Autism och intelligens

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-08-04 18:53:48

Nu när jag är med i den här forskningen om ADHD så måste vi deltagare vänta 4 år mellan IQ-testerna i och med att man tydligen kommer ihåg och presterar ett bättre resultat.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-04 19:11:00

slackern skrev:Nu när jag är med i den här forskningen om ADHD så måste vi deltagare vänta 4 år mellan IQ-testerna i och med att man tydligen kommer ihåg och presterar ett bättre resultat.

Bara för att man behöver kompensera (för det behöver många med ADHD) i många fall betyder det inte att man har lägre IQ - tvärt om - den som hittar nya vägar till lösningar på problemen blir mer nytänkande och kreativ och det är just dessa egenskaper som blir framgångsrika i företag, forskning mm - finns många exempel på det. Det är inte alltid de som följer strömmen som i slutändan blir mest uppskattade - det gör även döda fiskar - utan de som vågar tänka utanför boxen.

Bara egenskapen att kunna ta till sig stora mängder av information på kort tid gör att man ofta blir väldigt duktig i teoretiska yrken som ingenjör, IT-branschen, läkare mm.
Jag tycker om att tänka fritt men ska inte sticka under stolen med att jag har en förkärlek till en riktigt intressant teori och det tror jag att jag delar med många med AS och ADHD. Tricket är att finna sin nisch på det man är intresserad av så följer resten av sig självt och det är en gåva som verkligen fyller sin funktion när man väl hamnat i rätt miljö.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-04 23:41:21

Här är iaf ett utdrag ur Läkartidningen som beskriver arbetsminne vid depression/utmattningsdepression:
Utmattningssyndrom tenderar emellertid att vara mer långvarigt, och när depressionssymtomen gått över finns utmattningssymtomen med sina karakteristiska kognitiva störningar (framför allt nedsatt arbetsminne) kvar. Ofta är det de kognitiva störningarna, och i någon mån den ökade stresskänsligheten som nästan alltid kvarstår även när de andra symtomen klingat av, som medför den långvariga nedsättningen av arbetsförmågan.
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=16885

Det kan ta ett tag att uppnå full kapacitet igen men det går, och det handlar inte om begåvning utan mer en överbelastning som skett pga hög stress en längre period.

Man kan tom få hjärnskador vid för hög belastning som kan påverka arbetsminnet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... ara-skador

Sk hjärntrötthet är differential diagnos till depression och påverkar individens tankeförmåga väsentligt under sjukdomsperioden.
Så visst kan IQ vara rörligt, det beror på individens status när testet genomförs, har man dessutom AS eller Adhd kan utslaget bli en större skillnad mot om personen varit fullt frisk.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5834

Så om dessa skulle göra ett IQ-test så skulle de alltså kunna bli klassade som lägre begåvade vilket inte stämmer, många duktiga högpresterande individer hamnar i utbrändhet/depression, ingen rök utan eld.

Moderator: Markerade citatet. Det är viktigt att citera korrekt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-08-05 0:09:00

sussi83 skrev:Här är iaf ett utdrag ur Läkartidningen som beskriver arbetsminne vid depression/utmattningsdepression:
Utmattningssyndrom tenderar emellertid att vara mer långvarigt, och när depressionssymtomen gått över finns utmattningssymtomen med sina karakteristiska kognitiva störningar (framför allt nedsatt arbetsminne) kvar. Ofta är det de kognitiva störningarna, och i någon mån den ökade stresskänsligheten som nästan alltid kvarstår även när de andra symtomen klingat av, som medför den långvariga nedsättningen av arbetsförmågan.
http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=16885

Det kan ta ett tag att uppnå full kapacitet igen men det går, och det handlar inte om begåvning utan mer en överbelastning som skett pga hög stress en längre period.

