Vacciner och autism (Lancet drar tillbaka autismlarm)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vacciner och autism (Lancet drar tillbaka autismlarm)

Inläggav richtaste » 2006-03-03 12:00:02

Som ni kanske vet så finns i usa o andra länder många som tror att det finns en samband mellan kvicksilvret thimserol som används i vacciner och förekomsten av autism/as. Teorin, som nu verkar vara ha kredibel forskningen bakom sig, stipulerar att vissa barn inte har de nödvändiga ämnen/kemikalierna i kroppen för att driva ut kvicksilvret i kroppen, vilket resulterar i ansamling och därmed skador i hjärnan. Om ni e intresserade kan jag posta långa länkar.

Moderator: Slog ihop flera trådar om vaccin och autism och ändrade därför rubriken något.
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav Nettus » 2006-03-03 12:28:36

Hur förklarar den teorin att flera i samma släkt men olika generationer har AS/autism...?
Senast redigerad av Nettus 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
Nettus
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2005-11-05
Ort: Jönköping

Inläggav JOR » 2006-03-03 12:39:21

Myyycket bra fråga...

Så som utredarinnan som synade mig in absurdum sade, "Uppväxten har ingen betydelse i ehuru man har A.S. eller ej, det är till större delen genetiskt."

Länka du gärna... Men jag själv ogillar långa sådana... Gör såhär istället:
Kod: Markera allt
[url="http://www.vartnulankenpekarmotsomnuarsalang.com"] Kort namn [/url]

Men utelämna grisfötterna/pippifötterna/citat-tecknen, annars feltolkar forumet dina avsikter.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav jonatan » 2006-03-03 14:50:30

Hm, låter konstigt. Jag vet att om man utsetts för tungmetaller, såsom kvicksilver så påverkar det nervsystemet, och man får perceptionsstörningar, koncentrationssvårigheter och olika syntom liknande AD/HD och DAMP, men har aldrig hört att det skulle ha någon koppling till AS. Ja förutom då att det rör sig om neurologiska störningar.
Senast redigerad av jonatan 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
jonatan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2005-10-12
Ort: bor i Linköping (från Viksjö)

Inläggav Corpset » 2006-03-03 15:30:27

Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav richtaste » 2006-03-06 1:35:45

Ok...förlåt att det har tagit lite tid men har varit lite lat o så är jag svårmotiverad. Teorin mellan autism/HFA och vacciner:

google: http://www.google.se/search?hl=sv&clien ... %B6k&meta=

Dr Mark & David Geier har forskat i många år (video, engelska):
http://video.google.com/videosearch?q=autism

National Library of Medicine:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Boken "Evidence of harm" mycket forskning bakom det:
http://www.amazon.com/Evidence-Harm-Vac ... Evidence+o

En annan bok:
http://www.amazon.com/gp/product/044667 ... oding=UTF8

Dr Mercola:
http://www.mercola.com/2000/oct/1/autism_mercury.htm
__________
ja det var lite början iaf...är ni intresserade av mer kan ni pm'a mig eller söka själva..
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav Corpset » 2006-03-06 2:25:22

Se länken ovan.
Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav richtaste » 2006-03-06 11:23:48

haha jo det är många inom läkemedelsbranschen som hävdar att kvicksilver, det näst giftigaste naturliga ämnet på jorden ej är farligt, speciellt inte om man ger det till spädbarn utan fullt utvecklad blodhjärnbarriär. :lol:

Det kallas lobbying och har MYCKET med pengar att göra, varför det amerikanska läkemedelsföretaget Eli Lili blev lovad immunitet av Bush-adminstrationen när vaccin skandalen kom fram, och kongressen hade sina utfrågningar. För annars skulle de tvingas betala miljarder i skadestånd. Tobaksbolagen hävdade ju på fullt allvar i 50 år att deras forskning inte visade samband mellan tobaksrökning och diverse sjukdomar, tills de fick ett par tusen miljarder i skadestånd. :lol:

Här är föreningen mödrar mot vacciner som har en del forskningsdata och allmän information:
http://www.momsagainstmercury.org/research.htm

Här är en sida om "amalgamsjuka" och de olika sjukdomar man kan drabbas av av kvicksilver i amalgam:
http://www.noamalgam.com/


Tips: i yahoo finns det många "groups" man kan gå med i där föräldrar behandlar sin autistiska barn med "chelation therapy" dvs ämnen som drar ut kvicksilver ur kroppen, där kan man läsa om deras erfarenheter och framgångar.
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav Corpset » 2006-03-06 14:50:55

Correlation does not equal causation.

