Kvinnor, sminkar ni er?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sminkar du dig?

Ja, varje dag.
4
6%
Ja, regelbundet, men inte varje dag.
14
23%
Ja, men bara vid speciella tillfällen.
9
15%
Nej, aldrig eller nästan aldrig.
23
37%
Jag är inte kvinna
12
19%
 
Antal röster : 62

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Solblomma » 2018-03-19 8:27:15

Jag sminkade mig under ett par år i högstadiet bara för att man skulle det. Sen blev det mer och mer sällan och nu sminkar jag mig nästan aldrig. Någon gång om året täcker jag över en knallröd finne. Det är omständligt att sminka sig och obehagligt att tvätta bort det tycker jag.
Solblomma
 
Inlägg: 1239
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav kiddie » 2018-03-19 16:45:17

Huggorm skrev:Sminket hämmar mimiken och därmed kroppsspråket så det är inte konstigt om det gör folk lite osäkra och lätt skrämda


Jag tycker inte om när folk tittar skarpt på mig. Med sminkade ögon blir alla blickar skarpa, man känner sig söndertittad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav miasvall » 2018-05-03 17:57:18

Ja varje dag men inte jättemycket.
miasvall
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-06-19

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Fabela » 2018-05-03 20:53:45

Jag gjorde det förr, det var rätt kul tyckte jag. Det är ju som att teckna/måla, men man gör det på ansiktet.
Men det är länge sen, nu gör jag det aldrig. Eller jo, jag kan få nåt ryck typ var tredje år då jag köper en mascara. Sen använder jag det max 5 ggr, innan jag blir irriterad på att kladda med det.

Skulle jag vara tvungen att använda nåt, så skulle det nog bli läppstift.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav alpacka » 2018-08-30 23:35:39

Ja. Man blir mycket bättre bemött ju snyggare man ser ut. Håret spelar roll, kläderna men också ansiktet. Världen ÄR ytlig och antingen så skiter man i det (men blir bemött sämre) eller så spelar man med i spelet och blir respekterad. Är man överviktig, har dålig hårkvalitet och hud samt osminkad i en omodern klädsel blir man allt som oftast sedd som en sämre människa oavsett insida. Sorgligt men sant.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Huggorm » 2018-08-31 0:03:43

alpacka skrev:Ja. Man blir mycket bättre bemött ju snyggare man ser ut. Håret spelar roll, kläderna men också ansiktet. Världen ÄR ytlig och antingen så skiter man i det (men blir bemött sämre) eller så spelar man med i spelet och blir respekterad. Är man överviktig, har dålig hårkvalitet och hud samt osminkad i en omodern klädsel blir man allt som oftast sedd som en sämre människa oavsett insida. Sorgligt men sant.
Men var försiktig, hårdsminkade kvinnor blir inte heller respekterade...
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav alpacka » 2018-08-31 0:09:38

Huggorm skrev:
alpacka skrev:Ja. Man blir mycket bättre bemött ju snyggare man ser ut. Håret spelar roll, kläderna men också ansiktet. Världen ÄR ytlig och antingen så skiter man i det (men blir bemött sämre) eller så spelar man med i spelet och blir respekterad. Är man överviktig, har dålig hårkvalitet och hud samt osminkad i en omodern klädsel blir man allt som oftast sedd som en sämre människa oavsett insida. Sorgligt men sant.
Men var försiktig, hårdsminkade kvinnor blir inte heller respekterade...


Nej nej absolut inte. Jag menar välvårdad fin hud med vardagssminkning. Nån med spackel i fel färger ger motsatt effekt
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav kiddie » 2018-08-31 0:11:38

När jag fick konstig solbränna i ansiktet särskilt på kinderna och näsan men inte på halsen alls i somras vitsminkade jag i ansiktet fast väldigt tunt. Då såg det vettigare ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Huggorm » 2018-08-31 0:15:44

kiddie skrev:När jag fick konstig solbränna i ansiktet särskilt på kinderna och näsan men inte på halsen alls i somras vitsminkade jag i ansiktet fast väldigt tunt. Då såg det vettigare ut.
Du kunde ha tagit på solkräm i ansiktet och solat resten jämnbrunt annars
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Huggorm » 2018-08-31 0:19:13

