Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-08-20 20:03:25

Kommer det här att bli vanligare? Jag kommer nog att bojkotta sådana affärer/kedjor.
Det blir allt vanligare med kontantfria butiker. Nu hakar även Åhléns på tåget.
Varuhuskedjan har på test tagit bort kontanthanteringen i tre butiker. Sedan två månader tillbaka går det bara att betala med kort i Åhléns-butiken i Väla utanför Helsingborg, Gävle och Sickla köpkvarter i Nacka utanför Stockholm, rapporterar branschtidningen Market.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... er-butiker
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-20 20:41:38

Selma skrev:Kommer det här att bli vanligare? Jag kommer nog att bojkotta sådana affärer/kedjor.
Det blir allt vanligare med kontantfria butiker. Nu hakar även Åhléns på tåget.
Varuhuskedjan har på test tagit bort kontanthanteringen i tre butiker. Sedan två månader tillbaka går det bara att betala med kort i Åhléns-butiken i Väla utanför Helsingborg, Gävle och Sickla köpkvarter i Nacka utanför Stockholm, rapporterar branschtidningen Market.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... er-butiker

Det kommer att fungera fram till den dagen systemet krashar ett par timmar och Åhléns förlorar intäkter, när ingen kan betala med kontanter.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-08-20 20:47:40

nomemorytoday skrev:Det kommer att fungera fram till den dagen systemet krashar ett par timmar och Åhléns förlorar intäkter, när ingen kan betala med kontanter.

Hoppas att det händer när julhandeln börjar.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-20 21:02:52

Selma skrev:
nomemorytoday skrev:Det kommer att fungera fram till den dagen systemet krashar ett par timmar och Åhléns förlorar intäkter, när ingen kan betala med kontanter.

Hoppas att det händer när julhandeln börjar.

Verkligen :-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-08-20 21:37:31

Där träffade du ett av mina hjärnblödningsämnen, Selma!
Tycker att bara tanken är helt befängd.

Det har hänt att jag gått från kontantfria ställen utan att handla, fast jag haft kort med mig.
Och kommer säkert att göra det igen...

Men höjden tyckte jag ändå var när min bank slutade hantera kontanter.
Mitt kort hade pajat så jag kunde inte ta ut pengar på bankomaten, och det skulle ta ett bra tag innan jag fick ett nytt kort.
Så där stod jag, med pengar på kontot, men fick inte ut dem fast banken var full med stålar.
De sa att jag fick väl låna av nån.
Då bytte jag bank.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-08-20 21:51:05

Ja. Det där är helt vansinnigt. Man kan tycka att staten borde ta bankerna i örat och se till att de måste hantera kontanter (utan extra pålagor) om de ska få behålla sina tillstånd och den statliga garantin.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Pepparchips » 2018-08-21 10:15:15

Jag har inget emot handlare som har kontanter men jag vill betala med kort.

Jag väljer bort butiker/försäljningsställen som inte tar kort, eller försvårar kortköp med att ha typ minsta köpgräns för kortköp.

Försäljningsställen som oftast faller under dessa kategorier är grönsakshandlare på torget. Hemma hos mig finns grönsakshandlare på torget och en matvaruaffär. Gissa hos vem jag gör mina inköp?
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav ankhh » 2018-08-21 12:31:44

Jag handlar oftast med kort, men tycker att det ska finnas möjlighet att betala kontant. Så jag skulle bojkotta butiker som endast tog kortbetalningar, och tala om att jag gjorde det.

Det är ju inte "bara" en praktiskt fråga, det handlar om att allting ska bli spårbart och alltså möjligt att övervaka.

Riksbankskommittén lade ju nyligen ett förslag när det gäller bankernas kontanthantering, och det var inte populärt hos bankerna. Däremot är det helt OK att de ska få statligt stöd vid bankkriser...

Länk angående förslaget, längst ner finns länkar till repliker: https://www.dn.se/debatt/stora-banker-s ... kontanter/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-08-21 16:06:21

Nej, jag tycker inte att samhället är redo för kontantlöshet än.

ankhh skrev:Det är ju inte "bara" en praktiskt fråga, det handlar om att allting ska bli spårbart och alltså möjligt att övervaka.

Butikerna kunde kräva att kunden drar ett bank- eller medlemskort även när den betalar kontant. Men då försvinner anonymiteten.


Butikerna vill förstås slippa hantera kontanter. Slippa grävandet i plånböcker och att lämna växel, minst 10 sekunder extra per kund. Slippa kunder som inte tagit ut pengar så det räcker. Värdetransporter. Och kontantkassorna är säkert dyrare i inköp och drift.

Om butikerna höjde maxbeloppet för kontantuttag i kassorna så skulle deras sedelhögar vara lite mindre, och de skulle få sälja lite till dem som annars hade uppsökt bankomat.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2018-08-21 16:21:25

Jag vill ha kontanter kvar, tack. :-)056
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-21 16:21:55

Dagobert skrev:Butikerna vill förstås slippa hantera kontanter. Slippa grävandet i plånböcker och att lämna växel, minst 10 sekunder extra per kund. Slippa kunder som inte tagit ut pengar så det räcker. Värdetransporter.