Man kan tom få hjärnskador vid för hög belastning som kan påverka arbetsminnet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... ara-skador

Sk hjärntrötthet är differential diagnos till depression och påverkar individens tankeförmåga väsentligt under sjukdomsperioden.
Så visst kan IQ vara rörligt, det beror på individens status när testet genomförs, har man dessutom AS eller Adhd kan utslaget bli en större skillnad mot om personen varit fullt frisk.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5834

Så om dessa skulle göra ett IQ-test så skulle de alltså kunna bli klassade som lägre begåvade vilket inte stämmer, många duktiga högpresterande individer hamnar i utbrändhet/depression, ingen rök utan eld.


Fast neuropsykologerna har ju ett NI batteri till sitt WAIS test som ska ta hänsyn till det.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 0:14:05

slackern skrev:Fast neuropsykologerna har ju ett NI batteri till sitt WAIS test som ska ta hänsyn till det.

På vilket sätt då? Att man får fler alternativ eller kan göra om?
Det spelar inte så stor roll om man blivit sjuk, man kan ha lika svårt vid tionde försöket.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav Recursion » 2018-08-05 12:35:09

Handy

Jag har startat en tråd om autism och intelligens. Bifogar vetenskapliga studier på att de är länkat med högre intelligens. Du kontrar med att sticka ut hakan och säga -Nej då titta här vad Paul Cooijmans säger om Asperger baserat på hans statistik från vad test tagare uppgett. Samt bifogar en vetenskaplig ifrågasatt studie som har bristande validitet.


För det första så är inte IQ inte en bra definiering av intelligens. Som jag också har postat vetenskaplig stöd för i form av att det finns genier & underbarn som bara har haft dryga 120 i IQ. Jag har också postat vetenskapligt stöd för än mer ackurat prediktor som är arbetsminnet.

Min gissning är att de största genierna på vår planet är inte ens med i high range IQ klubbar. De fokuserar sannolikt istället sin medvetenhet i sin vetenskap eller konst.

Autistiska genen återfinns hos många prodigies. Forskning pågår för fullt dels i och med AI:s hype och potential.

Vi har en definitions problematik här. Ditt resonemang utgår från en definiering att IQ är ekvivalent med intelligens och grundar vidare resonemanget på en studie med ifråga satt validitet.

Bevisligen bygger du ditt resonemang på en snedvriden bild. Varför jag upprepar: följ forskningen i stället och läs alla länkar jag postat.

Sist vill jag bara tillägga att autister i nivå 2 och 3 kanske har väldigt hög intelligens i vissa områden, men vi har kanske svårt att förstå det.
Recursion
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-07-10
Ort: Långt in i djupa skogen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-08-05 13:54:47

sussi83 skrev:
slackern skrev:Fast neuropsykologerna har ju ett NI batteri till sitt WAIS test som ska ta hänsyn till det.

På vilket sätt då? Att man får fler alternativ eller kan göra om?
Det spelar inte så stor roll om man blivit sjuk, man kan ha lika svårt vid tionde försöket.


Du får längre tid på dig och du får fortsätta med testerna om du svarar fel på en fråga, på det normala testet om du svarar fel på en fråga så avslutas det delmomentet även om du kan svaret på nästa uppgift.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 14:03:03

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:Fast neuropsykologerna har ju ett NI batteri till sitt WAIS test som ska ta hänsyn till det.

På vilket sätt då? Att man får fler alternativ eller kan göra om?
Det spelar inte så stor roll om man blivit sjuk, man kan ha lika svårt vid tionde försöket.


Du får längre tid på dig och du får fortsätta med testerna om du svarar fel på en fråga, på det normala testet om du svarar fel på en fråga så avslutas det delmomentet även om du kan svaret på nästa uppgift.

Japp, och lyckas man hamna i ett genomsnitt när man är sjuk är IQ förmodligen högre än så när förutsättningarna är annorlunda. Så oavsett kommer man inte till sin fulla rätt på testen, jag förstår att man inte kan använda tex Adhd mediciner på test men skulle de användas skulle resultatet bli höger -som du själv sa - och bara det tyder på att ens fulla potential inte kommer fram. Man borde kunna göra minst två test för att avgöra personens IQ, förslagsvis också med medicin för det är ju så man fungerar i vardagen annars, det är en krycka man använder för att jämna ut sina förmågor.
Senast redigerad av sussi83 2018-08-05 14:09:34, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-08-05 14:08:02

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:På vilket sätt då? Att man får fler alternativ eller kan göra om?
Det spelar inte så stor roll om man blivit sjuk, man kan ha lika svårt vid tionde försöket.