De borde uppfinna en ficklampa med solariumljus som man kunde använda för riktad solbränna
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav kiddie » 2018-08-31 0:26:32

Huggorm skrev:
kiddie skrev:När jag fick konstig solbränna i ansiktet särskilt på kinderna och näsan men inte på halsen alls i somras vitsminkade jag i ansiktet fast väldigt tunt. Då såg det vettigare ut.
Du kunde ha tagit på solkräm i ansiktet och solat resten jämnbrunt annars


Blir inte brun, bara röd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Flinta » 2018-08-31 10:18:47

alpacka skrev:Ja. Man blir mycket bättre bemött ju snyggare man ser ut. Håret spelar roll, kläderna men också ansiktet. Världen ÄR ytlig och antingen så skiter man i det (men blir bemött sämre) eller så spelar man med i spelet och blir respekterad. Är man överviktig, har dålig hårkvalitet och hud samt osminkad i en omodern klädsel blir man allt som oftast sedd som en sämre människa oavsett insida. Sorgligt men sant.


Aspergergrupper kan vara bra (eller andra grupper av människor med egna erfarenheter av funktionsnedsättningar och sjukdomar) om du vill öka dina chanser till att möta mäniskor som kan se bakom mycket av den yta NT-världen värdesätter :lol: :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Fabela » 2018-08-31 10:46:43

alpacka skrev:Ja. Man blir mycket bättre bemött ju snyggare man ser ut. Håret spelar roll, kläderna men också ansiktet. Världen ÄR ytlig och antingen så skiter man i det (men blir bemött sämre) eller så spelar man med i spelet och blir respekterad. Är man överviktig, har dålig hårkvalitet och hud samt osminkad i en omodern klädsel blir man allt som oftast sedd som en sämre människa oavsett insida. Sorgligt men sant.

Säger inte alls att du har fel. Men inte heller helt rätt, för allt beror på :-)Happy

Dels beror det på bland vilka man rör sig. Ibland får man tvärtom mer "cred" om man är "autentisk".

Och sen är väl frågan vad man menar med bättre bemött också. Jag blir mest nervös bara, om folk "går igång" positivt på mig. För det är ju inte på riktigt - kommer jag och har en annan framtoning en annan dag, så är jag plötsligt mindre värd som kund t.ex. Det är för mig inte bra bemötande, utan tvivelaktig människosyn.

Jag känner mig obekväm med för mycket uppmärksamhet, och trivs bäst när det är bara avslappnat med fötterna på jorden. Därför kan jag ibland t.o.m. medvetet "klä ned mig", för att inte sända ut fel signaler.
Och som sagt innan i tråden, sminkar gör jag mig inte alls.
Om det inte duger för nån, så är den personen inte på samma våglängd med mig, och då kvittar det i vilket fall som helst :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Fabela » 2018-08-31 10:56:22

Flinta skrev:Aspergergrupper kan vara bra (eller andra grupper av människor med egna erfarenheter av funktionsnedsättningar och sjukdomar) om du vill öka dina chanser till att möta mäniskor som kan se bakom mycket av den yta NT-världen värdesätter :lol: :wink:

Eller öht folk med lite mer livserfarenhet, bortom det mest mainstream och strömlinjeformade.
Det är iaf min erfarenhet.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Huggorm » 2018-08-31 11:22:47

Folk ute på bygden, fast förankrade i gamla seder och bruk. Där ses det inte som konstigt med osminkade kvinnor, de kan till och med ha fjun på armarna utan att någon bryr sig. Smink och andra ytliga attribut ser jag som ett nästan uteslutande urbant fenomen. Folk förlorar sin gamla medärvda kultur och blev tvungen att hitta på något nytt. När man försvinner i städernas folkmyller blev det väl naturligt att försöka synas så mycket som möjligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Fabela » 2018-08-31 16:20:08

Fast det är inte ovanligt med osminkade kvinnor i Sthlm heller. Det går ju trender i allting, nu är det inne att vara naturell och lite lagom sjavig.
Också, ska jag väl tillägga, för det finns flera parallella trender.

