Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Flinta » 2018-08-12 17:27:41

marxisten skrev:Jag vet inte om något parti som tar upp just om AS och NPF, däremot så vet jag en del om vad partierna står i frågor som rör folk med funktionshinder. Och utifrån den vetskapen skulle jag säga att V är nog det alternativet som är bäst för oss med funktionshinder. Jag är i.of. inte helt opartisk i frågan då jag är medlem i V:s ungdomsförbund, men utifrån generella mål så skulle jag säga detta.

Högerpartierna försämrar för oss funktionshindrade i vår vardag, detta går att uppvisa på flera punkter. Ex. hårdare krav på assistansersättningen, svårare att få sjukersättning mm. Det går att uppvisa en hel del av försämringar som högerpartierna (och till stor del även S) har genomfört för att dra åt snaran något hårdare. Högerpartierna går ofta efter tesen "tänk på dig själv, skit i andra", samma som kapitalismen går efter, och detta leder till försämring för personer som har det svårt i anpassningen till det vanliga samhället, vilket vi har. Vi kan inte konkurrera med vanliga människor i det vanliga livet som eJ är anpassat efter oss och då hamnar vi utanför tack vare högerpolitiken. Indragningar på det offentliga gör saken inte bättre för oss.

Detta är något vi i V inte går med på. (V)i kräver en fullgod sjukersättning, assistansersättning och en dräglig vardag för funktionshindrade. (V)i anser alla ska ha det bra i samhället, de som är svagare ska inte glömmas eller lämnas utifrån. (V) kräver också att det blir utökade resurser till psykiatrin och sjukvården vilket också gynnar oss med funktionshinder. (V)i anser det är samhällets roll att alla individer har en bra vardag och kämpar därför för funktionshindrades rätt och mot alla lagförslag som försämrar för funktionshindrade, därför skulle jag säga V är bästa alternativ av de stora partierna. Det finns även mindre partier som är bra, men de är inte precis högerpartier, det är partier som har hjärtat åt vänster.

Detta ingår nämligen i de ideologiska skillnaden mellan högerpartierna och vänsterpartierna. Vänstersidan anser att det är samhället och kollektivismens roll att ordna så alla har en dräglig vardag, högersidan anser det är upp till individen själv. Vänstersidan anser det är allas ansvar att ingen mår dåligt och att ingen lämnas utanför, högerpartierna anser det är upp till var och en att ordna sin egen vardag. Och om varje enskild ska ordna sitt, då lämnas de svaga utanför.

http://vansterpartiet.se/index.php?opti ... Itemid=857
http://vansterpartiet.se/index.php?opti ... Itemid=857

Detta är Vänsterpartiets partiprogram i frågan om funktionshinder och psykiatrin i korthet.

Nu har jag bara en sak att tillägga, en mening som är bandet i hela frågan för V.

AV VAR OCH EN EFTER FÖRMÅGA, ÅT VAR OCH EN EFTER BEHOV!


Bra inlägg även om det var några år sedan. Har du ngt att tillägga inför årets val, marxisten??
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav ankhh » 2018-08-12 17:37:13

Du ställer i och för sig frågan till marxisten, men jag hoppas att det är OK med tips från oss andra också.

Solrosuppropet tar ju inte upp AS enbart, utan är en aktivistsite kring sjukfrågor, men lite kan ju utläsas där för vår del också.

De har ställt frågor till partierna om deras syn på sjukersättningen: http://solrosuppropet.se/2018/06/ledamo ... rsattning/

...och har inlägg om de olika partiernas syn på sjuka och sjukförsäkringsfrågor, x antal inlägg som syns på startsidan http://solrosuppropet.se/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Liljan » 2018-08-12 20:20:45

Det är en konstig fråga för vi tycker inte lika, befinner oss i samma livssituation etc bara för att vi har samma diagnos. Jag skulle aldrig rösta på något annat än alliansen, vilket av partierna har varierat lite med åren. Jag anser att de har bäst politik för de flesta och de är mest inkluderande.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav rdos » 2018-08-12 21:42:54

Vänstern (och framförallt V) ser allting utifrån utgångspunkten att man har tillgång till en oändlig skattkista som man kan dela ut lite hur som helst ifrån. Då är det lätt att lova en massa saker som man inte skulle kunna hålla. Sanningen är ju att resurserna som finns tillgängliga för folk utan arbete har fått ökat tryck på sig från en massa migranter som V välkomnat hit. De förändringar som gjorts med aktivitetsersättning och LSS hör m.a.o. ihop med den ansvarslösa migrationspolitiken.