Du får längre tid på dig och du får fortsätta med testerna om du svarar fel på en fråga, på det normala testet om du svarar fel på en fråga så avslutas det delmomentet även om du kan svaret på nästa uppgift.

Japp, och lyckas man hamna i ett genomsnitt när man är sjuk är IQ förmodligen högre än så när förutsättningarna är annorlunda. Så oavsett kommer man inte till sin fulla rätt på testen, jag förstår att man inte kan använda tex Adhd mediciner på test men skulle de användas skulle resultatet bli höger -som du själv sa - och bara det tyder på att ens fulla potential inte kommer fram.


Och det är just det NI tillägget gör den tar hänsyn till det. Personer som inte har någon diagnos får 10-15 poäng bättre resultat när dom använder sig utav NI tillägget.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 14:15:44

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Du får längre tid på dig och du får fortsätta med testerna om du svarar fel på en fråga, på det normala testet om du svarar fel på en fråga så avslutas det delmomentet även om du kan svaret på nästa uppgift.

Japp, och lyckas man hamna i ett genomsnitt när man är sjuk är IQ förmodligen högre än så när förutsättningarna är annorlunda. Så oavsett kommer man inte till sin fulla rätt på testen, jag förstår att man inte kan använda tex Adhd mediciner på test men skulle de användas skulle resultatet bli höger -som du själv sa - och bara det tyder på att ens fulla potential inte kommer fram.


Och det är just det NI tillägget gör den tar hänsyn till det. Personer som inte har någon diagnos får 10-15 poäng bättre resultat när dom använder sig utav NI tillägget.

Ja, men frågan är hur pass sjuk man är vid testtillfället oavsett tilläggen, jag tror inte att ett NI tillägg kan jämna ut precis allt. Även om tilläggen skulle användas en andra gång skulle nog utslaget bli bättre än under pågående sjukdom. Speciellt när man har ett mer komplext tillstånd som inte bara kan förklaras med AS eller ADHD.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-08-05 14:23:32

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Japp, och lyckas man hamna i ett genomsnitt när man är sjuk är IQ förmodligen högre än så när förutsättningarna är annorlunda. Så oavsett kommer man inte till sin fulla rätt på testen, jag förstår att man inte kan använda tex Adhd mediciner på test men skulle de användas skulle resultatet bli höger -som du själv sa - och bara det tyder på att ens fulla potential inte kommer fram.


Och det är just det NI tillägget gör den tar hänsyn till det. Personer som inte har någon diagnos får 10-15 poäng bättre resultat när dom använder sig utav NI tillägget.

Ja, men frågan är hur pass sjuk man är vid testtillfället oavsett tilläggen, jag tror inte att ett NI tillägg kan jämna ut precis allt. Även om tilläggen skulle användas en andra gång skulle nog utslaget bli bättre än under pågående sjukdom. Speciellt när man har ett mer komplext tillstånd som inte bara kan förklaras med AS eller ADHD.


Ja du jag var också deprimerad när jag gjorde min utredning, det viktigaste är väl trotts allt att du är medveten om att det påverkade ditt resultat negativt? Några poäng hit eller dit påverkar väl inte dig som person och din självkänsla?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 14:41:41

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Och det är just det NI tillägget gör den tar hänsyn till det. Personer som inte har någon diagnos får 10-15 poäng bättre resultat när dom använder sig utav NI tillägget.

Ja, men frågan är hur pass sjuk man är vid testtillfället oavsett tilläggen, jag tror inte att ett NI tillägg kan jämna ut precis allt. Även om tilläggen skulle användas en andra gång skulle nog utslaget bli bättre än under pågående sjukdom. Speciellt när man har ett mer komplext tillstånd som inte bara kan förklaras med AS eller ADHD.


