Amerikaner och deras älskade vapen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Flatline » 2018-08-29 13:43:50

slackern skrev:
Flatline skrev:
sebastiann skrev:Flatline: WTF var det där?
Hoppas hela NRA stängs ner.


Det där var mitt NRA medlemskort komplett med Charlton Hestons slogan.


En fråga vad har du för nytta utav ett sådant kort?


Iom att jag är lifetime member så har jag ju vissa nyttor av det, bland annat får jag rabatt på hotellvistelser och resor världen över. Skulle jag vara i USA så har jag en automatisk sjukförsäkring som gäller för upp till 100 000kr och mina vapen är försäkrade vid resor världen över.
Sedan får jag ju diverse tidsskrifter som jag tycker är intressanta utöver att det är jävligt kul att kunna flasha sitt medlemsskap i just sådana här situationer.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-29 14:07:50

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:
Det där var mitt NRA medlemskort komplett med Charlton Hestons slogan.


En fråga vad har du för nytta utav ett sådant kort?


Iom att jag är lifetime member så har jag ju vissa nyttor av det, bland annat får jag rabatt på hotellvistelser och resor världen över. Skulle jag vara i USA så har jag en automatisk sjukförsäkring som gäller för upp till 100 000kr och mina vapen är försäkrade vid resor världen över.
Sedan får jag ju diverse tidsskrifter som jag tycker är intressanta utöver att det är jävligt kul att kunna flasha sitt medlemsskap i just sådana här situationer.


OK det låter ju helt klart fördelaktigt. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav nallen » 2018-08-29 21:29:21

sebastiann skrev:USA har ju masskjutningar nästan hela tiden. Sverige har bara haft någon enstaka masskjutning, resten har varit attacker med andra föremål såsom lastbilar och knivar/svärd.

Det där är på sin höjd vaga indicier. Upp till bevis!

sebastiann skrev:[...] det är fel att försvara sig och därmed obehörigt straffa tjuven/rånaren. För det är ju inte din uppgift att skipa rättvisa, det är polisens/rättsväsendets uppgift.

Det är inte fråga om att straffa någon. Det handlar om att försvara sin egendom mot obehöriga. Det blir ännu viktigare eftersom polisen inte gör det - trots att det egentligen är deras viktigaste uppgift.

sebastiann skrev:För man får tänka på allas lika värde, och det innebär att en knivbeväpnad inbrottstjuv är precis lika mycket värd som du och jag.

Trams! En obehörig person på min egendom har ett stort negativt värde.

O.o.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 22:19:09

nallen:
Det är VERKLIGEN inte trams att alla har ett lika värde. Det har också med likhet inför lagen att göra, dvs alla människor har rätt till skydd från att bli skadad av andra. Därför har polisen i Sverige ett våldsmonopol, och blir du angripen, så får du vackert med mössan i hand gå till polisen.
Det är altså inte så att kriminella blir laglösa på något sätt. Laglöshet avskaffades för flera hundra år sedan.

Försvara sig själv gör man bara som sista utväg, dvs om flykt från hemmet/platsen inte hjälper, och då ska minsta möjliga våldsnivå för att möjliggöra flykt, användas. Annars riskerar man att få sota för det vilket gubben i Vallåkra fick erfara när han sköt dem där 2 stackars ungdomarna med kniv och järnrör.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Alien » 2018-08-30 1:04:37

Betr dråpen i Vallåkra så krävde ingen att 69-åringen skulle fly från sitt hem. Men han kunde ha ropat till bröderna att han hade ett vapen och skulle skjuta dem om de inte gav sig iväg. I stället sköt han direkt utan ord.

Men pga förmildrande omständigheter fick han bara två års fängelse.

Åklagarsidan yrkade på nio års fängelse men hovrätten radar upp ett antal förmildrande omständigheter i ett resonemang som utmynnar i ett straff på två års fängelse:
• Han försattes i situationen utan egen skuld.
• Han hotades till livet i sitt eget hem.
• Han bodde ensam med långt till närmaste granne.
• Det brottsliga angreppet kom överraskande och måste ha varit en skrämamnde upplevelse.
• Han hade inget annat syfte än att avvärja angreppet men gjorde en felbedömning när han använde våld som var uppenbart oförsvarligt.
https://www.hd.se/2017-02-01/1100-dom-o ... i-vallakra

I USA skulle han säkert ha blivit frikänd.

