vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Fretshi » 2018-07-25 20:26:12

Jag har lite funderingar om kosten jag har i några år varit vegetarian men ätit fisk och mjölkprodukter.
Det gick bra till en början sen skönk jag in i en depression och fick en del ångest och hade svårt att koncentrera mig varpå studierna gick åt helvete.

När jag jobbade på skogskyrkogården 2014 sa mina kollegor till mig "Ät lite kött så det blir karl av dig" jag var inte jättesmal men hade problem med att orka jobba.

Vilket ledde till att jag blev sjukskriven pga psykisk ohälsa och så småningom fick jag min aspergerdiagnos.
Nupå senare tid har jag börjat äta kött ibland och känner hur min kropp kan ta upp det bättre samt att jag har lättare att bli mätt och känna mig nöjd inte lika mycket ångest som förut.

Kan det ligga något i dwt mina kollegor sa om att jag inte fick i mig tillräckligt?
När man är vegetarian måste man ju ha större kunskap om hur olika saker påverkar kroppen och jag har inte varit så bra på att laga mat och veta vad jag ska äta.

Dessutom smakar kött även bättre än de vegetariska rätter jag brukar äta.

Är det fler som har liknande erfarenheter elller helt andra erfarenheter?

Det ingår i min diagnos att jag har svårt att ta hand om mig själv och har boendestöd som ska hjälpa mig med det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Huggorm » 2018-07-25 20:56:57

Det där är en stor och infekterad debatt. Det jag märker på mig själv är att jag inte blir mätt utan proteinet från kött, och jag tappar snabbt orken. Faktum är att man sällan ser vegetarianer jobba fysiskt, det kanske helt enkelt inte går om man skall få i sig allt protein från bönor?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav hannabee » 2018-07-25 21:20:12

Tänker att det är rätt individuellt.. gäller väl att hitta det som passar en själv. Tycker för egen del att det gått lite i perioder.

Jag tränar en hel del och är inne i en period sen ett halvår när jag äter mest veganskt. Vet inte riktigt varför. Men plötsligt var jag bara inte sugen på något annat än veganskt (inkl tycker plötsligt att det är ointressant att laga något annat). Sen märker jag att det är viktigt att få i mig tillräckligt mycket proteiner och fett för att jag ska må bra, inte bli hungrig snabbt inpå igen/ha kvar en mättnadskänsla under längre tid (+äter ett kosttillskott för att få i mig vissa vitaminer som kan vara svårt annars - märker ex att jag kan få sug efter järnrika grejer utan kosttillskott..). Men proteinhalten i bönor (eller havregryn) är helt ok i jämförelse med i kött (eller i ägg). Så är nog mer energifrågan tänker jag, att man nog måste äta mer för att få samma energiinnehåll än en bit kött. Men då kan man ju ha i mer fett i maten (ex olja eller nötter om man är vegan).

Sen är det väl en tillvänjningsprocess som är olika för olika individer (inkl beroende på ålder). Så gissar att känslan av mättnad (inkl magens förmåga att smälta den ofta lite mer hårdsmälta vegetariska kosten) är en tillvänjningsfråga.
hannabee
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2018-06-05
Ort: Stockholm

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav elle » 2018-07-25 21:30:07

Finns många veganer inom idrotten som presterar bra.

"I en studie från 2014 studerade forskare en triathlet som först varit vegetarian i 21 år, varav de sex senaste åren något som kallas ”raw-vegan” vilket innebär att inget i kosten hettas upp över cirka 48 grader (finns ingen exakt gräns). Hur klarar denne det ultimata testet att genomföra tre Ironman i följd? Han tog sig an kraftprovet och tog sig 11,4 km simning, 540 km cykling och 125 km löpning på 41 h och 18 min!"

