hur stökigt har ni haft som värst?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav nano » 2008-09-28 0:47:47

Jag vet inte om det räknas att ha miljoner elektronikprylar staplade.
Div maskiner jag byggt och så.
För hos mig är det prylar prylar prylar, överallt, samt viktiga papper som jag emellanåt "arkiverar" i plastlådor och ställer in i garderoben utan åtgärd.
Jag har bord och lådhurtsar liteöverallt och olika konstruktioner över och under borden.
Finns en del feta kabelstammar mellan en del av maskinerna också.
Men jo, stökigt får jag nog ändå säga att det är.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 10:18:03

nano skrev:Jag vet inte om det räknas att ha miljoner elektronikprylar staplade.
Div maskiner jag byggt och så.
För hos mig är det prylar prylar prylar, överallt, samt viktiga papper som jag emellanåt "arkiverar" i plastlådor och ställer in i garderoben utan åtgärd.
Jag har bord och lådhurtsar liteöverallt och olika konstruktioner över och under borden.
Finns en del feta kabelstammar mellan en del av maskinerna också.
Men jo, stökigt får jag nog ändå säga att det är.


Jag ser skillnad mellan mycket prylar med eller utan damm. Det kan ju vara så att man har massor av saker och då är det svårare att hålla rent ifrån damm och smuts, matosfett och annat spill.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Glimma » 2008-09-28 11:42:01

Aspkvinna skrev:Ja, har varit med om vän som haft det näst intill så när vi träffades. Mycket tragik och mångårig depression var skälet, noll energi att bry sig.

Men idag helt fungerande efter vissa förändingar i livet.

Själv har jag övat på att stöka till det för jag var för klinisk och kan numera slappna av med några dagars disk på bänken! Jag kallar det att vara levande och slippa vara kontrollfreak!

Däremot smutsigt så det kan blir djur och sjukdommar går helt bort. Tror dessutom att det är psykiskt påfrestande med för mycket stök.



Jag försöker också jobba på att inte bli för klinisk. Men jag mår väldigt dåligt av att ha det stökigt omkring mig. Känns som att all energi går åt att irritera sig på att det är stökigt. Min Au pair mamma var en perfektionist och hade bacillskräck.(Hennes barn var dock underbara, därför stannade jag).Verkligen en mardröm att jobba under ibland. Fick städa jämt. Men som henne kommer jag aldrig att bli. Städar en gång i veckan och då har jag gjort det jag behöver i städväg och kan släppa det. Som tur är inte min egen mamma ngn städperfektionist även om hon tycker om att ha det städat på ett "normalt" sätt. Försöker hålla samma inställning men men.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav nano » 2008-09-28 11:59:03

Aspkvinna skrev:Jag ser skillnad mellan mycket prylar med eller utan damm. Det kan ju vara så att man har massor av saker och då är det svårare att hålla rent ifrån damm och smuts, matosfett och annat spill.

Bakom och under sådant som jag inte flyttar på där lär det nog finnas en hel del damm fast det gör det ju bakom vanliga skåp och hurtsar också vet jag från de gånger jag flyttat.
och sedan är jag inte direkt övernitisk med städningen, damsuger men brukar inte torka golven så ofta, å andra sidan så mår inte all elektronik bra av att få en svabb på sig eftersom jag inte har så mycket kåpor till elektroniken och en del är i golvhöjd.
Den mår iofs inte så bra av damsugaren heller.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 13:36:58

nano skrev:
Aspkvinna skrev:Jag ser skillnad mellan mycket prylar med eller utan damm. Det kan ju vara så att man har massor av saker och då är det svårare att hålla rent ifrån damm och smuts, matosfett och annat spill.

Bakom och under sådant som jag inte flyttar på där lär det nog finnas en hel del damm fast det gör det ju bakom vanliga skåp och hurtsar också vet jag från de gånger jag flyttat.
och sedan är jag inte direkt övernitisk med städningen, damsuger men brukar inte torka golven så ofta, å andra sidan så mår inte all elektronik bra av att få en svabb på sig eftersom jag inte har så mycket kåpor till elektroniken och en del är i golvhöjd.
Den mår iofs inte så bra av damsugaren heller.


Fast en sanning är väl också att elekroniken inte mår bra av damm eller :D
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav VargaVinter » 2008-09-28 13:54:11

Aspkvinna skrev:
nano skrev:
Aspkvinna skrev:Jag ser skillnad mellan mycket prylar med eller utan damm. Det kan ju vara så att man har massor av saker och då är det svårare att hålla rent ifrån damm och smuts, matosfett och annat spill.

