Valrörelsen och asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Valrörelsen och asperger

Inläggav dasunbedingte » 2014-06-08 15:12:57

Eyesonly skrev:
dasunbedingte skrev:
marxisten skrev:
Vilket de flesta har om TS känner till ex. att du har Asperger.

Däremot så måste man inte skicka in intyg om att du är seende någon gång efter det att du tagit körkort, inte ens när du förnyar ditt körkort. Ett syntest för 100 spänn vart tionde år när du förnyar ditt körkort låter inte precis som de skulle ställa till stora problem att införa. Och att det är en stor trafiksäkerhetsrisk att köra när man är halvblind torde de ju inte råda några större tvivel om. Så att det ej införs är lustigt i min värld.


Som jag tidigare skrivit, det beror helt och hållet vilken läkare och handläggare som en tilldelas. De medicinska föreskrifterna är godtyckliga och bör göras om från början - dessvärre krävs det mer engagemang från "drabbade".

Likaså med ålder - där borde det finnas en rimlig åldersgräns för läkarintyg (60-70).


Jag tog körkort 2006 och har inte blivit ombedd att skicka in några intyg så det kan knappast gälla alla. Återkommande syntest vore däremot bra att införa. Skrämmande tanke att det finns folk som inte ser ordentligt men som ändå kör bil. Inte för att de som kan se nödvändigtvis kör så mycket bättre. :-)Raging :-)ZZZ :-)006


Antar att du nämnde diagnoserna vid ansökan om tillståndet. Nej, de kollar inte alla, det påstod jag inte - och det var det svaret en fick av en handläggare på TS. Däremot, så ger lagen de friare spelrum att fatta beslut efter eget tycke.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Valrörelsen och asperger

Inläggav Flinta » 2018-08-16 23:49:44

Vilka frågor som kan vara viktiga för vår grupp har ni ställt ute i valstugorna? Vilka svar har ni fått?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Valrörelsen och asperger

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-17 0:09:36

Flinta skrev:Vilka frågor som kan vara viktiga för vår grupp har ni ställt ute i valstugorna? Vilka svar har ni fått?


Jag har frågat om man kommer att förbjuda skrikande barn och köpcenter.
Intresset är i det närmaste obefintligt bland partierna.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Valrörelsen och asperger

Inläggav Flinta » 2018-08-17 0:18:44

Pinghis Khan skrev:
Flinta skrev:Vilka frågor som kan vara viktiga för vår grupp har ni ställt ute i valstugorna? Vilka svar har ni fått?


Jag har frågat om man kommer att förbjuda skrikande barn och köpcenter.
Intresset är i det närmaste obefintligt bland partierna.


Vilka skäl angav du när du uttryckte att du vill ha förbud mot skrikande barn och köpcenter? Du behöver nog förklara det relativt ingående för politikerna innan de kan ge ett vettigt svar. Kanske behöver du någon som handlar åt dig t ex så du slipper köpcenter? Eller färdtjänst om det blir för ansträngande i t ex kollektivtrafiken med skrikande barn?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Valrörelsen och asperger

Inläggav geocache » 2018-08-17 8:15:39

Huggorm skrev:Skulle tro att det blir mest klyschor som svar.


Jag håller med dig, Huggorm. Häromdagen var jag och lyssnade på en politikerutfrågning, och oavsett vilken fråga som ställdes till de olika partiernas representant gav de i praktiken svar i stil med "vi i vårt parti tycker att...", "vi ska titta på det", och liknande. Själv hade jag "på tungan" att fråga hur de tänkt agera för att följa upp hur extremt dåligt integrationen mellan "ursprungssvenskar" och "nysvenskar" fungerar, men jag undvek ändå att ta upp frågan, övertygad om att de politikerna inte skulle ge något uttömmande och konkret svar.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Valrörelsen och asperger

Inläggav MsTibbs » 2018-08-17 10:19:43

Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Valrörelsen och asperger

Inläggav Fretshi » 2018-08-17 10:39:29

MsTibbs skrev:Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.


Det visste jag inte om liberalerna?
Har annars bara hört negativa saker om de.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Valrörelsen och asperger

Inläggav MsTibbs » 2018-08-17 11:01:16

Fretshi skrev:
MsTibbs skrev:Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.


Det visste jag inte om liberalerna?
Har annars bara hört negativa saker om de.


