Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-05 18:40:36

Dagobert: ja det är nya krav så de måste reservera typ ett förhandsbelopp innan de låter någon tanka, just för att folk har laddat "presentkorts-mastercard" med typ 100 kr och sedan tankat för 500 kr. Så nu reserverar de typ 1000 kr. Och så får man överskjutningen återbetald om man tankar för mindre.

Använder du ST1s app för att betala så kan du välja vilket belopp den ska reservera.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-06 12:09:15

sebastiann skrev:Dagobert: ja det är nya krav så de måste reservera typ ett förhandsbelopp innan de låter någon tanka, just för att folk har laddat "presentkorts-mastercard" med typ 100 kr och sedan tankat för 500 kr. Så nu reserverar de typ 1000 kr. Och så får man överskjutningen återbetald om man tankar för mindre.

Använder du ST1s app för att betala så kan du välja vilket belopp den ska reservera.

Tack. Om man bara har 100 kr kvar på kontot då? Reserverar de det man har och stänger av pumpen vid det beloppet?
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-06 13:21:38

Nej då avvisas transaktionen. På vissa pumpar kan det hända att det kommer upp en ruta där den frågar hur mycket man vill reservera och så får man fylla i och sedan kan man tanka max för det beloppet.

Sedan finns det banker som har stöd för att göra saldofråga via auktorisationen, då kan den reservera det man har kvar på kontot och stänga av pumpen när man nått det beloppet.

Men inte alla banker som har detta stöd. Om du inte kan få ut kontosaldo via bankomaten så kan inte en bensinpump göra saldofråga heller.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Chilehead » 2018-09-06 22:27:07

sebastiann skrev:Dagobert: ja det är nya krav så de måste reservera typ ett förhandsbelopp innan de låter någon tanka, just för att folk har laddat "presentkorts-mastercard" med typ 100 kr och sedan tankat för 500 kr. Så nu reserverar de typ 1000 kr. Och så får man överskjutningen återbetald om man tankar för mindre.

Använder du ST1s app för att betala så kan du välja vilket belopp den ska reservera.

Det där är ju också ett djävla påfund. Okej jag förstår tanken bakom det men det kan ställa till det också för mig. Exempelvis: jag kör oftast moppe när jag ska till jobb och andra små ärenden - ska jag tanka så blir det för det mesta för 50-60kr och har man 100kr på kortet så kan det vara kört speciellt om det är på natten och ingen dygnet runt öppet i närheten. Senast hade jag tur att automaten tog emot sedlar och jag hade en 20-lapp i plånboken så jag kom hem iallafall.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-06 22:31:33

sebastiann skrev:Nej då avvisas transaktionen. På vissa pumpar kan det hända att det kommer upp en ruta där den frågar hur mycket man vill reservera och så får man fylla i och sedan kan man tanka max för det beloppet.

Sedan finns det banker som har stöd för att göra saldofråga via auktorisationen, då kan den reservera det man har kvar på kontot och stänga av pumpen när man nått det beloppet.

Men inte alla banker som har detta stöd. Om du inte kan få ut kontosaldo via bankomaten så kan inte en bensinpump göra saldofråga heller.

Tack igen. Det kan ju vara bra att veta om man har lite pengar och lite bensin - det är inte säkert att man kan tanka för de pengar man har.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-06 22:39:49

Chilehead skrev:(...) Exempelvis: jag kör oftast moppe när jag ska till jobb och andra små ärenden - ska jag tanka så blir det för det mesta för 50-60kr och har man 100kr på kortet så kan det vara kört speciellt om det är på natten och ingen dygnet runt öppet i närheten. Senast hade jag tur att automaten tog emot sedlar och jag hade en 20-lapp i plånboken så jag kom hem iallafall.

