Sämre ToM av att fundera för mycket?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav Lumawo » 2018-07-27 20:00:33

Jag har märkt att det där med theory of mind, att föreställa sig att andra tänker och hur de tänker eller känner blir svårare ju mer jag tänker på det. Alltså typ: jag gör nåt för att någon ska bli glad, men ju mer jag tänker på det desto mindre kan jag föreställa mig att dom blir glada. Alltså jag ser att dom är glada men jag förstår det ändå inte.

Är det normalt för AS? Typ att man kan ha empati så länge man inte funderar på det?
Lumawo
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-02

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav kiddie » 2018-08-03 3:12:14

Jag tror man kan tappa lite av sin naturliga förmåga om man lägger på för mycket intryck, eller i ditt fall för mycket tankar. Har inte din erfarenhet men jag har svårt att känna igen ansikten. Jag kan inte känna igen dem på rösten om de står framför mig. För mycket intryck. Däremot känner jag ofta igen dem på rösten om de ringer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav Fretshi » 2018-08-06 22:23:21

Ja det är nog inte bra att överanalysera för mycket.
Men att sluta tänka helt är inte heller bra.
Din hjärna kommer hela tiden komma på saker som gör att en viss sak inte är bra.

Men när man vill någonting på djupet så brukar de tankarna inte ha så stor makt då man låter sin intuition vägleda en.

Man kan nog aldrig veta hur en människa ska reagera på saker men att inte vara elak så bör de inte kunna bli arga på dig alla fall.

Men man måste kunna visa sina åsikter också för annars får man problem med undertryckta känslor som kan leda till att man får alla möjliga besvär som smärta och depression och även ångest. (Jag är jättedålig på detta men håller på att öva mig så att jag blir bättre).
Jag läste någonstans att om man låter folk styra över en så blir man som en marionett med undertryckta känslor.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav Lumawo » 2018-08-07 12:55:33

Tack för svaren. En annan sak jag märkt är att jag börjat få svårare att känna att folk ser mig. Alltså typ när man är bland folk så känner man ju att de tittar på en, man kanske oroar sig för vad dom tycker osv. Men den känslan har typ börjat försvinna, och det känns som att den aldrig kommer tillbaka typ :(
Lumawo
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-02

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav Handy » 2018-08-07 14:52:32

Har man asperger har man svårt för ToM. Denna förmåga är väldigt avancerad och kapacitetskrävande, då mycket små skador på hjärnan kan sänka ens inlevelseförmåga.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav Lumawo » 2018-08-07 17:00:31

Ja det känns som att jag haft så dålig inlevelse att den funkar bara när jag inte reflekterar alls. Annars känns det lika avlägset med andras tankar, som med Aliens eller spöken.
Lumawo
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-07-02

Sämre ToM av att fundera för mycket?

Inläggav kiddie » 2018-08-07 18:25:44

Handy skrev:Har man asperger har man svårt för ToM. Denna förmåga är väldigt avancerad och kapacitetskrävande, då mycket små skador på hjärnan kan sänka ens inlevelseförmåga.


Inte riktigt sant. Förr trodde man bara att människor hade det. Sedan högre apor. Sedan delfiner. Sedan kråkfåglar och papegojor. Nu även rovdjur. De använder det förstås i sina egna syften eftersom det är onödigt att slösa kalorier på hjärnfunktioner man egentligen inte behöver.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in