Om autismdiagnoser ökar samtidigt som vaccinering med ett visst vaccin ökar så betyder inte det att det har med varandra att göra.

Om Wakefield:
The study that initially suggested a link between the MMR vaccine and autism was published in Lancet by Wakefield and colleagues in 1998 (Wakefield et al 1998). Based on data from 12 patients who were diagnosed with bowel disease and autism, the authors of this study speculated that, based on the parents= recall, the measles/mumps/rubella (MMR) vaccine may have been a possible cause of the neurological disease and bowel problems. The researchers theorized that the bowel disease could have led to decreased absorption of essential vitamins and nutrients, which in turn could have led to developmental disorders, like autism. However, the study focused on anecdotal evidence; the authors performed no scientific analyses to substantiate their theory.

http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/autism2.htm

Det fetade är viktigast.

Att antalet diagnoser ökar kan lika gärna bero på att det är fler som är utbildade i att ställa diagnoser, vilket ökar sannlikheten för att man ska få diagnosen tidigare.

http://www.cdc.gov/nip/vacsafe/concerns ... -mmr.htm#3

Om vi får komma med vilka sjuka teorier vi vill som inte stöds av vetenskapliga bevis så tänker jag hävda att polarisen smälter, alla tropiska stormar och tsunamin orsakades av att antalet sjörövare har minskat stadigt under nittonhundratalet. Självklart måste det ju vara så, eftersom antalet naturkatastrofer har ökat när antalet pirater har minskat. ;)
Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav elmindreda » 2006-03-06 15:09:52

Tänka sig att det tagit sig ända till sverige. Vad synd.

Visa mig någon trovärdig forskning som stöder ett samband mellan MMR och autism, vare sig det är immunsystemsteorin eller kvicksilverteorin. Visa mig trovärdig forskning som invaliderar all den befintliga forskning som avfärdar ett sådant samband.

Som läsare av både Autism Diva och Left Brain/Right Brain börjar jag personligen tröttna på hela den här historien, och att se den spridas till hemlandet är deprimerande.
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Inläggav richtaste » 2006-03-06 20:04:21

Elmindeda:

Bland mina länkar finns information till säkert tiotals studier som styrker sambandet, samtidigt som många föräldrar som behandlat sina barn enligt hypotesen förgiftning har blivit hjälpta. Jag förstår inte vad du menar med "visa dig trovärdig studie" ta och läs länkarna då kanske?
Senast redigerad av richtaste 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
richtaste
Bannad
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2006-02-27

Inläggav elmindreda » 2006-03-07 0:43:05

Det finns mig veterligen inga formella studier av vare sig effekter eller bieffekter av sådana behandlingar på autistiska barn, eller i alla fall inte några som klarat granskning. Om du har några sådana får du gärna visa dem. Det betyder även att de föräldrar som utsätter sina barn för dem gör det utan medicinskt underlag, och alltså på egen risk. Åtminstone ett barn har dött av att sådana behandlingar feladministrerats.

Många av de som propagerar för dessa teorier och tillhörande behandlingar har starka profitmotiv och är därför jäviga. De säljer böcker eller behandlingar, lever på delar av insamlingar, agerar som expertvittnen (ofta med ersättning, ibland utan formell utbildning), osv. Det är dock inte det mest relevanta.

Det är däremot att mycket av den forskningen som ligger bakom teorierna (d.v.s den som påvisar det ursprungliga sambandet) har inte klarat vanlig granskning. Trots att ett antal rapporter framlagts som påvisar fel i den ursprungliga forskningen eller som inte lyckas finna de samband som påstås existera, så fortsätter folk dock att tro på dessa teorier och använda behandlingarna.

Här är lite motforskning:

An Assessment of Thimerosal Use in Childhood Vaccines

Our review revealed no evidence of harm caused by doses of thimerosal in vaccines, except for local hypersensitivity reactions.