Ja du jag var också deprimerad när jag gjorde min utredning, det viktigaste är väl trotts allt att du är medveten om att det påverkade ditt resultat negativt? Några poäng hit eller dit påverkar väl inte dig som person och din självkänsla?

Absolut inte, jag var fullt genomsnittlig även när jag var sjuk. Det står nedtecknat i journalen att jag inte mådde bra och psykologen sa att jag var fullt normal i begåvningen men hade koncentrationssvårigheter. Det var synd att man inte hade ADHD mediciner när man var liten, men men, jag gjorde en fullt vanlig skolgång för det så jag är nöjd ändå. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 14:54:59

Slackern är det samma frågor ungefär som på Weis som ni gör eller hur är de utformade?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-08-05 15:55:04

sussi83 skrev:Slackern är det samma frågor ungefär som på Weis som ni gör eller hur är de utformade?


Du menar dom jag får göra kring ADHD forskningen? I sådana fall är svaret ja det är WAIS jag och dom andra deltagarna får göra.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2018-08-05 16:03:34

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Och det är just det NI tillägget gör den tar hänsyn till det. Personer som inte har någon diagnos får 10-15 poäng bättre resultat när dom använder sig utav NI tillägget.

Ja, men frågan är hur pass sjuk man är vid testtillfället oavsett tilläggen, jag tror inte att ett NI tillägg kan jämna ut precis allt. Även om tilläggen skulle användas en andra gång skulle nog utslaget bli bättre än under pågående sjukdom. Speciellt när man har ett mer komplext tillstånd som inte bara kan förklaras med AS eller ADHD.


Ja du jag var också deprimerad när jag gjorde min utredning, det viktigaste är väl trotts allt att du är medveten om att det påverkade ditt resultat negativt? Några poäng hit eller dit påverkar väl inte dig som person och din självkänsla?


Håller helt med. Man har den förmåga man har oavsett vad man får på ett test, eller vad "ens grupp" har för IQ snitt. Jag har lätt att snöa in på saker speciellt när många hävdar olika saker, det var därför jag läste mycket om IQ. I slutändan så är man vad man alltid varit även om gruppen autister (om man räknar med de lågfungerande autisterna som ligger på IQ<70, som utgör en betydande del) som helhet skulle ligga lägre (IQ) än vad NT gör.

Jag har inga problem med att tillstå att autism är en förstånds/funktionsmässig nedsättning. Att vi har svårigheter med de högre kognitiva förmågorna (exekutiva, som beskrivs som hjärnans vd), att vi ofta har svårt att se helheten, ofta svårt med tidsuppfattning, planering, utvärdering, flexibilitet och att förändra våra strategier. Nu har inte alla autister svårigheter med allt eller ens svårigheter med en övervägande del av det nämnda. Men nog har vi som grupp svårigheter med det sas "mänskligt kognitiva", förmågorna som skiljer mänskligt tänkande från robottänkande.

Många människor som fått skador på hjärnan erhåller ofta oerhörda förmågor (savanter) inom snäva områden, men deras totala funktion att klara sig i livet blir allt som ofta sämre av hjärnskador. Det har beskrivits som att människans förmåga att se helheten och plocka ut det viktiga tar det mesta av hjärnans potential i anspråk, som leder till att vi inte kan göra de här extrema huvudräkningarna eller minnesuppräkningarna som savanterna kan. De brukar likna hjärnan vid en extremt högfungerande mikroprocessor med mycket neuroner och synapser. Nu har datorerna utvecklats i styrka men fortfarande skulle våra hjärnor sett till råkapaciteten kunna göra de uträkningar som en miniräknare kan. Det är inte vad våran hjärna premiärt är inriktad på att göra, i allt brus är det viktigast att kunna se helheten då det viktigaste är det viktigaste. Det är inte speciellt användbart att blixtsnabbt kunna räkna alla stenar på marken när ett stort rovdjur är hungrig och lurar i buskagen.

Jag säger inte att vi är underlägsna eller dåliga människor, men vi kanske borde ge NT den cred de förtjänar?
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2018-08-05 16:52:40

Autism och Aspergerförbundets skrev:Uppskattningsvis 80 procent av de individer som får diagnosen autism har en IQ under 70.


