Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sussi83 » 2018-08-20 9:30:52

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:
Trollmor skrev:Bravo! Styrkekramar! :-)Hug :-)Hug :-)Hug


Måste erkänna att jag faktiskt blivet stött av dina kommentarer...

Okej du kanske har rätt, men du uttrycker dig lite väl hårt...
Oj, det var absolut inte min mening!!! Tvärt om!

Just idag hörde jag en forskare som berättade att vi människor faktiskt blir stressade av att ha för lite pengar. Jag tänkte direkt på både mig själv och på dig - att leva på så lite som 300 kr i veckan är faktiskt stressande. Den där forskaren hade gjort ett experiment där han gav 500 kronor i månaden till sina informanter, utan krav på motprestation. Det visade sig att de flesta använde pengarna för att öka sin sociala samvaro, en del gick på kafé med sina vänner, andra köpte ett busskort för att kunna besöka sina.

Och si, många kunde minska sitt intag av ångestdämpande mediciner.

Är vi förvånade egentligen?

Ja gud ja, den forskningen har man läst en gång i tiden, men som sagt det är inte bara pengar som spelar in utan andra omständigheter också.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-20 13:44:09

http://www.dagsattplocka.se/svinmalla/

Under bronsåldern var svinmållan en av våra viktigaste grönsaker och mycket tyder på att den faktiskt odlades i större skala. Den blev ersatt av spenaten under senare halvan av medeltiden, men faktum är att den har lika högt livsmedelsvärde som spenat. Bortsett från att den innehåller dubbelt så mycket C-vitamin! Dessutom smakar den mycket mildare.


Gratis,proteinrikt för att vara grönsak och växer nästan överallt.
Fröställningen är mest näringsrik och godast.
Fräs med lite vitlök och olivolja, smakar lite som en blandning av sallad och quinoa.
Går bara att förväxla med andra mållor som också är ätliga.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-08-20 14:06:18

Tack Pinghis! Det där måste jag försöka komma ihåg att testa, låter som att det kan gå att få i sig.

Har testat nässlor, maskros och kirskål (och kanske nåt mer jag isf glömt), men de smakar för starkt, får inte i mig dem.
(Eller jo nässlor skulle nog gå otillagade, men då bränner man sig ju på dem.)
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-08-20 15:36:20

Fabela skrev:Tack Pinghis! Det där måste jag försöka komma ihåg att testa, låter som att det kan gå att få i sig.

Har testat nässlor, maskros och kirskål (och kanske nåt mer jag isf glömt), men de smakar för starkt, får inte i mig dem.
(Eller jo nässlor skulle nog gå otillagade, men då bränner man sig ju på dem.)

Mixa nässlorna så bränner dom inte
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-08-20 18:40:06

Fretshi skrev:
Flinta skrev:
Fretshi skrev:Även om jag inte var i så bra form (psykiskt eller fysikt) så kändes det ändå kul att göra det och det var ganska jobbigt i slutet. Man bart trött i benen.

Springer du numera flinta?


Låter trevligt. Vilket underlag var banan på? Läste att det var på Söder.

Nej jag springer inte. Jag fick skador som inte blivit bättre trots rehab.


Ja det var på söder så asfalt.

Fick du skador efter att du sprang?


Ja
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-20 18:40:48

Offentliga topic: men ska göra något åt mitt mobilanvändande också.
Börja med att inte använda den 1h 30 min före läggdags och se om min sömn och mina ångestnivåer kommer minska på sikt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sussi83 » 2018-08-20 18:41:03

rapchic skrev:
Fabela skrev:Tack Pinghis! Det där måste jag försöka komma ihåg att testa, låter som att det kan gå att få i sig.

Har testat nässlor, maskros och kirskål (och kanske nåt mer jag isf glömt), men de smakar för starkt, får inte i mig dem.
(Eller jo nässlor skulle nog gå otillagade, men då bränner man sig ju på dem.)

Mixa nässlorna så bränner dom inte

Man kan göra god soppa på nässlor och blanda med spenat ( en stor påse på Lidl är billig förövrigt har de ganska billig frukt och grönt).
Olika tickor går att plocka i skogarna nu och det användes förr för att dryga ut köttfärs då den smakar ungefär som det. Man förväller, maler sönder och blandar i färsen, tips från svamp plockare.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-08-20 20:29:04

Fretshi skrev:Offentliga topic: men ska göra något åt mitt mobilanvändande också.
Börja med att inte använda den 1h 30 min före läggdags och se om min sömn och mina ångestnivåer kommer minska på sikt.

