.

Nyare inköp har jag varit tvungen att ersätta när de slutade fungera (matberedare, vattenkokare, m.m.), för att inte tala om mobiltelefoner. Jag har iofs bara haft tre smartphones, men jag gjorde bort mig med nr. 2: jag köpte en där det inte går att byta batteri. Batteriet tappade förstås laddningsförmågan strax efter garantitidens slut.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Osynligt avfall.

Inläggav kiddie » 2018-09-30 13:24:10

Sitter "dödschip" i rätt mycket elektronik. Helt sjukt egentligen. Det är som att hyra något, inte köpa det, för prylen kommer gå sönder även om man är rädd om den och gör allting rätt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Osynligt avfall.

Inläggav nallen » 2018-09-30 13:38:41

kiddie skrev:Sitter "dödschip" i rätt mycket elektronik.

Upp till bevis!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Osynligt avfall.

Inläggav Huggorm » 2018-09-30 13:46:49

nallen skrev:
kiddie skrev:Sitter "dödschip" i rätt mycket elektronik.

Upp till bevis!
Fanns i alla fall i HP:s bläckstråleskrivare förr.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Osynligt avfall.

Inläggav kiddie » 2018-09-30 13:48:33

Ja. Och de första iPoddarna dog när de "skulle". De var tvungna att erkänna detta.

Skrivarna kunde man avaktivera chippet på.

Nu finns nog finurligare metoder.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Osynligt avfall.

Inläggav nallen » 2018-09-30 14:22:18

Huggorm skrev:Fanns i alla fall i HP:s bläckstråleskrivare förr.

Menar du räknarna i bläckpatronerna?
De må vara irriterande, men jag tycker det är missvisande ett kalla dem "dödschip".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-30 14:51:45

ankhh skrev:Sen har vi ju det här med att många varor avsiktligt byggs för att enbart hålla en viss tid, betydligt kortare än nödvändigt. Nätsök "planerat åldrande" för massor av informationssidor och tidningsartiklar.

Mm, och det har varit känt rätt länge nu, ingen mening med att förneka det längre.
Själv har jag en sån där grön Husqvarna symaskin från 60-talet. Den saknar förstås vissa avancerade nymodigheter (som flatlock), men jag syr inte avancerat heller, så det gör inget. Lite olja då och då, och den går som ny.

Samma här :D Eller min är nog snäppet äldre, men sak samma. De där gamla maskinerna är som ardennerhästar, gillar dem skarpt.
Och en köksassistent från 70-talet. Har den bara till att knåda deg för matbröd, och den är alltså still going strong.

Nån sån har jag däremot inte. Men hade en osthyvel från 70-talet tror jag (fick den, så jag vet inte säkert), som för ca 5 år sen fortfarande var som ny utom att träskaftet spruckit lite. Då fick den fötter tyvärr, så jag var tvungen att köpa en ny. Skräp, redan från början :evil:
Batteriet tappade förstås laddningsförmågan strax efter garantitidens slut.

Surprise, surprise...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-30 14:57:59

kiddie skrev:Det fanns en stor tillväxt förr, även då man reparerade saker och inte utvecklade teknologin med stormsteg. Det ekonomiska system vi har nu, fungerar inte utan tillväxt. Kapitalism och status quo är inget som riktigt passar ihop. Såvida vi inte vill ha ett nytt Grekland.

Enda sättet att faktisk hejda tillväxten och rädda planeten är att tona ner de kapitalistiska makterna så mycket som går. Problemet med detta är att de bara flyr utomlands för att tjäna ännu mer pengar, förtrycka ännu fler fabriksarbetare och skapa ännu mer skräp som inte tas om hand.

Det är inget lätt ämne.

* spottar och fräser *
Det är just det där. Ju. Hur i hela h-e kan det fortsätta att (få) vara så? När det så uppenbart är så destruktivt?

Det är ju bara att ändra på det! Hur svårt kan det vara (att fatta) :roll: :-)051 :-)064
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav ankhh » 2018-09-30 15:34:51

Jag sökte vidare angående det här med alltför kort livslängd på produkter, och såg att Europaparlamentet faktiskt försöker agera. Vad det nu är värt - det finns i alla fall på den europeiska agendan.

Info på svenska här, scrollar man ner till "Följ ärendet från förslag till beslut" kan man läsa på engelska vad de bestämde sig för att skriva.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Osynligt avfall.

Inläggav nallen » 2018-09-30 15:48:59

Hackaday hade nyligen en artikel om detta, kallad Planned obsolesence isn’t a thing, but it is your fault:
Bob Baddeley skrev:The common belief is that big companies are out to get the little people by making products that break after a short period, or with substantially new features or accessories that make previous models obsolete, requiring the user to purchase a new model. This conspiracy theory isn’t true; there’s a perfectly good explanation for this phenomenon, and it was caused by the consumers, not the manufacturers.


