Vems är forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav pH » 2008-09-23 17:16:44

rdos skrev:
ufo skrev:
KrigarSjäl skrev:Hon hade nog inte stannat särskilt länge ändå. Anhöriga brukar inte göra det, de ställer ett par frågor sen drar de...

Men de har med sig en bild av hur trevliga vi var. Vilket fungerar som reklam för forumet.

*host*


Precis. Alla sådana där händelser ger inte bara forumet badwill utan även hela kollektivet. Jag anser att nivån på modereringen på "Allt om Asperger" ska höjas till samma nivå som för "Föräldraforum". Det är här de nya kommer in, och det är oxå här som goodwill och badwill skapas.

Den där händelsen är inte heller unik, utan det har varit flera andra liknande händelser som gett hela kollektivet badwill.


Det här inlägget för ju tillbaka frågan på vems forumet är. Svarar man medlemmarna/deltagarna tycker jag ändå inte att man kan bortse ifrån dem som skräms iväg eller inte törs skriva. Eftersom vi är så aktiva påverkas ju även de som skriver sällan, eftersom de kan få svårt att följa med eller få överblick (nog så svårt även som aktiv ibland).

Men Rdos aktualiserar även en annan fråga, nämligen vad vi har för ansvar. Så som vi beter oss här kan påverka människors bild av människor med AS som kollektiv. Är vi skyldiga att ta ansvar för kollektivet? Är vi skyldiga att förmedla eller skydda en viss bild? Är vi skyldiga att värna och välkomna andra yttringar av AS än de som är vanliga här nu? Är vi skyldiga att hjälpa och välkommna även dem som är indirekt berörda av AS?

Jag anser inte det. Men jag anser å andra sidan att vi är skyldiga att vara medvetna om att vårt agerande kan ha konsekvenser, på individer och kollektiv, och att vi bör ta ansvar för att vårt sätt att agera så att det är ett medvetet val som var och en gör.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Ganesh » 2008-09-27 20:07:33

Back to basics.

Vi är alla olika och därför har vi också olika skäl till att vi hänger här. Vi har alltså olika behov som tillfredsställs av att vara här. Och analogt så beter vi oss också olika. Och det ligger i sakens natur. Några vill leka på ett sätt. Andra på ett annat. Och är skillnaderna stora så kanske de inte ska leka tillsammans. Lika litet som man kan tvinga barn att leka med de de inte gillar, lika litet kan man tvinga forumister att göra det.

Jonathan och hans kompisar vill bara brottas och klättra i träd. Och spelar de fotboll så gör de det så benflisorna ryker.

Lilla Jenny umgås helst med sina tjejkompisar och leker stillsamma lekar. Lilla Jenny är tystlåten, blyg och litet försagd. Och även om hon var välkommen skulle hon nog inte vilja/våga leka med Jonathan och de stora pojkarna.

Och här på forumet kan man säkert räkna upp fler subgrupper/subkulturer. Som leker bra med varandra, men kanske inte med andra/alla. Vi vet alla vilka vi brukar uppskatta och vilka vi brukar ogilla. För det finns väl ingen som uppskattar alla lika mycket?

Hur gör man då när man läser trådar och inlägg? Jo, man läser i första hand de inlägg och trådar som verkar intressanta. Och svarar/argumenterar mot det som väcker intresse. (Bortser nu från de få som läser allt och är minutiöst rättvisa i sitt svarande.)

Ovanstående innebär att många trådar kommer att dö fort. Och många kloka inlägg kommer att förbli obesvarade. Och att några kommer att känna sig utanför. Den andra sidan av det myntet är att de som skriver mycket och startar många trådar kommer att dominera forumet. Och de kommer att känna sig innanför.

Slutsats: kotterier är svåra/omöjliga att undvika. Och att vissa känner sig mer uppskattade än andra är också svårt/omöjligt att undvika. Och jag vet inte om det är vare sig önskvärt eller möjligt att vidta åtgärder. Och då har jag ändå inte sagt nåt om informella kontakter, IRL och på nätet (PM tex).