Jag har bara hört bra saker om dem! ;)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Valrörelsen och asperger

Inläggav Selma » 2018-08-17 18:22:21

geocache skrev:Själv hade jag "på tungan" att fråga hur de tänkt agera för att följa upp hur extremt dåligt integrationen mellan "ursprungssvenskar" och "nysvenskar" fungerar, men jag undvek ändå att ta upp frågan, övertygad om att de politikerna inte skulle ge något uttömmande och konkret svar.

De hade väl föreslagit en kurs i arabiska, kanske. SFI verkar ju inte fungera så bra.
Arabiska för svenskar är en nybörjarkurs i arabiska för dig som vill lära dig vardagsord , enkla fraser , grunder i grammatik och system för det arabiska språket.

https://www.studieframjandet.se/vastra- ... -svenskar/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Valrörelsen och asperger

Inläggav geocache » 2018-08-18 8:06:22

Selma skrev:
geocache skrev:Själv hade jag "på tungan" att fråga hur de tänkt agera för att följa upp hur extremt dåligt integrationen mellan "ursprungssvenskar" och "nysvenskar" fungerar, men jag undvek ändå att ta upp frågan, övertygad om att de politikerna inte skulle ge något uttömmande och konkret svar.

De hade väl föreslagit en kurs i arabiska, kanske. SFI verkar ju inte fungera så bra.
Arabiska för svenskar är en nybörjarkurs i arabiska för dig som vill lära dig vardagsord , enkla fraser , grunder i grammatik och system för det arabiska språket.

https://www.studieframjandet.se/vastra- ... -svenskar/


Ja... utifrån det jag skrev i mitt inlägg ovan kan en ju undra vilka det egentligen är som ska integreras med/anpassas till vilka... med politikernas goda minne... när jag tänker på det fenomenet tänker jag på något jag en gång läste på någon veckotidnings "skrattsida"; det var om en firma som satte in en annons med följande innehåll:

"Sätt in 500 kronor och lär er spela fiol". Någon satte in beloppet, och fick efter en tid ett brev från firman där det stod "Tack för pengarna! Glöm nu inte lära er spela fiol!".

:?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Valrörelsen och asperger

Inläggav Julianus » 2018-08-18 12:46:04

Jag var förbi centrum igår efter jobbet, såg en del valstugor men inte islamofobpartiet.
De verkar gömma sig och är rädda :roll:

Har funderat på att köpa ett block, skriva ner mina frågor och gå till alla valstugor. Så får vi se om de kan svara på frågorna, jag har en del frågor.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Valrörelsen och asperger

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-18 13:15:19

geocache skrev:"Sätt in 500 kronor och lär er spela fiol". Någon satte in beloppet, och fick efter en tid ett brev från firman där det stod "Tack för pengarna! Glöm nu inte lära er spela fiol!".

:?

Inte allt för olikt kommuner och stadsdelsförvaltningarnas metoder.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Valrörelsen och asperger

Inläggav Flinta » 2018-08-22 0:27:58

geocache skrev:
Huggorm skrev:Skulle tro att det blir mest klyschor som svar.


Jag håller med dig, Huggorm. Häromdagen var jag och lyssnade på en politikerutfrågning, och oavsett vilken fråga som ställdes till de olika partiernas representant gav de i praktiken svar i stil med "vi i vårt parti tycker att...", "vi ska titta på det", och liknande. Själv hade jag "på tungan" att fråga hur de tänkt agera för att följa upp hur extremt dåligt integrationen mellan "ursprungssvenskar" och "nysvenskar" fungerar, men jag undvek ändå att ta upp frågan, övertygad om att de politikerna inte skulle ge något uttömmande och konkret svar.


Även om det blir mycket klyschor kan det vara roligt att "väcka " politikerna med egna personliga resonemang. Jag hoppas de får med sig något som de kan använda sig av när de utvecklar sin kommun- respektive landstingspolitik.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Valrörelsen och asperger

Inläggav Flinta » 2018-08-22 0:32:51

MsTibbs skrev:
Fretshi skrev:
MsTibbs skrev:Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.


Det visste jag inte om liberalerna?
Har annars bara hört negativa saker om de.


Jag har bara hört bra saker om dem! ;)


Visst är eller var du politisk aktiv i Liberalerna, Tibbs?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Valrörelsen och asperger

Inläggav slackern » 2018-08-22 8:16:32

MsTibbs skrev:Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.