"T.ex. så var en av de första maratonlöparna som knäckte 2h och 30min markeringen redan 1912 vegetarian."


https://www.presteramera.com/vegan/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Fretshi » 2018-07-25 21:34:50

Huggorm skrev:Det där är en stor och infekterad debatt. Det jag märker på mig själv är att jag inte blir mätt utan proteinet från kött, och jag tappar snabbt orken. Faktum är att man sällan ser vegetarianer jobba fysiskt, det kanske helt enkelt inte går om man skall få i sig allt protein från bönor?


Nu leker jag bara lite med tanken att jag kanske aldrig blivit sjukskriven om jag inte åt lika mycket vegetariskt. Fast jag fick ju min diagnos under den perioden så jag hade nog lite psykiska problem också men kosten hänger ju lite ihop med asperger. Att om vardagen är svår så vet man ofts inte vad man ska göra för att göra den lättare.

Men det största problemet med det jobbet var nog att jag kände att jag inte hade ork att göra det jag skulle, man fick pressa sig mycket och verkade ha större problem än alla andra att klara arbetet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav triggerhappyD » 2018-07-25 21:47:02

Vill inte vara petig, men jag är det så måste påpeka att man inte är vegetarian om man äter fisk :)

Har själv varit vegetarian i snart 20 år och har inte haft några problem bortsett från under nått år då jag slarvade mycket med maten, då fick jag B12 och zink brist.
Men det berodde ju på att jag slarvade med maten.

Enligt min uppfattning är det för dom flesta hälsosammast att äta vegetariskt, så länge som man vet vad man gör och har en komplett vegetarisk diet som ger en allt man behöver.

Klarar man inte av det så kan det leda till alla möjliga allvarliga hälsoproblem.
Så skulle nog säga att om man kan föra en "korrekt" vegetarisk diet så är det mycket bättre, samtidigt som vanlig diet med kött o fisk säkert är mycket bättre än en slarvig/dålig vegetarisk diet.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav sussi83 » 2018-07-25 22:13:36

Ska man bygga muskler blir det en utmaning att vara helt veg, det finns tillskott av ärt/risprotein men de är svindyra. Man behöver få i sig så pass mycket av det, ca 5-6 g per kg man väger. Då finns det ju helt klart billigare alternativ ur djurriket sas. Eller om man kan acceptera mjölkprotein då som är billigare än veg protein. Kuta kan man nog det är väl mest kolhydrater som är bränslet sas. Men det mesta handlar väl om ålder, kön och genitik. Det är svårt att bli elitidrottare på bönor efter en viss ålder.
Har själv haft vegetariska perioder men det har väl om inte annat handlat om ekonomi men käkade mjölkprodukter så någon regelrätt veggo har jag inte varit.
Det finns ju tabeller på nätet över vad allt innehåller så man får in alla ämnen och så, en fast matsedel vore kanske nåt?
Det finns ju människor med depressioner som inte äter nåt pga matlusten så kan det också vara en sak, att du åt för lite över lag?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-25 23:06:47

Mjölk/ vassleprotein är det mest effektiva proteinet om man vill växa till sig.
(Jag kan inte dricka det själv för då dör jag av acne.)
Man behöver inte äta kött för gainz.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav kiddie » 2018-07-26 1:32:02

Har blivit åthutad att jag måste äta kött pga min läkare tror att jag kan äta till mig järn. Har testat innan och testar igen. I det avseendet funkade det inte. Sedan kände jag att jag blir inte mätt av kött. Men det är väl bara att acceptera och må skit och vara hungrig. Så visst verkar det som man är olika.

Hjärnan behöver fett för att reparera sitt myelin. Äter man för lite fett så kanske det inte går så bra, men det beror på gener, vissa omsätter fett mycket fortare än andra. Kött innehåller ofta ganska mycket fett. Dessutom kan man ju må bra av att äta riktig mat istället för att frestas äta snabba kolhydrater och i värsta fall socker.

