Gamla journaler & tillgänglighet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav tahlia » 2008-09-22 22:34:00

Joosen skrev:Gäller detta för skolkuratorers anteckningar också? När jag gick i skolan var jag hos både BUP, kurator och någon stödgrupp. Hade varit kul att få anteckningarna/journalerna, men jag kommer inte ihåg vad kuratorn heter. Vill inte heller ringa tillbaka till mitt högstadie och fråga efter dem. -.-;


Där är jag osäker. Kuratorn hörde till skolan? I sådana fall så hänger det (om jag inte minns fel) på hur man gör just där du bor. Jag vet att det har förekommit att anteckningar från skolan sparats i journal som hör vårdapparaten till, men jag tror inte att det är något måste i det fallet. Törs inte säga säkert, men om du vänder dig till en sekreterare på då t.ex BUP så vet h*n säkert hur det ser ut i din kommun/ditt landsting (såvida inte detta faller under kommunens/skolans ansvar och hur de gör vet jag faktiskt inte mer om än att de sparar betyg).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Joosen » 2008-09-23 14:51:17

OK, tack för svaren.
Ja, kuratorn var anställd hos skolan, hon var där någon dag i veckan. Jag kommer ihåg att hon förde anteckningar när vi träffades, och att jag fick göra olika test. Det som stör mig är att jag inte kommer ihåg vad det var för test, och varför, och vilka slutsatser hon drog av mina resultat. Jag ska kolla med BUP om de vet något, men jag tror inte att kuratorn var därifrån.

Kom ihåg att stödgruppen hette 'Källan', men det lades ner 2002.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav hysteriskt » 2008-09-23 16:05:47

Ja, som andra har påpekat här ovan så är det kopian som kostar.
Utkskriften på papper.
Jag tror att min läkare nämde något om högkostnadsskydd också.
Har för mig att hon sa att det låg runt 400 kronor.

Vissa klarar ju t.ex inte att läsa en anteckning som säger att de framstår som "obotligt psykiskt störda"
(det där var bara ett extremexempel, inte något man vanligtvis skriver).


"Anna . . . . . lider av en allvarlig psykisk störning"
står det lite här o var i min journal, när det handlar om LPT... :roll:
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-09-23 22:23:48

hysteriskt skrev:"Anna . . . . . lider av en allvarlig psykisk störning"
står det lite här o var i min journal, när det handlar om LPT... :roll:


Om man har flera diagnoser, har man då fortfarande "en" psykisk störning juridiskt sett? Eller har man många? En väl då det är samlingen saker som tillsammans benämns så? Man måste skriva så för juridiken på LPT, det kan väl innebära typ vad som helst?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Agatha » 2008-09-23 22:59:18

MsTibbs skrev:Om man har flera diagnoser, har man då fortfarande "en" psykisk störning juridiskt sett?


Ja.

Man måste skriva så för juridiken på LPT, det kan väl innebära typ vad som helst?


Typ, men i realiteten oftast psykos eller depression med suicidrisk.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav sommar » 2008-09-23 23:27:32

MsTibbs skrev:
Joosen skrev:Gäller detta för skolkuratorers anteckningar också? När jag gick i skolan var jag hos både BUP, kurator och någon stödgrupp. Hade varit kul att få anteckningarna/journalerna, men jag kommer inte ihåg vad kuratorn heter. Vill inte heller ringa tillbaka till mitt högstadie och fråga efter dem. -.-;


Kuratorer "måste" väl inte skriva journaler tror jag? Bara de yrkena med "Leg." före?


Kuratorer inom landstinget måste skriva journaler så vitt jag vet likaså arbetsterapeuter och även andra yrkeskategorier fast de inte har leg. före. Tror det är likadant på privata läkarmottagningar. Däremot vet jag inte om skolkuratorer måste skriva journaler men jag kan tänka mig att de för någon form av anteckningar.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav HGJ » 2008-09-23 23:44:54

Bror Duktig skrev:
tahlia skrev:
Bror Duktig skrev:Men det står "bör sparas", då kan det ju inte stämma med att journalerna "ska" vara kvar, däremot att de borde/bör finnas kvar.
Eller har jag missuppfattat?


