Asperger utan upplevda besvär?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2018-09-23 13:00:14

Kan man ha asperger, fastän varken man själv eller andra tycker att man har några besvär?
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Flinta » 2018-09-23 17:36:32

Ja det kan man. Det kan gå både en själv och ens omgivning förbi.

Dålig självinsikt är inte ovanligt. Har man otur kan ens omgivning bestå av människor som inte förstår, kan ta till sig eller vill se ens svårigheter (som dessutom ofta är osynliga) eller så ser dom svårigheterna men vill skydda en genom att hålla tyst eller tona ner dom. Psykologer brukar ibland behöva skrapa på ytan för att hjälpa vissa till insikt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav antonius » 2018-09-23 17:39:05

Förnekelse och intellekt, kan göra att man förtränger det mesta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Alien » 2018-09-23 17:57:45

Namiderdus skrev:Kan man ha asperger, fastän varken man själv eller andra tycker att man har några besvär?

Nja, jag tycker inte det. Man ska stora svårigheter.

Symtomen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av den nuvarande funktionsförmågan socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden.
http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism

Inga stora problem = ingen utredning = ingen diagnos

Däremot kan man ha aspiga drag el ha s k subklinisk Aspergers.

Trådar om subklinisk Aspergers syndrom:

vad-ar-subklinisk-as-t7751.html
bok-konflikter-missforstand-ensamhet-subklinisk-asperger-t19267.html
subklinisk-ass-autism-hur-funkar-livet-t47932.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Batte » 2018-09-23 18:34:37

Namiderdus skrev:Kan man ha asperger, fastän varken man själv eller andra tycker att man har några besvär?
Det kan man absolutt ha. Det er mange som ikke har innsikt i egne besvær. Det er vanlig at ikke andre andre har innsikt i ens besvær. Det betyr ikke at man ikke har besvær.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav kiddie » 2018-09-23 19:10:05

Beror väl på vad man har för uppfattning om vad aspergers är. Tror man att det är en aspergerstereotyp och att man måste vara precis sådan så lär vi inte ha många diagnoser härinne.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav triggerhappyD » 2018-09-23 23:19:35

Asperger är inget man har, det är nått man är.

Det är ingen sjukdom, det smittar inte, det går inte över, och givetvis kan man va aspie utan o ha större besvär, men för en diagnos så krävs det dock att man har besvär.
Och det finns ju säkerligen ett gäng aspies som aldrig fått någon diagnos och som lärt sig handskas med sina besvär till den grad att dom inte längre är speciellt besvärliga.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-23 23:26:09

antonius skrev:Förnekelse och intellekt, kan göra att man förtränger det mesta... :-)063

Är det ok fall jag byter ut förnekelse mot förälskelse samt lägger till ett o framför intellekt?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Smoyy » 2018-09-24 0:17:48

Nej, aspergers syndrom uppvisar grova problem och man kan inte fungera alls i samhället. Vågar påstå att inte ens 90% av medlemmarna här har autism. Autism överdiagnostiseras.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Mammaspojke » 2018-09-25 16:15:16

För _egen del_ tror jag det handlar det om miljön, det moderna samhället där man ska passa in i specifika mallar. Passar man inte mallen så så blir det problem som inte existerade på samma sätt förr (sett till mig själv).

Hade jag vuxit upp i Alaska i en liten by istället för i ett storstadssamhälle hade jag nog inte haft lika mycket problem alls med livet tror jag (om vi bortser från överlevnad). Jag känner ofta att jag hade passat mer till att vara jägare/fiskare och sköta mitt eget liv ute i vildmarken. Kanske t.om. ha en egen familj som är helt uteslutet i det komplexa samhälle dom flesta av oss lever idag där man måste passa in i mallar för att ens ha en chans.

Tyvärr kan man inte bara flytta och kasta sig ut i vildmarken bara sådär. Har funderat på att gå överlevnadskurser osv. men man har blivit så beroende av systemet vid det här laget att det är ytterst svårt att bryta sig loss. Typ som folk som varit i fängelse massor av år har ingen aning hur man ska göra utanför i den riktiga världen.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav opteron » 2018-09-26 1:54:07

Ja det kan man. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Pinghis Khan » 2018-09-26 9:49:56

Man kan säkert uppleva att man inte har asperger medan andra upplever stora svårigheter...med dig.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Fabela » 2018-09-26 11:52:06

Jag är definitivt ingen expert, utan tvärtom i grund och botten rätt ointresserad av min diagnos, dvs AS som sådan.
Men tänker att självklart borde man kunna ha det utan att det märks nämnvärt. Kanske passerar det bara som lite udda drag hos en person. Det beror ju så mycket på allt runtomkring också, i fel miljö slits man mer och hamnar i situationer där svagheter kommer i dager eller förstärks.
Jag skulle säkert också ha klarat mig utmärkt i bushen, som Mammaspojke. Utan stressiga jobb ffa, men också bl.a. alla knepiga människor (kryllar av diagnoser mm i släkten).