Tränar man så behöver man protein i någon form men såklart även kolhydrater.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Fretshi » 2018-07-26 5:25:47

sussi83 skrev:Ska man bygga muskler blir det en utmaning att vara helt veg, det finns tillskott av ärt/risprotein men de är svindyra. Man behöver få i sig så pass mycket av det, ca 5-6 g per kg man väger. Då finns det ju helt klart billigare alternativ ur djurriket sas. Eller om man kan acceptera mjölkprotein då som är billigare än veg protein. Kuta kan man nog det är väl mest kolhydrater som är bränslet sas. Men det mesta handlar väl om ålder, kön och genitik. Det är svårt att bli elitidrottare på bönor efter en viss ålder.
Har själv haft vegetariska perioder men det har väl om inte annat handlat om ekonomi men käkade mjölkprodukter så någon regelrätt veggo har jag inte varit.
Det finns ju tabeller på nätet över vad allt innehåller så man får in alla ämnen och så, en fast matsedel vore kanske nåt?
Det finns ju människor med depressioner som inte äter nåt pga matlusten så kan det också vara en sak, att du åt för lite över lag?


Ja jag kanske åt för lite.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-26 6:25:59

Pinghis Khan skrev:Mjölk/ vassleprotein är det mest effektiva proteinet om man vill växa till sig.

Jo, det blir ju 200 kg kalv av det.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-26 6:33:16

Fretshi skrev:Dessutom smakar kött även bättre än de vegetariska rätter jag brukar äta.

Finns bra och billigt vegetariskt på Lidl. "My best veggie" heter den. 200 g kostar 17-18 kr. Finns i olika typer av "kött". Alla jag provat är goda, och jag är i regel jävligt gnisslig när det gäller sådant där artificielltullsmörgåsmat...

Näringsinnehållet för t.ex. deras "köttfärs":
https://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3% ... mince/100g

Man märker även att den fungerar i kroppen, efter träning.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-26 11:22:19

nomemorytoday skrev:
Pinghis Khan skrev:Mjölk/ vassleprotein är det mest effektiva proteinet om man vill växa till sig.

Jo, det blir ju 200 kg kalv av det.


Man kasnke kan påstå att mjölk inte bara är ett livsmedel utan även ett metabolt siganlsystm hos däggdjur.
Detta är både mjölkens styrka och svaghet.
https://en.wikipedia.org/wiki/MTORC1

(Förutom att mjölk är gott speciellt i kaffe och att man kan göra ost av mjölk.)
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav sussi83 » 2018-07-26 16:01:04

Grönärtfritters
1 gul lök
1 msk smör
2 vitlöksklyftor
250 g gröna ärter
1/2 dl vatten
2 msk olivolja
2 dl mjöl av vete & vitabönor (2 dl motsvarar 110 g)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
<
Hyffsat billiga ingredienser om man tycker om att hålla på. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Fretshi » 2018-07-26 18:14:15

kiddie skrev:Har blivit åthutad att jag måste äta kött pga min läkare tror att jag kan äta till mig järn. Har testat innan och testar igen. I det avseendet funkade det inte. Sedan kände jag att jag blir inte mätt av kött. Men det är väl bara att acceptera och må skit och vara hungrig. Så visst verkar det som man är olika.

Hjärnan behöver fett för att reparera sitt myelin. Äter man för lite fett så kanske det inte går så bra, men det beror på gener, vissa omsätter fett mycket fortare än andra. Kött innehåller ofta ganska mycket fett. Dessutom kan man ju må bra av att äta riktig mat istället för att frestas äta snabba kolhydrater och i värsta fall socker.

Tränar man så behöver man protein i någon form men såklart även kolhydrater.


Vad menar du med riktig mat?
Typ kött, fisk, baljväxter, frukt och grönsaker?

Ja jag bör nog ta tag i mitt sockerberoende nu.
Eller alla fall bara unna sig lite sött ibland.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Fretshi » 2018-07-26 18:15:50

sussi83 skrev:Grönärtfritters
1 gul lök
1 msk smör
2 vitlöksklyftor
250 g gröna ärter
1/2 dl vatten
2 msk olivolja
2 dl mjöl av vete & vitabönor (2 dl motsvarar 110 g)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
<
Hyffsat billiga ingredienser om man tycker om att hålla på. :-)Happy


Hur gör man sen?

