Värt att söka sjukersättning eller bör man låta bli?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Värt att söka sjukersättning eller bör man låta bli?

Inläggav alpacka » 2018-08-29 14:45:00

Denna tråd vänder sig till er med erfarenhet eller stor kunskap kring sjukersättning.

Min läkare har pratat med mig om sjukersättning, i vilken procentgrad vet jag inte ännu men det lutar åtminstone åt 50% (jag vet att det är komplicerat att bli beviljad men nu spekulerar jag bara ifall det blir verklighet). Jag har både kronisk sjukdom och funktionsnedsättning så han trodde inte det skulle vara svårt att få igenom det.

Men. Min farhåga ligger i att bli beviljad på 50% sjukersättning men sen inte kunna hitta bra jobb på övriga halvan, dvs att man kanske blir utnyttjad och sedd som en "handikappad person" på arbetsplatsen där man blir tilldelad enklare skitjobb bara som dom andra inte vill göra (jag har högskoleutbildning i botten och vill använda mig utav den men tyvärr finns det bara jobb på 100% inom det).

Vad är bäst? :-)063

Söka jobb på 50% och behålla övriga 50% sjukpenningen men då leva med osäkerheten att den hela tiden måste uppdateras hos läkaren med jämna mellanrum, eller söka permanent sjukersättning men då riskera att hamna i trista åtgärdspaket där man i stort sett bara kommer räknas som en tillfällig praktikant :?:

Mina fantasier är kanske svartvita nu, det finns kanske folk med bra erfarenheter?
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Värt att söka sjukersättning eller bör man låta bli?

Inläggav Flinta » 2018-08-29 19:58:59

Jag har inget svar på din fråga men har du funderat på lönebidrag någon gång? Bäst vore kanske en lönebidragsanställning i det akademiska yrke du är utbildad inom? Inte sagt att de växer på träd och är lätta att få, gissar på motsatsen. Om du är intresserad av det/vill veta mer kan du ju söka på lönebidrag här på forumet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in