Smoyy skrev:Nej, aspergers syndrom uppvisar grova problem och man kan inte fungera alls i samhället.

Det här låter väldigt hårt, så som jag läser det.
Vad menar du med grova problem och inte fungerar alls?

Vågar påstå att inte ens 90% av medlemmarna här har autism. Autism överdiagnostiseras.

Hårda ord, igen :-)003
Tänker du att resten här bara kommer upp till aspiga drag, eller hur menar du?
Iofs ser jag inte fel-/överdiagnostisering som en omöjlighet, det går ju trender i allting.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav kiddie » 2018-09-26 12:18:43

TS kanske bara har hälsonoja och har ångest för att hen kan ha något trots att det finns noll bevis. Lite mer info hade inte skadat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Handy » 2018-09-26 12:22:30

Pinghis Khan skrev:Man kan säkert uppleva att man inte har asperger medan andra upplever stora svårigheter...med dig.


Om jag ska vara ärlig så har folk på aspieträffar varit jobbigare och störigare att umgås med än NT. Nu var inte alla aspergare sådana eller ens en majoritet (skiljde mellan män och kvinnor också, jobbiga på olika sätt) men visst kände man av trenden. Majoriteten om jag ska vara ärlig var helt betagna av sina egna intellektuella förmågor, talade ofta om sina analytiska hjärnor och skarpa intellekt. Man kände att man var tvungen att föra sig på ett vördnadsfullt sätt i många aspergares närhet precis som om man träffat sultanen av magnifikistan. Kort sagt kändes det som om man var på en träff för narcissister.

Jag säger inte att jag själv är bättre. Inte heller tycker jag att vi skulle sitta i en ring och gråta och beklaga oss över våra svårigheter. Men nog kändes det konstigt alltid.

Faktum är att andra aspergares beteenden har lärt mig mycket om mitt egna. När jag för länge sedan insåg hur asperger kan ta sig uttryck började jag att motarbeta de negativa sidorna. Och efter att ha hållit på med detta ett tag sade en närstående till mig att jag blivit mycket trevligare och lättare att umgås med. Personen sade att jag fortfarande hade mina egenheter kvar (AS), men att de lätt gick att bortse ifrån med mitt nya förhållningssätt.

Jag tror att folk i allmänhet är på detta sättet - att man får ha handikapp sålänge man gör sitt bästa i övrigt. Man måste inte vara festens dragplåster eller den munvige underhållaren. Bara man inte klankar ner på folk när de inte beter sig som man själv anser är "det rätta", anser sig förmer än andra och bara låter sig själv och sina intressen stå i fokus.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Smoyy » 2018-09-26 12:23:37

Fabela skrev:Jag är definitivt ingen expert, utan tvärtom i grund och botten rätt ointresserad av min diagnos, dvs AS som sådan.
Men tänker att självklart borde man kunna ha det utan att det märks nämnvärt. Kanske passerar det bara som lite udda drag hos en person. Det beror ju så mycket på allt runtomkring också, i fel miljö slits man mer och hamnar i situationer där svagheter kommer i dager eller förstärks.
Jag skulle säkert också ha klarat mig utmärkt i bushen, som Mammaspojke. Utan stressiga jobb ffa, men också bl.a. alla knepiga människor (kryllar av diagnoser mm i släkten).

Smoyy skrev:Nej aspergers syndrom uppvisar grova problem och man kan inte fungera alls i samhället.

Det här låter väldigt hårt, så som jag läser det.
Vad menar du med grova problem och inte fungerar alls?

Vågar påstå att inte ens 90% av medlemmarna här har autism. Autism överdiagnostiseras.

Hårda ord, igen :-)003
Tänker du att resten här bara kommer upp till aspiga drag, eller hur menar du?
Iofs ser jag inte fel-/överdiagnostisering som en omöjlighet, det går ju trender i allting.


Grejen är den att du kan ha en aspig personlighet och få autismdiagnoser. Kriterierna är så flummiga och kan sättas in hos i princip alla egentligen.