Det är nog det också att man lever ett annorlunda liv i städer. Eller iaf gjorde. Det är ingen bra idé att dra på sig designerkläder, lösögonfransar och högklackat när man ska mocka lagårn, liksom :lol:
Att sitta med det på kontor går däremot utmärkt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Batte » 2018-08-31 16:32:31

Nei, det gjør jeg sjelden for tiden. 8)
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav blank » 2018-08-31 17:57:20

tilläga är kille sminkar mig ibland
blank
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-07-06

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Batte » 2018-08-31 18:40:28

Huggorm skrev:Där ses det inte som konstigt med osminkade kvinnor, de kan till och med ha fjun på armarna utan att någon bryr sig.
Dette forstår jeg ikke helt. Hår på armene, har man ikke det i byene? Eller tuller du? :-)063 Altså, jeg følger visst gjeldende bygdetrend forstår jeg. Skikkelig bygdekjerring. :lol:

blank skrev:tilläga är kille sminkar mig ibland
Hvordan sminker du deg da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav ceicli » 2018-08-31 18:51:43

Nej det gör jag inte. Mest för att det kliar och är obekvämt.
I tonåren försökte jag (ville göra som "alla andra") men det blev aldrig något av det.

Jag köper fortfarande hem smink ibland men jag använder det extremt sällan.
Eftersom det är så ovanligt att jag är sminkad så lägger folk märke till det direkt, även om jag bara har använt lite mascara.
ceicli
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-07-26

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav blank » 2018-08-31 19:27:46

Batte skrev:
Huggorm skrev:Där ses det inte som konstigt med osminkade kvinnor, de kan till och med ha fjun på armarna utan att någon bryr sig.
Dette forstår jeg ikke helt. Hår på armene, har man ikke det i byene? Eller tuller du? :-)063 Altså, jeg følger visst gjeldende bygdetrend forstår jeg. Skikkelig bygdekjerring. :lol:

blank skrev:tilläga är kille sminkar mig ibland
Hvordan sminker du deg da?
basic bara foundation och concealer
blank
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-07-06

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Huggorm » 2018-08-31 19:36:40

Batte skrev:
Huggorm skrev:Där ses det inte som konstigt med osminkade kvinnor, de kan till och med ha fjun på armarna utan att någon bryr sig.
Dette forstår jeg ikke helt. Hår på armene, har man ikke det i byene? Eller tuller du? :-)063 Altså, jeg følger visst gjeldende bygdetrend forstår jeg. Skikkelig bygdekjerring. :lol:
Sverige ligger lite "före" när det gäller sånt, kvinnorna vill inte ha någon kroppsbehåring alls utom på huvud och ögonbryn
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Fabela » 2018-08-31 19:50:44

Huggorm skrev:Sverige ligger lite "före" när det gäller sånt, kvinnorna vill inte ha någon kroppsbehåring alls utom på huvud och ögonbryn

:shock:
Nu har du nog läst fel skräpblaskor :-)063
Har aldrig i hela mitt liv träffat på eller ens hört talas om en sån kvinna - i verkliga livet alltså. Och jag har träffat rätt många, vill jag påstå.

Du ska inte tro på allt du läser, Huggorm :-)056
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kvinnor, sminkar ni er?

Inläggav Alexis » 2018-08-31 20:14:13

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Sverige ligger lite "före" när det gäller sånt, kvinnorna vill inte ha någon kroppsbehåring alls utom på huvud och ögonbryn

:shock:
Nu har du nog läst fel skräpblaskor :-)063
Har aldrig i hela mitt liv träffat på eller ens hört talas om en sån kvinna - i verkliga livet alltså. Och jag har träffat rätt många, vill jag påstå.


Inte jag heller. Om jag ser på alla de välvårdade kvinnor jag möter om dagarna (vilket är många) så är benen rakade (i alla fall den yta man ser huden på), men armarna på samma kvinnor kan ha både mörk och grov hårväxt utan att någon lyfter ett ögonbryn. Har heller aldrig någonsin hört någon kommentera någon annans hårväxt på armarna.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in