OFF TOPIC: Du kör inte med oljeblandad bensin, antar jag. Det gjorde jag med liten mc en gång i tiden. Var soppan slut och macken stängd fick jag tanka ren bensin för en tia och leta tomma oljeflaskor i papperskorgarna för att få ihop en skvätt olja. Och det var långt före mobiltelefonerna, så det kunde bli spännande nattetid - skulle jag få köra eller gå hem?
Senast redigerad av Dagobert 2018-09-06 22:42:32, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-06 22:41:51

Är det inte olja i all bensin? Bensin raffineras från olja väl? Alltså bensin är olja först menar jag.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-06 22:45:03

Se Huggorms inlägg nedan.
Senast redigerad av Dagobert 2018-09-06 22:48:12, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Huggorm » 2018-09-06 22:46:24

nomemorytoday skrev:Är det inte olja i all bensin? Bensin raffineras från olja väl? Alltså bensin är olja först menar jag.
Råolja ja, den delas upp i ett antal olika produkter varav bensin är en. Men tvåtaktsmotorer behöver 1-4% tvåtaktsolja iblandad för att smörja kolven där den går upp och ner i cylindern.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-06 22:55:19

Ok tack Huggorm, och du med Dagobert (antar du var på väg med svar...).

Och Selma, sorry att det blev :-)043
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-07 9:15:25

Som sagt, du kan använda St1s app så får du välja reservationsbeloppet på förhand.

Och allt detta "krångel" och påfund är på grund av en sak: Just det, kriminella personer.

Det är därför man också har förskottsbetalning på många bensinstationer (och med samma grej även om man går in och betalar - den reserverar ett större belopp för att skydda mot bedrägerier).

Sedelautomater försvann av en enda anledning också: Tjuvar sågade upp dem med vinkelslip och stal alla pengar.
Samma med offentliga toaletter, som man numera måste swisha pengar till istället för att lägga ett mynt i en betalautomat. Också för att det vandaliserats, men också för att myntautomater brutits upp för att stjäla de få slantar som finns där. Numera när man betalar via swish så loggas ju personnumret och klockslag/datum så att det går att se vem som besökt toaletten.

Samma sak med automater på bussar och P-automater. Går mot kontantfritt också.

Så se det som en fördel med kontantfritt: Ett säkrare samhälle!
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-07 11:26:41

sebastiann skrev:Så se det som en fördel med kontantfritt: Ett säkrare samhälle!

Jag ser en mardröm.

Absolut horribelt, det du beskriver. Det fattas bara att man kameraövervakas också där på muggen, och att det visas live på YT.

Jag blir förolämpad på riktigt av folk som bara ska ha det på sitt sätt.
Jag anser att det är helt okej att det finns fler betalsätt, eftersom vi människor är olika.
Då tycker jag att det är rimligt att jag får samma respekt tillbaka, istället för att man aktivt går in för att ta ifrån mig min möjlighet att välja.

Sorry, inget personligt, naturligtvis :-)Happy
Gäller bara ämnet i tråden.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Huggorm » 2018-09-07 12:37:53

Det kommer aldrig bli kontantfritt, tar dom ifrån oss kontanterna får vi återgå till att betala med guld eller silver eller andra länders valuta.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-07 13:07:37

Jo, fast då ska ju affärer mm ta emot dem, för att det ska vara nån riktig nytta med det. Tar de inte emot svenska kontanter är nog inte ädelmetaller eller andra länders kontanter mycket att hoppas på.

Men förhoppningsvis har du rätt i att det finns en gräns för teknikhysterin, och att kontanter behålls åtminstone som en extra säkerhet, s.a.s.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-07 13:12:26

Fabela:
Jag ser inget horribelt i det. Du jämför kontantfritt och statlig övervakning med en kamera på toaletten som streamas live på YT... Det är ju en helt horribel jämförelse, speciellt då dina kontantfria transaktioner skyddas av banksekretess och streamas inte live någonstans (såvida du inte väljer att streama det live), och dessutom är överföringarna krypterade.