Och de vill slippa kassörskerna också. Det vill inte göra någonting helst, bara tjäna pengar.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-21 16:40:41

För övrigt är skärmarna man handlar på, i stället för kassörskerna, väldigt dåligt konstruerade. Man är tvungen att trycka 5-6 ggr för få betala, samt vänta på personal om man köper en Nocco el. likn. Gnizzzzzel :twisted: :-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-08-21 16:47:22

Dagobert skrev:Slippa grävandet i plånböcker och att lämna växel, minst 10 sekunder extra per kund.

Nja, därom tvista de lärde. Det beror på hur kunden gör betalningen med kortet, kontakten med banken, skicket på kortmojen mm.

Om vi pratar matbutiker m.fl. med liknande varor och kassor:
Det som däremot verkligen spar tid är när kunderna lägger sina varor i prydliga rader med streckkoderna vända åt rätt håll.
Och ännu mycket viktigare - det räddar kassörskornas leder.

Hälsar en vidbränd f.d. butiksanställd med pajade handleder :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-08-21 16:55:28

Pepparchips skrev:[...] att ha typ minsta köpgräns för kortköp.

Ja, det är också ett djävla oskick. Om nu bankerna vill ha bort kontanthanteringen kunde man ju tycka att de borde tillhandahålla kortbetalningarna utan kostnad för affärsinnehavarna.

ankhh skrev:[...] det handlar om att allting ska bli spårbart och alltså möjligt att övervaka.

Ja, det är just det. Kommer det ett säkert alternativ till kontanter som är lika anonymt och ospårbart har jag inget emot att använda det.
Jag håller på att gå tillbaka till kontanter för diverse löpande utgifter, just för att jag inte vill bli spårad och för att utgöra ett gott exempel.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nescio » 2018-08-21 17:07:14

Fabela skrev:Det som däremot verkligen spar tid är när kunderna lägger sina varor i prydliga rader med streckkoderna vända åt rätt håll.
Jag har provat det någon gång. Men då börjar kassörskan vända på alla varorna för att se var streckkoden är.

Jag betalar alltid kontant i affären.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-08-21 18:51:42

nescio skrev:
Fabela skrev:Det som däremot verkligen spar tid är när kunderna lägger sina varor i prydliga rader med streckkoderna vända åt rätt håll.
Jag har provat det någon gång. Men då börjar kassörskan vända på alla varorna för att se var streckkoden är.

Så kan det bli, förstås.
Men när det funkar så gör det nytta.
Om du är stammis i nån mataffär kan du fortsätta göra det ändå, personalen kommer nog till slut att komma ihåg det. :-)Happy
Jag betalar alltid kontant i affären.

Det är bra, upp till kamp 8) :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-08-21 18:56:53

nallen skrev:Ja, det är just det. Kommer det ett säkert alternativ till kontanter som är lika anonymt och ospårbart har jag inget emot att använda det.
Jag håller på att gå tillbaka till kontanter för diverse löpande utgifter, just för att jag inte vill bli spårad och för att utgöra ett gott exempel.

Vi kommer att bli lurade att det är ospårbart...
Håller mig till kontanter. Enda gångerna jag använder kortet för att betala med är vid inköp av något dyrare, som t ex större vitvaror.
Cash is king.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-08-21 19:05:17

nallen skrev:
ankhh skrev:[...] det handlar om att allting ska bli spårbart och alltså möjligt att övervaka.

Ja, det är just det. Kommer det ett säkert alternativ till kontanter som är lika anonymt och ospårbart har jag inget emot att använda det.
Jag håller på att gå tillbaka till kontanter för diverse löpande utgifter, just för att jag inte vill bli spårad och för att utgöra ett gott exempel.

Vad menar du med säkert här?

Jag retar mig nämligen även på att man behöver själva kortet och ström. Det finns en riskfaktor och sårbarhet i det.
Nu går förvisso de flesta kassor mm på ström idag, men det går att betala med kontanter även om kassan inte funkar.
Det blir förstås krångligare eftersom det saknas såna rutiner, men dock.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-21 19:31:54

Selma skrev:Vi kommer att bli lurade att det är ospårbart...

Jag trodde mitt Ica-kohort var det.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-08-21 20:09:51

Fabela skrev:Vad menar du med säkert här?

Att betalningen inte försvinner någonstans på vägen mellan parterna.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-27 11:47:21

Jag tycker det är bra att man dumpar kontanthanteringen.

Vill vi ha rån? Nej just det.
För att få bort rånen måste man i största mån ta bort det som rånarna är ute efter. Dvs ospårbara pengar (kontanter).

Det finns en anledning till att kollektivtrafiken dumpat kontanter och det var för att skydda hälsa och liv hos trafikpersonal.
Att skydda hälsa och liv hos de som jobbar i butik är också ett viktigt steg.
Det är därför Arbetsmiljöverket ser upp på kontanteliminering, och därför bankerna slutar med kontanter också, för att få stopp på rån.

jag ser en framtid där både kontanter och kort försvinner till förmån för mobilbetalningar.