Bakom och under sådant som jag inte flyttar på där lär det nog finnas en hel del damm fast det gör det ju bakom vanliga skåp och hurtsar också vet jag från de gånger jag flyttat.
och sedan är jag inte direkt övernitisk med städningen, damsuger men brukar inte torka golven så ofta, å andra sidan så mår inte all elektronik bra av att få en svabb på sig eftersom jag inte har så mycket kåpor till elektroniken och en del är i golvhöjd.
Den mår iofs inte så bra av damsugaren heller.


Fast en sanning är väl också att elekroniken inte mår bra av damm eller :D
Darför man skaffar chassi med filter :D
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav nano » 2008-09-28 16:44:53

Aspkvinna skrev:Fast en sanning är väl också att elekroniken inte mår bra av damm eller :D

Jo det ligger något i det faktiskt.
Iaf ur värmesynpunkt, blir ju som isolering.
Chassi finns inte till mycket av min elektronik förutom datorerna.
Det jag utvecklat själv har inga lådor för det mesta.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Joosen » 2008-09-28 17:03:11

Jag såg de där bilderna för någon vecka sen, de har spridit sig väldigt snabbt över internet. Höll nästan på att krasha hela houston-imports för att så många länkade till den.

Det finns tydligen en form av OCD där personen ifråga lider av en besatthet att spara onödiga grejer. Wiki-sida om ämnet
Jag gillar att organisera prylar, så i mitt rum blir det oftast inte så stökigt. Ibland råkar det hamna en del kläder på golvet som jag inte orkar ta upp, men eftersom jag städar varje vecka är de inte kvar så länge. Däremot vet jag hur det är att ha det äckligt stökigt,- OK, inte lika stökigt som bilden, men tillräckligt för att det ska vara ohälsosamt. För några år sen, när min morsa mådde rätt dåligt, kunde jag inte gå på golvet utan att känna att något klibbade sig fast på mina strumpor. :shock: Så nu vet ni anledningen till varför jag alltid bär tofflor på mig hemma.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav MiaM » 2008-09-29 13:47:17

Charley? skrev:Omfg! OMFG! Hjälp!

Jag tycker att jag kan ha det förbannat stökigt ibland.. Fast inte smutsigt. Stor skillnad.


Medhåll om att det är stor skillnad! Nu när jag är sambo så känns det motiverat att ha rätt så städat, men tidigare kunde det se ut som ett rent bombnedslag av prylar, men aldrig gamla pizzakartonger, tallrikar med matrester och annat sånt som är mer eller mindre äckligt...

nano skrev:
Aspkvinna skrev:Jag ser skillnad mellan mycket prylar med eller utan damm. Det kan ju vara så att man har massor av saker och då är det svårare att hålla rent ifrån damm och smuts, matosfett och annat spill.

Bakom och under sådant som jag inte flyttar på där lär det nog finnas en hel del damm fast det gör det ju bakom vanliga skåp och hurtsar också vet jag från de gånger jag flyttat.
och sedan är jag inte direkt övernitisk med städningen, damsuger men brukar inte torka golven så ofta, å andra sidan så mår inte all elektronik bra av att få en svabb på sig eftersom jag inte har så mycket kåpor till elektroniken och en del är i golvhöjd.
Den mår iofs inte så bra av damsugaren heller.


Ett hett tips är att ställa prylar på hyllor eller liknande så att det går att städa själva golvet... det är ju på golvet det samlas mest damm, så man får mest städat per "arbetsinsatsenhet" om man tar golvet och struntar i resten :)

Skaffa annars nån matta som verkligen suger åt sig allt damm och lite till, så behöver du bara städa den :)

Jag tror inte på det där snacket om att heltäckningsmattor är ohygieniska, min upplevelse är snarast att de är bra för att de suger åt sig allt damm så att det inte virvlar runt i luften. En sak som är värd att tänka på är att dammsugarna var inte sådär värst bra förr då heltäckningsmattor fick sitt dåliga rykte, om man har en gammal sugare så får man dra rätt många och hårda tag för att få loss dammet.

Jag tycker för övrigt att det jobbigaste är att flytta på alla småsaker som är ivägen när man ska städa, så när man väl kommer åt allt golv för dammsugning så är det knappt nåt extrajobb att åxå våttorka...

Joosen skrev:Jag såg de där bilderna för någon vecka sen, de har spridit sig väldigt snabbt över internet. Höll nästan på att krasha hela houston-imports för att så många länkade till den.

Det finns tydligen en form av OCD där personen ifråga lider av en besatthet att spara onödiga grejer. Wiki-sida om ämnet
Jag gillar att organisera prylar, så i mitt rum blir det oftast inte så stökigt. Ibland råkar det hamna en del kläder på golvet som jag inte orkar ta upp, men eftersom jag städar varje vecka är de inte kvar så länge. Däremot vet jag hur det är att ha det äckligt stökigt,- OK, inte lika stökigt som bilden, men tillräckligt för att det ska vara ohälsosamt. För några år sen, när min morsa mådde rätt dåligt, kunde jag inte gå på golvet utan att känna att något klibbade sig fast på mina strumpor. :shock: Så nu vet ni anledningen till varför jag alltid bär tofflor på mig hemma.


