Byta efternamn - hjälp att välja

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav silent_wings » 2018-08-18 14:15:28

Mitt nuvarande efternamn är ett -son namn, ett av Sveriges 10 vanligaste. Jag har dessutom ett av Sveriges vanligaste förnamn - Michael. Därför har jag länge velat byta till ett annat efternamn, vilket gör att mitt (fullständiga) namn blir något mer ovanligt.

Den 1 juli förra året började en ny namnlag gälla. Det är nu Skatteverket som hanterar alla byten av namn. Tidigare var det Patent- och registreringsverket som hanterade namnbyten. En sak som är ny med den nya lagen är att man kan byta till ett efternamn som bärs av fler än 2 000 personer. Dessa efternamn saknar namnskydd och är med andra ord fria att ansöka om att byta till utan att man behöver fråga bärarna om tillstånd.

På Skatteverkets webbsida för folkbokföring finns en lista med dessa så kallade fria efternamn. Från denna lista har jag valt ut ett tjugotal efternamn som jag gillar. Nu behöver jag hjälp att korta ner denna lista och frågar er därför vilket eller vilka efternamn som ni tycker är finast. Välj gärna ett efternamn som ni tycker passar till mitt förnamn (Michael).

Bergstrand
Asp
Forsgren
Löf
Widén
Burman
Landström
Engvall
Frid
Nordberg
Stenlund
Linde
Rosengren
Nordgren
Liljegren
Lönn
Lindmark
Sjöstedt
Lundblad
Eklöf
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-18 14:18:53

Frid var finast enligt mig, men kan du inte skapa ett eget unikt efternamn?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav kiddie » 2018-08-18 14:22:39

Har du aspergers ska du naturligtvis heta Asp. ;)

Annars är Eklöf min favorit på listan. Dock lite jobbigt att alltid få förklara stavningen.

Frid och Linde är oxo coola namn. Men ganska mjuka namn.

Stenlund är oxo en slags favorit, lite motsägelsefullt, lite vasst, hårt och vackert.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav silent_wings » 2018-08-18 14:31:24

nomemorytoday skrev:Frid var finast enligt mig, men kan du inte skapa ett eget unikt efternamn?


Att skapa ett eget unikt efternamn har jag också funderat på, men Skatteverkets och den nya namnlagens regler är alltför snåriga tycker jag:

Kriterier för nybildade namn
Fem kriterier för att byta till ett nybildat efternamn:

Efternamnet används inte som förnamn.
Efternamnet består inte av fler än ett ord.
Efternamnet får inte väcka anstöt hos någon annan.
Efternamnet får inte leda till obehag hos den som ska ha det.
Efternamnet är inte olämpligt som efternamn av någon annan anledning.
Sju kriterier om likhet som efternamnet också måste uppfylla:

Efternamnet kan inte förväxlas med ett efternamn som någon annan redan har.
Efternamnet kan inte förväxlas med ett historiskt känt efternamn från en utdöd släkt.
Efternamnet kan inte förväxlas med ett allmänt känt utländskt efternamn.
Efternamnet kan inte förväxlas med någon annans allmänt kända konstnärsnamn eller ett likartat namn.
Efternamnet kan inte förväxlas med en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller en liknande sammanslutning.
Efternamnet kan inte förväxlas med någon annans skyddade näringskännetecken eller varukännetecken i Sverige.
Efternamnet kan inte förväxlas med något som finns i ett litterärt eller konstnärligt verk och som kränker någon annans upphovsrätt till verket.


Just förväxlingsrisken är svårast att förstå sig på - om det exempelvis räcker att stavningen är snarlik eller namnen uttalas på nästan samma sätt. Har varit i kontakt med Skatteverket flera gånger, men de vill inte svara på frågor om detta. De menar att jag får göra en ansökan. Men jag känner att jag inte vill chansa. Det kostar ändå 1 800 kr att byta efternamn - även till ett av de "fria efternamnen". Därför känns det tryggare att välja ett av de fria efternamnen - vilket jag har större chans att få.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-18 14:37:35

silent_wings skrev:Skatteverkets och den nya namnlagens regler är alltför snåriga tycker jag

Jo de skapar minst sagt ut ett utrymme för i stort sett vilken tolkning som helst.

Anledningen till att de inte vill svara på frågorna, är förmodligen för att de inte kan.

Borde du inte få inkomma med egna förslag och ifall inget av dem går igenom, välja ett från deras lista - utan att du blir av med dina 1800 kr i första steget?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav silent_wings » 2018-08-18 14:37:35

kiddie skrev:Har du aspergers ska du naturligtvis heta Asp. ;)


Den var bra :-)

kiddie skrev:Annars är Eklöf min favorit på listan. Dock lite jobbigt att alltid få förklara stavningen.


Instämmer. Fint namn men stavningen ställer till det. Kanske man kan få stava det med v i slutet istället?

kiddie skrev:Stenlund är oxo en slags favorit, lite motsägelsefullt, lite vasst, hårt och vackert.


Kan inte namnet Bergstrand också var lite hårt och mjukt på samma gång?
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-18 14:38:49

Michael Sandstrand? :-)012
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav silent_wings » 2018-08-18 14:41:17

nomemorytoday skrev:Borde du inte få inkomma med egna förslag och ifall inget av dem går igenom, välja ett från deras lista - utan att du blir av med dina 1800 kr i första steget?


Man kan bara ansöka om ett efternamn i taget. En försämring jämfört när Patent- och Registringsverket hade hand om det. Då kunde man skriva tre förslag på ansökan.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Alien » 2018-08-18 14:45:10

Jag är emot att efternamnet börjar med samma bokstav som förnamnet slutar på. Därför går alla namn som börjar på L bort.