Nu finns förvisso inte aspergerdiagnosen kvar längre utan verkar vara någon form av högfungerande autism vilket i sig är flummigt. Hade snarare kallat det personlighetstyp som i sin tur kan leda till svårigheter i samhället precis som att blyghet kan leda till svårigheter. Sedan kan man få symptom på autism pga andra sjukdomar pch psykiska tillstånd. Sömnproblem tex kan göra vem som helst autistisk.
Det leder till att ren grov autism egentligen är den enda funktionsnedsättning som egentligen existerar. Dessa personer går i princip inte att komma i kontakt med och fungerar inte alls i samhället.

https://www.youtube.com/watch?v=x33pY6LSfXc

Denna person tex hävdar sig ha aspergerdiagnos vilket är heeelt jäkla otroligt. Alla kroppsspråk är levande och allt hon baserar sin diagnos på kan vara bero på att hon är lite blåst. En person med autism uttrycker sig inte på det där sättet.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav kiddie » 2018-09-26 12:41:45

Smoyy skrev:Denna person tex hävdar sig ha aspergerdiagnos vilket är heeelt jäkla otroligt. Alla kroppsspråk är levande och allt hon baserar sin diagnos på kan vara bero på att hon är lite blåst. En person med autism uttrycker sig inte på det där sättet.


Tror du tror hon är blåst för att hon har en språkstörning. Du kan inte veta något om hennes intelligens.

Men jag har förstått att du enbart anser ickeverbala och totalt avskiljda människor kan ha autism.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Fabela » 2018-09-26 12:54:24

Då är jag med, Smoyy.
Det är ungefär som när folk säger "Fick hela lägenheten städad, hade lite ADHD idag!" :roll:

Håller helt med dig om flummighet, eller snarare luddiga gränser.
Däremot inte om din gränsdragning för när en diagnos är berättigad.

Åas handlar det ju "bara" om ord. Jag skiter egentligen högaktningsfullt i om jag påstås vara en personlighetstyp eller en diagnos, så länge jag får papper på att jag inte får tvingas till mer än jag klarar.
Om man nu ska uttrycka sig förenklat.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Fabela » 2018-09-26 12:55:22

kiddie skrev:TS kanske bara har hälsonoja och har ångest för att hen kan ha något trots att det finns noll bevis. Lite mer info hade inte skadat.

Så kan det förstås vara. Lade inte märke till att det är TSs enda inlägg här, när jag skrev.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Pinghis Khan » 2018-09-26 13:04:49

Smoyy skrev:
Fabela skrev:Jag är definitivt ingen expert, utan tvärtom i grund och botten rätt ointresserad av min diagnos, dvs AS som sådan.
Men tänker att självklart borde man kunna ha det utan att det märks nämnvärt. Kanske passerar det bara som lite udda drag hos en person. Det beror ju så mycket på allt runtomkring också, i fel miljö slits man mer och hamnar i situationer där svagheter kommer i dager eller förstärks.
Jag skulle säkert också ha klarat mig utmärkt i bushen, som Mammaspojke. Utan stressiga jobb ffa, men också bl.a. alla knepiga människor (kryllar av diagnoser mm i släkten).

Smoyy skrev:Nej, aspergers syndrom uppvisar grova problem och man kan inte fungera alls i samhället.

Det här låter väldigt hårt, så som jag läser det.
Vad menar du med grova problem och inte fungerar alls?

Vågar påstå att inte ens 90% av medlemmarna här har autism. Autism överdiagnostiseras.

Hårda ord, igen :-)003
Tänker du att resten här bara kommer upp till aspiga drag, eller hur menar du?
Iofs ser jag inte fel-/överdiagnostisering som en omöjlighet, det går ju trender i allting.


Grejen är den att du kan ha en aspig personlighet och få autismdiagnoser. Kriterierna är så flummiga och kan sättas in hos i princip alla egentligen.

Nu finns förvisso inte aspergerdiagnosen kvar längre utan verkar vara någon form av högfungerande autism vilket i sig är flummigt. Hade snarare kallat det personlighetstyp som i sin tur kan leda till svårigheter i samhället precis som att blyghet kan leda till svårigheter. Sedan kan man få symptom på autism pga andra sjukdomar pch psykiska tillstånd. Sömnproblem tex kan göra vem som helst autistisk.
Det leder till att ren grov autism egentligen är den enda funktionsnedsättning som egentligen existerar. Dessa personer går i princip inte att komma i kontakt med och fungerar inte alls i samhället.

https://www.youtube.com/watch?v=x33pY6LSfXc

Denna person tex hävdar sig ha aspergerdiagnos vilket är heeelt jäkla otroligt. Alla kroppsspråk är levande och allt hon baserar sin diagnos på kan vara bero på att hon är lite blåst. En person med autism uttrycker sig inte på det där sättet.

"ok" berätta för alla psykiatriker och psykologer om dina djupa unika kunskaper inom ämnet.
Alla blir säkert lika imponerade som oss här på forumet.
Om ni anser att jag verkar vara ironisk här så har ni inte en autismstörning.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav Smoyy » 2018-09-26 13:41:05

Pinghis Khan skrev:
Smoyy skrev:
Fabela skrev:Jag är definitivt ingen expert, utan tvärtom i grund och botten rätt ointresserad av min diagnos, dvs AS som sådan.
Men tänker att självklart borde man kunna ha det utan att det märks nämnvärt. Kanske passerar det bara som lite udda drag hos en person. Det beror ju så mycket på allt runtomkring också, i fel miljö slits man mer och hamnar i situationer där svagheter kommer i dager eller förstärks.
Jag skulle säkert också ha klarat mig utmärkt i bushen, som Mammaspojke. Utan stressiga jobb ffa, men också bl.a. alla knepiga människor (kryllar av diagnoser mm i släkten).
---
Det här låter väldigt hårt, så som jag läser det.
Vad menar du med grova problem och inte fungerar alls?

