Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-31 14:17:15

Det är nog mitt sockerberoende som är den största boven.
Skulle jag dra ned på det och säg bara äta sött (godis, kakor) en dag i veckan så skulle jag nog ha lite mer pengar över för annat och klara mun budget.
Det är så lätt att ta till något sött när man känner sig lite låg och ångestfylld. Och det kan få katastrofala följder på ens ekonomi.

Vad gäller snuset får jag se hur jag gör. Jag har nyligen märkt att jag mest gillar lalritssnus eller annat smaksatt snus. Annars tycker jag inte snus är så gott.

Jag har även märkt att min hy inte är den bästa och tror det beror på sockret. Jag ser inte lika pigg ut som alla andra.
Kan iof bero på depression men inte bara tror jag.

Depressionssymptom kanske till och med kan minska av att äta mindre socker?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-08-01 0:34:59

Vissa med ätstörningar (sockersug har de flesta) brukar bli hjälpta av att tillåta sig ngt gott varje dag, t ex en kaka, ngn mindre chokladbit, en bulle. Det gör att vissa sedan inte vräker i sig på den dagen den får, t ex lördagen. Tydligen ska det vara mer hälsosamt att sprida ut onyttighterna under veckan än att vräka i sig och längta efter "ätardagen". Har man gjort så samt ätit bra (tillräckligt, regelbundet, näringsriktigt osv) under veckan i övrigt ska behovet av att vräka i sig avta eller försvinna helt. Visst låter det bra :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-06 21:54:15

Jag tror jag kan klara mig att äta lite sött bara till helgerna och det kommer nog hjälpa min ekonomi också och kanske att min ångest minskar på sikt för att jag får bättre ekonomi och inte dämpar den med socker.

Särskilt när jag ibland kan gå och handla när jag känner mig nere och det beteendet känns inte bra.

Man ska ju kunna unna sig saker men det måste rymma i ens budget och lär man sig leva lite billigare och att allt inte kretsar om pengar så tror jag man kommer må bättre på sikt.

Men det kan ju innebära att man får känna vissa jobbiga känslor men mera att man lär sig hantera de och för sitt liv till en bra riktning.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-08-08 19:18:34

Restaurang för lånade pengar, och lånade av dina närmaste också, oj oj oj ... Jag tror du behöver HJÄLP.

Men ett litet recept på billig sötsak, som jag tycker är mycket godare än köpegodis:

2 kg socker
400 - 600 gram kakao
500 g smör
5 dl vatten

Blanda i en STOR gryta (minst fem liter, gärna större) och låt sakta koka under stillsam omrörning, så det inte fastnar i botten, tills allt ljust skum på ytan är borta. En sats borde räcka i en månad, räkna själv på priset!

Men det förstås, man måste ha kraften att stå där och passa grytan, och kanske hälla upp massan i ett par långpannor (bränn dig inte!!!) när den är klar. Jag vet inte om du klarar det, så ur-hand-i-mun som du verkar leva. Jag tycker det verkar som om dina problem inte alls har med planering att göra, mera med att du tillfälligt hanterar din ångest genom köp. :shock: Förnuftsmässigt förstår du säkert att det är dumt att bränna så mycket pengar på tillfälliga lättnader, men det är inte till stor hjälp när du står där med pengarna i handen! (Och här var det ju kontanter, eller hur? Det hjälpte alltså inte särskilt mycket. :-)063 )

Har du talat med din läkare om det här fenomenet?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-08-08 20:45:38

Godis kan ju annars vara superbilligt. Typ 3 chokladbitar för 10 spänn. Annars är chokladbollar gott och billigt om man vill fixa själv. Eller slänga ihop en sockerkaka. Vet inte hur många sockerkakor jag satte i mig som sockerknarkare. Helt färsk sockerkaka minns jag som väldigt god. Kostar inte mycket att göra heller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sussi83 » 2018-08-08 21:13:01

Lånar tråden och frågar vilka aktiviteter/intressen man kan ha med den budgeten?
Någon kreativ som har tips? :-)Happy

Bibliotek är ju bra, men jag glömmer alltid att lämna tillbaka böckerna. :oops:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav slackern » 2018-08-08 21:23:26

sussi83 skrev:Lånar tråden och frågar vilka aktiviteter/intressen man kan ha med den budgeten?
Någon kreativ som har tips? :-)Happy

Bibliotek är ju bra, men jag glömmer alltid att lämna tillbaka böckerna. :oops:


Utomhusgym under dom varma årstiderna, kan man spara in på gymkortet.