Sedan tycker jag att ett en- el tvåstavigt efternamn går bäst ihop med ditt förnamn. Asp och Frid är mina favoriter. Burman och Widén passar också bra, men jag tycker Asp och Frid är vackrare.

Fast som släktforskare tycker jag du borde hitta ett gammalt släktnamn i stället. Jag har minst tio släktnamn jag skulle vilja välja ifrån om jag skulle byta. Men jag vet förstås inte om jag skulle få det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav silent_wings » 2018-08-18 14:56:36

Alien skrev:Jag är emot att efternamnet börjar med samma bokstav som förnamnet slutar på. Därför går alla namn som börjar på L bort.


Vad bra att du tog upp det. Det är något jag själv har funderat på och reagerat på kring vissa efternamn.

Alien skrev:Fast som släktforskare tycker jag du borde hitta ett gammalt släktnamn i stället. Jag har minst tio släktnamn jag skulle vilja välja ifrån om jag skulle byta. Men jag vet förstås inte om jag skulle få det.


Har tyvärr en hel del -son namn i släkten. Men några i släkten heter Björk och andra Franzén. Franzén tycker jag är fint och det finns på listan över fria efternamn. Men helst vill jag heta något som ingen annan i släkten heter.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Batte » 2018-08-18 14:58:54

Alien skrev:Jag är emot att efternamnet börjar med samma bokstav som förnamnet slutar på. Därför går alla namn som börjar på L bort.

Sedan tycker jag att ett en- el tvåstavigt efternamn går bäst ihop med ditt förnamn. Asp och Frid är mina favoriter. Burman och Widén passar också bra, men jag tycker Asp och Frid är vackrare.

Fast som släktforskare tycker jag du borde hitta ett gammalt släktnamn i stället. Jag har minst tio släktnamn jag skulle vilja välja ifrån om jag skulle byta. Men jag vet förstås inte om jag skulle få det.

Jeg er enig i dette. På grunn av flyten i fornavn og etternavn (sammen) stemmer jeg på Asp, Frid og Burman.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav nescio » 2018-08-18 15:23:26

kiddie skrev:Har du aspergers ska du naturligtvis heta Asp.
Eller Asperger.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Batte » 2018-08-18 15:26:46

Du har tenkt over at de fleste av etternavnene i listen har en fellesnevner, sant? :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav silent_wings » 2018-08-18 15:38:12

Batte skrev:Du har tenkt over at de fleste av etternavnene i listen har en fellesnevner, sant?


Ja, att de har något med naturen att göra eller?
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Batte » 2018-08-18 15:40:49

silent_wings skrev:
Batte skrev:Du har tenkt over at de fleste av etternavnene i listen har en fellesnevner, sant?


Ja, att de har något med naturen att göra eller?
Ja, det stemmer. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav slackern » 2018-08-18 18:27:23

Rosengren kanske inte är så bra att välja då kan folk tro att du är släkt med fackpampen som sprang på porrklubb.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Huggorm » 2018-08-18 19:53:13

Eller bara lägg in ett "von" före nuvarande efternamn. Michael von Andersson.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Fabela » 2018-08-18 20:41:35

Asp eller Widén. De låter bäst bara, helt enkelt :-)Happy

Resten är likvärdiga för mig personligen, utom att jag också röstar bort dem som börjar på L.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Huggorm » 2018-08-18 20:51:06

Egentligen håller jag med Alien, det bästa vore att släktforska lite till det dyker upp något namn. Jag tror i princip alla hade andra namn än patronymikon i släkten om man går tillbaka ett antal generationer. Om inte annat fanns det nog soldatnamn.
Ett annat bra sätt är att ta namn från platsen man föddes på eller bor på för tillfället, men det funkar ju bättre om man bor på en gård på landet än om man bor i något större bostadsområde som alla känner igen namnet på. Michael Surmyren.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Fabela » 2018-08-18 21:01:40

Huggorm skrev:Egentligen håller jag med Alien, det bästa vore att släktforska lite till det dyker upp något namn.

Håller helt med - för det är precis vad jag gjort, och ska byta så fort jag lyckas bestämma vilken av stavningarna jag vill ha :D

Sorry silent_wings för OT, men kunde inte låta bli :oops:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Huggorm » 2018-08-18 21:11:27

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Egentligen håller jag med Alien, det bästa vore att släktforska lite till det dyker upp något namn.

Håller helt med - för det är precis vad jag gjort, och ska byta så fort jag lyckas bestämma vilken av stavningarna jag vill ha :D

Sorry silent_wings för OT, men kunde inte låta bli :oops:
En av mina kusiner gjorde det, hon hade ett vanligt patronymikon men bytte till farmors flicknamn som egentligen är gården där farmors far växte upp. Hon är ensam i landet med det efternamnet nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Fabela » 2018-08-18 21:40:35

Liknande för mig, förutom att det går tillbaka till 1500-talet.
Tänk: 1500-talet! Vilken svindlande tanke... :shock:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Huggorm » 2018-08-18 21:41:43

Fabela skrev:Liknande för mig, förutom att det går tillbaka till 1500-talet.
Tänk: 1500-talet! Vilken svindlande tanke... :shock:
Fabela Wasa?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Byta efternamn - hjälp att välja

Inläggav Fabela » 2018-08-18 21:44:06

Ja, precis så ja!
Det går knappt att greppa :?
Så häftigt :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Språket



Logga in