någon mer som upplever stress/ångest vid längre ledighet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

någon mer som upplever stress/ångest vid längre ledighet?

Inläggav rumble129 » 2018-08-11 0:15:20

Nu under sommaren blir jag som mest ångestfylld då jag inte har några schemalagda lektioner att gå till i skolan osv. Men samtidigt om det är för högt tempo i skolan eller någon omställning som att byta skolan/klass i skolan får jag utbrändhetssymtom. Så det är en balansgång.
Notera dock att jag har aldrig gått in i väggen men har i flera år haft flera utav symtomen på utbrändhet.
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

någon mer som upplever stress/ångest vid längre ledighet?

Inläggav StickaOspela » 2018-08-11 1:46:00

Vilka strategier använder du på helger? Har du möjlighet att använda dem även på längre ledighet?

Ja, jag vet att det kanske är en konstig frågeställning, då jag själv vet hur jobbigt det är. Jag arbetar och har semester. Det är bara det att jag inte vet vad jag skall göra med all tid. Jag sitter mest inne och spelar och alla möjliga tankar om ditten och datten far runt i huvudet. Vissa framkallar ångest, andra mår jag bara dåligt av. Mest känner jag mig ensam, eftersom den sociala kontakten jag får med mina arbetskamrater försvinner. Det är precis så mycket kontakt jag orkar med i arbetet, så jag saknar den när jag inte är där. Jo, jag tycker nog det är jobbigt när jag arbetar med, men då kan jag välja att gå undan. När det är långledigt finns det ju inget att välja att gå undan från.

Förutsägbarheten försvinner på sommaren när det är lång ledighet. Vissa klarar av att hantera det. Andra kan det inte alls. En del får det stöd de behöver. För de som inte får det blir det jobbigt.
Finns det någon daglig verksamhet eller liknande som du har möjlighet att deltaga i? Eller är din problematik sådan att det inte varit aktuellt?
Vilket stöd får du från familjen?
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

någon mer som upplever stress/ångest vid längre ledighet?

Inläggav rumble129 » 2018-08-11 9:35:20

På helger så tar jag det mer lugnt. Ungefär som när jag är ledig skulle jag säga. Brukar ofta då inte hinna bli orolig/ångest p.g.a det. Det är främst efter en kanske några/någon vecka det brukar börja.
Har i grunden ångestproblematik, men ingen aspergerdiagnos eller liknande. Även om jag misstänker åtminstone att jag har drag åt asperger. Men har aldrig gjort någon utredning, och får se om jag tänker starta en senare.
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

någon mer som upplever stress/ångest vid längre ledighet?

Inläggav cirkusfreak » 2018-09-06 13:24:54

Hmm intressant. Nä, vill inte påstå att jag har upplevt det. Snarare tvärtom, ju längre ledighet desto bättre.

Drömmen hade ju varit att bli ekonomiskt oberoende så jag kan vara på semester "tillsvidare" ;)
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

någon mer som upplever stress/ångest vid längre ledighet?

Inläggav antonius » 2018-09-06 13:43:15

cirkusfreak skrev:Hmm intressant. Nä, vill inte påstå att jag har upplevt det. Snarare tvärtom, ju längre ledighet desto bättre.

Drömmen hade ju varit att bli ekonomiskt oberoende så jag kan vara på semester "tillsvidare" ;)


Precis, jag får högt blodtryck, illamående och nästan panikångest när jag ska tillbaka till slavarbetet, kommer förmodligen bli min död... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in