Association between thimerosal-containing vaccine and autism

The risk of autism and other autistic-spectrum disorders did not differ significantly between children vaccinated with thimerosal-containing vaccine and children vaccinated with thimerosal-free vaccine for autism

Autism and thimerosal-containing vaccines - Lack of consistent evidence for an association

The body of existing data, including the ecologic data presented herein, is not consistent with the hypothesis that increased exposure to Thimerosal-containing vaccines is responsible for the apparent increase in the rates of autism in young children being observed worldwide

Immunization Safety Review: Vaccines and Autism

Immunization Safety Review: Vaccines and Autism finds that the body of epidemiological evidence favors rejection of a causal relationship between thimerosal-containing vaccines and autism

Thimerosal-Containing Vaccines and Autistic Spectrum Disorder: A Critical Review of Published Original Data

Studies do not demonstrate a link between thimerosal-containing vaccines and ASD, and the pharmacokinetics of ethylmercury make such an association less likely

Safety of Thimerosal-Containing Vaccines: A Two-Phased Study of Computerized Health Maintenance Organization Databases

No consistent significant associations were found between thimerosal-containing vaccines (TCVs) and neurodevelopmental outcomes

Thimerosal and Autism?

Mercury poisoning and autism both affect the central nervous system but the specific sites of involvement in brain and the brain cell types affected are different in the two disorders as evidenced clinically and by neuropathology. Mercury also injures the peripheral nervous system and other organs that are not affected in autism. Nonspecific symptoms such as anxiety, depression, and irrational fears may occur both in mercury poisoning and in children with autism, but overall the clinical picture of mercurism—from any known form, dose, duration, or age of exposure—does not mimic that of autism. No case history has been encountered in which the differential diagnosis of these 2 disorders was a problem. Most important, no evidence yet brought forward indicates that children exposed to vaccines containing mercurials, or mercurials via any other route of exposure, have more autism than children with less or no such exposure.

Thiomersal doesn't cause developmental disorders

Two studies report that vaccines that contain thiomersal do not cause behavioural problems or developmental delay in young children

Nu orkar jag inte leta upp fler, men de finns. Gräv på neurodiversity.com. Där finns material från båda sidor av det här kriget. Men framför allt, glöm inte att detta bara är den senaste teorin om varför vi finns. Det har funnits många innan denna, med eller utan påstådda kurer, och det kommer säkert många till efter att denna avfärdats.

Om inget intressant händer så lämnar jag nu återigen AspergerForum åt sitt öde.

PS: Jag heter f.ö. elmindreda, inte Elmindeda.
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Vaccinlänk till autism, nu en rättsfråga.

Inläggav Parvlon » 2008-05-12 20:38:29

WASHINGTON - The Institute of Medicine said in 2004 there was no credible evidence to show that vaccines containing the preservative thimerosal led to autism in children. But thousands of families have a different take based on personal experience.
Some of them are going to court Monday as attorneys will attempt to show that the mercury-based preservative triggers symptoms of autism.

[...]
Toxins from the environment could play a role, but currently, data does not support that they do, Gerber said.

[...]
The court Web site says more than 12,500 claims have been filed since creation of the program in 1987, including more than 5,300 autism cases, and more than $1.7 billion has been paid in claims. It says there is now more than $2.7 billion in a trust fund supported by an excise tax on each dose of vaccine covered by the program.


Länk
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav baconmuffins » 2008-09-27 16:57:47

finns det någon här som inte blivit vaccinerad men ändå har AS?
eller är det kanske absolut obligatoriskt att vaccinera sig i sverige? själv har jag blivit vaccinerad mot det mesta :?
Senast redigerad av baconmuffins 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
baconmuffins
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2008-08-13

Inläggav Alien » 2008-09-27 17:29:28

baconmuffins skrev:finns det någon här som inte blivit vaccinerad men ändå har AS?
eller är det kanske absolut obligatoriskt att vaccinera sig i sverige? själv har jag blivit vaccinerad mot det mesta :?


Jag var inte vaccinerad (och har AS). När jag funderade på att skaffa barn tog jag kontakt med infektionskliniken för att vaccinera mig mot röda hund innan jag blev gravid.

Mitt barn blev däremot vaccinerat (och har inte autism).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav antikropp » 2008-09-27 18:08:21

Jag har aldrig blivit vaccinerad och jag har troligtvis AS.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav MsTibbs » 2008-09-28 2:24:51

Det är tusan så mycket farligare att låta bli att vaccinera sitt barn, än att vaccinera.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tahlia » 2008-09-28 12:04:08

För det första tycker jag det är oerhört oansvarigt att inte vaccinera sitt barn.