Vad man kan göra är att skapa särskilda lekhagar. Så att Lilla Jenny och Stora Starka Jonathan inte måste leka tillsammans. Och att ha särskilda avdelningar för en del saker. Privata avdelningen är ett sånt exempel. En ny Nybörjar/Start/Välkommenavdelning kan vara en annan. (Eventuellt med en särskild välkomstkommitté.)

Vad ska det bli av forumet? Ja det beror på. Politiska partier har ett kinkigt val. Ska de nå ut till fler måste de ändra sig, med risken att nuvarande medlemmar blir missnöjda. Om forumets karaktär ändras kommer en del att bli missnöjda. Men det kanske uppvägs av att värdet av AF ökar för andra.

Det är en massa processer som försiggår här. Och en massa behov som tillfredsställs. Och väldigt mycket av detta syns inte. Men värdet av forumet är jättestort för många.

Men kan naturligtvis trimma forumet genom att lägga till nåt och kanske ta bort nåt. Men till syvende och sidst så blir forumet vad medlemmarna gör det till, på gott och ont. Och med tiden kommer det att dö för att nåt nytt och bättre ska kunna växa fram. It’s the way of the world. Och inget att sörja för.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2008-09-27 20:35:47

Bra skrivet, Ganesh! Även om det blev flera kopior av samma inlägg.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Jonte » 2008-09-27 20:45:34

Krig och boxning. Båda är hårda tag. I krig är det nödvändigt. Man bekämpar en fiende och försvarar vad man tror på (ja ja, jag vet att bilden haltar). I boxning är det utan mening, bara för underhållning (inget ont i det nödvändigtvis), din motståndare är inte en fiende.

I ett krig i NFD är hårda tag OK, inget att klaga på. Som underhållning? Det fungerar sämre av två skäl. Dels blir det inte bra när en krigar för vad som är rätt och sant (för henom) och den andra tjafsar för nöjes skull. Dels finns det inga fighters värda namnet på forumet (utom möjligen Charley?). Lite invektiv och staplande av plattityder på floskler som tycks vara den gängse definitionen på "hårda tag" och "rak kommunikation" är inte roande.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Ganesh » 2008-09-27 20:46:40

Inger skrev:Bra skrivet, Ganesh! Även om det blev flera kopior av samma inlägg.


Quadrophenia! 8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2008-09-27 21:10:32

Bra påpekanden, Ganesh - kvadrupletterna borde droppas litet varstans i forumet. Jontes inlägg kan gott fyrfaldigas det med. ;)

Fast trådarna börjar löpa ihop igen, känns det som.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-09-27 21:16:22

Zombie skrev:Bra påpekanden, Ganesh - kvadrupletterna borde droppas litet varstans i forumet. Jontes inlägg kan gott fyrfaldigas det med. ;)

Fast trådarna börjar löpa ihop igen, känns det som.


Klart dom gör. Det var samma tråd, sen blev det två trådar som behandlade olika sidor av samma sak. Nu, surprise, surprise, håller de på att konvergera igen. Just för att det ena inte kan diskuteras utan det andra. Men vilka är vi att döma,du och jag Zombie.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav MsTibbs » 2008-09-28 2:39:30

"All is fair in love and war..." *sjunga utan att förstå hur jag kopplade till trådämnet*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 9:05:21

Ganesh skrev:Hur gör man då när man läser trådar och inlägg? (Bortser nu från de få som läser allt........)


:oops: en vana jag inte vill ta bort men det kan ju bli lite tufft när en det för för sig att skriva ett inlägg i minuten...... :wink:

Men, jag håller med dig Ganesh. Vi får helt enkelt klura på hur vi ska lösa det ingen löst förut här i världen!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Ganesh » 2008-09-28 11:04:54

16 november 2007 blev jag medlem. Sen dess har i storleksordningen 40-50 personer blivit medlemmar och skriver mycket/ganska mycket. Vad betyder det?

En möjlig tolkning är att forumet som det är (med sina fel och brister) fyller en viktig funktion för många. (Men inte alla.)

Men detta att det inte är en sak för alla kanske är något vi får leva med?
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in