Grejen med kontanter är att det är ett osäkert betalsätt. Och folks vilja att ha detta betalsätt drabbar då kollektivet i form av högre kriminalitet och rån.

Det är lite som att du skulle kräva att få ha olåst port till trapphuset och inte behöva scanna bricka eller använda nyckel, och sedan resulterar det i fler bostadsinbrott.

Eftersom säkerheten aldrig blir bättre än dess svagaste länk, så måste man ta bort den svagaste länken, i det här fallet kontanterna, och då blir de som vill använda kontanter, drabbade. Så är det bara, och det är bara att anpassa sig efter samhället. Hellre kontantfritt än massa rån.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav ankhh » 2018-09-07 13:25:05

1. Visst är det övervakning det handlar om. Banksekretessen kan därtill brytas.

2. Det är väl ingen som tror att kriminella personer slutar med sina aktiviteter om kontanter försvinner. De ändrar bara sina metoder. Vi ser redan en stor ökning av digitala brott. Det finns, tyvärr, inte något sådant som ett helt säkert system.

3. När det gäller rån är det riktigt att det blir färre bankrån när det inte finns kontanter på kontoren, och färre butiksrån i syfte att komma över kontanter. De analoga kriminella inriktar sig istället på varor; jag har fått intrycket att inbrott och rån riktade mot olika slags företag (det kan vara mobiltelefoner eller byggmaterial...) har ökat. Det är dock bara mitt intryck utifrån tidningsartiklar, och inte grundat på officiell statistik. Poängen är hur som helst att stöld, rån och inbrott inte försvinner bara kontanterna tas bort.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-07 13:37:52

Jo jag har förstått att du ser det så, sebastiann.
Men jag gör inte det, och kommer inte att göra det oavsett hur många gånger du upprepar samma argument.

Som du kanske kan gissa blev jag knäckt även när det installerades portkod i huset där jag bor. Tycker att det är fruktansvärt att man inte ens kan få tag i en granne som bor i huset intill.
Jag hade på typ 15 år inte ens låst lägenhetsdörren när jag gick hemifrån, och råkade aldrig ut för nåt. Sen började jag låsa dörren, eftersom jag inte litade på en nyinflyttad, nyfiken kontrollfreak till granne i samma port...

Säkerhet har alltid en kostnad. Bl.a. i form av brist på integritet, ökad kontroll och övervakning.
Jag tar hellre ökad risk för inbrott, än ökad övervakning och minskad frihet.

Ditt återkommande argument är att "ditt" sätt egentligen är perfekt, man måste bara lösa alla problemen.
Jag kan självklart använda exakt samma argument, det måste du väl inse..?

Och återigen: du tror och påstår väl inte på allvar att brottslighet försvinner med kontanterna?
Du inser väl att vissa brott tvärtom blir enklare och kan göra betydligt större skada i "din" värld?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-07 13:58:16

ankhh:
1: Ja men när banksekretessen överridas så är det med gott skäl (misstänkt kriminalitet) och då drabbas inte du av att någon myndighet tittar lite. Du skadas väl inte av att myndigheter går in och tittar lite i din historik?

2: När det gäller de digitala brotten så blir ju säkerhetslösningarna bara bättre och bättre. Numera är det ju BankID på onlinehandel, BankID har lanserat någon verifiering med QR-kod för att förhindra bedrägerier, och sedan har ju kort fått chip/NFC för att förhindra skimming, samt att mobilbetalningar blir ännu säkrare med fingeravtryck, GPS-verifiering och onlineuppkoppling åt båda hållen och verifiering mot servern.