Bör i det här sammanhanget är lika med ska. (Liiite lärde jag mig under min läkarsekreterarutbildning) ;)

Ok, då förstår jag.
Men väldigt dumt att inte använda de ord man menar. Annars i lagen brukar ju "bör" betyda - "bör", hoppas jag.

Arkivlagen säger faktiskt inte så mycket alls om hur länge journaler ska eller bör bevaras. Patientjournaler nämns överhuvudtaget inte uttryckligen i den lagen. Det talas där om allmänna handlingar — dit journaler inom den allmänna vården förvisso räknas — och om deras bevarande sägs följande:

10 § Allmänna handlingar får gallras.
Vid gallring skall dock alltid beaktas att arkiven utgör en del av kulturarvet och att det arkivmaterial som återstår skall kunna tillgodose de ändamål som anges i 3 § tredje stycket.
Om det finns avvikande bestämmelser om gallring av vissa allmänna handlingar i annan lag eller i förordning gäller dessa bestämmelser. Lag (1998:774).

3 § tredje stycket lyder:

Myndigheternas arkiv skall bevaras, hållas ordnade och vårdas så att de tillgodoser
1. rätten att ta del av allmänna handlingar,
2. behovet av information för rättskipningen och förvaltningen, och
3. forskningens behov.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900782.HTM

Vad uppgiften om patientens livstid plus fem år grundas på förstår jag inte.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav tahlia » 2008-09-24 8:53:44

HGJ skrev:Arkivlagen säger faktiskt inte så mycket alls om hur länge journaler ska eller bör bevaras. Patientjournaler nämns överhuvudtaget inte uttryckligen i den lagen. Det talas där om allmänna handlingar — dit journaler inom den allmänna vården förvisso räknas — och om deras bevarande sägs följande:

10 § Allmänna handlingar får gallras.
Vid gallring skall dock alltid beaktas att arkiven utgör en del av kulturarvet och att det arkivmaterial som återstår skall kunna tillgodose de ändamål som anges i 3 § tredje stycket.
Om det finns avvikande bestämmelser om gallring av vissa allmänna handlingar i annan lag eller i förordning gäller dessa bestämmelser. Lag (1998:774).


Anledningen till att jag tolkar "bör" som "ska" är för att vi fick lära oss att journaler ska sparas under en persons livstid och, beroende på var personen bor, även ett antal år efter personens död.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav VargaVinter » 2008-09-28 22:13:11

ev. lite offT men vad vinner man på att få ut journaler, är det så att läkarna skriver lite mer i journaler som de inte säger till en?

Vad sker om man varit i kontakt med ett landsting och sedan flyttat till ett område med ett annat landsting?
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav MiaM » 2008-09-28 23:01:10

sommar skrev:Däremot sa min kurator något konstigt; du kanske inte får hela journalen utan journalanteckningar. Hon var lite osäker. Där tror jag hon har fel och när jag nämnde det för arbetsteraputen sa hon; Det har jag inte hört.


Är det nån som är 100% säker på hur man ska formulera sig om man vill ha med ALLT? När jag begärt journalkopior så har det inte stått ett dugg om t.ex. vilka remisser som skickats till andra ställen. För några år sen fick jag genomgå ett par undersökningar, jag minns tyvärr inte vad det var för undersökningar. Det vore intressant att veta vad. Man framstår väl annars som en idiot om man begär journalkopior från varje avdelning på ett helt sjujhus, inklusive alla de man aldrig varit på, bara för att inte missa nåt...

tahlia skrev:EDIT: De saker som vanligtvis kan komma att strykas över, är information och bedömning från och av t.ex anhöriga som patienten själv inte vet något om.


