Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-13 18:42:04

Mark Levengood berättade i radion om att när han var en baby så lämnade hans föräldrar in honom på Folkhälsan i Finland för att själva kunna resa fritt i Finland utan behöva släpa på en baby.

SR skrev:"Vi lämnade in dig på Folkhälsan. Det var som ett barnhem, eller närmare bestämt som ett hotell för små, små barn."
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=1165

Mark Levengood är född i juli 1964 (i USA), så detta bör ha hänt under slutet 1964 el under 1965. Man tänkte så på den tiden, påstod mamman. Och Mark hade varit så trind och välmående när de hämtade honom, men mager och eländig när han lämnades in (och varför var han det, gav de honom för lite mat?).

Det värsta var väl att mamman var så äckligt självgod, att hon inte själv insåg att det var något fel. Inte att hon ångrade sig, nej, hon var helt nöjd med sig själv.

Jag skulle nog blivit arg och kritiserat mina föräldrar om de berättat något sådant. Man ska förlåta sina föräldrar, sa mamman, på det att man själv blir förlåten av sina barn. Hon tycktes tro att Mark var alldeles för överbeskyddande som inte lät sitt lilla barn slå sig ordentligt så det lärde sig. Det var det Marks barn skulle behöva förlåta honom för. :roll:

Spoiler: visa
Marks mormor var också konstig. Hon klagade över sina hemska förlossningar (vid middagar!). Sedan fick barnen veta att de var adopterade; hon hade aldrig genomgått någon förlossning. Men lik förbannat fortsatta hon att klaga/skryta över sina påhittade förlossningar. Det var väl en statusfråga, en riktig kvinna skulle ha fött barn.

Förr i tiden berättade man inte för sina barn att de var adopterade, så det kunde hända att de fick veta det av andra.


Ja, här har utvecklingen iaf gått framåt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Fabela » 2018-09-15 10:57:43

Jag har varit tvungen att fundera på det här innan jag svarar.

Varför uppfattar du det som att mamman är äckligt självgod, Alien?
Så som han beskriver det tycker jag att hon verkar mest rätt neutral.
Fast jag har åas hört honom berätta om henne förr, så jag kanske "hör" på annat sätt.
Men visst, han verkar ha haft en lite annorlunda uppväxt - vilket inte behöver vara nåt negativt alls, per automatik.

Eftersom jag inte har barn betraktar jag det här från åskådarläktarn så klart, men håller med om att mycket blivit bättre vad gäller barnuppfostran.
Men inte allt, IMHO. Jag tror inte att det är nyttigt att överbeskydda ungar som man gör idag. Är rätt övertygad om att man bara skapar andra problem istället.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-15 11:34:09

Hon verkar inte inse att det var fel. Det låter helt traumatiskt för barnet att skiljas från sina föräldrar när det är så litet att man inte ens kan förklara varför. Och vilken egoistisk anledning, bara för att det var bekvämare för föräldrarna. Ibland tvingas föräldrar skiljas från sitt barn (sjukdom, arbete m m), men här var det helt frivilligt.

Jag skulle aldrig lämnat ifrån mig mitt barn för mitt nöjes skull när det var så litet. Hade jag tvingats till det så hade jag lämnat det till släktingar som det redan kände. Det är inte överbeskydd, det är det beskydd föräldrar ska ge sina barn.

Det är en sak att de inte fattade vad de gjorde "så tänkte man då", en annan att mamman inte ens senare verkade förstå att de gjorde fel. I stället kritiserar hon sin son för att vara för beskyddande.

När det gäller curling så är det mer aktuellt för äldre barn. Spädbarn kan man inte överbeskydda.

Idag vet vi tack och lov mera om barnens behov.
Spoiler: visa
Vilket inte betyder att vi alltid sätter deras behov främst. Tänker på dagens hedonistiska livsstil, som gör att föräldrar tröttnar på sin partner och skiljs, och barnen får uppleva många separationer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Huggorm » 2018-09-15 11:34:57

Det var väl inte så illa. Förr lämnade man spädbarnen ute mitt i vintern tills de täcktes med snö, för att de skulle härdas.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-15 11:41:22

Förr var det en stor skam för en ogift kvinna att få barn. Det var svårt att försörja barnet också, inga subventionerade daghem. Så de ogifta kvinnorna tvingades lämna bort sina barn, ibland till s k änglamakerskor. Att lämna en engångssumma var en stor risk för barnet.