Den där formen av OCD är intressant.

Ur diagnoskriterierna:
"the acquisition of, and failure to discard, a large number of possessions that appear to be useless or of limited value."

Det jag alltid undrar är hur ska någon "utomstående" bedöma vad som är vettigt att spara eller inte? Ett överförenklat exempel är väl att om nån som inte kan ett dugg om att sy ska bedöma nåns syhörna så är det väl lätt hänt att tycka att man kan kasta alla rullar björntråd eftersom det finns ju redan andra rullar med samma trådfärg, utan att veta skillnaden på olika trådtyper. Här är väl det här med specialintressen ett jätteproblem, hur sjutton ska nån utomstående kunna avgöra vilka "nördprylar" som är nåt att ha eller inte?

"living spaces sufficiently cluttered so as to preclude activities for which those spaces were designed"

Det här är också en intressant grej. Om man ska vara djävulens advokat så förutsätter det där att hemmet från början är designat på ett lämpligt sätt. Ett extremexempel är väl att man idag vet att det är dåligt för bilar att köras in och ut ur garage dagligen, och med den vetskapen så är ju ett garage per definition en feldesignad byggnad för den som använder sin bil varje dag, året om (inkl på semester o.s.v.)... Ett mindre extremt exempel är väl om man har fler rum i sin bostad än man verkligen behöver, då kvittar det väl egentligen om man fyller "överblivna rum" med bröte?


Jaaa, jag tror jag lider lite av Compulsive hoarding, fast bara delvis eftersom jag trots allt faktiskt använder prylar som jag sparat. Jag tror det också hänger ihop med hur bra minne man har gällande vad man har för prylar. Om man vet att man har en pryl fast man inte använt den på 10 år, och letar upp den och använder den, då var det ju inte helt meningslöst att spara prylen. Om man däremot glömt bort vad man har så är det ju en annan femma...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav nano » 2008-09-29 14:01:06

MiaM skrev:Jag tror det också hänger ihop med hur bra minne man har gällande vad man har för prylar. Om man vet att man har en pryl fast man inte använt den på 10 år, och letar upp den och använder den, då var det ju inte helt meningslöst att spara prylen. Om man däremot glömt bort vad man har så är det ju en annan femma...
Det tror jag med.
Jag minns att jag har dem och ungefär var men har inte alltid rätt, speciellt om det är något tråkigt som ett papper.
Men är det ett verktyg eller något annat jag betraktar som nyttigt så minns jag :)

Ställa sakerna på borden, ja, det har jag gjort och byggt förvaring (alldeles för dyrt och otympligt och för lite utrymme att köpa bokhyllor) där jag placerat saker jag byggt men utrymmet är slut och jag bygger fortfarande prylar.
Inget bekymmer när jag bygger något som ersätter något annat men jag har mer elle mindre byggt en fabrik med olika små funktioner och utrymmet är nu begränsat.
Fast fabriken har inte så stor prestanda, är ju inga miljonbyggen jag gjort.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MiaM » 2008-09-29 14:09:46

nano skrev:
MiaM skrev:Jag tror det också hänger ihop med hur bra minne man har gällande vad man har för prylar. Om man vet att man har en pryl fast man inte använt den på 10 år, och letar upp den och använder den, då var det ju inte helt meningslöst att spara prylen. Om man däremot glömt bort vad man har så är det ju en annan femma...
Det tror jag med.
Jag minns att jag har dem och ungefär var men har inte alltid rätt, speciellt om det är något tråkigt som ett papper.
Men är det ett verktyg eller något annat jag betraktar som nyttigt så minns jag :)

Ställa sakerna på borden, ja, det har jag gjort och byggt förvaring (alldeles för dyrt och otympligt och för lite utrymme att köpa bokhyllor) där jag placerat saker jag byggt men utrymmet är slut och jag bygger fortfarande prylar.
Inget bekymmer när jag bygger något som ersätter något annat men jag har mer elle mindre byggt en fabrik med olika små funktioner och utrymmet är nu begränsat.
Fast fabriken har inte så stor prestanda, är ju inga miljonbyggen jag gjort.


Ett hett tips är att satsa på det där med att bygga in byggena i snygga lådor, dels imponerar det på folk men det blir också så mycket lättare att trava dem så de får bättre plats :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav nano » 2008-09-29 14:23:32

Men men men, elektronik är ju snyggt.
Nåja, du har helt rätt i att det blir lätt o trava och flytta.
Fast jag har staplat rätt bra ändå om än inte allt.
Jag har nämligen en stomme på många av sakerna jag byggt och stommarna är för det mesta av standardmått för att kunna monteras ihop.
Fast lådor skulle underlätta men ta mer plats faktiskt och kosta mycket pengar och tid.
Det roliga är ju själva maskinen, nån som vill bygga lådor?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MiaM » 2008-09-29 15:15:03

nano skrev:Men men men, elektronik är ju snyggt.