Jag vill nog påstå att om man vill rösta på partier som är bra för autister så måste man välja de som vill ha hårdare tag mot invandringen i första hand. Då V fortfarande står för fri invandring så är de uteslutna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2018-08-12 23:17:25

rdos jo jag känner att de är lite flummiga och orealistiska i sin framtoning så jag vet inte riktigt om de tilltalar mig riktigt och medborgarlön är inget jag heller ställer mig bakom. De står som sagt för många ganska fina ideal men hur det ska förverkligas har jag svårt att föreställa mig.
Vi får se jag har inte bestämt mig än vad jag vill rösta på det beror väl på hur läget med livet ser ut på valdagen. Det är ju lite som ett smörgåsbord och det finns oftast något bra och dåligt med varje partis valfrågor.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-12 23:54:06

fyrklövern vet hur man sänker skatter, ger bort lyxbidrag och satsar på välfärden och försvaret samtidigt. :-)049
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Flinta » 2018-08-13 0:03:07

rdos skrev:Jag vill nog påstå att om man vill rösta på partier som är bra för autister så måste man välja de som vill ha hårdare tag mot invandringen i första hand.


Men de pengar allianspartierna vill spara genom att begränsa invandringen kommer väl sedan inte i första hand autister som behöver mer stöd och hjälp från samhället tillgodo? Snarare i sista? Om det blir ngt över efter de gjort sina prioriteringar? Bra att Liberalerna inte överger sina planer på att utveckla sin LSS i alla fall.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav rdos » 2018-08-13 10:15:01

Flinta skrev:
rdos skrev:Jag vill nog påstå att om man vill rösta på partier som är bra för autister så måste man välja de som vill ha hårdare tag mot invandringen i första hand.


Men de pengar allianspartierna vill spara genom att begränsa invandringen kommer väl sedan inte i första hand autister som behöver mer stöd och hjälp från samhället tillgodo? Snarare i sista? Om det blir ngt över efter de gjort sina prioriteringar? Bra att Liberalerna inte överger sina planer på att utveckla sin LSS i alla fall.


Njaa, jag tror det hela är indirekt. Det är lättare att få igenom saker när det finns pengar & resurser, så ett välmående Sverige med bra finanser är bra för gruppen. Ett Sverige med underfinansierad välfärd, utanförsskapsområden, konflikter och hög brottslighet är inte bra för gruppen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav rdos » 2018-08-13 10:21:00

sussi83 skrev:rdos jo jag känner att de är lite flummiga och orealistiska i sin framtoning så jag vet inte riktigt om de tilltalar mig riktigt och medborgarlön är inget jag heller ställer mig bakom. De står som sagt för många ganska fina ideal men hur det ska förverkligas har jag svårt att föreställa mig.


Samma här. Jag gillar en hel del av vänsterparties idéer, däribland att vi ska lämna EU, men det hela solkas av den naiva inställningen till invandringen, men även stödet för radikal feminism.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Mountain_lion » 2018-08-13 10:58:53

Jag menar att ifall vi vill att samhället ska hjälpa oss och stötta oss så behöver vi att samhället visar oss solidaritet.
Det visar man mest på vänsterkanten. På högerkanten hyllar man att man är sin egen lyckans smed. Har man inte egna tillräckliga resurser för det så får man arbeta hårdare med de resurser man har. klarar man inte detta får man skylla sig själv.
Har man sig själv att skylla så får man falla till botten.