Annars har ju psykiatrireformen fått en massa negativ kritik.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav sussi83 » 2018-08-22 12:11:31

slackern skrev:
MsTibbs skrev:Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.


Annars har ju psykiatrireformen fått en massa negativ kritik.

Ja men man ska enl lagstiftning förhålla sig till olika vägledande principer också, normalitetsprincipen är en av dem.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Valrörelsen och asperger

Inläggav slackern » 2018-08-22 12:15:56

sussi83 skrev:
slackern skrev:
MsTibbs skrev:Liberalerna vill behålla LSS det är bra för oss. Liberalerna skapade LSS under Bengt Westerberg.


Annars har ju psykiatrireformen fått en massa negativ kritik.

Ja men man ska enl lagstiftning förhålla sig till olika vägledande principer också, normalitetsprincipen är en av dem.


Det betyder att man ska ha ett så normalt liv som möjligt?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav sussi83 » 2018-08-22 15:50:42

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Annars har ju psykiatrireformen fått en massa negativ kritik.

Ja men man ska enl lagstiftning förhålla sig till olika vägledande principer också, normalitetsprincipen är en av dem.


Det betyder att man ska ha ett så normalt liv som möjligt?

I princip ja,
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Valrörelsen och asperger

Inläggav Selma » 2018-08-22 17:15:16

Julianus skrev:Har funderat på att köpa ett block, skriva ner mina frågor och gå till alla valstugor. Så får vi se om de kan svara på frågorna, jag har en del frågor.

Ja, det vore ett intressant experiment. Jag tror att de flesta som stannar till vid valstugorna bara lyssnar och nickar, ingen som vågar ställa konkreta frågor. Det skulle ändå bli mest pinsamt för politikerna.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Valrörelsen och asperger

Inläggav Julianus » 2018-08-22 17:25:36

Selma skrev:
Julianus skrev:Har funderat på att köpa ett block, skriva ner mina frågor och gå till alla valstugor. Så får vi se om de kan svara på frågorna, jag har en del frågor.

Ja, det vore ett intressant experiment. Jag tror att de flesta som stannar till vid valstugorna bara lyssnar och nickar, ingen som vågar ställa konkreta frågor. Det skulle ändå bli mest pinsamt för politikerna.
Jag får göra så att man går ner till centrum imorgon kanske och köpa block och penna. Jag ställer oftast bra frågor, så man får vara beredd om de inte kan svaret på mina frågor :P

Vet inte om jag skulle kalla det för experiment, men kan ju uppdatera hur det går.

Kommer ta upp ämnen som t.ex islamofobi, LSS, sjukvård, skola, trafikfrågor, motorsport osv.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Valrörelsen och asperger

Inläggav Selma » 2018-08-22 18:29:44

Julianus skrev:Vet inte om jag skulle kalla det för experiment, men kan ju uppdatera hur det går.

Kommer ta upp ämnen som t.ex islamofobi, LSS, sjukvård, skola, trafikfrågor, motorsport osv.

Ser med spänning fram mot resultatet. En liten valrysare. Beskriv gärna hur de ser ut när de ska svara på frågorna. :-)Happy
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Valrörelsen och asperger

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-22 19:02:50

Julianus skrev:Jag får göra så att man går ner till centrum imorgon kanske och köpa block och penna. Jag ställer oftast bra frågor, så man får vara beredd om de inte kan svaret på mina frågor :P

Gör en egen youtubekanal.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Re: Valrörelsen och asperger

Inläggav Julianus » 2018-08-22 19:10:57

Selma skrev:
Julianus skrev:Vet inte om jag skulle kalla det för experiment, men kan ju uppdatera hur det går.

Kommer ta upp ämnen som t.ex islamofobi, LSS, sjukvård, skola, trafikfrågor, motorsport osv.

Ser med spänning fram mot resultatet. En liten valrysare. Beskriv gärna hur de ser ut när de ska svara på frågorna. :-)Happy
Absolut :) Jag uppdaterar i forumet om hur det gick :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Valrörelsen och asperger

Inläggav Julianus » 2018-08-22 19:11:35

nomemorytoday skrev:
Julianus skrev:Jag får göra så att man går ner till centrum imorgon kanske och köpa block och penna. Jag ställer oftast bra frågor, så man får vara beredd om de inte kan svaret på mina frågor :P

Gör en egen youtubekanal.
Helst inte :P
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in