Detta stämmer huvudsakligen överens med min egen erfarenhet efter att ha rotat i ganska mycket elektronik de senaste 35 åren. Hittills har jag inte sett något som är avsett att vara ett "dödschip".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Osynligt avfall.

Inläggav ankhh » 2018-09-30 16:11:41

nallen skrev:Hackaday hade nyligen en artikel om detta, kallad Planned obsolesence isn’t a thing, but it is your fault (...)

Nja. Jag scrollade ner och läste kommentarerna, där finns många kloka mothugg. Problemet tycks snarare i så fall vara att tillverkarna anpassar sig till de mer okunniga och okritiska konsumenterna (och sparar in lite pengar därtill). Eller övertygar de okunniga och okritiska om att de måste ha det senaste, oavsett om eventuella nya features (kommer inte på svenskt ord just nu) är värda ett nyköp eller ej.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Osynligt avfall.

Inläggav nallen » 2018-09-30 16:20:30

ankhh skrev:features
"finesser" kanske?

I övrigt, javisst, företagen är ute efter att tjäna pengar. Att bygga något som är dyrare och håller längre ger lägre försäljning på sikt. Att bygga billigt skit som inte håller alls leder till missnöjda kunder som inte kommer tillbaka, vilket också leder till lägre vinst. Alltså hamnar det som tillverkas för den stora massan i mellansegmentet; så bra att de inte klagar utan gladeligen köper en ny efter ett eller ett par år. Vilket gör att vi som gärna vill ha telefonen i åtminstone fem år (hur ska man annars hinna vänja sig med den?) får det allt besvärligare att hitta något bra till ett rimligt pris.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-30 16:49:29

ankhh skrev:Jag sökte vidare angående det här med alltför kort livslängd på produkter, och såg att Europaparlamentet faktiskt försöker agera. Vad det nu är värt - det finns i alla fall på den europeiska agendan.

Info på svenska här,

Tack, den länken var intressant!

Har bara precis börjat läsa, men råkade direkt se det här:

Återanvändningen får dock ofta stå tillbaka för återvinningen, trots att återanvändning är ett sätt att förlänga produkternas livslängd genom att de återinförs i ekonomin efter få ändringar. Nyligen genomförda studier visar att om de europeiska företagen valde att återanvända sina datorer i stället för att lämna dem till återvinning, skulle man i Europa kunna skapa 10 500 arbetstillfällen som inte kan utlokaliseras, och samtidigt varje år undvika utsläpp av nästan sex miljoner ton växthusgaser och spara 44 miljoner kubikmeter vatten, för att inte nämna råvarubesparingarna.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-30 20:00:06

Som sagt, det ankhh länkade till är läsvärt :!:

Det går i mångt och mycket ut på exakt det jag skrev tidigare.
Skulle kunna citera mest hela tiden, men just nu är jag på
Åtgärder avseende planerat åldrande

30. Europaparlamentet uppmanar kommissionen att i samråd med konsumentorganisationer, producenter och andra aktörer föreslå en definition på EU-nivå av planerat åldrande för fysiska varor och programvara. Parlamentet uppmanar vidare kommissionen att i samarbete med marknadskontrollmyndigheter undersöka möjligheten att inrätta ett oberoende system som skulle testa och spåra planerat åldrande i produkter. Parlamentet efterlyser i detta sammanhang ett bättre juridiskt skydd för visselblåsare samt lämpliga avskräckande åtgärder mot producenter.

31. Europaparlamentet hänvisar till det pionjärarbete som vissa medlemsstater står för i detta avseende, t.ex. Beneluxländernas initiativ för att bekämpa planerat åldrande och öka livslängden för (elektriska) hushållsapparater. Parlamentet betonar vikten av utbyte av bästa metoder i detta sammanhang.

32. Europaparlamentet konstaterar att produkters skalbarhet kan fördröja produkternas åldrande och minska inte bara miljöpåverkan utan även kostnaderna för användarna.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Osynligt avfall.

Inläggav Fabela » 2018-09-30 20:20:56

En bit till:

Inom sektorn för återanvändning och reparation uppskattas potentialen att skapa arbetstillfällen vara 296 jobb per 10 000 ton begagnade varor. En tredjedel av de varor som samlas in vid återvinningscentraler skulle kunna återanvändas, vilket betyder att mer än 200 000 lokala arbetstillfällen skulle kunna skapas om så lite som en procent av det kommunala avfallet i Europa förbereddes för återanvändning.


Och det kommer alltså från
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... anguage=sv
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in