När man missar att betala hyran

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

När man missar att betala hyran

Inläggav Alien » 2018-09-29 14:09:04

Då kan det gå illa:

Hyresgästföreningen skrev:Om du är försenad med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen kan värden säga upp dig utan uppsägningstid. Man säger då att din hyresrätt är förverkad.

https://www.hyresgastforeningen.se/stod ... i-uppsagd/

Men om man betalar fast sent hur går det då?

Om värden säger upp ditt hyresavtal ska du först få ett meddelande där det står att du kan få tillbaka hyresrätten om du betalar hyran inom tre veckor från den dag du fick del av meddelandet.


Det finns alltså möjlighet att behålla sin lägenhet iaf om man betalar när fått meddelandet om uppsägningen.

Men vad händer om man missar att betala hyran i tid flera gånger?

Betalar du hyran några dagar försent vid upprepade tillfällen, kan hyresvärden säga upp dig och du blir tvungen att flytta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När man missar att betala hyran

Inläggav Alien » 2018-09-29 14:28:06

Även om man inte förlorar sin lägenhet finns det andra negativa konsekvenser med att betala in hyran för sent.

Som för Johannes som köat i 17 år för en större lägenhet. Nu hade han och hans sambo fått barn och blev överlyckliga när de erbjöds en större lägenhet i samma område. Men så ändrade sig hyresvärden (Uppsalahem) och meddelade att de inte fick flytta in. Anledningen var en för sent inbetald hyra i maj.

Johannes var då föräldraledig och bortrest och missade därför att betala (via godkännade av e-faktura). Han betalade så fort han kom hem men då var det två veckor för sent. På grund av detta var han nu svartlistad.

"Det här är helt overkligt? Ska min familj behöva lida för jag slarvade en gång?--- Jag har väldigt god ekonomi och vi kommer inte ha några problem att betala hyran för den nya större lägenheten." (Uppsalatidningen 38, 2018)

Men regler är regler och inga undantag medges. Det är ju inte heller några ömmande skäl, som plötslig allvarlig sjukdom el olycksfall, han kan skylla på.

Men hur länge gäller denna svartlistning? Det ska väl inte vara så att Johannes och hans familj ska behöva vänta i 17 år till för en större lägenhet. Kanske gäller det bara i ett år. Då får de bo trångt till åtminstone maj nästa år. Risken är väl att det dröjer innan de får chans till en lägenhet i samma område, om det är mycket populärt.

Spoiler: visa
Privat fundering: Varför sa han inte till sambon att betala hyran medan han var bortrest? Antagligen är det hans lägenhet och bara han som står skriven på den och därför har han skött allt med hyresinbetalningarna själv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När man missar att betala hyran

Inläggav kiddie » 2018-09-29 16:03:10

I mitt ursprungskontrakt står det att avhysning sker omedelbart om man är tre dagar för sen.

Som tur var har verkligheten sett lite annorlunda ut. Säger bara, tre bankdagar förr i tiden innan betalning gick in, plus jävla februari.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När man missar att betala hyran

Inläggav kiddie » 2018-09-29 16:07:07

Det jävligaste tycker jag är att om det brinner i din lägenhet, vems fel det än var, kan vara hyresvärdens fel, så är även då ditt kontrakt förverkat. Brann hos en 82-årig tant här för ett tag sedan. Man hade kunnat tro att det är som vid en vattenskada, att hon får bo någon annanstans medan de lagar och sedan får hon komma tillbaka men nej. Just vid brand bryts kontraktet automatiskt och i detta fallet ställdes en gammal kvinna på bar backe från den ena dagen till den andra.

Man kan inte skydda sig mot allt hur noga man än är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När man missar att betala hyran

Inläggav Julianus » 2018-09-29 18:52:52

Är det verkligen så? Att man förlorar sin lägenhet vid brand? Detta måste jag kolla upp!
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

När man missar att betala hyran

Inläggav Chilehead » 2018-09-29 19:37:43

Julianus skrev:Är det verkligen så? Att man förlorar sin lägenhet vid brand? Detta måste jag kolla upp!

Hyreskontraktet upphör vid brand och hyresvärden har ingen lagstadgad skyldighet att ordna med vare sig evakueringslägenhet eller att låta flytta tillbaka efter renovering.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

När man missar att betala hyran

Inläggav Alien » 2018-09-29 19:59:16

Hyresgästföreningen har krävt en ändring och vänt sig till regeringen. Men inget tycks ha hänt.

De senaste åren har rapporter om hyresgäster som blir uppsagda efter brand i bostaden blivit allt vanligare. Och det oavsett om hyresgästen orsakat branden eller ej. Idag uppmärksammar därför Hyresgästföreningen problematiken och överlämnar en skrivelse med uppmaning till justitieminister Morgan Johansson att regeringen ska se över frågan.
---
En särskild utredare tillsattes 2007 med uppdrag att bland annat se över en del materiella frågor i samband med en översyn av hela hyreslagen. En av frågorna gällde just när en lägenhet förstörs. I delbetänkandet SOU 2008:47 Frågor om hyra och bostadsrätt föreslogs att bestämmelsen skulle ändras så att hyresavtalet skulle bestå om hyresgästen, utan att ha varit vållande till händelsen, motsätter sig att hyresavtalet upphör att gälla och hyresvärden avser att återställa eller har återställt lägenheten för samma ändamål som den hade före händelsen.
https://www.hyresgastforeningen.se/pres ... i-lagenhet
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När man missar att betala hyran