Där har en del stater "stand your ground-lagar", dvs man har ingen skyldighet att dra sig tillbaka om man blir hotad. Andra stater har typ "mitt hem är min borg", dvs man har ingen skyldighet att fly från sitt hem.

Many states have enacted so-called stand your ground laws that remove any duty to retreat before using force in self-defense. Florida passed the first such law in 2005, generally allowing people to stand their ground instead of retreating if they reasonably believe that doing so will "prevent death or great bodily harm."

Some states have self-defense laws on the books that are similar to stand your ground laws, often with one key difference. While they also remove any duty to retreat, these laws usually apply to specific locations such as one's home or business and are often referred to as "castle doctrine" or "defense of habitation" laws. Most U.S. states have castle doctrine laws, including California, Illinois, Iowa, Oregon, and Washington.
https://criminal.findlaw.com/criminal-l ... -laws.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-08-30 1:09:55

Ja det är det som är så sjukt med USA. Med "stand your ground" och "min hem är min borg" och sådant sjukt.
Precis lika sjukt som deras galna måttenheter som inch, cups, yards och sådant...

Anledningen till att det är sjukt är ju just för att om man inte tar tillvara varje tillfälle till att fly från platsen eller dra sig undan, så använder man ju våld som inte behövs. Situationen hade ju kunnat lösas utan våld.

Och all onödig våldsanvändning ska väl minimeras? Det bästa är ju om situationen kan lösas med så lite kroppsskada som möjligt på alla inblandade?
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav nallen » 2018-08-30 6:56:42

Alien skrev:Andra stater har typ "mitt hem är min borg", dvs man har ingen skyldighet att fly från sitt hem.

Menar du att det finns platser där man är skyldig att bara ge upp och ge bort sin egendom till dem som försöker ta den?
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-30 8:41:10

Alien skrev:Bump!
Apropå amerikaner och deras vapen så finns det ett samhälle i USA där det är lag på att äga vapen: Virgin i delstaten Utah.


Man vet ju aldrig när rödrockarna kommer tillbaka igen.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Alien » 2018-08-30 13:13:24

nallen skrev:
Alien skrev:Andra stater har typ "mitt hem är min borg", dvs man har ingen skyldighet att fly från sitt hem.

Menar du att det finns platser där man är skyldig att bara ge upp och ge bort sin egendom till dem som försöker ta den?

Nej, jag skulle tro att man har rätt att försvara sig om någon tränger in i ens hus. Men om någon är på ens gård och man är säker inne i sitt hus ringer man polisen istf att skjuta inkräktaren på gården. Eller om man blir hotad någon annanstans än i sitt hem så drar man sig tillbaka istf att döda den som hotar en. Det kallas Duty to Retreat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-30 13:17:33

Pinghis Khan skrev:
Alien skrev:Bump!
Apropå amerikaner och deras vapen så finns det ett samhälle i USA där det är lag på att äga vapen: Virgin i delstaten Utah.


Man vet ju aldrig när rödrockarna kommer tillbaka igen.


Du vet mormonerna har även krigat mot blårockarna.

The Utah War (1857–1858), also known as the Utah Expedition,[1] Utah Campaign,[2] Buchanan's Blunder,[3] the Mormon War,[4] or the Mormon Rebellion[5] was an armed confrontation between Mormon settlers in the Utah Territory and the armed forces of the United States government.

https://en.wikipedia.org/wiki/Utah_War
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav antonius » 2018-08-30 14:36:16

Pinghis Khan skrev:Man vet ju aldrig när rödrockarna kommer tillbaka igen.


LOL
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav nallen » 2018-08-30 19:45:08

Alien skrev:Men om någon är på ens gård och man är säker inne i sitt hus ringer man polisen istf att skjuta inkräktaren på gården.

...så kommer de kanske och tar upp en anmälan om några dagar, timmar om man har en djäkla tur. :-)051
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-09-03 12:07:50

Amerika måste ta död på alla sina vapen.... en masskjutning till... den andra masskjutningen har ju knappt svalnat och så kommer det en ny....