Har man rätt att begära ut information om vem som lämnat information?

Om man (oavsett anledning) vet vem som lämnat information, har man då rätt att begära ut informationen om man skaffar nån slags fullmakt/intyg från informationslämnaren?

En märklig grej gällande journalkopior som jag fått / begärt ut är att det har gjorts barndomsamnesi (det är iaf vad de sagt att de gjort) två gånger, ena gången har jag inte fått ut journalen kring det, andra gången har jag fått det.

VargaVinter skrev:ev. lite offT men vad vinner man på att få ut journaler, är det så att läkarna skriver lite mer i journaler som de inte säger till en?

Vad sker om man varit i kontakt med ett landsting och sedan flyttat till ett område med ett annat landsting?


En bra anledning som fick mig att begära ut journalkopia första gången är om man tycker att man inte får den vård man vill ha.

Jag har vid ett tillfälle begärt ut journalkopior och skrivit en flera sidor lång och lagom syrlig "rättelse/kommentar", strax efter att vården fått den så blev det fart och jag fick som jag ville.
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-29 7:09:33

VargaVinter skrev:ev. lite offT men vad vinner man på att få ut journaler, är det så att läkarna skriver lite mer i journaler som de inte säger till en?

Vad sker om man varit i kontakt med ett landsting och sedan flyttat till ett område med ett annat landsting?

Ja.
De kan skriva mer, mindre eller något helt annat.

Speciellt chockad har jag blivit över att läsa min vårdcentralsjournal i samband med fysiska problem.
De lägger in många egna värderingar, fördomar, slutsatser.
Det har hänt mer än en gång att jag har beskrivit symptom men läkarna har skrivit i journalen att det inte finns symptom ("jag har ischiassmärtor och ont i alla stora leder" beskrevs som "patienten har inte ont").
Man har även skrivit att "alla värden är ok" medan labpappret visat på för höga/för låga värden (visa dem för annan läkare har orsakat noggrann kontroll och uppföljning).

Min BUP-journal gjorde klart för mig att de psykologerna där hade precis så förutfattade meningar som jag anklagade dem för då jag gick där.
De har tolkat helt fritt efter vad de tror, skrivit ned vad jag "egentligen tänker och känner". Helt felaktigt. När jag blev arg för att de påstod saker som var helt åt &¤%#/ så skrev de att min reaktion visade på att det de påstod var mer än sant.

Som vuxen så visar journalen först inga konstigheter direkt. Den första läkaren som inte visste något om AS tolkade inte särskilt mycket. Hon var bra, förutom att hon inte kunde ett dyft om npf.

Sedan flyttade jag och bytte psykmottagning, och då har det börjat igen.
Första läkaren var den som såg AS hos mig och upplyste mig och skickade mig på utredning, men sedan har jag fått träffa den ena efter den andra. Många stafettläkare.
En läkare påstod att jag hade tvång och fixeringar på sjukdomar när jag trodde att jag var fysiskt sjuk. Fast det visade sig att jag hade en fysiskt sjukdom, två veckor senare...
De kan INGET eller lite om AS, så vad man än säger så tolkas det hej vilt.

Jag läste lite flyktigt i en nyare del av min journal (på datorn hos läkaren, har inte tagit hem).
Där hänvisas allt till AS och bagatelliserar depression. Extra stelt kroppsspråk/mimik och extrem långsamhet är "typiskt AS, inga tecken på depression".
Sade jag att jag faktiskt vill dö, och allt är totalt meningslöst, så sade de bara att "jaja, du fortsätter med medicinen och ringer om den tar slut, adjö".