3: Just mobiltelefonerna har mobilföretagen sina lösningar på, bland annat IMEI-spärrar som aktiveras och basuneras ut om inte systemet "ser" en viss mobiltelefon, inventering av lager, och olika former av kassaskåp och larm - som inte ens personalen i butiken kan påverka. (Det enda de kommer åt är beräknad försäljning för dagen ungefär, sedan är "lagersaldot slut" tills imorgon)
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nescio » 2018-09-07 14:07:19

Snart måste man väl ha en smartfån för att kunna handla.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav ankhh » 2018-09-07 14:36:30

sebastiann:
1. Det skulle kunna bli en sidodiskussion om i vad mån integritetsintrång skadar, men jag nöjer mig med att säga att det kallas "privatliv" av en anledning. Jag köper inte heller "rent mjöl i påsen"-argumentet; den som granskade mina konton skulle förvisso inte hitta något kriminellt där, men jag tycker ändå inte att de har att göra med hur mycket jag handlar för och var jag gör detta.

2. Jo, de försöker naturligtvis öka säkerheten. Faktum kvarstår: det helt säkra systemet finns inte. Ironiskt också att en av säkerhetslösningarna innebär än mer integritetsintrång: det finns risk för att man måste ha geolocation påslaget för att kunna använda Bank-ID, vilket naturligtvis innebär att inte bara bankerna som äger Bank-ID utan också Google/MS. eller vem som nu tillhandahåller lokaliseringstjänsten, kan hålla reda på hur man rör sig.

3. Jo, det diskuteras lösningar för att göra just mobiltelefonstölder mindre frestande. Det är ju annat som stjäls också.

När det gäller tidlås lär det vara nya policyn på Webhallen: den som vill köpa en mobiltelefon får vänta i 10 minuter, för så lång tid är tidlåset satt till. Och de kan inte gå därifrån och komma tillbaka senare, utan måste finnas på plats när telefonen hämtas ut. Det blir många samlade 10 minuter som kunderna ska spendera för att - kanske - säkra mot rån (inte inbrott).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Huggorm » 2018-09-07 14:41:04

nescio skrev:Snart måste man väl ha en smartfån för att kunna handla.
Skynda dig att köpa en "smartfån" innan dess, annars sitter du fast
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-07 15:51:36

Fabela skrev:Jag hade på typ 15 år inte ens låst lägenhetsdörren när jag gick hemifrån, och råkade aldrig ut för nåt. Sen började jag låsa dörren, eftersom jag inte litade på en nyinflyttad, nyfiken kontrollfreak till granne i samma port...

Här fattas en bit, för att det där ska vara relevant för ämnet: den här personen sa själv att hen spionerade på folk, bl.a. genom att söka på dem på nätet, gå igenom grovsopor (bl.a. personliga brev) mm.
Jag var inte rädd för att hen skulle gå in i min olåsta lägenhet för att stjäla nånting, men med tanke på hur våra lägenheter ligger hade hen full koll på när jag gick hemifrån och kunde då passa på att snoka. Med tanke på annat hen berättade om sig själv tvivlar jag inte en sekund på att det kunde hända.

Det är för mig jämförbart med intrånget i mitt privatliv vid kontantlösa betalningar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-07 17:25:52

nescio skrev:Snart måste man väl ha en smartfån för att kunna handla.


Ja, man måste ha en smartfån faktiskt för att existera i samhället. Snart försvinner manuella betalningsställen för parkeringsavgift, det är helsjukt men är apparaterna trasiga och du parkerar och du kunde betalat via en app så får de bötfälla dig. Även om du i praktiken inte kunde använda appen.

Sedan så finns det ju saker som gör livet mycket lättare, som Swish och mobilbiljetter till allmänna kommunikationer. Toor som man måste låsa upp med mobilen. Just att betala i butiker tror jag kommer komma sist i sammanhanget.

Offtopicfråga, finns det smarta telefoner utan touchscreen som darriga pensionärer kan använda?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-07 17:30:16

Fabela skrev:Jag ser en mardröm.


Känns verkligen inget bra. Då är man spårbar i minsta steg, vilken buss man tog, var man sket, var man handlade...

Finns ingen anledning att utsätta allmänheten för denna förföljelse. Snart blir det väl olagligt att röra sig ute utan att man har spårsändare på sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in