Jag har ett blåljusfilter på min mobil för att jag inte ska bli så pigg
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-20 21:06:13

rapchic skrev:
Fretshi skrev:Offentliga topic: men ska göra något åt mitt mobilanvändande också.
Börja med att inte använda den 1h 30 min före läggdags och se om min sömn och mina ångestnivåer kommer minska på sikt.

Jag har ett blåljusfilter på min mobil för att jag inte ska bli så pigg

Antar att det är samma för datorer då eller? Känner ni någon skillnad?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-08-20 21:10:31

rapchic skrev:Mixa nässlorna så bränner dom inte

Jag gjorde det förut när jag hade hund, hade det i deras grönsaksröra (de åt rått foder).
Men kommer inte på hur jag själv ska äta den där geggan.
Har du några tips?
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-08-20 21:14:21

sussi83 skrev:Man kan göra god soppa på nässlor och blanda med spenat

Jag måste ha konstiga smaklökar på nåt sätt, för det är många som säger samma som du. Men jag grejade inte det när jag testade, tillagad blir nässlan för mycket för mig.
Fattar inte hur folk kan kalla den smaken mild :-)063
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-08-20 21:33:55

nomemorytoday skrev:
rapchic skrev:
Fretshi skrev:Offentliga topic: men ska göra något åt mitt mobilanvändande också.
Börja med att inte använda den 1h 30 min före läggdags och se om min sömn och mina ångestnivåer kommer minska på sikt.

Jag har ett blåljusfilter på min mobil för att jag inte ska bli så pigg

Antar att det är samma för datorer då eller? Känner ni någon skillnad?

Japp det finns för datorer också och det är stor skillnad
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav rapchic » 2018-08-20 21:34:40

Fabela skrev:
rapchic skrev:Mixa nässlorna så bränner dom inte

Jag gjorde det förut när jag hade hund, hade det i deras grönsaksröra (de åt rått foder).
Men kommer inte på hur jag själv ska äta den där geggan.
Har du några tips?

Grön smoothie dvs nässlor+ god frukt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-08-20 21:41:30

Ah, ja det förstås! Smoothies är supergott :D
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-22 20:18:02

Kom på ett sätt att hantera ångest på och det är genom djupa andetag. Som för all del kan vara lite obehagliga om man är van att andas fort.

Då vart det som mini panikattacker som kom ut ur min kropp. Men jag kände också hur en del spänningar släppte i ryggen och jag kände mig någorlunda lugn för första gången på länge och att man hade energi i kroppen igen.

Andningen är säkert jätteviktig vid ångest och kan rekommenderas som ett sätt att hantera panikångest på.
Ofta när man har ångest så finns det spänningar i kroppen som gör att kroppen känns väldigt obekväm och kommer man tillrätta med spänningarna genom exempelvis avslappningsövningar och djupandning. Så kan ens ångest minska och man kan känna sig lite mera stabil igen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-23 17:36:55

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Trollmor du har aldrig haft ångest eller?
Nej, det kan jag inte påstå. Men jag känner med dig, och du behöver ju helt klart hjälp NU GENAST! :-)Hug Måtte du få den! Och jag hoppas att någon du gillar har glädje av att åka till Australien, vi håller tummarna för att du kan åka ett annat år.


Pratade med personalen på min dv idag om resan och de sa om jag verkligen vill åka så ska jag göra det, men jag kanske ska lyssna på kloka dig som säger att folk med psykiska problem inte bör resa!

För man vill ju inte ge Sverige dåligt rykte med att det bor psykfall här...

Har du sett "Who cares in Sweden?" förresten?

Jobbar du själv eller lever du på bidrag?
Du verkar aldrig ha upplevt psykiska besvär som ångest och depression och tror att alla mår toppen jämt!

Man måste väl kunna få må dåligt och då kunna trösta sig med godis?
Nej då har man en sjuklig ångest och måse betala massa pengar för ångestdämpande. Du vet väl att läkemedel kostar också?

Okej nu kanske det inte handlade om att jag tröstade mig föronen lite pengar utan ganska mycket ochoklad då måste jag ju såklart ha hjälp.

Men ändå det är inte helt lätt att leva med lite pengar.
Jag borde väl fälla dina råd du som är läkare och psykoterapeut och kan praktiskt taget allt om psykisk ohälsa och ge chansen till nån annan jag menar vem vill umgås med ett psykfall som jag?

Kanske ska ta upp det med de få vänner jag har och fråga varför de umgås med mig egentligen?

Alla är tyvärr inte lika perfekta som dig Trollmor!


Alien
Detta inlägg är rent personangrepp och totalt omotiverat. Om man ber om råd och synpunkter är det oacceptabelt att sedan håna medlemmar som ger just det. Du behöver inte följa de råd du får el hålla med om åsikterna, men det finns ingen anledning att gå till angrepp mot medlemmen.