Haha det är därför jag inte lånar böcker på bibblan för att jag jämt glömmer att lämna tillbaks dom. Jag fixade Daisy eller vad det heter på bibblan kan han låna talböcker och behöver inte lämna tillbaks dom på ett halvår eller han lånar dom digitalt men det går bra att låna om dom i och med att han lyssnar på det digitalt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ankhh » 2018-08-08 21:58:45

sussi83 skrev:Lånar tråden och frågar vilka aktiviteter/intressen man kan ha med den budgeten?
Någon kreativ som har tips? :-)Happy

Bibliotek är ju bra, men jag glömmer alltid att lämna tillbaka böckerna. :oops:

Det där är faktiskt en fördel med att låna och läsa e-böcker. De blir helt enkelt oläsbara när lånetiden gått ut, så man har ingen återlämningstid att passa.

Står lite om e-böcker i den här tråden: boklasare-lasplatta-eller-digitalbok-t50529.html

Bibliotek som lånar ut e-böcker brukar ha bra info också.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-08-08 23:46:45

Jag har eposttjänst som varnar mig när böckerna håller på att gå ut. Skulle inte klara mig utan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-08-11 12:32:15

kiddie skrev:Godis kan ju annars vara superbilligt.
Inte kan det mäta sig med hemgjort! Jag vill minnas vi kom fram till ungefär 20 kr/kg på kolan, och då är det bara riktiga råvaror i den.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-08-12 4:22:08

Trollmor skrev:
kiddie skrev:Godis kan ju annars vara superbilligt.
Inte kan det mäta sig med hemgjort! Jag vill minnas vi kom fram till ungefär 20 kr/kg på kolan, och då är det bara riktiga råvaror i den.


Hemgjort är nog fortfarande billigare, men i lågprisaffärer kan godis vara billigare än vad det borde vara.

När jag var ungdom gjorde jag ganska ofta smörkola, i den var det socker, sirap, mjölk och smör. Minns att den var god. Men att man fick passa sig för den hemskt varma smeten och använda en kastrull som tålde det. Sedan skulle man göra vattenprov, klicka i lite smet i ett glas vatten. När den kallnat i vattnet och fortfarande var seg men inte föll sönder var kolan klar. Kokade man den för länge blev den dajm.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-08-12 9:05:26

kiddie skrev:
Trollmor skrev:
kiddie skrev:Godis kan ju annars vara superbilligt.
Inte kan det mäta sig med hemgjort! Jag vill minnas vi kom fram till ungefär 20 kr/kg på kolan, och då är det bara riktiga råvaror i den.
Hemgjort är nog fortfarande billigare, men i lågprisaffärer kan godis vara billigare än vad det borde vara.

När jag var ungdom gjorde jag ganska ofta smörkola, i den var det socker, sirap, mjölk och smör. Minns att den var god. Men att man fick passa sig för den hemskt varma smeten och använda en kastrull som tålde det. Sedan skulle man göra vattenprov, klicka i lite smet i ett glas vatten. När den kallnat i vattnet och fortfarande var seg men inte föll sönder var kolan klar. Kokade man den för länge blev den dajm.
Just det. Tillsätt kakao så blir det chokladkola. (Men mjölken kan göra att det fastnar i kastrullen.) Min poäng är att det inte går att jämföra priser per kilo utan att ta hänsyn till kvalitén. Helt riktigt att man måste se upp så att man inte bränner sig. (Dajm är ju också gott!)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-08-12 9:29:04

Trollmor skrev:Just det. Tillsätt kakao så blir det chokladkola. (Men mjölken kan göra att det fastnar i kastrullen.) Min poäng är att det inte går att jämföra priser per kilo utan att ta hänsyn till kvalitén. Helt riktigt att man måste se upp så att man inte bränner sig. (Dajm är ju också gott!)


Finns nog massa olika recept. Jag höll mig till ett recept jag fått för då skrev man ner recept och bytte med varandra. Experimenterade inte så mkt. När jag googlar nu så är det ofta grädde med i smörkola vilket är skumt, för vitsen med smörkola var ju att det blev billigare med mjölk och smör än att ta grädde som det ofta är i finare kola. Smörkolan kunde man fixa av det som fanns hemma och dit hörde inte grädde. Men sirap hade man alltid hemma förr. Iallafall min mamma. Man kunde ofta fixa kolan utan att föräldrarna såg att man tullat lite på råvarorna hemma. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-12 17:08:45

Trollmor skrev:Restaurang för lånade pengar, och lånade av dina närmaste också, oj oj oj ... Jag tror du behöver HJÄLP.

Men ett litet recept på billig sötsak, som jag tycker är mycket godare än köpegodis:

2 kg socker
400 - 600 gram kakao
500 g smör
5 dl vatten

Blanda i en STOR gryta (minst fem liter, gärna större) och låt sakta koka under stillsam omrörning, så det inte fastnar i botten, tills allt ljust skum på ytan är borta. En sats borde räcka i en månad, räkna själv på priset!