Kanske i kombination med en "NFC-tag" i nyckelknippen för de yngsta som inte kan hantera mobiler (7-åringen som ska ha veckopeng/månadspeng) som max kan laddas med säg max 1000 kr, och max summa per transaktion är 250 kr, från föräldrarnas mobil, som barnen kan helt enkelt "blippa" för att betala, och kanske med en E-ink display för att visa kvarvarande summa.

Att lära småbarnen att blippa en bricka på en apparat är lättare än att lära småbarnen hantera kontanter :-). Det ser man ju i finare bostadsområden där småbarnen utan problem kan öppna portdörren med RFID-läsaren.

-----

Fabela:
Just grejen med strömavbrott kan man lägga utan beaktande, butiker får nämligen enligt lag inte bedriva någon försäljning utan ett certifierat kassaregister. Har man då inte UPS/batteribackup på det certifierade kassaregistret så FÅR butiken inte sälja.

Det betyder att även med kontanter och strömavbrott så kan du inte köpa för det som tidigare var tillåtet enligt lag, att skriva ner försäljningar på hand på papper och ge ett handskrivet kvitto, är inte längre tillåtet. Fungerar inte kassaregistret, så får du inte sälja, så enkelt är det. (Och är din verksamhet så kritisk att du måste ha 100% uptime på försäljningen så får du se till att ha reservkraft till ditt kassaregister alt ett extra kassaregister som backup inne i lagret som du kan hämta om ditt normala kassaregister skulle strula).

Många nyare kassaregister har även inbyggd kortterminal med färdigt inlösenavtal och allt, så det är inte heller ett problem med just kortterminaler. Därför ser jag en avveckling av kontanter som en fördel, eftersom det är då heller ingen kassa som ska räknas och stämmas av utan allt går in i kortsystemet automatiskt och inget KAN gå fel, alla siffror stämmer automatiskt med bokföringen.

-----

Det där med övervakningen är bara bra. För att stoppa penningtvätt, terrorism, stölder och brott. Och en fördel med övervakning är att banken kan bygga upp en beteendeprofil över dig, så att när en transaktion avviker från din beteendeprofil så märker den "Kortbedrägeri!!! Larm!!" och så blockar den kortet per automatik och så ringer banken upp dig och frågar dig om det var du som gjorde det där köpet...

Det är ju omöjligt att ha sådana säkerhetssystem på kontanter.


-----

nallen:
Att betalningen ska försvinna mellan parterna är det ingen risk för. Det är både reservation och slutförande som ska ske, och om något inte sker så går betalningen tillbaka till ena partern. Det är ALDRIG risk för att pengar "försvinner" på vägen eftersom det finns avstämningssystem som stämmer av att summor och pengar är korrekta från start till mål.

Även i system som använder pengar laddade på ett kort, t.ex. kollektivtrafikkort, solariekort m.m. har man avstämningssystem där automater töms och stäms av mot korten så att om det blir något fel så korrigeras detta i efterhand.

Och blir det något fel ändå så kan banken/företaget korrigera det manuellt när du kontaktar deras support.

-----

något som verkligen sparar tid är självbetjäningssystem.
Och snart kommer det väl ett system för tillförlitlig ålderskontroll och då kan vi slippa även det där med att personal ska behöva godkänna köpet så fort man köper en nocco.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-27 17:52:36

sebastiann skrev:allt går in i kortsystemet automatiskt och inget KAN gå fel

Menar du här att datorer och dess system aldrig felar?

Jag ber om ursäkt att jag hugger mitt i ett väldigt bra och sakligt inlägg.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-08-27 18:15:00

Jovisst sker det buggar och fel i datorer. Men det är extremt sällan det blir fel siffror på grund av det, för det finns adekvata felkontroller, error correction, serienummer, hashar och liknande kontrollprocesser som kontrollerar att det är riktigt.

Det är mer vanligare att det failar helt och hållet, blir "överföringsfel" eller liknande och så händer ingenting, och så får man köra om processen manuellt när allt fixat sig, oftast genom att gå in i en adminmeny och tvinga igång processen igen, eller så gör den automatiskt med jämna mellanrum, typ varje timme tills det blivit en korrekt överföring.

Det är typ 100x större risk att en människa matar in fel eller räknar kontanter fel (antingen vid växling så det blir svinn/överskott eller vid kontrollräkningen så kassaresultatet inte stämmer med pengarna i lådan) och det blir fel i bokföringen eller kassan på grund av det.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-27 18:23:41

sebastiann skrev:Att lära småbarnen att blippa en bricka på en apparat är lättare än att lära småbarnen hantera kontanter :-). Det ser man ju i finare bostadsområden där småbarnen utan problem kan öppna portdörren med RFID-läsaren.

Jo det är säkert lätt och roligt - till dess någon sätter upp utrustning på skolorna och klonar chippen.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in