I dagarna kommer filmen Unga Astrid som handlar om när Astrid Lindgren tvingades lämna ifrån sig sin son till en fostermor i Danmark. Svårt för Astrid. Svårt för pojken också, som naturligtvis såg fostermodern som sin mamma och en dag måste lämna henne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Huggorm » 2018-09-15 11:45:27

Alien skrev:Förr var det en stor skam för en ogift kvinna att få barn. Det var svårt att försörja barnet också, inga subventionerade daghem. Så de ogifta kvinnorna tvingades lämna bort sina barn, ibland till s k änglamakerskor. Att lämna en engångssumma var en stor risk för barnet.
Det skyller vi på kyrkan. Ett sätt för dom att upprätthålla sin makt var att tvinga folk att be dom om lov innan de fick skaffa barn och familj, och om de gjorde det ändå fick de betala böter till kyrkan. Skulle vara intressant att veta hur det fungerade innan kristifieringen av vårt land, jag skulle sätta en peng på att folk var mer pragmatiska.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-15 11:55:25

Vaddå "be om lov"? Menar du att gifta sig innan de fick barn? Det var praxis i de allra flesta kulturer, inte bara i kristna. Utan äktenskap fanns det ingen trygghet alls för kvinnor och barn.

Även på vikingatiden så gifte man sig innan man fick barn. Men på den tiden var trolovningen nästan lika viktig. Rika män kunde ha barn med sina trälinnor, men bara en kvinna kunde vara hustru/husmor.

Mannen bestämde om barnet skulle få leva el inte. Han kunde bestämma att det skulle sättas i skogen för att dö.

För trälarna var väl äktenskap inte så viktigt. Men trälarnas husbonde bestämde om barnet fick leva el dö.

Först med kristendomen ansågs det självklart att inga barn skulle lämnas att dö.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Huggorm » 2018-09-15 12:05:30

Alien skrev:Vaddå "be om lov"? Menar du att gifta sig innan de fick barn? Det var praxis i de allra flesta kulturer, inte bara i kristna. Utan äktenskap fanns det ingen trygghet alls för kvinnor och barn.

Även på vikingatiden så gifte man sig innan man fick barn. Men på den tiden var trolovningen nästan lika viktig. Rika män kunde ha barn med sina trälinnor, men bara en kvinna kunde vara hustru/husmor.

Mannen bestämde om barnet skulle få leva el inte. Han kunde bestämma att det skulle sättas i skogen för att dö.

För trälarna var väl äktenskap inte så viktigt. Men trälarnas husbonde bestämde om barnet fick leva el dö.

Först med kristendomen ansågs det självklart att inga barn skulle lämnas att dö.
Hur vet du detta? Jag trodde det var i princip okänt hur det fungerade på vikingatiden?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Fabela » 2018-09-15 12:20:20

Alien skrev:Mark Levengood är född i juli 1964 (i USA), så detta bör ha hänt under slutet 1964 el under 1965.

Han säger precis i början att fotot är från 1966, så han var alltså ung. 1,5 - 2,5 år gammal.

Jag tänkte först att föräldrarna kanske reste runt (för att leta bostad, t.ex.) inför flytten från USA till Finland, men det var visst fel:

-Jag och min bror bodde först i USA, men då pappa åkte till Vietnam skiljdes mina föräldrar. Mamma flyttade tillbaka till Finland och tog med sig mig och min bror. Jag var då runt tre år gammal.

http://karisbillnas.fi/snilleblixten/20 ... ssvensk-2/

Alien skrev:Jag skulle aldrig lämnat ifrån mig mitt barn för mitt nöjes skull när det var så litet. Hade jag tvingats till det så hade jag lämnat det till släktingar som det redan kände. Det är inte överbeskydd, det är det beskydd föräldrar ska ge sina barn.

Fast frågan är vilken skillnad det skulle göra för barnet, som i Marks fall. Han hade bott i USA och förmodligen knappt träffat sina släktingar i Finland, så de var isf lika främmande för honom som personalen på "barnhotellet".
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-15 12:52:59

Huggorm, jag utgår från de isländska sagorna.

Här står om seden att sätta ut barn i skogen. Kanske man kan se det som "sen abort" på den tiden.

SR 29 oktober 2009 skrev:– Den stora skillnaden mellan den kristna och den förkristna kulturen här i Sverige när det gäller synen på när ett barn blir ett barn är att den här processen var mycket längre, mer utdragen förr, säger Lotta Mejsholm, vid Uppsala universitet.

Enligt medeltidens kristna kyrka var människovärdet okränkbart. Även det lilla odöpta barnet ansågs ha grundläggande rättigheter. Den synen på barn var något helt nytt i Sverige för tusen år sen.

I ett hedniskt vikingasamhälle betraktades barnet istället som ett foster fram tills dess att det hade ätit vid mammans bröst. Det var därför helt socialt accepterat att sätta ut det oammade barnet i skogen, om det till exempel misstänktes vara missbildat eller om familjen inte ansåg sig ha råd med fler barn.