Det kan vara hårt att säga det, men autism är ett handikapp/funktionshinder.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 17:06:43

Handy skrev:
Autism och Aspergerförbundets skrev:Uppskattningsvis 80 procent av de individer som får diagnosen autism har en IQ under 70.


Det kan vara hårt att säga det, men autism är ett handikapp/funktionshinder.

Ja men det beror också på att det oftast är de med intellektuella hinder som tidigast fångas upp ffa vid skolstart, samt att man för ca 20 år sedan trodde att det nästan var ett kriterium för diagnosen, de som står för den största ökningen idag av personer med ASD är de som får diagnosen sent i livet och saknar begåvningshandikapp. Man har lyckats fånga upp fler samt att kunskapen ökat i samhället och då förändras ju bilden av hur gruppen är sammansatt.

Detta kan man läsa i Chrisoffer Gillbergs forskning, som jag inte pallar kolla upp just nu.
Det är också så att man kan ha diagnosen men inte blir erbjuden utredning pga att funktionsförmågan anses vara för hög, det går väl mot att man ska ha ett tillräckligt stödbehov för att kunna få diagnosen idag - det har blivit hårdare- och då blir ju mörkertalet stort bland de som är högfungerande.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 17:46:02

En mindre andel av dem som i dag får diagnoserna Aspergers syndrom eller atypisk autism kommer inte att uppfylla kriterier för diagnosen autismspektrumsyndrom enligt DSM-5 [3] eller ICD-11 [4], men det finns inga planer att ändra diagnoser i efterhand.

En allt större grupp diagnostiseras i dag med autismspektrumsyndrom, och många uttrycker att de känner igen sig i symtombeskrivningen. Det är dock viktigt att påpeka att autismspektrumsyndrom inte är en diagnos som kan ställas utifrån hur det känns utan efter hur personen ter sig i sitt beteende

Flertalet individer med autismspektrumsyndrom har en normal begåvningsnivå men ojämn begåvningsprofil. Detta gäller särskilt för dem som får diagnosen efter 6 års ålder.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... ch-autism/

Så en del som fått diagnosen Aspergers syndrom innan år 2014 skulle inte uppfylla kriterierna idag, men får behålla diagnosen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-05 20:24:01

Här är Christoffer Gillbergsforskning om just IQ och autism.
Changes in Prevalence of autism spectrum disorders in 2001-2011: Findings from the Stockholm Youth Cohort
Idring, S., Lundberg, M., Sturm, H., Dalman, C., Gumpert, C., Rai, D., Lee, B. och Magnusson, C.
Journal of Autism and Developmental Disorders (2015), 45: 1766-1773

Tack vare ett detaljerat och heltäckande folkbokföringssystem är Sverige ett land där populationsstudier är lätta att genomföra. I denna studie gjorde man en statistisk analys på samtliga barn i Stockholm som under en tioårsperiod fått en autismdiagnos. Syftet var att se om autism blivit vanligare, och i så fall i vilka grupper. Resultaten visade att autism blev mer än tre gånger vanligare mellan 2001 och 2011. Den största ökningen var inom gruppen autismdiagnos utan medföljande intellektuell funktionsnedsättning. 2011 fanns det över 11’000 barn med autism i Stockholms län. Autismdiagnos visade sig vara vanligare i familjer med låg utbildningsnivå och i familjer med invandrarbakgrund, men forskarna kan inte ge någon säker förklaring till vad detta kan bero på. På samma sätt är det svårt att förklara vad den trefaldiga ökningen av antalet diagnoser beror på. Även om det inte går att utesluta att det beror på en faktisk ökning av antalet fall av autism, så menar författarna att det med största sannolikhet beror på att fler är medvetna om diagnosen idag än tidigare. Det är alltså en ökning i statistiken, snarare än i verkligheten.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav Solblomma » 2018-08-05 20:53:29

sussi83 skrev:
Handy skrev:
Autism och Aspergerförbundets skrev:Uppskattningsvis 80 procent av de individer som får diagnosen autism har en IQ under 70.