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-BBMO6de
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Kahlokatt » 2018-09-03 21:04:30

Söker man på "skolskjutningar efter land" på Wikipedia, så ligger USA i en klass för sig. De har sedan 1900 haft (enligt Wikipedia) över 350 skolskjutningar med åtminstone ett dödsfall. Över 350! :shock:

Kanada har haft 19 skolskjutningar med dödlig utgång; den värsta vid École Polytechnique i Montreal 6 december 1989 då 15 personer dog.
Mexiko har haft tolv skolskjutningar med dödlig utgång; ingen med fler än två dödsfall.
Europa har haft 22 skolskjutningar med dödlig utgång; den värsta var massakern i Dunblane i Skottland 1996 då en galen man sköt ihjäl sexton barn och en lärare samt sårade femton andra innan han tog sitt liv.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Flatline » 2018-09-03 21:24:11

Kahlokatt skrev:Söker man på "skolskjutningar efter land" på Wikipedia, så ligger USA i en klass för sig. De har sedan 1900 haft (enligt Wikipedia) över 350 skolskjutningar med åtminstone ett dödsfall. Över 350! :shock:

Kanada har haft 19 skolskjutningar med dödlig utgång; den värsta vid École Polytechnique i Montreal 6 december 1989 då 15 personer dog.
Mexiko har haft tolv skolskjutningar med dödlig utgång; ingen med fler än två dödsfall.
Europa har haft 22 skolskjutningar med dödlig utgång; den värsta var massakern i Dunblane i Skottland 1996 då en galen man sköt ihjäl sexton barn och en lärare samt sårade femton andra innan han tog sitt liv.


Mycket av dom skolskjutningarna är i områden där man har mycket gängkriminalitet som följer med till skolan istället för att stanna på gatorna.
Knarkuppgörelser som slutar i blodsspillan i korridoren, hedersskit mellan idioter från olika kvarter osv.
Problemen med tungt kriminella gäng i USA är enorma.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Alien » 2018-09-04 1:38:55

nallen skrev:
Alien skrev:Men om någon är på ens gård och man är säker inne i sitt hus ringer man polisen istf att skjuta inkräktaren på gården.

...så kommer de kanske och tar upp en anmälan om några dagar, timmar om man har en djäkla tur. :-)051


I USA? Vad får du det ifrån?

Bor man långt borta ute på landet kan det vara rimligt att skjuta varningsskott istf för att skjuta för att döda. Skjuter inkräktaren själv är det en annan sak, då är det frågan om självförsvar.

Men i USA så finns ju scenariot i vissa stater att en som t ex fått motorstopp/kört vilse och går in på någon annans tomt för att be om hjälp, den har man rätt att döda.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Alien » 2019-03-17 15:54:55

En del menar att ökad vapenkontroll inte skulle göra någon skillnad, eftersom det finns så många olagliga vapen i omlopp. Men i Australien gjorde det skillnad.

Svenska Yle skrev:Den 28 april 1996 satt den 28-åriga Martin Bryant och åt lunch på ett café med uteservering i Port Arthur på Tasmanien.
Spoiler: visa
Med sig hade han en stor sportkasse.

Efter att ha ätit förde han in sin bricka och lämnade av den vid disken, satte sin sportkasse på ett bord, tog upp ett halvautomatiskt gevär av modell Colt AR-15 och började skjuta på människorna omkring sig.

På drygt femton sekunder hade han dödat tolv cafébesökare. Han drog vidare med sitt gevär för att hitta flera offer.


Martin Bryant dödade 35 människor och sårade 23 innan han kunde gripas av polisen. Han konstaterades ha psykiska problem men kunde ändå dömas.

Bryant fick 35 gånger livstid plus drygt tusen år ovillkorligt och han kommer aldrig att lämna fängelset.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/ ... a-upphorde

Sånt händer ju regelbundet i USA men folk sörjer och politiker pratar, men inget händer för att förhindra nästa masskjutning. Men i Australien var politikerna mer handlingskraftiga.

Det tog bara tolv dagar innan det fanns ett lagpaket som förbjöd hel- och halvautomatiska vapen, införde ett vapenregister och lät folk lämna in vapen till myndigheterna mot betalning.

Nästan 700 000 nu illegala skjutvapen samlades in på det här sättet. Det motsvarade ungefär en femtedel av alla vapen som uppskattades finnas i landet bland civilbefolkningen..