Inläggav ankhh » 2018-09-29 20:23:43

Nä, det är klart att det inte händer något. Det är ju bara de som äger sina bostäder (eller tror sig göra det, då de är med i bostadsrättsförening) som omhuldas av politiker, oavsett färg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

När man missar att betala hyran

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-29 20:26:48

ankhh skrev:då de är med i bostadsrättsförening

Samt har banklån.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

När man missar att betala hyran

Inläggav atoms » 2018-09-29 20:45:51

Kvinnan i Göteborg som dödade sina tre barn, och sig själv, samma dag som de skulle vräkas hade inte betalt hyran på 1½ år.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

När man missar att betala hyran

Inläggav sussi83 » 2018-09-29 23:06:19

Hur kan man ens ”missa” att betala hyran? Det sitter i ryggmärgen.
Om man inte halkat snett på nåt sett men självbevarelsedriften att klara sig är stark, det är väl en annan sak om man inte kan betala hyran..det suger ju förståss.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: När man missar att betala hyran

Inläggav Julianus » 2018-09-29 23:46:27

Jag har aldrig missat en räkning, inte ens en påminnelse!

Är väldigt noga med sånt.

Har gjort en my rutin sen en tid tillbaka, samma dag jag får pengar så betalas hyran in.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

När man missar att betala hyran

Inläggav kiddie » 2018-09-30 4:13:35

Jag glömde ofta betala räkningar när jag hade depression. Jag fattade inte vad räkningar var och att jag måste betala dem. Fattade inte att jag måste söka soc i tid. Fick ingen hjälp av samhället med detta. Enda anledningen till att jag inte blev uteliggare var att en person på internet mejlbombade mig varje månadsslut tills jag sökt och betalat. Annars hade det gått åt helvete. Jag tror inte jag betalade många räkningar under de tre åren utan att betala påminnelseavgift. Inte för att det gjorde något, behövde inga matpengar för kunde knappt äta heller.

Jag tror att man måste förstå att sådant kan hända även den person som är mest noggrann. Man kan tänka sig ur en depression lika mycket som man kan tänka bort diabetes och cancer. Personen kan vara hur duktig som helst innan. Men när det bara blir papper och ett gytter med siffror som inte verkar ha någon betydelse, då är det svårt att bara skärpa sig och klappa på sin egen rygg och vara duktig.

Hade en läkare under tiden som tyckte jag skulle sluta fjanta mig för så som jag var är inte deprimerade. Den samtalskontakt jag hade såg ut att vilja slå mig när jag berättade att jag hade lite stöd att betala och ansöka och att få i mig mat. Hon tyckte att de "tillät" mig att vara deprimerad och att jag låg hemma och njöt av servicen. Fy faan vilken äcklig kärring. När man varje dag debatterade om man skulle leva eller inte.

DE kunde hjälpt mig, men nej då, samhället är det sista man kan lita på.

Sedan när jag började bli lite bättre, började min soctant gömma mina ansökningar och ta fram dem en vecka efter jag lämnat in dem så att jag alltid fick avslag. Det ledde till att jag fick låna pengar till hyra, ta mig igenom några månader nästan helt utan mat, för att sedan kräva att de datumstämplade min ansökan då jag lämnade in den. Då slutade socsvinet att lägga krokben för mig. Mysigt med alla i samhället som vill döda en.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När man missar att betala hyran

Inläggav sussi83 » 2018-09-30 11:50:24

kiddie skrev:Sedan när jag började bli lite bättre, började min soctant gömma mina ansökningar och ta fram dem en vecka efter jag lämnat in dem så att jag alltid fick avslag. Det ledde till att jag fick låna pengar till hyra, ta mig igenom några månader nästan helt utan mat, för att sedan kräva att de datumstämplade min ansökan då jag lämnade in den. Då slutade socsvinet att lägga krokben för mig. Mysigt med alla i samhället som vill döda en.

Varför begärde du inte ut din journal?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

När man missar att betala hyran

Inläggav kiddie » 2018-09-30 12:03:22

Visste inte att den ens fanns. Och hade jag vetat det i det tillståndet hade jag nog ändå inte orkat göra något.

Det hände en del skumma saker som att jag skulle göra tvångspraktik och glömde gå på ett möte med en praktiktant och soctanten. De ringde till mig och sa det. Sedan la de inte på luren ordentligt utan jag kunde höra allt skitsnack de sa om mig. Konfronterade kommuntanten om detta och hon bara slog bort det.

I dagens läge är det väl många som betalar hyran på autogiro ändå. Våga missa hyran är direkt inget man vågar. Då svälter jag hellre.

Medan jag svalt försökte jag hitta nog med pengar att mata katten, stöter ihop med grannen som är skyldig mig 7000 kr och hon vägrar ge mig ett öre eller något av hennes 20 kg kattmatsäck.

Hade hjälpt henne med just hyror så att hon inte blev vräkt.

Bara en varning till de som är yngre. Låna aldrig ut pengar på detta vis. Folk kommer ta allt ni äger och har. De som står inför vräkning pga slarv (inte sjukdom och sådant) utan för att de prioriterat cigg och pizza, förtjänar hemlöshet. Det är lätt att vara blödig som aspergare och vilja alla väl.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in