Mixar man allt och steker?
Ska absolut testa det.

En sak jag kom på att när jag åt relativt hyfsat och pluggade så var jag inte sugen på sötsaker alls typ.

Antar att det är när man känner sig låg och vill muntra upp sig med något sött.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav kiddie » 2018-07-26 18:20:39

Fretshi skrev:Vad menar du med riktig mat?
Typ kött, fisk, baljväxter, frukt och grönsaker?

Ja jag bör nog ta tag i mitt sockerberoende nu.
Eller alla fall bara unna sig lite sött ibland.


Ja precis. Att man äter riktig måltid så att man inte frestas av rena hungern att kasta sig över fikabröd och godis. Sugenheten har man kanske kvar ändå men bra om man är mätt, då har man ju en ärlig chans.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav kiddie » 2018-07-26 18:24:08

Gillar man morötter är det ju gott att riva ner och ha i köttfärssås. Tycker det är godare än utan faktiskt. Och så lök då. Sedan är jag såpass onyttig att jag bara kör ketchup och lite mjölk och en gnutta mjöl som sås att ha i när man stekt. Fast vet egentligen inte om det är så farligt, ketchup är i en ganska OK plastflaska medan krossad tomat i burk fäller ut läskiga ämnen och man ska helst köpa i tetra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav sussi83 » 2018-07-26 18:33:07

Fretshi skrev:
sussi83 skrev:Grönärtfritters
1 gul lök
1 msk smör
2 vitlöksklyftor
250 g gröna ärter
1/2 dl vatten
2 msk olivolja
2 dl mjöl av vete & vitabönor (2 dl motsvarar 110 g)
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
<
Hyffsat billiga ingredienser om man tycker om att hålla på. :-)Happy


Hur gör man sen?

Mixar man allt och steker?
Ska absolut testa det.

En sak jag kom på att när jag åt relativt hyfsat och pluggade så var jag inte sugen på sötsaker alls typ.

Antar att det är när man känner sig låg och vill muntra upp sig med något sött.

Man mixar eller knådar ihop till en deg, formar biffar och steker.
Jag gjorde det lätt för mig idag hittade några paket bönor i skafferiet färdigkokta mixade bönor + kikärtor och gjorde biffar med rivna grönsaker i med lite mjöl och spiskummin som man har i falafel. Helt ok.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav Fretshi » 2018-07-26 20:50:29

Ja det låter inte för svårt att föra alla fall.

Jag åt en linsgryta idag som faktiskt var helt okej men kanske något för starkt kryddad.

Försöker äta upp de sakar jag har nu så man inte behöver gå och handla varje dag.

Ska nog börja veckohandla och planera en matsedel för hela veckan då kan man säkert hålla sig till en budget också.

Men nu tull en annan mer deprimerande sak som hände när jag såg mig själv i spegeln. Då syntes en putmage och jag såg ut som jag stod på ett väldigt lustigt sätt. Hopsjunkna axlar och höften framåtlutad.
Jag såg helt enkelt trött och slö ut och jag tror inte bara det beror på värmen...

Ska börja göra övningar för att få en bättre hållning nu och då kanske jag blir gladare också på köpet för att man får mer energi?

Min kollega som stod bredvid såg mycket piggare och avslappnad ut.

En annan sak är att jag ofta har problem med ryggen och ibland kommer jag på mig själv med att hålla ena handen som stöd för ryggen (sådär som gamla tanter och farbröder kan stå för att de har ont) det känns inte så hett nät man inte är 30 än...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vegetarisk kontra svensk husmanskost?

Inläggav kiddie » 2018-07-27 0:27:12

De här killarna vet vad de pysslar med.

https://www.youtube.com/user/physicalth ... deo/videos

Men det är många videor så man kan behöva leta efter just de som gäller en själv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in