Arkeologen Lotta Mejsholm har studerat medeltida skrifter och arkeologiskt material som avslöjar hur synen på barnet förändrades i samband med att Sverige kristnades.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=3199565

Även under romartiden hade fadern rätten att bestämma om barnet skulle leva el dö.

Världens historia 28 september 2017 skrev:Satirikern Juvenalis (ca 65–135 e.Kr.) skriver att barn ”lämnades kvar vid septiktankar” och filosofen Seneca (4–65 e.Kr.) bekräftar att ”vi dränker nyfödda som är svaga eller onormala”.

I ett annat exempel skriver en utstationerad legionär till sin hustru: ”Jag bönar och ber dig att ta väl hand om vårt lilla barn, och när jag får lön ska jag sända den till dig. Om du innan dess – med gudarnas nåd – föder en pojke, så låt honom leva. Om det är en flicka så gör dig av med henne.”
---
Enligt romersk lag hade en far oinskränkt makt över sitt barns öde, till dess att barnet fyllde två år.

Barn som var yngre än så betraktades inte som en fullt utvecklad människa och om barnet var sjukt, handikappat, hade ”fel” kön – eller om familjen helt enkelt var fattig – hade fadern rätt att ta sitt barns liv.

Enligt den romerska rätten, de Tolv tavlornas lag, var det faktiskt faderns ansvar att uppfylla regeln om att ”deformerade barn skall dödas”.

Enligt samma lag hade en far rätt att döda friska flickebarn – en praksis som många romare använde sig av eftersom pojkar ansågs vara mer värda.

Även i Roms finaste familjer dödade man nyfödda flickor – historikerna kan se att de fick onaturligt få döttrar.
https://varldenshistoria.se/civilisatio ... e-spadbarn

I många kulturer dödade man barn. Dagens aborter känns humanare.

Grekerna under antiken ansåg att människooffer var barbariska, men dödade ofta oönskade barn genom att sätta ut dem i en kruka utanför huset.

Araberna dödade småbarn, ofta flickor, ända in på 600-talet. Skicket försvann med islams utbredning eftersom det var förbjudet enligt Koranen.

Kineserna dödade barn bl.a. genom att lägga dem i iskallt vatten. På 1200-talet bevittnade den venetianske köpmannen Marco Polo barnamord i södra Kina.

Inuitstammar i Kanada dödade – enligt antropologen Carmel Schrire – uppemot 80 procent av barnen genom att lämna dem på isen eller i havet.
---
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Fabela » 2018-09-15 13:17:36

Det där med Folkhälsan visade sig vara rätt intressant:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samfundet_Folkh%C3%A4lsan

Inte riktigt vad jag tänkte mig :-)Happy

Idag:
https://www.folkhalsan.fi/


Det slog mig också att vi kanske lyssnar olika, Alien.
Jag tar inte hans ord bokstavligt, utan mer som en version av verkligheten bearbetad att passa som underhållning.
Det fattas ju massor med fakta för att man ska kunna dra några riktiga slutsatser.

Vad jag funderar på är det han säger om sin vikt före och efter. Tyvärr säger han inget om hur länge han var där.
Var det inte så att man på den tiden ansåg att små barn skulle vara runda som fotbollar? Vilket man inte gör idag.
Han kanske i själva verket var normalviktig innan och överviktig efter?
För det där med kost går det ju också trender i, oavsett ålder.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Huggorm » 2018-09-15 15:26:56

Alien skrev:Huggorm, jag utgår från de isländska sagorna.

Här står om seden att sätta ut barn i skogen. Kanske man kan se det som "sen abort" på den tiden.

SR 29 oktober 2009 skrev:– Den stora skillnaden mellan den kristna och den förkristna kulturen här i Sverige när det gäller synen på när ett barn blir ett barn är att den här processen var mycket längre, mer utdragen förr, säger Lotta Mejsholm, vid Uppsala universitet.

Enligt medeltidens kristna kyrka var människovärdet okränkbart. Även det lilla odöpta barnet ansågs ha grundläggande rättigheter. Den synen på barn var något helt nytt i Sverige för tusen år sen.

I ett hedniskt vikingasamhälle betraktades barnet istället som ett foster fram tills dess att det hade ätit vid mammans bröst. Det var därför helt socialt accepterat att sätta ut det oammade barnet i skogen, om det till exempel misstänktes vara missbildat eller om familjen inte ansåg sig ha råd med fler barn.
Intressant. Då skulle man kunna dra det en bit längre och jämföra med katolikernas ovilja att abortera foster. Uppenbarligen sätter de gränsen tidigare än vi gör.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav kiddie » 2018-09-16 0:27:19

Är det konstigt att lämna bort sitt barn? Det gjorde min granne när hennes unge var ett år och han var hyperaktiv och bara sov 1-2 timmar om natten. Till slut behövde hon sova ut så barnet togs in för "observation" så att hon inte skulle bli galen utan få sova en hel natt och komma igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-16 0:38:56

Det är väl skillnad mot att lämna bort sitt barn för en nöjesresa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav kiddie » 2018-09-16 1:13:29

Beror väl på om hon verkligen behövde vila upp sig för att orka vara mamma. Sedan så har galna mammor funnits i alla tider. De finns nu med.

