Känslighet för dofter/lukt

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav yoe865 » 2018-07-16 1:36:42

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, så skriver bara rakt ut, men jag har märkt att jag har en känslighet för hur saker luktar och framför allt kläder. Jag har nyligen fått diagnoserat att jag har asperger i ung vuxen ålder och har läst på mycket om att man kan ha olika känsligheter för vissa sinnesintryck. Tydligen verkar lukt vara min överkänslighet.

Till saken hör att jag upplever det som väldigt jobbigt att mina kläder har olika dofter efter att man tvättat dem. Vissa luktar neutralt ingenting (vilket är det jag gillar) medan andra har olika dofter, inte dåliga eller så, men det stör mig helt enkelt. Blir nojig att de ska lukta så som de luktar om mig, men ingen av mina vänner eller familj säger sig någongång känna att varken jag eller de olika kläderna luktar något särskilt.Och det blir som att det jag känner inte existerar. Jag försöker hur som helst tagga ner lite på att bry mig om att det luktar så olika, för allt har ju en lukt och jag har aldrig i hela mitt liv hört någon kommentera min lukt. Då har jag ändå jobbat inom skola i tio år där frispråkigheten råder till det yttersta. Så jag antar att det är jag som förstorar saker och ting och kanske har en tendens att reagera starkare än vanligt. Ibland känner jag mig nästan som en spårhund. Nästan så att man vill lämna in sitt CV till polisens hundgrupp.

Är det någon som känner igen sig i det här eller upplever dofter om annat som andra inte tycker sig känna?
yoe865
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2017-11-11
Ort: Stockholmsområdet

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav Flia » 2018-08-11 12:55:12

Det är en del i både ADHD och Asperger att ha en högre känslighet.
Vad vi är känsligast för är individuellt, men ljud är rätt allmänt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav geocache » 2018-08-11 13:31:58

Hej yoe865, grattis(?) till diagnosen, och välkommen till forumet.

Jag har både för starkt utvecklad kännslighet för dofter/lukter, och för ("bakvänd") fysisk beröring och mot ljud.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav StickaOspela » 2018-08-11 13:41:13

Igenkänningsfaktor finns här! Då handlar det inte bara om parfymer, kroppslukter eller andra starka saker (vissa parfymer och kroppslukter funkar bra, andra får mig att vilja spy...). Däremor har jag cykliskt förekommande att vissa saker luktar likadant som andra, som till exempel att dörrmattor av gummi som de har i varuhus etc och läsk delvis har samma lukt som är skarp. Kan vara vissa andra saker med. Vid flertalet tillfällen är det saker som luktar härsket (som mitt hårvax en gång på den tiden jag fortfarande var fåfäng), vilket visat sig enbart vara mitt sinne som inte tolkar det rätt.

Framförallt tror jag att vi är bättre på att känna vissa dofter före andra, vilket gör att det ofta blir situationer där jag känt en doft, och en arbetskamrat avfärdat det, bara för att en stund senare också känna den... Det händer inte ofta, men ibland.

Till saken hör att jag upplever det som väldigt jobbigt att mina kläder har olika dofter efter att man tvättat dem. Vissa luktar neutralt ingenting (vilket är det jag gillar) medan andra har olika dofter, inte dåliga eller så, men det stör mig helt enkelt.


Har du jämfört de klädesplagg du upplever luktar olika och kommit fram till om det kan vara ett visst material som ingår i de du tycker luktar annorlunda?
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav Fabela » 2018-08-11 14:54:16

StickaOspela skrev:Däremor har jag cykliskt förekommande att vissa saker luktar likadant som andra, som till exempel att dörrmattor av gummi som de har i varuhus etc och läsk delvis har samma lukt som är skarp. Kan vara vissa andra saker med. Vid flertalet tillfällen är det saker som luktar härsket ..., vilket visat sig enbart vara mitt sinne som inte tolkar det rätt.

Samma här :!: Alltså inte exakt samma saker, men samma fenomen.
Har inte stött på nån annan tidigare som också har det så :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav Selma » 2018-08-11 15:07:44

StickaOspela skrev:Framförallt tror jag att vi är bättre på att känna vissa dofter före andra, vilket gör att det ofta blir situationer där jag känt en doft, och en arbetskamrat avfärdat det, bara för att en stund senare också känna den... Det händer inte ofta, men ibland.

Det har jag också upplevt, men det var innan diagnosen och jag tyckte det var konstigt att jag kunde känna dofter/odörer som ingen annan kände förrän efter ett tag.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav StickaOspela » 2018-08-11 15:21:31

Fabela skrev:
StickaOspela skrev:Däremor har jag cykliskt förekommande att vissa saker luktar likadant som andra, som till exempel att dörrmattor av gummi som de har i varuhus etc och läsk delvis har samma lukt som är skarp. Kan vara vissa andra saker med. Vid flertalet tillfällen är det saker som luktar härsket ..., vilket visat sig enbart vara mitt sinne som inte tolkar det rätt.

Samma här :!: Alltså inte exakt samma saker, men samma fenomen.
Har inte stött på nån annan tidigare som också har det så :-)Happy


Upplever du vid de tillfällena att det också är kopplat till smak? Jag jan inte dricka läsk alls då, eftersom ALL läsk smakar av samma konstiga bismak. Kanske något färgat av den sort det är, men knappt. Det är väldigt konstigt när Fanta citron och Cola smakar likadant. Nu dricker jag väldigt väldigt sällan läsk alls, eftersom jag rör på mig så lite och inte tycker det är så gott heller...
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav Fabela » 2018-08-11 21:57:16

StickaOspela, jep, det sätter sig på smaken också.
Jag brukar bli nojig i de perioderna för att jag inte ska känna om nåt har blivit dåligt, eftersom både lukt och smak spårar ur samtidigt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav StickaOspela » 2018-08-12 1:03:15

Fabela skrev:StickaOspela, jep, det sätter sig på smaken också.
Jag brukar bli nojig i de perioderna för att jag inte ska känna om nåt har blivit dåligt, eftersom både lukt och smak spårar ur samtidigt.


Jag har lyckats avslöja det genom konsistens några gånger, men inte alla. Det märks rätt fort om jag ätit något som inte var bra, för då blir det fart på tarmarna...

Det är rätt bra att ha någon som kan lukta på det åt en i de lägena. Annars kanske bäst före-datumet får agera fingervisning. Men det är ju ingen garanti det heller :-D

Jag får det oftare i början på hösten, typ i september/oktober, samt någon gång på våren. Har du noterat om det är årstidberoende, eller hur den cykliska fasen ser ut?
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Känslighet för dofter/lukt

Inläggav Fabela » 2018-08-12 12:54:52

StickaOspela:

Hmm. Vilka frågor du ställer :-)063 Är dålig på att kartlägga mig själv, s.a.s. Uppfattar oftast bara att nånting händer, men har sällan koll på hur, var och när, för det intresserar mig inte om det inte är nåt allvarligt - och knappt då :oops:

Men tror inte det finns nån regelbundenhet alls.
Minns inte ens exakt vilka dofter/lukter det brukar gälla (eller om det ens är samma varje gång), mer än tvål, rengöringsmedel mm och vissa livsmedel. Det blir bara en stickande, kemisk "känsla" kvar av de verkliga dofterna/lukterna.
Känns djäkligt skumt att äta nånting som luktar och smakar likadant som ens tvål :?

Har inte varit med om att jag stoppat i mig nåt som varit dåligt, är bara nojig för att det kanske kan hända :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in