Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-08-28 22:30:29

Jag handlar med kort mest, men tycker att jag skulle ha rätt till anonyma köp om jag ville. Det handlar inte om att dölja saker. Vill man verkligen dölja något betalar man anonymt med kryptovaluta. Man kanske vill ha ett privatliv utan att ha gjort något brott.

Hur långt ska man dra det? Vill jag inte bo i ett skyltfönster för att då kan andra se mina hemska brott? Eller för att jag vill vara ifred?

Tycker det är tillräckligt med hur folk luras till att lägga ut hela sitt privatliv på Facebook.

Men system förändras ju och man kan inte kräva att det ska vara samma som alltid. Men när de förändras måste man ju ställa högre krav på hur man kan skydda sin egen identitet.

Men så länge jag får ha lås med nyckel till min dörr är jag nöjd. Fasar för dagen då man måste ha elektroniskt lås hem till sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 1:42:15

Om staten har insyn i dina köp så bor du ju inte i ett skyltfönster. Det är ju en annan sak om dina köp och allt du gör skulle streamas live på nätet så alla kan se.

Så privatliv har du även med kort, bara det att staten, myndigheter och banker har insyn och de kan du ju lita på. Så ja, du får vara ifred, kidde.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-08-29 2:12:09

sebastiann skrev:Så privatliv har du även med kort, bara det att staten, myndigheter och banker har insyn och de kan du ju lita på. Så ja, du får vara ifred, kidde.

När skurkarna börjar använda AI för att knäcka systemet då?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 2:24:31

Fast nu säger du något extremt konstigt. Nej det går inte knäcka banksystem med AI. AI är inget magiskt som knäcker vad som helst.

Däremot kvantdatorer kan möjligtvis knäcka vissa krypteringsalgoritmer, men innan kvantdatorer blivit ett hot har bankerna redan hunnit byta ut algoritmerna i betalkorten till säkrare.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Alien » 2018-08-29 2:47:37

Risken med att betala med kort är att man kan köpa för mer än vad man har. Sedan blir det påminnelse, påminnelseavgift, ränta etc.

Betalar man med kontanter kan man aldrig köpa för mer än vad man har på sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 2:58:56

Alien: Det blir det heller inte om du har ett kontokopplat kort. Dagens onlinekopplade kortnätverk innebär att risken för övertrassering är mycket liten, eftersom kortapparaten kollar med banken att du har nog med pengar innan den godkänner köpet.

Vill du vara 100 % bombsäker så använd ett Maestro/Electron. Dessa kort är garanterade så de inte kan övertrasseras, eftersom dessa kort inte KAN användas om inte kortapparaten har direktkontakt med banken. Då säger den i stil med "Terminalen måste vara online" om internet på kortterminalen skulle ligga nere.

Vill du då ha koll på dina pengar lite mer samt skydda mot kortbedrägerier så kan du ha ett konto som dina löner och inkomster kommer in på, kalla detta konto för "Säkerhetskonto", och sedan har du ett konto kopplat till ditt kort, kalla detta för "Kortkonto".

Sedan "fyller du på" kortkontot från säkerhetskontot, med en lämplig summa med jämna mellanrum via internetbanken. På så sätt köper du inte för mer än du har, och dessutom så är ditt kort skyddat från bedrägerier iom att det inte finns så mkt pengar att ta från kortet om det nu skulle bli stulet.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Alien » 2018-08-29 3:29:24

Ja, det låter ju bra. Fast jag har ett Visakort.

Jag hade pengar på Ica-kortet. Tydligen övertrasserade jag det. Fick en påminnelse. Betalade in vad jag var skyldig och mer därtill. Sedan kom ändå en faktura på räntan. Betalade in den. Sedan kom ytterligare en faktura på ränta. Denna övertrassering fick jag dyrt betala.

Nu betalar jag aldrig med Ica-kortet. I stället drar jag Ica-kortet och trycker på stopp. Sedan betalar jag med bankkortet. Känns krångligt att dra två kort men orkar inte med trasslet med Ica-banken. Måste ändå dra Ica-kortet för att få rabatter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 3:35:32

Du har säkert ett ICA-kort med kortkredit alternativt kontokredit (Du kan även ha kredit på deras rosa "bonuskort" också). Har du deras vanliga "Bankkort" (utan någon kopplad kort el. kontokredit) kommer kortapparaten säga ifrån om du inte har nog med pengar. Det har jag fått erfara några gånger när jag glömt fylla på mitt kortkonto, då blir det ett rött kryss i kortapparaten så får man plocka upp mobilen, köra över pengar till kortkontot och sedan försöka igen.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-08-29 7:25:55

sebastiann skrev:Så privatliv har du även med kort, bara det att staten, myndigheter och banker har insyn och de kan du ju lita på.