---
Hårda ord, igen :-)003
Tänker du att resten här bara kommer upp till aspiga drag, eller hur menar du?
Iofs ser jag inte fel-/överdiagnostisering som en omöjlighet, det går ju trender i allting.


Grejen är den att du kan ha en aspig personlighet och få autismdiagnoser. Kriterierna är så flummiga och kan sättas in hos i princip alla egentligen.

Nu finns förvisso inte aspergerdiagnosen kvar längre utan verkar vara någon form av högfungerande autism vilket i sig är flummigt. Hade snarare kallat det personlighetstyp som i sin tur kan leda till svårigheter i samhället precis som att blyghet kan leda till svårigheter. Sedan kan man få symptom på autism pga andra sjukdomar pch psykiska tillstånd. Sömnproblem tex kan göra vem som helst autistisk.
Det leder till att ren grov autism egentligen är den enda funktionsnedsättning som egentligen existerar. Dessa personer går i princip inte att komma i kontakt med och fungerar inte alls i samhället.

https://youtu.be/x33pY6LSfXc

Denna person tex hävdar sig ha aspergerdiagnos vilket är heeelt jäkla otroligt. Alla kroppsspråk är levande och allt hon baserar sin diagnos på kan vara bero på att hon är lite blåst. En person med autism uttrycker sig inte på det där sättet.

"ok" berätta för alla psykiatriker och psykologer om dina djupa unika kunskaper inom ämnet.
Alla blir säkert lika imponerade som oss här på forumet.
Om ni anser att jag verkar vara ironisk här så har ni inte en autismstörning.


Ser ingen mening med det. Var och varenda person har idag en autismdiagnos och det är omöjligt så. Ledande psykologer i världen erkänner att man överdiagnostiserar autism.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-5370241/Parents-want-children-labelled-autistic.html

https://www.disabilityscoop.com/2015/10/27/government-study-autism/20907/

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/04/Risk-for-overdiagnostik-av-autismspektrumstorning/
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Asperger utan upplevda besvär

Inläggav kiddie » 2018-09-26 14:25:30

Fabela skrev:Åas handlar det ju "bara" om ord. Jag skiter egentligen högaktningsfullt i om jag påstås vara en personlighetstyp eller en diagnos, så länge jag får papper på att jag inte får tvingas till mer än jag klarar.
Om man nu ska uttrycka sig förenklat.


Jag skulle hellre vilja att det kallades en personlighetstyp. Innan neuroatypiska diagnoser fanns i samma utsträckning så trodde "de" ofta att vi hade personlighetsstörningar. Jag hatade det ordet. Att ens personlighet skulle vara en enda stor störning. När de egentligen menade att sättet man reagerade regelmässigt på kanske inte alltid var jättebra. På samma sätt kan jag tycka att autismspektrumstörning är ett jobbigt ord. Då är hela ens person en enda stor störning, faktiskt mer än personlighetsstörningen där bara personligheten anses störd, nu anses varenda aspekt av en störd.

Problemet är väl att man kanske inte skulle få hjälp för att man har en personlighetstyp per se. Men man borde ju iallafall få hjälp inom ens problemområden och inte tvingas att arbeta heltid om man inte klarar det. Men, jag litar inte på att byta ord bara skulle vara att byta ord. Politikerna skulle genast tycka att, ja men om de inte har en störning, då behöver de ingen hjälp och kan jobba.

Fast skulle en ny diagnos ge samma hjälp, så visst. Asperger personlighetstyp, med panikångest, stressreaktioner, blir lätt mentalt överbelastad, långsamt processande, svår sömnstörning, problem med exekutiva funktioner... det kanske skulle godkännas av FK.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-08-18 21:43:20

kiddie skrev:TS kanske bara har hälsonoja och har ångest för att hen kan ha något trots att det finns noll bevis. Lite mer info hade inte skadat.

Jag drabbades av en fysisk åkomma och gick därför till en läkare. Efter att jag hade fått behandling för åkomman så skickade läkaren mig psykiatrin. Där fick jag diagnosen Asperger.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Freddy Dreadful » 2022-08-18 22:19:00

Asperger är ingen sjukdom, utan en kongenital neurologisk anomali (ha ha)!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Återgå till Aspergare och vården



Logga in