Så i fortsättningen ska jag försöka begära ut journal efter varje besök, för att få en inblick i hur de tänker och kunna göra något åt felaktigheter innan det har gått många år.
De skriver alltså ned en massa egna tolkningar som de aldrig berättar.
Både på psyk och på vårdcentraler.
Och som sagt så kan de dölja provsvar och annat.
Det kan ge problem även längre fram när en läkare ögnar igenom journalen och drar förutfattade slutsatser.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MiaM » 2008-09-29 13:10:51

Om ett tag när ett gäng antagligen begärt ut sina journaler så kanske vi skulle köra en "100 höjdare idiotiska journalanteckningar"-tråd? :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-29 15:09:02

MiaM skrev:Om ett tag när ett gäng antagligen begärt ut sina journaler så kanske vi skulle köra en "100 höjdare idiotiska journalanteckningar"-tråd? :wink:

8)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-30 2:08:43

När jag ringt till de olika sjukhus jag varit historiskt på för att få journaler så har rutinerna sett helt olika ut. Men jag har löst det så att jag ringt till varje sjukhus för att fråga först hur och till vem jag ska skicka för att få allt. Vissa gånger är det i eget arkiv och ibland när det är äldre på samma sjukhus har det skickats till ett förvaringsrum någon helt annan stans och då är det lösningen att skriva två brev till samma sjukhus.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Joosen » 2008-09-30 14:13:18

Uppdatering från min sida:
Har försökt ringa, men ingen svarar. :P Vågade i alla fall lämna ett meddelande och telefonnummer, så får jag väl se hur det urartar sig.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav MsTibbs » 2008-09-30 14:16:43

MiaM skrev:En märklig grej gällande journalkopior som jag fått / begärt ut är att det har gjorts barndomsamnesi (det är iaf vad de sagt att de gjort) två gånger, ena gången har jag inte fått ut journalen kring det, andra gången har jag fått det.


ANAMNES!

Amnesi är minnesförlust. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-30 14:27:26

Anamnes är grekiska och betyder hågkomst.

Inom medicin: Patienthistoria, patientens egen redogörelse för sin sjukdom och dess tidigaste yttringar; adjektiv anamnestisk.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav MsTibbs » 2008-09-30 14:43:57

Bror Duktig skrev:
MiaM skrev:Om ett tag när ett gäng antagligen begärt ut sina journaler så kanske vi skulle köra en "100 höjdare idiotiska journalanteckningar"-tråd? :wink:

8)


Jag startar en
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MiaM » 2008-09-30 15:06:29

MsTibbs skrev:
MiaM skrev:En märklig grej gällande journalkopior som jag fått / begärt ut är att det har gjorts barndomsamnesi (det är iaf vad de sagt att de gjort) två gånger, ena gången har jag inte fått ut journalen kring det, andra gången har jag fått det.


ANAMNES!

Amnesi är minnesförlust. :)


Nu glömde jag just vad vi pratar om :wink:
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Journaler

Inläggav s.cat » 2010-10-15 18:21:57

Letade men hittade ingen liknande tråd...

Jag undrar om någon vet om psykiatrin har ett särskilt system för journaler? Alltså kan vanliga läkare inom hälsocentralen läsa psykiatrins och tvärtom?

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav Funderaren » 2010-10-15 19:07:15

Vad jag vet får man väl bara läsa i journaler om det behövs för patientens behandling, alltså om man tror att det kan finnas nåt "tips" där.
Men jag är ingen expert.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav MsTibbs » 2010-10-15 19:12:32

Psykiatrins journaler är starkare skyddade än andra journaler. Mer detaljerat än så minns jag inte.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Funderaren » 2010-10-15 19:14:13

Missade det där med psykiatri. Ja, det är starkare. De journalerna kan tom patienten själv hindras från att se om det föreligger risk att patienten försämras av det.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav s.cat » 2010-10-15 19:34:41

Okej, men om jag träffar en läkare på hälsocentralen kan då hon/ han se att jag går hos v.psykiatrin då och få reda på vad jag behandlas för?

Alternativt, kan de se att remisser skickats till v. psykiatrin?
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in