Dessutom infördes en väntetid på 28 dagar vid inköp av vapen. Köparen kunde därmed inte längre skaffa sig ett vapen på impuls.

Liknande vapenlagar kan finnas i olika delstater i USA också. Men där är det ju bara att resa till en delstat med mer generösa vapenlagar.

Resultatet blev uppseendeväckande. Masskjutningarna upphörde, antalet mord med skjutvapen minskade med cirka 60 procent och antalet självmord med skjutvapen med 65 procent.

Många var emot de strängare vapenlagarna. Men idag stöds de av en bred majoritet.

Australien har erbjudit USA hjälp och expertis med att skärpa vapenkontrollen ifall det blir aktuellt efter massakern i Las Vegas.

Men USA har ju sitt älskade Second amendment och sitt älskade NRA. So it will never happen. (Massakern i Las Vegas innebar 58 oskyldiga dödade + gärningsmannen.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Freedrone » 2019-04-03 19:50:15

Alien skrev:Sånt händer ju regelbundet i USA men folk sörjer och politiker pratar, men inget händer för att förhindra nästa masskjutning. Men i Australien var politikerna mer handlingskraftiga.
Och hur förbättade de psykvården?
After he was suspended from New Town Primary School in 1977, psychological assessments of Bryant noted his torturing of animals. He returned to school the following year with improved behaviour; however, he persisted in teasing younger children.
We've got a live one here!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2019-04-03 20:03:06

Alien skrev:En del menar att ökad vapenkontroll inte skulle göra någon skillnad, eftersom det finns så många olagliga vapen i omlopp. Men i Australien gjorde det skillnad.


Fast på Nya Zeeland har dom ingen direkt grundlag så där kan politikerna typ mer eller mindre göra hur dom vill.

The Constitution of New Zealand is the sum of laws and principles that make up the body politic of the realm. It concerns the relationship between the individual and the state, and the functioning of government. Unlike many other nations, New Zealand has no single constitutional document. The Constitution Act 1986 comprises only a portion of the uncodified constitution, along with a collection of statutes (Acts of Parliament), the Treaty of Waitangi, Orders in Council, letters patent, decisions of the courts and unwritten conventions.

https://en.wikipedia.org/wiki/Constitut ... ew_Zealand
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Freedrone » 2019-04-03 23:07:03

sebastiann skrev:nallen:
Det är VERKLIGEN inte trams att alla har ett lika värde. Det har också med likhet inför lagen att göra, dvs alla människor har rätt till skydd från att bli skadad av andra. Därför har polisen i Sverige ett våldsmonopol, och blir du angripen, så får du vackert med mössan i hand gå till polisen.
Det är altså inte så att kriminella blir laglösa på något sätt. Laglöshet avskaffades för flera hundra år sedan.
Du vet väl att det uttrycket i princip betyder att när någon spottar på en skall man låtsas att det regnar och vara tacksam att de bryr sig?

Om man från Försäkringskassan, stadsdelsförvaltningen etc varit slirig med dig och t.ex. låtit dig vänta på pengar några veckor för mycket så vet du exakt vad det innebär.

sebastiann skrev:Försvara sig själv gör man bara som sista utväg, dvs om flykt från hemmet/platsen inte hjälper, och då ska minsta möjliga våldsnivå för att möjliggöra flykt, användas. Annars riskerar man att få sota för det vilket gubben i Vallåkra fick erfara när han sköt dem där 2 stackars ungdomarna med kniv och järnrör.
Och maskering:

Sven-Erik Alhem anser att 69-åringen varit i en mycket utsatt situation när de två maskerade bröderna krossade rutan till hans entrédörr.

– De kom inte dit för att dricka kaffe. De kom dit för att döda honom, säger Sven-Erik Alhem.

Han ifrågasätter bland annat att fängelsestraffet sänktes från fyra år till två år.

– Det är ganska lång tid, två års fängelse, säger Sven-Erik Alhem.

Sven-Erik Alhem understryker att hovrätten enligt honom resonerat fel när man i domen påpekar att bröderna stod utanför ytterdörren när 69-åringen sköt.

Hovrätten skriver att ytterdörren var låst och att det inte fanns någon nyckel på insidan samt att fönstret i dörren var för litet för att någon snabbt skulle kunna ta sig i villan. Alhem anser att det saknar betydelse.