Minns en fest jag var på där det var en mamma med två barn, den yngsta kanske sju år. Hon talade om för alla festdeltagare hur hon inte tyckte om sonen för det hade varit en sådan besvärlig förlossning. Hon sa det på ett sätt som fick det att låta att sonen gjort det jobbigt på pin kiv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav kiddie » 2018-09-16 1:17:44

Naturfolk gör ju fortfarande "sen abort" och verkar alltid gjort det om man tänker på skelett som hittats. Föddes ett barn då det var helt ogynnsamt, dödade man barnet direkt. Det var ju bara ett sätt för de som redan var lite större att överleva. De kunde ju inte offra unga och vuxna för då fanns det ändå ingen som kunde ta hand om bebisarna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Alien » 2018-09-16 1:28:57

Fabela skrev:Det där med Folkhälsan visade sig vara rätt intressant:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samfundet_Folkh%C3%A4lsan

Inte riktigt vad jag tänkte mig :-)Happy

Idag:
https://www.folkhalsan.fi/


Det slog mig också att vi kanske lyssnar olika, Alien.
Jag tar inte hans ord bokstavligt, utan mer som en version av verkligheten bearbetad att passa som underhållning.
Det fattas ju massor med fakta för att man ska kunna dra några riktiga slutsatser.

Vad jag funderar på är det han säger om sin vikt före och efter. Tyvärr säger han inget om hur länge han var där.
Var det inte så att man på den tiden ansåg att små barn skulle vara runda som fotbollar? Vilket man inte gör idag.
Han kanske i själva verket var normalviktig innan och överviktig efter?
För det där med kost går det ju också trender i, oavsett ålder.


Ja, jag trodde det var något statligt men det är en förening. Barnhem tycks de ha än idag:

Villa Familia Barnens Väl är ett barnhem med sju platser för barn och unga i åldern 0–17 år.
https://www.folkhalsan.fi/barn/vard-och ... 2/barnhem/

Dock verkar det inte vara någon avlastningsenhet för föräldrar som vill resa runt idag utan mer för barn och föräldrar som behöver rehabilitering:
Villa Familia erbjuder barnen en hemlik miljö, den basvård och trygghet de behöver och en möjlighet att gå igenom och hantera situationen enligt barnets ålder och utvecklingsnivå.
Spoiler: visa
Barnen har egna rum som de får vara med och inreda. Vi uppmuntrar barnen till hobbyverksamhet. Varje barn har en egenvårdare.

Det är viktigt att barnen får delta i vardagen och i planeringen av verksamheten. Samarbetet med barnens föräldrar är speciellt viktigt och också föräldrarnas delaktighet i barnets vardag. Vi kan skräddarsy tjänsterna enligt familjens behov då det i samma hus även finns en familjerehabiliteringsenhet. Vi har också familjerehabilitering i det egna hemmet.


Om ens barn inte går upp i vikt så är det ju något fel, då går man väl till doktorn/bvc istf att lämna bort barnet och sedan helt bekymmerslöst resa iväg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-16 1:51:10

Borde vara obligatoriskt med "föräldrarkörkort" och/eller arkebusering av "dåliga" föräldrar.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav Toblerone » 2018-09-17 12:01:25

Har inte lyssnat på länken nu, men gör det kanske senare. Men jag tycker också att det är hemskt. Det förstår man kanske bara om man har barn. Eller om man åtminstone har lite intresse av barn.

Men det var skillnad mot nu. Jag är själv född samma år som Mark och min mamma hävdade fortfarande när jag fick barn att hon hade lärt sig att man ska låta bebisar skrika, man ska inte ta upp dem. Vilket jag förstås avfärdade direkt och jag förklarade också för henne att det var helt fel, men uppenbarligen hade hon då kört så också. Och en del annat...
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur man såg på barn förr i tiden (barnuppfostran m m)

Inläggav antonius » 2018-09-17 15:15:45

Många däggdjur dödar sin avkomma om det finns betänkligheter och otrygghet, eller att de inte ser någon utväg. För rasens fortlevande är det ett säkerhetstänk, det går inte att offra sig själv och riskera gruppen, men nya avkommor går det att alstra när situationen är bättre. Detta fenomen kan man se hos arter av det mest skilda slag, t ex får och renar, men även hos kängurur. Blir de jagade av ett rovdjur så kan de "kasta", kalven och klarar på det viset livhanken, istf att de båda stryker med... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in