Du bryter mot denna forumregel:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Se även detta inlägg där du går till angrepp mot en annan medlem.

Du får en skarp tillsägelse för dessa två inlägg. Upprepas det får du en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-27 17:07:20

Okej ber om ursäkt till trollmor för mitt dåliga bemötande mot henne.

Jag kanske faktiskt ska lyssna på henne och söka hjälp akut nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-09-24 15:26:41

Fretshi skrev:
Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Trollmor du har aldrig haft ångest eller?
Nej, det kan jag inte påstå. Men jag känner med dig, och du behöver ju helt klart hjälp NU GENAST! :-)Hug Måtte du få den! Och jag hoppas att någon du gillar har glädje av att åka till Australien, vi håller tummarna för att du kan åka ett annat år


Jag vet att jag borde släppa detta nu och ska försöka att inte gå till personangrepp igen, men jag åkte faktiskt ändå även om jag inte mådde tipptopp och efter mycket velande.

Jag ska dock söka hjälp för min ångest snarast så att jag slipper känna den men jag hoppas tabletter inte är enda vägen ut även om det kan vara det ibland.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-10-13 17:25:56

Ska dra ned på mängden skräpmat och sötsaker jag äter.
Och börja äta lite sundare och billigare.

Kommer inte bli lätt men borde kunna gå med lite disciplin.

Kommer sluta med snuset också, då jag börjat få ångest och svårt att sova pga nikotinet tror jag.

Äter man mindre sött så kanske det blir godare de få gånger man äter det sen och min ångest kommer säkert minska efter ett tag när jag fått mer ordning på mitt kaotiska liv.

Har ansökt via habilitering om att få träffa en arbetsterapeut någon här som har erfarenhet vilken hjälp man kan få från dessa?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-10-13 17:31:03

Tror kanske du förstorar upp lite hur svårt det är att äta bättre.

Det finns olika anledningar till varför man äter fel och det är bra att veta varför. Det kan handla om fysiskt sockerberoende, ett behov av tröst, ett behov av lyx för att man känner sig deppig och kan handla om att man inte vet hur man fixar bra mat och helt enket behöver övning.

Har man utrett orsakerna blir ju handlingsplanen enklare. Tycker inte man ska skrämma upp sig själv med hur svårt det blir.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-10-13 20:21:26

Vem kan utreda mina orsaker? Min psykolog?

Det jag kan tro det bero på är nog en kombination av olika saker som deppighet, lathet, sockerberoende.

Det kommer nog bli svårt för att det är en vana jag har och vanor brukar vara svåra att ändra på.

Hursomhelst så kommer det säkert påverka mig positivt på flera punkter om jag lär mig hushålla med min ekonomi bättre.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-10-13 22:58:11

Det är svårt att ändra allt på en gång. Som exempel kanske du kan ta itu med det ekonomiska först. Om du för ett tag tillåter socker så kommer du komma bort från att köpa sockriga produkter i affären. Och då alltså förbjuder att köpa godis och fikabröd eller vad din preferens är.

En sockerkaka svänger man ihop ganska snabbt och den går på kanske 10 kr att göra (dyrare i början när man måste köpa hem mjöl, socker, ströbröd och bakpulver). Äter man upp den på tre dagar så blir det ändå gotta för bara 3 kr dagen.

Jag fikar ibland ute bara för stämningen men då brukar jag välja ett ställe med vettiga priser och bara ta en slät kopp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-14 3:17:45

Fretshi skrev:Har ansökt via habilitering om att få träffa en arbetsterapeut någon här som har erfarenhet vilken hjälp man kan få från dessa?

Där jag går hos arbetsterapeut Rosenlund, är de väldigt kloka faktiskt, speciellt i jämförelse med många andra ställen man träffat personal som antas kunna möta folk med autism i sin arbetsvardag. Tar sig tid och lyssnar och kommer med adekvata förslag på lösningar. Kan hjälpa till med att sätta upp schema för träning, skola, mat osv. De har olika hjälpmedel som klockor och sådant också.

I mitt fall har jag haft tur och fått en riktig fin person som tar med sig hjärtat till arbetet, och även hjälper till med att ansöka om annan hjälp och så också. Du kan läsa mer här vad en arbetsterapeut ungefär förväntas hjälpa till med.

https://www.arbetsterapeuterna.se/Fakta ... sterapeut/
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-10-14 16:07:50

Tack kiddie och nomemorytoday för bra tips!

Jo jag ska nog inte sluta med socker helt. Sockerkaka kan vara gott att äta ibland.

Fika ute kan man se som en speciell sak och göra kanske max en gång per månad.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in