"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Alien » 2016-01-05 19:55:26

Det var alltså en chock för GW att politikerna, två statsministrar, kunde ljuga så inför journalisterna och svenska folket.

Palme och Geijer dementerade allt som stod i artikeln, tillsammans med Stockholms polischef Hans Holmér, Geijers pressekreterare Ebbe Carlsson och Hans Dahlgren på regeringskansliet. Dementin utnyttjade två mindre sakfel i artikeln, men också, outtalat, det faktum att Palme kunde se av artikeln att Bratt inte haft tillgång till själva dokumentet och således befann sig i underläge.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijeraff%C3%A4ren

Journalisterna var också väldigt godtrogna på den tiden. DN pudlade direkt och betalade skadestånd. Andra journalister trodde att Leif GW Persson var inblandad i en konspiration mot regeringen.

Leif GW röstade på sossarna. Av nostalgiska skäl verkar det, för att hans far gjorde det. Annars verkar han inte varit ett dugg intresserad av politik. Han avfärdade tidens vänsterrörelse med protester mot Vietnamkriget mm som en sekt. Som visserligen kan stämma i vissa delar, men jag tyckte han gjorde det väl lätt för sig genom att avfärda de som engagerade sig som sådana som sedan jobbade för Arbetsgivarföreningen, alltså opportunister. Att GW inte själv engagerade sig berodde nog inte bara på hans höga intelligens och sunda förnuft. Han var helt enkelt inte typen som engagerade sig för människor långt borta.

Det han ville var att bli rik och få festa med överklassare. Egentligen är han ju värsta kapitalisten och det var dit han strävade hela tiden. Hans nöjen är också typiska överklassnöjen, t ex jaga i kläder som en engelsk godsägare. Det är så man får lust att sjunga "piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar". :P

Den som gör en klassresa kan känna att den måste överge sina föräldrar och gamla vänner, att man visserligen vinner något men också förlorar den självklara tillhörigheten. Det gällde förstås också GW, men jag har inte känslan av att han sörjde över det. Men det var ju också hans fars önskan, som redan innan lille Leffe ens börjat skolan sade till honom att han skulle gå i läroverket.

Föräldrar som kämpar för att deras barn ska stiga uppåt (el anpassa sig till det nya landet), de får betala med att barnen sedan skäms över sina föräldrar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav HGJ » 2018-09-02 17:02:08

Alien skrev:Det var alltså en chock för GW att politikerna, två statsministrar, kunde ljuga så inför journalisterna och svenska folket.

Palme och Geijer dementerade allt som stod i artikeln, tillsammans med Stockholms polischef Hans Holmér, Geijers pressekreterare Ebbe Carlsson och Hans Dahlgren på regeringskansliet. Dementin utnyttjade två mindre sakfel i artikeln, men också, outtalat, det faktum att Palme kunde se av artikeln att Bratt inte haft tillgång till själva dokumentet och således befann sig i underläge.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijeraff%C3%A4ren

Journalisterna var också väldigt godtrogna på den tiden. DN pudlade direkt och betalade skadestånd. Andra journalister trodde att Leif GW Persson var inblandad i en konspiration mot regeringen.

Leif GW röstade på sossarna. Av nostalgiska skäl verkar det, för att hans far gjorde det.

Trots Palme har han fortsatt att rösta på samma parti:

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-rostar-jag-pa-s-tills-jag-dor/

Jag tänker rösta på Socialdemokraterna till dess att jag dör - även om jag ska släpa mig till valurnan med hjälp av färdtjänst och rullator - och skälen till detta är två.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2018-09-02 19:31:39

Gamla nostalgiska stofiler som GW är den ena av de båda stora väljargrupper som S lutar sig mot nu för tiden. Problemet är ju bara att de dör av i stor utsträckning och det fylls inte på bakifrån.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Alien » 2018-09-02 23:58:42

Avfärdar du superpopuläre GW som "gammal nostalgisk stofil"? :o

Nåja, en "stofil" på 70 år kan ju leva i 30 år till och fortsätta rösta på S.