För det andra så tror jag inte mycket på att det skulle ha ett samband. Hos både mig och min dotter (som båda har AS) kan man se tydliga tecken på autism väldigt tidigt. Faktum är att vi uppvisade tecken innan vi blev vaccinerade, och enligt teamet som utredde dottern så är det inte alls ovanligt, och man har lärt sig mer om vilka de allra tidigaste tecknen är.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:25:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-28 12:09:37

Påminner inte så lite över hysterin över att konserveringsmedel ökar den redan låga risken för cancer en liten gnutta. För personerna man förlorar till cancer är mångfaldigt fler än de man förlorar till matförgiftning. Allt arbete som förspills på skämd mat oräknat.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 13:41:23

Redan innan min egna diagnos så funderade jag på frågan om samband och hade en egen teori att det som många gånger annars vilar en ovilja att se ett faktum att man t ex via ärftlighet har överfört detta till sitt barn och letar syndabockar på annat håll.

Och på så sätt slippa konfrontera sin egna och barnets diagnos......men som sagt, bara min tanke.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-29 8:57:32

Aspkvinna skrev:Redan innan min egna diagnos så funderade jag på frågan om samband och hade en egen teori att det som många gånger annars vilar en ovilja att se ett faktum att man t ex via ärftlighet har överfört detta till sitt barn och letar syndabockar på annat håll.

Och på så sätt slippa konfrontera sin egna och barnets diagnos......men som sagt, bara min tanke.
Självklart. Sofokles tragedi Kung Oidipus handlar om en man som söker utåt, men aldrig inåt, efter orsaken till varför hans kungarike drabbas av pest.

Så den reflexen är äldre än man kan tro.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-29 11:02:29

Hej!

Den största faktorn vad gäller autism är helt klart ärftlighet. En annan stor faktor är till exempel skador vid förlossningen och liknande.

Jag tror att man också kan utveckla autism under tidiga barnaår, till exempel om man råkar ut för en traumatisk händelse. En annan faktor skulle kunna vara vaccinationer. Jag tror att den som redan bär på någon slags känslighet kan utveckla autism av det, ungefär som en del får cancer av vissa saker och andra inte. Sen är det ju upp till var och en om man vill vaccinera sitt barn eller inte. Men jag tror också att får man inte autism av vaccinationen, så kanske man får det av nåt annat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-09-29 11:32:56

MsTibbs skrev:Det är tusan så mycket farligare att låta bli att vaccinera sitt barn, än att vaccinera.
Har du något belägg för det påståendet? Antar att du pratar om oss i Sverige i nutid så du får gärna tala om vilket vaccin du pratar om som är så bra.
Jag har inte kvar länken men är ganska säker att det var en .gov sida som handlade om vilka godtagbara orsaker för att förvägra vaccin som en vanlig människa kunde ha. De var 1.religion, 2.kunskap och 3.allergiska symptom. Vilket vaccin det handlade om eller om det var en lag i en viss delstat eller bara någon läkarjävels önskningar har jag dock glömt. :roll:

The U.S. Vaccine Injury Compensation Program (VICP) was created to provide a federal no-fault system for compensating vaccine-related injuries or death. It was established after a scare in the 1980s over the DPT vaccine: even though claims of side effects were later generally discredited, large jury awards had been given to some claimants of DPT vaccine injuries, and most DPT vaccine makers had ceased production. Claims against vaccine manufacturers must be heard first in the vaccine court.[36] By 2008 the fund had paid out 2,114 awards totaling $1.7 billion.[62] In one autism-related case, the government conceded that the child had a pre-existing mitochondrial disorder with autism-like symptoms aggravated by simultaneous immunizations against nine diseases, two of which contained thiomersal.[63][64] Thousands more cases of autism-related claims are pending before the court, and have not yet been resolved.[36]

http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_controversy
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-29 11:54:57

Religion som argument mot vaccination? Tja, det påminner ju mig om exemplet Hitchens anför i God is not great där muslimska stollar lyckades med att sabotera det som kunde ha varit dråpslaget mot polio. Man hade nämligen inte bara lyckats med att utveckla ett vaccin som var billigt, pålitligt, säkert och skulle ges oralt, utan även fått till en bred uppslutning mot det. (Vapenvilor hade nämligen utfärdats just för att vaccineringen skulle få ske ostört.) Så utfärdar några mörkermän en fatwa som säger att det är en konspiration för att sterilisera De Sanna Troende.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in