Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

gillar ni med AS att resa?

nej
45
31%
ja
77
53%
annat
22
15%
 
Antal röster : 144

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2018-07-26 14:16:07

Aspergare borde inte gilla att resa. Då kan man ju inte följa sina fixa dagliga rutiner.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Lillian3 » 2018-07-26 17:01:44

Gillar inte själva resan, alltför stressigt, speciellt att flyga (checka in, byta plan etc). Men frånvaron av hemmets lugna vrå går bra, bara det är lungt och tyst på hotellet. Brukar börja planera resan i detalj ett halvår före, sedan håller jag mig till schemat så långt det går. Ibland kan ju ett museum man tänkt besöka vara stängt tex.
Lillian3
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-06-28

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav sussi83 » 2018-07-26 20:48:01

Yesss, själva resvägen är förjäklig om man inte kan göra det bästa av den sas.
Men det varma klimatet är väl lite som handen i handsken och jag älskar att besöka olika kulturer och lära mig deras syn på livet.
Kanske har man blivit tålig av restvånget när man var liten, reste med flyget första gången när jag var 8 månader eller nåt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 23:37:30

Jag gillar att resa lite om jag kan göra det på mitt sätt. Till exempel reser jag till Sverige och hyr en stuga eller hotellrum eller tar med mig en husvagn eller något. Först måste jag vänja mig vid stugan eller hotellrummet. Vänja mig vid att vara där. Också kan jag resa runt i Sverige och titta på svenskar. När jag blir trött åker jag tillbaka till stugan eller hotellrummet och kopplar av lite.

Jag behöver ett ställe att koppla av där jag känner mig lite hemma. Annars sliter jag ut mig, stressar för mycket och allt blir bara negativt. Jag var i ett fritidshus vid kusten i Danmark i drygt en vecka, det var väldigt trevligt. Stort hus med inomhuspool, promenader på stranden, åt pannkakor med glass och drack lite tuborg med de lokala danskarna. :) Så det kan vara okej att resa. Men det är lite tråkigt att resa ensam, det är bättre att ha med sig någon.


sommerhus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2022-03-17 9:12:37

Det kan vara roligt att se nya platser och uppleva nya kulturer men i lagom mängd. Jag brukar tröttna efter några dagar och längta hem till min lägenhet och mina rutiner.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Ni med AS, gillar ni att resa? (Omröstning)

Inläggav Teost » 2022-03-17 9:58:53

Svarat annat
Pga ja, om får bestämma resmål o allt (mesta) passar, värme är bäst
Men vill inte resa långt, är massa krångel, orkar inte sånt, blir då inte vilsamt,
Vill helst bara ta det lugnt, äta glass, ev nån utflykt om ork, vill inte åka hem när bra ställe, med mjuk säng, tjocka gardiner, åker till samma favorit ställen, (för sällan...)
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in