Nej.

Jag finner dig otroligt naiv sebastiann.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-08-29 7:53:56

Jag tror människan har lätt för att bli hemmablind. Eller nåt.

För när jag läser de tre nu aktuella trådarna om betalningar så kan jag bara konstatera att kontantlösa betalningar är nåt överdjävligt krångligt: det ska öppnas konton hit och dit och fyllas i blanketter och vidtas säkerhetsåtgärder i det oändliga och fan och hans moster.

Mot att se upp för ficktjuvar samt räcka fram kontanter och betala.

Cash is king. Punkt 8)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 9:52:35

Ja men detta är ju när du vill sätta in kontanterna - just för att kontanterna kan komma ifrån kriminell verksamhet eller vara penningtvätt.
Dessutom är det ett lagförslag uppe att det ska vara olagligt att ta emot mer än 5000 i kontanter för ett köp om du som företag säljer något i en butik, t.ex. en ny dator/mobil.

Om du låter bli att använda kontanter och bara har allt på kontot och betalar allt 100% elektroniskt så slipper du fylla i blanketter, svara på frågor och vidta säkerhetsåtgärder.

Död åt kontanterna! :twisted:
Mobile Payment is king :-)
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-08-29 14:44:22

Nu drabbades nog du av selektivt läsande, sebastiann :wink: Jag skrev ju att det gällde alla tre trådarna om betalningar :P
Dvs säkerhet mm i ett mycket större perspektiv än vid insättningar - eller för att vara exakt: jag syftade i själva verket på hur enormt komplicerad säkerheten är vid just kontantfritt.


Jag är en usel konsument, dvs handlar inte för nöjes skull, utan försöker tvärtom att konsumera så lite som möjligt.
Igår var jag dock och shoppade för dryga tusenlappen - inte ett öre på kort, utan betalade med bara kontanter :-)115
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 15:02:49

Mycket av den komplicerade säkerheten sköter sig i stort sett automatiskt också, dvs något som sker "under huven" utan att du behöver tänka på det, du behöver altså bara krångla om det sker något "skumt", annars så rullar det på sig av sig själv.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-31 17:14:20

Nu ansluter sig ikea till det kontantfria:
http://press.ikea.se/ikea-gavle-forst-u ... tantfritt/

Dessutom minskar kontantfritt risken för hot, rån, bedrägeri och stöld och förändringen bidrar därför till att göra IKEA till en säkrare plats, både för medarbetare och kunder.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-04 3:29:29

Man tar bort alla kontanter så kan romerna inte tigga. Och man kan inte ge barn godispengar. Så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-04 3:51:45

Romerna kan inte tigga nej. Om de inte skaffar bankkonto men med nya PSD2 och fria rörligheten som EU infört så ska man kunna öppna bankkonto i Sverige som utlänning med pass.

Ge barn godispengar? Nä inga problem, idag kan man få ett Maestro redan från 9 års ålder, avgiftsfritt:
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/ ... ortmaestro

Men det kommer komma fler lösningar utan eller med låg åldersgräns där man som förälder kan ge barnen godispengar.

Och jag tror bankerna kommer inom kort lansera så att man kan köpa en påladdningsbar RFID-bricka som man kan ladda från sitt konto via mobilen och ge till barnen.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Smoyy » 2018-09-05 13:46:40

Alien skrev:Risken med att betala med kort är att man kan köpa för mer än vad man har. Sedan blir det påminnelse, påminnelseavgift, ränta etc.

Betalar man med kontanter kan man aldrig köpa för mer än vad man har på sig.


Om man inte hämtar ut mer kontanter dvs:) Gäller att ha koll på kontoläget ändå.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Flatline » 2018-09-05 14:09:17

Oavsett vad som händer så finns det ju kontanter som faller utanför ramarna av statlig kontroll och dumheter som folket kan falla tillbaka på om vansinnet skulle bli totalt.
Kryptovalutor som tex Monero eller helt enkelt ädelmetaller för transaktioner mellan privatpersoner eller köp som staten inte har något med att göra.