Plexiglas is teh shit :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:04:26, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-29 15:50:14

Från en gammal tråd jag skrev för länge sen:


[img]http://wolfis.mine.nu/img/0036ezbw9.jpg[/img]
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:04:26, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav nano » 2008-09-29 16:23:11

Det var väl inte ditt vardagsrum eller?
Hoppas inte det iaf.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:26, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Johan_82 » 2008-09-29 16:27:09

aldrig i närheten av så stökigt som bilderna visade.. fifan

min farsa som anser att min lägenhet är ostädad och skitig på vissa ställen skulle nog dö av att se dom där bilderna
och sen skulle han nog dessutom vända sig i graven

jag blev faktiskt själv lite rädd av att se dom..
Senast redigerad av Johan_82 2011-05-04 16:04:26, redigerad totalt 1 gång.
Johan_82
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-29 16:36:50

Men tänk vad mycket bättre det ser ut sedan man städat och kanske renoverat.
Det kommer att vara mycket finare då :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:04:26, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Prins Palinor » 2008-09-29 18:11:39

Det där ser ut att vara gjort med flit.

Har haft riktigt skitigt när jag varit deprimerad och omedicinerad (går på ritalin nu och har blivit rätt funktionell faktiskt). Har då bott mesta tiden hos mina föräldrar och därav har mitt eget hem blivit bara skitigare och skitigare, dock äger jag inte mycket saker, lagar nästan all mat själv och handlar sällan något. Men har haft sopor som stått under diskbänken i ett halvår med nedbrytbart köksskräp i påsen. Som en dimma av fruktflugor var det då.

Det är riktigt pinsamt, öppnade aldrig för någon, lät inte ens mina föräldrar se. Fick en gång lapp om att hyresbolaget skulle installera brandvarnare i alla lägenheter och panikade ur totalt för att jag trodde jag skulle bli utkastad och bli misstänkt för att vara en knarkande knäppgök, vilket på sätt och vis skulle vara sant. Lyckades dock tjata bort dem genom att inte vara tillgänglig att delge medgivande, efter att jag sagt första gången att jag hellre satt upp egen brandvarnare då jag var "bortrest". Fanns dock redan brandvarnare i lägenheten också.

Jag har det mycket lätt att få det skitigt, speciellt på vintern då jag nästan alltid blir deprimerad. Det är så äckligt, och man blir jämt påmind om hur misslyckad man är genom att man vaknar till doften av mögel och ruttnande frukter. Har haft glas med juice framme i ett halvår och så. Aldrig haft ork att röra dem.

Blir själv också skitig i samma perioder... har vart gånger då jag inte duschat på två veckor typ. Bara suttit och stirrat i väggen och känt mig helt slutkörd och andfådd av att bara vara vaken. Brukade under samma period få erbjudande från någon slags kontaktperson på vårdcentralens psykavdelning att få nå stöd och någon som skulle hjälpa att städa hemma då jag beskrivit situationen, men jag tyckte jämt det var för pinsamt att släppa in ens någon sån hos mig, och skulle bara må ännu mera skit av att se någon annan städa upp efter mig.

Fast däremot har jag aldrig rörigt eller massa saker som i bilderna. Jag äger extremt lite prylar/kläder, är ointresserad av prylar. Datorn är bra att ha. det är väl enda ägodelen jag skulle sakna om den försvann. Fast bara för det är så praktiskt att ha, kunde jag skaffa en ny och har backup på det viktiga i hårddisken så bryr jag mig inte ens om den.
Senast redigerad av Prins Palinor 2011-05-04 16:04:26, redigerad totalt 1 gång.
Prins Palinor
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2008-07-06
Ort: Norrköping

Inläggav nano » 2008-09-29 18:20:41

Det där med deppighet pratade min läkare om när jag frågade om vitaminer, han nämnde förbigående "och så blir man inte så deppad om vinern", han sade vad han tog själv, tror det var D-vitamin och lite annat.
Hittade en brochyr på Apoteket med massa innehållsförteckningar i vitaminpiller.
Han avrådde från de vitaminer man köper i mataffären, det är tydligen ingen kontroll på det.
Kan vara lite vad som helst sade han.

Själv har jag märkt att mitt humör förändras när jag går ut och går till affären, speciellt om jag gör det dagligen i minst en vecka.
Brukar bara köpa lite åt gången för att få orsak att gå dagen efter för jag avskyr att gå bara för o gå.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in