Expressen skrev:För mig blir det sextonde gången på femtio år och jag har alltid gjort på samma sätt. Gett min röst på valdagen genom personlig inställelse i den anvisade vallokalen. Dessutom följer jag en annan tradition som jag föddes till. Nämligen att rösta på Socialdemokraterna som byggde det Folkhem som gav arbetarungar som jag en rimlig chans att komma sig upp i det klassamhälle som ändå starkt levde kvar när jag sattes till jorden i slutet på andra världskriget.
https://www.expressen.se/kronikorer/lei ... s-jag-dor/

GW är rik som ett troll och är tacksam mot S. Annars förväntar man sig att en rik man med hans vanor skulle rösta på moderaterna.

För det första att sett till den politik som verkligen avgör människors liv, allt det där som handlar om utbildning, arbete och därmed möjlighet till ett anständigt ekonomiskt liv, om sjukvård, åldringsvård, våra pensioner och grundläggande fri- och rättigheter, så har socialdemokratin historiskt uträttat åtskilligt mer av det som räknas för folkets flertal än vad deras borgerliga motståndare har gjort.

För det andra har de gjort just mitt liv bättre och inte minst i en ekonomisk mening där jag ibland har belönats på ett sätt som bland annat undandrar sig sunt socialdemokratiskt förstånd. Jag har jobbat hårt hela tiden och alltid gjort rätt för mig, och särskilt svårt var det heller inte eftersom det skänkte innehåll och mening i min tillvaro, men det var folkhemmet som gav mig den växtkraft som även en sådan som jag behöver och sådant glömmer aldrig en riktig sosse.

GW har inte heller något emot att betala skatt, som annars alla rika tycks beklaga sig över. "Vad fan får jag för pengarna?"

Det kostar att bygga ett Folkhem och det är inte mer än rätt och rimligt att sådana som jag delar med sig av det överflöd där vi har hamnat.

Vilken är den andra stora väljargruppen utöver de äldre trogna som S lutar sig mot?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav slackern » 2018-09-03 0:38:15

Alien skrev:Avfärdar du superpopuläre GW som "gammal nostalgisk stofil"? :o

Nåja, en "stofil" på 70 år kan ju leva i 30 år till och fortsätta rösta på S.


Har inte han alkoholproblem? Medelåldern för män är väl runt 80 år nu någonting? Om han har supit mycket så får man nog dra av några år så han lär knappast bli 100.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Alien » 2018-09-03 1:13:42

GW är ju inte den enda "stofilen" som röstar på S.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2018-09-03 5:59:03

2010 röstade GW i alla fall på alliansen, precis som så många andra. Fast det har han väl glömt nu.

https://www.expressen.se/kronikorer/lei ... -gar-till/
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav HGJ » 2018-09-08 20:09:13

Huggorm skrev:2010 röstade GW i alla fall på alliansen, precis som så många andra. Fast det har han väl glömt nu.

https://www.expressen.se/kronikorer/lei ... -gar-till/

När jag först läste den nya krönikan fick jag intrycket att han menade att han röstat på S i alla val. Nu ser jag dock att det han skriver kan tolkas annorlunda:

Om en vecka är det dags att gå till val. För mig blir det sextonde gången på femtio år och jag har alltid gjort på samma sätt. Gett min röst på valdagen genom personlig inställelse i den anvisade vallokalen. Dessutom följer jag en annan tradition som jag föddes till. Nämligen att rösta på Socialdemokraterna som byggde det Folkhem som gav arbetarungar som jag en rimlig chans att komma sig upp i det klassamhälle som ändå starkt levde kvar när jag sattes till jorden i slutet på andra världskriget.

Han har alltså alltid röstat "på valdagen genom personlig inställelse i den anvisade vallokalen". Däremot säger han inte uttryckligen att traditionen att rösta på S har varit obruten.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2018-09-08 21:06:15

Han kanske skrev så i hopp om att folk skulle ha glömt.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in