Jag själv är ju en stark förespråkare av tex guld som valuta och det skadar ju inte att ha lite på fickan, det är oftare än vad man kan tro som man träffar på liktänkande som accepterar det som valuta rakt av.

Bild
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-05 14:14:09

Mitt Visa tillåter inga köp över det jag har. Dessutom kan jag flytta bort pengar via internetbanken till ett sidokonto som kortet inte når, ifall jag känner för att känna att jag har lite pengar, om jag måste spara till något t ex.

Innan internetbank så tog jag ut på ett vanligt uttagskort, men där kunde man överskrida med 100 kr och det kunde man inte ändra på på min kontotyp. Tog man ut så man hade typ en krona minus blev man sedan direkt straffad med 50 kr som man skulle betala in. Svårare att hålla koll på och man fick ofta irritera den då ofta långa uttagskön genom att vara långsam, först ta ut ett kontoutdrag och sedan efter det ta ut kontanter.

Jag brukar kolla innan jag går ut vad jag har på mitt konto om jag ska handla mycket.

Så på det sättet tycker jag det är oproblematiskt. För mig funkar abstrakta siffror lika bra som kontanter. Men att de vill fjärma oss från kontanterna är säkert sant, annars hade de nog inte gjort mynt som ser helt annorlunda ut mot de gamla. Jag vet fortfarande inte på rak arm vad som är en enkrona och en tvåkrona, de är mest metallskrot för mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-05 14:23:52

Flatline skrev:Oavsett vad som händer så finns det ju kontanter som faller utanför ramarna av statlig kontroll och dumheter som folket kan falla tillbaka på om vansinnet skulle bli totalt.
Kryptovalutor som tex Monero eller helt enkelt ädelmetaller för transaktioner mellan privatpersoner eller köp som staten inte har något med att göra.

Jag själv är ju en stark förespråkare av tex guld som valuta och det skadar ju inte att ha lite på fickan, det är oftare än vad man kan tro som man träffar på liktänkande som accepterar det som valuta rakt av.

Bild


Det är alltid bra att ha en buffert. När jag betalade kontant en gång i amerikanska dollar fick jag en 10-dollarsedel kvar. Inte värd mycket men det som är bra med de amerikanska pengarna är att de har aldrig blivit utgångna. Man får betala med vilka sedlar där som helst, alla är giltiga oberoende om det tryckts nya efter. Så jag spar den som ett superminireservkapital. I Sverige blir ju sedlar ogiltiga titt som tätt. Har fortfarande en jävla ogiltig 500-sedel och de ska ha betalt för om jag vill lösa in den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-05 14:27:21

kiddie skrev:superminireservkapital

Fint ord :-)Happy
:-)043
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Flatline » 2018-09-05 14:35:21

kiddie skrev:Det är alltid bra att ha en buffert. När jag betalade kontant en gång i amerikanska dollar fick jag en 10-dollarsedel kvar. Inte värd mycket men det som är bra med de amerikanska pengarna är att de har aldrig blivit utgångna. Man får betala med vilka sedlar där som helst, alla är giltiga oberoende om det tryckts nya efter. Så jag spar den som ett superminireservkapital. I Sverige blir ju sedlar ogiltiga titt som tätt. Har fortfarande en jävla ogiltig 500-sedel och de ska ha betalt för om jag vill lösa in den.


Det är egentligen helt vansinnigt att dom vill ha betalt för att byta ut den iom att sedeln i sig inte har något värde utan bara är en representation för ett belopp som riksbanken lovar att den är värd iom att kronan inte är bunden mot något faktiskt värde.
Inte nog med det så måste du ju dessutom motivera ditt innehav av den sedeln och bevisa att du är den rättmätige ägaren för att få nya sedlar.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-05 14:52:24

Haha måste jag ange ett skäl till att jag har en ogiltig sedel? Verkar kul, för det reggas säkert för lång tid framåt. Borde lösa in den bara för det. Idéer? Att jag hittade den i en gammal svettig socka hemma tycker jag verkar lite mysigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-05 18:25:44

kiddie skrev:Men att de vill fjärma oss från kontanterna är säkert sant, annars hade de nog inte gjort mynt som ser helt annorlunda ut mot de gamla. Jag vet fortfarande inte på rak arm vad som är en enkrona och en tvåkrona, de är mest metallskrot för mig.

Tänkte jag med.

Förr kunde man övertrassera när man tankade på bankkort. Längesen det hände mig så jag vet inte om det går nu, eller om pumpen stänger av sig när kontot är tomt.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in