Frågan vi får ställa oss är vill vi att alla som inte klarar sig ska falla eller önskar vi att de som inte klarar sig ska få stöd och hjälp. Utifrån detta ska vi rösta.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-13 11:42:11

Mountain_lion skrev:Jag menar att ifall vi vill att samhället ska hjälpa oss och stötta oss så behöver vi att samhället visar oss solidaritet.
Det visar man mest på vänsterkanten. På högerkanten hyllar man att man är sin egen lyckans smed. Har man inte egna tillräckliga resurser för det så får man arbeta hårdare med de resurser man har. klarar man inte detta får man skylla sig själv.
Har man sig själv att skylla så får man falla till botten.


Frågan vi får ställa oss är vill vi att alla som inte klarar sig ska falla eller önskar vi att de som inte klarar sig ska få stöd och hjälp. Utifrån detta ska vi rösta.


Sedan 2015 låter man å andra sidan oss falla till botten även i från vänster.
Det är i princip omöjligt att få nån hjälp längre när det gäller bostad osv,
Vi med sjukersättning har fått en smärre höjning av såssarna ersättningen som Moderaterna vill ta bort för att det ska löna sig att arbeta även för dem som inte kan arbeta.

Jag skulle vilja påstå att ingen är bäst för oss med as.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Liljan » 2018-08-13 13:41:34

Jag måste tillägga att jag tycker det är tragiskt att så många här direkt tänker på bidrag när frågan är vad som är bäst för oss med Asperger. Det är helt fel inställning att man ska gå på bidrag resten av livet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav ankhh » 2018-08-13 14:13:12

Liljan skrev:Jag måste tillägga att jag tycker det är tragiskt att så många här direkt tänker på bidrag när frågan är vad som är bäst för oss med Asperger. Det är helt fel inställning att man ska gå på bidrag resten av livet.

Jag håller med om att man inte ska ta för självklart att man aldrig kan arbeta för att man har AS (eller andra NPF-diagnoser). Det finns bl.a. många exempel här på AF som visar motsatsen.

Men om man verkligen inte kan arbeta, då är det ersättning från gemensamma försäkringar man får, i form av sjukpenning eller aktivitets/sjukersättning. Inte bidrag.

Jag ska tillägga att det stör mig att M (som gärna och medvetet kallar ersättningarna för bidrag) talar om att underlätta för pensionärerna i form av lägre skatter för att det ska löna sig att ha jobbat, men inte bara vill behålla utan rentav öka de högre skatterna för de med sjukersättning, även då det handlar om människor som har jobbat (och betalat in sina premier till försäkringen i form av sjukförsäkringsdelen av den s.k. arbetsgivaravgiften) större delen av arbetslivet. Då är det inte tal om att det ska löna sig att ha jobbat.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-13 15:15:36

Liljan skrev:Jag måste tillägga att jag tycker det är tragiskt att så många här direkt tänker på bidrag när frågan är vad som är bäst för oss med Asperger. Det är helt fel inställning att man ska gå på bidrag resten av livet.

JAg tror inte att något av partierna hindrar dig ifrån att jobba.
Jobba på bara!
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav slackern » 2018-08-13 15:30:24

NMR kan nog vara bra om man stödjer eugenik.

Det bör väll tilläggas att jag inte stödjer något utav dom om någon skulle misstolka det jag skrev medvetet eller omedvetet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav nallen » 2018-08-13 19:34:27

Liljan skrev:Det är helt fel inställning att man ska gå på bidrag resten av livet.

:-)049 antligen!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-13 20:17:28

Det finns säkert inget som hindrar våra asperger entreprenörer att anställa lite medautister heller.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav DIProgan » 2018-08-13 20:34:43

Precis som i övriga samhället så ser gärna de aspies som har lyckats med arbetsliv att andra ska klara av lika mycket som dem själva men verkligheten är som vanligt inte att de som arbetar är duktigare och att de som är sjukskrivna är lata utan att folk har olika kapacitet. Det brukar vara mycket roande mitt upp i all tragik det ändå är när tidigare fisförnuftiga aspergare går in i väggen (utbrända) och plötsligt pendlar från väldigt höger till väldigt vänster politiskt.