Men det förstås, man måste ha kraften att stå där och passa grytan, och kanske hälla upp massan i ett par långpannor (bränn dig inte!!!) när den är klar. Jag vet inte om du klarar det, så ur-hand-i-mun som du verkar leva. Jag tycker det verkar som om dina problem inte alls har med planering att göra, mera med att du tillfälligt hanterar din ångest genom köp. :shock: Förnuftsmässigt förstår du säkert att det är dumt att bränna så mycket pengar på tillfälliga lättnader, men det är inte till stor hjälp när du står där med pengarna i handen! (Och här var det ju kontanter, eller hur? Det hjälpte alltså inte särskilt mycket. :-)063 )

Har du talat med din läkare om det här fenomenet?


Jag har mått fruktansvärt dåligt den senaste så märkte inte att du svarade.
Ja jag behöver nog hjälp ganska omgående då jag haft självmordstankar ett tag nu i kombination med jobbig ångest.
Har kört efter måttot "Ensam är stark och bitit ihop".
Jag är sämst på att laha mat så jag klarar inte av det där receptet.

Ska träffa mina boendestöd imorgon och ska ta upp detta med de. Så kanske de kan hjälpa mig boka en läkartid (har ingen bokad just nu).

Vet inte om jag måste läggas in också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-12 17:18:44

Är även för deprimerad och trött för att ens orka laga någon mat nu.

Och som grädde på moset så ska jag resa till Australien 3 veckor i september...

Måste du nog avboka den resan och låta någon annan ta min plats då jag inte är i form för det just nu.

Men då är jag alla fall hemma på min födelsedag.

Trollmor du har aldrig haft ångest eller?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Flinta » 2018-08-12 17:47:30

Har du ngn nödlösningsmat hemma? Sånt som går att överleva på rätt länge när man samtidigt inte orkar göra något? Jag brukar bunkra med t ex fil, mjölk, havregryn, olika frukter att tugga i mig, konserver med kikärtor, chili con carne, ravioli.

Nötter och ost är också bra men ryms kanske inte i din budget. Jordnötter brukar vara billigast
och så kan man köpa någon mozarellaost (jag brukar köpa några av de som säljs för ca 8-11 kronor per styck).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-12 18:07:50

Okej får kanske köpa lite enkel mat ibland som man kan göra när man inte orkar.

Vad för frukter brukar du äta?

Ost ryms nog då den räcker ett tag.
Ska fundera på konserver.


Tack för tipset!

Hur mycket lägger du på mat per vecka flinta?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-08-12 19:26:26

Trollmor skrev:[...] då är det bara riktiga råvaror i den.

Finns det något annat slag? Inbillade råvaror? :-)063
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-08-12 20:19:10

Fretshi skrev:Trollmor du har aldrig haft ångest eller?
Nej, det kan jag inte påstå. Men jag känner med dig, och du behöver ju helt klart hjälp NU GENAST! :-)Hug Måtte du få den! Och jag hoppas att någon du gillar har glädje av att åka till Australien, vi håller tummarna för att du kan åka ett annat år.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-08-12 20:19:46

nallen skrev:
Trollmor skrev:[...] då är det bara riktiga råvaror i den.

Finns det något annat slag? Inbillade råvaror? :-)063
Nä, men konstgjorda ... :shock:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav nallen » 2018-08-12 21:56:54

:-)051
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav slackern » 2018-08-13 0:05:43

Bönor, ris och lök känns billigt och näringsrikt i en röra.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-08-13 2:06:46

Fretshi skrev:Jag har mått fruktansvärt dåligt den senaste så märkte inte att du svarade.
Ja jag behöver nog hjälp ganska omgående då jag haft självmordstankar ett tag nu i kombination med jobbig ångest.

Ska träffa mina boendestöd imorgon och ska ta upp detta med de. Så kanske de kan hjälpa mig boka en läkartid (har ingen bokad just nu).

Vet inte om jag måste läggas in också.


Skitjobbigt. I det läget är det mer att hålla näsan över vattenytan, allt annat är bonus. Hoppas du får en läkartid och ett bra läkarbesök. Låter som det är mycket viktigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-08-13 9:02:31

Trollmor skrev:
Fretshi skrev:Trollmor du har aldrig haft ångest eller?
Nej, det kan jag inte påstå. Men jag känner med dig, och du behöver ju helt klart hjälp NU GENAST! :-)Hug Måtte du få den! Och jag hoppas att någon du gillar har glädje av att åka till Australien, vi håller tummarna för att du kan åka ett annat år.



Okej får fixa så nån annan får åka till Australien.
Ska ringa läkartid idag så att jag får hjälp.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in