– Det är ganska blåögt att ta fasta på att de stod utanför hans dörr, säger Sven-Erik Alhem som påpekar att de två angriparna hade möjligheter att ta sig in på flera andra sätt.
Han kanske borde gjort ett rep av sina raggsockar och knutit fast i tjocktevestativet innan han svingade sig ut ur fönstret ned till säkerheten?
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-01 22:07:10

Jag tycker att de är smarta. Jag såg ett reportage på nyheterna för några dagar sedan. En äldre man var hemma och hörde plötsligt ett fönster krossas i hans hem. Han hämtade sitt vapen och sköt en man som hade tagit sig in i hans hus. När polisen kom fram hittade de honom död på uppfarten, han sprang ut men kom inte särskilt långt. Om det hade hänt här i Skandinavien hade den mannen varit försvarslös. Han hade blivit rånad och möjligens dödad. Men han hade vapen så han kunde försvara sig.

Det är väl bara positivt att kunna försvara sig, det räddar liv. Vi skandinaver är hjälplösa. Vi får ju inte försvara oss, det är olaglig. :shock: Jag tycker det är så dåligt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Alien » 2023-03-15 13:27:34

Jag undrar hur många fall det är där familjemedlemmar blivit skjutna av misstag el i ett plötsligt raseriutbrott. Hur många gånger får barn tag i ett vapen och skjuter en kamrat el ett syskon?

Expressen 14 mar 2023 skrev:I Texas, USA fick en treårig flicka tag i en laddad pistol och råkade skjuta sin fyra år gamla syster till döds. Det är oklart om några rättsliga åtgärder kommer att vidtas.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/3-a ... orasyster/

Alltså hur tänker man som förälder när man förvarar en laddad pistol i en olåst låda i sovrummet? Jag tycker föräldrarna borde dömas för grov vårdslöshet. Men antagligen blir de inte det, alla tycker synd om föräldrarna. De har ju förlorat ett barn. Det ses som en ren olycka, ingen kritiserar föräldrarna. Klart man måste ha vapen hemma, tycker alla, det är ju i Texas.

Det är en konsekvens av vapenkulturen. Alla glömmer, alla slarvar, men gör man det med ett skjutvapen kan det få dödliga följder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Alien » 2023-10-27 2:13:14

Ännu en masskjutning i USA, det var visst en vapennstruktör som det slog slint för den här gången. Alla är chockade men ingen är egentligen överraskad.

18 människor dödades i onsdagens masskjutning i delstaten Maine i nordöstra USA – den dödligaste attacken hittills i år.

Den 40-åriga gärningsmannen är fortfarande på fri fot och invånarna i Lewiston uppmanas att hålla sig inne och låsa dörrarna.


Men det är sånt man får räkna med i USA. Man får ta det onda (masskjutnngar av oskyldiga) med det goda (känslan av trygghet som vapeninnehav ger).

DN igår skrev:Skottdramat i Lewiston kommer att skapa skräck, vrede och förtvivlan.

Men ingen kan egentligen vara överraskad i landet med fler skjutvapen än medborgare och fler masskjutningar än dagar på året.
---
Den ideella organisationen Gun Violence Archive använder begreppet masskjutningar för händelser där minst fyra personer skadas eller dödas, och då ingår inte gärningsmännen i statistiken. Med den definitionen har det inträffat 565 masskjutningar bara under år 2023. Toppåret 2021 inträffade 690 masskjutningar.
---
Experterna brukar framhålla att vapenkulturen i USA grundades redan i frigörelsen från det brittiska herraväldet i slutet av 1700-talet. Det andra tillägget i konstitutionen slår fast att rätten för folket att inneha och bära vapen inte ska inskränkas.

Grundlagsfäderna såg nyttan med en välorganiserad milis. Men kunde de föreställa sig skadan som en ensam gärningsman kan åstadkomma, med en modern automatkarbin i sin hand?
https://www.dn.se/varlden/karin-eriksso ... edborgare/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Julianus » 2023-10-27 7:05:19

Förvånar mig inte ett dugg.
Det är ju "the land of opportunity" :roll:

Men också är det "the amurderkan dream".
Julianus
 
Inlägg: 9388
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in