Möjligheten att få vara sjuk när man faktiskt är det och mycket annat som hjälper oss Aspergare är det V som står för. Alla andra alternativ är åt pipsvängen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2018-08-13 20:39:14

Mountain_lion skrev:Frågan vi får ställa oss är vill vi att alla som inte klarar sig ska falla eller önskar vi att de som inte klarar sig ska få stöd och hjälp. Utifrån detta ska vi rösta.

Ja, men precis som på flygplan behöver man sätta syremasken på sig själv innan man hjälper någon annan, hade man obegränsade resurser och en högre inkomst är ju saken klar - självklart att dela! Men skulle det innebära att jag själv hamnar på botten hur resonerar man då? Jag tror var och en behöver fundera på det, de flesta har en självbevarelsedrift som kickar in när tillvaron gungar lite, beroende på sin egen situation blir man mer eller mindre solidarisk. Tror jag skrev om ångest, stress och empati i en tråd, ju svårare man har desto mer regid och självisk blir man om man mår dåligt av det och känner att tillvaron är osäker. Världen krymper och blir mindre. Bara lite tankar generellt om saken.
Än är min röst blank.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2018-08-13 20:47:55

Liljan skrev:Jag måste tillägga att jag tycker det är tragiskt att så många här direkt tänker på bidrag när frågan är vad som är bäst för oss med Asperger. Det är helt fel inställning att man ska gå på bidrag resten av livet.

Absolut, oavsett vem man är så skulle jag säga att jag iaf mår bäst av att jobba, och det ska jag göra för jag har arbetsförmåga till att jobba när jag nått min fulla kapacitet. Inget snack om saken. Men anklagar inte de som inte kan, jag tror inte ett dugg på att folk överlag fifflar med sjukersättningen. Varför skulle man göra det för vem vill ha en sådan? Finns ju bara nackdelar jämfört med en lön så känns som ett mysterium.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Flinta » 2018-08-13 21:03:17

Liljan skrev: Det är helt fel inställning att man ska gå på bidrag resten av livet.


Jag tror ingen drömmer om att leva ett långt fattigt liv på socialbidrag eller på ersättning på garantinivå.

Däremot är det det sista många är hänvisade till och orsakerna brukar vara unika och variera från person till person oavsett AS eller ej.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2018-08-13 21:05:54

sussi83 skrev:Varför skulle man göra det för vem vill ha en sådan? Finns ju bara nackdelar jämfört med en lön så känns som ett mysterium.
Nja, det finns en fördel och det är att man slipper bränna runt en fjärdedel av sitt vuxna liv på något man inte tycker om att göra.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Flinta » 2018-08-13 21:21:55

Huggorm skrev:
sussi83 skrev:Varför skulle man göra det för vem vill ha en sådan? Finns ju bara nackdelar jämfört med en lön så känns som ett mysterium.
Nja, det finns en fördel och det är att man slipper bränna runt en fjärdedel av sitt vuxna liv på något man inte tycker om att göra.


Att behöva ägna sig åt rehab efter sjukdomar och skador som lett till funktionsnedsättningar kan vara riktigt tråkigt och ett hästjobb på många plan. Enbart AS i sig ger ju inte rätt till bidrag eller ersättning. Sen är vi som grupp generellt också både betydligt mer psykiskt och fysiskt sjuka än NT.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2018-08-13 21:31:01

Flinta skrev:
Huggorm skrev:
sussi83 skrev:Varför skulle man göra det för vem vill ha en sådan? Finns ju bara nackdelar jämfört med en lön så känns som ett mysterium.
Nja, det finns en fördel och det är att man slipper bränna runt en fjärdedel av sitt vuxna liv på något man inte tycker om att göra.


Att behöva ägna sig åt rehab efter sjukdomar och skador som lett till funktionsnedsättningar kan vara riktigt tråkigt och ett hästjobb på många plan. Enbart AS i sig ger ju inte rätt till bidrag eller ersättning. Sen är vi som grupp generellt också både betydligt mer psykiskt och fysiskt sjuka än NT.
Absolut. Jag ville bara påpeka att det faktiskt finns en fördel, och en ganska uppenbar sådan
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in