Det kan vara hårt att säga det, men autism är ett handikapp/funktionshinder.

Ja men det beror också på att det oftast är de med intellektuella hinder som tidigast fångas upp ffa vid skolstart, samt att man för ca 20 år sedan trodde att det nästan var ett kriterium för diagnosen, de som står för den största ökningen idag av personer med ASD är de som får diagnosen sent i livet och saknar begåvningshandikapp. Man har lyckats fånga upp fler samt att kunskapen ökat i samhället och då förändras ju bilden av hur gruppen är sammansatt.

Detta kan man läsa i Chrisoffer Gillbergs forskning, som jag inte pallar kolla upp just nu.
Det är också så att man kan ha diagnosen men inte blir erbjuden utredning pga att funktionsförmågan anses vara för hög, det går väl mot att man ska ha ett tillräckligt stödbehov för att kunna få diagnosen idag - det har blivit hårdare- och då blir ju mörkertalet stort bland de som är högfungerande.

Min 13-åring har just utretts färdigt. Han följer inte riktigt statistiken; han fick en autismdiagnos och slog samtidigt i taket på flera av wisc-deltesterna, dvs man vet inte hur högt iq han har eftersom han fick maxpoäng. Och på några av deltester fick han lågt, ner mot 70. Alla deltest som på något sätt mätte snabbhet fick han lågt på.
Men det jag är gladast över är att han nu får det stöd han har rätt till :D
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-06 7:06:39

Solblomma ja och det är jätte bra! Behöver man hjälp är det ju befogat att man får det.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav sussi83 » 2018-08-06 8:36:22

Förslag till frågeställning. Är alla kognitiva delar påverkade av en saktare utvecklingstakt?

Jag har inte läst artiklarna men jag tror många gånger det inte är själva ASD:n som i slutänden påverkar en mest. Det framkommer ju i forskningen att ökning skett bland dem som har normal IQ. De flesta longitudinella studier gjorda på personer med ASD har varit på de med intellektuell nedsättning enligt forskare och läkare Adam Helles. Han kom också fram till att en stor del men inte hela problematiken generellt i vuxenålder (hos dem utan intellektuell nedsättning som han studerade) handlar om de psykiska pålagringarna man kan få av att leva med ASD. Så visst blir de kognitiva funktionerna påverkade för många om de lever med stor andel psykisk ohälsa.

Den tredje och största gruppen, ca hälften av deltagarna, är ”Autismspektrum plus-gruppen”. De hade utöver en autismspektrumdiagnos också minst en annan psykiatrisk diagnos. Depression och ADHD var de vanligaste, men där fanns även andra diagnoser.
- Det viktiga med den skillnaden är att poängtera för psykiatrin att vi måste bli bättre på att fånga upp psykiatriska besvär i den här gruppen och vi måste hjälpa. Vi måste hitta hur vi effektivt kan behandla sådant som depression och ångest för de med autismspektrumtillstånd.


http://www.sfbup.se/wp-content/uploads/2017/04/B5-Adam-Helles-Långtidsuppföljning-av-män-med-Asperger-syndrom.pdf

https://www.autism.se/20170221_spannande_langtidsuppfoljning_av_pojkar_med_aspergerdiagnos
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autism och intelligens

Inläggav Flia » 2018-08-06 13:38:40

Men "långsammare utvecklingstakt"??

Det är ju intressant med barn, men för alla över 25 saknar det ju helt betydelse.
För mig, som är över 60, spelar det ju ingen roll om jag funkar som en 50-åring. :lol:
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Autism och intelligens

Inläggav Recursion » 2018-08-08 11:25:50

Sammanfattningsvis har vi alla sannolikt lärt oss någonting. Dels genom min inriktning mot autism och intelligens, dels genom Handy:s inriktning mot iq tester, dels genom sussis inriktning mot diagnos. Men den som lärt sig mest är den som alltid utgår från att en själv kan ha fel och är därmed mer öppen för ny kunskap lättare.

I know that all I know is that I do not know anything
Recursion
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-07-10
Ort: Långt in i djupa skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in