DV och sommarlov (semester)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

DV och sommarlov (semester)

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 0:27:22

Om man har Daglig Verksamhet och sånt - måste man vara där även på sommaren eller kan man ta sommarlov? Eller en längre semester?

Får man semesterersättning när man inte har - vad heter det... habiliteringsersättning, tror jag...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

DV och sommarlov (semester)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-28 0:58:11

ja
nej
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

DV och sommarlov (semester)

Inläggav Fretshi » 2018-05-28 8:47:06

Ev är väl alltid frivilligt och man får ju ingen lön för att gå där.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

DV och sommarlov (semester)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-28 10:41:29

Fretshi skrev:Ev är väl alltid frivilligt och man får ju ingen lön för att gå där.


Man får habiliteringsersättning som egentligen är ett riktigt dåligt skämt.
Sanningen är att om du bor i en kommun som är generös med ersättningen så kan det kan bli en ganska rejäl höjning av inkomsten procentuellt speciellt om man får rese ersättning.
Vilket mest är tragiskt det också.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

DV och sommarlov (semester)

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 13:18:11

Pratade med en bekant. Han fick ta tre veckors ledighet på sommaren från sitt DV, om jag fattade rätt. Men sedan blev han sjuk och var borta flera månader och då blev han tvungen att sluta. Det gick inte att vara sjuk och sedan komma tillbaka. Eftersom kommunen betalade för hans plats var han tvungen vara där minst fem timmar i veckan - TROR jag det var - för att behålla sin plats.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

DV och sommarlov (semester)

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 13:50:02

Pinghis Khan skrev:
Fretshi skrev:Ev är väl alltid frivilligt och man får ju ingen lön för att gå där.


Man får habiliteringsersättning som egentligen är ett riktigt dåligt skämt.
Sanningen är att om du bor i en kommun som är generös med ersättningen så kan det kan bli en ganska rejäl höjning av inkomsten procentuellt speciellt om man får rese ersättning.
Vilket mest är tragiskt det också.


Hm, vilken sits man befinner sig i...

Funderar lite över de/er som har DV år efter år. Det ”leder” väl ingenstans? Men kanske bättre för en del att ha ”sysselsättning” än att ”bara” gå hemma?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

DV och sommarlov (semester)

Inläggav BellaBelle » 2018-07-12 8:40:10

Fretshi skrev:Ev är väl alltid frivilligt och man får ju ingen lön för att gå där.


Inte hur frivilligt som helst i den meningen att man väl förlorar sin plats om man inte dyker upp på ett tag utan att höra av sig. Eller även om man hör av sig. Blir man långvarigt sjuk blir man nog ”utslängd”.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

DV och sommarlov (semester)

Inläggav Usagi » 2018-08-07 8:32:26

När jag hade daglig verksamhet hade jag fyra veckors "betald semester" :lol:
Stimulansersättning hette det i kommunen där jag bodde, det kunde vara som mest 900 kr i månaden. Även om jag inte gillade att ha semester (jag blev rastlös och saknade mina fasta rutiner) så kunde jag inte förneka att jag hade det rätt bra. Nu har jag ett "riktigt" jobb och ingen semester alls xD
Usagi
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-06-26
Ort: Gallifrey

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in