Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav slackern » 2018-07-19 18:40:57

Flia skrev:
kiddie skrev:Nikotin höjer blodsockret. Det kan vara jobbigt innan hjärnan fattar att ens nya nivå är den normala. Förutom andra stimulerande ämnen är det lite som att gå i en ständig sockerkick att använda tobak. Det är nog därför vissa som slutar börjar med godis och det är ju inte bra heller.



Var får du det ifrån?


Kanske inte helt rätt men här har du en förklaring till det hela.

Sannolikt beror det till viss del på att nikotinet i snus leder till att blodkärlen drar ihop sig. Därmed får man en försämrad blodcirkulation i kroppens olika organ, framför allt i musklerna. En försämrad cirkulation leder i sin tur till sämre förutsättningar för att ta upp socker från blodet till musklerna, där sockret fungerar som bränsle.


https://www.1177.se/Stockholm/Stall-en- ... odsockret/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-19 18:42:01

Tror att kost är högst individuellt om det botar depression eller inte...
Förnstrikt kost kanske å andra sidan kan leda till depression istället?

Mat ska ju i grunden ge energi och skydda mot vissa sjukdomar men sjuk kommer man nog bli ändå även om man äter helt perfekt...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-19 20:42:20

Fretshi skrev:Tror att kost är högst individuellt om det botar depression eller inte...
Förnstrikt kost kanske å andra sidan kan leda till depression istället?

Mat ska ju i grunden ge energi och skydda mot vissa sjukdomar men sjuk kommer man nog bli ändå även om man äter helt perfekt...


Är du olycklig och miserabel men lever strikt enligt kostcirkeln, petar i dig vitaminer och försöker leva supersnut har du inget för det, det är vad jag tror. Mår själen bra mår kroppen bra, laster till trots. Mår själen skit mår kroppen skit :!:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-19 20:57:45

blitzen skrev:
Fretshi skrev:Tror att kost är högst individuellt om det botar depression eller inte...
Förnstrikt kost kanske å andra sidan kan leda till depression istället?

Mat ska ju i grunden ge energi och skydda mot vissa sjukdomar men sjuk kommer man nog bli ändå även om man äter helt perfekt...


Är du olycklig och miserabel men lever strikt enligt kostcirkeln, petar i dig vitaminer och försöker leva supersnut har du inget för det, det är vad jag tror. Mår själen bra mår kroppen bra, laster till trots. Mår själen skit mår kroppen skit :!:


Hur menar du att de som äter dåligt är djupt olyckliha innerst inne?
Okej jag kanske inte är världens gladaste person men jag skulle inte kalla mig djupt olycklig häller. Allt beror förstås på hur man ser det.

Men jag kan ändå hålla med dig om att om själen mår dåligt så känns det i kroppen och man mår sämre fysiskt också.

Själen kan förvisso påverkas av kroppen men tror att själen är starkare än så och påverkar kroppen mer än vad kosten gör.
Med det inte menat att man ska bli en tjockis och väga långt över 100 kg, men tjockisar brukar inte må så bra häller.

Jag skulle nog kunna äta mycket hälsosammare än vad jag gör, men jag vet inte om jag kan få i mig så mycket nyttig mat hela tiden...

Man vill slarva ibland eller som i mitt fall lite för ofta.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-19 21:13:33

Nej! Vissa äter dåligt och mår bra och är glada...men, har livet behandlat dig så illa att du av den sakens skull är olycklig, men stretar på likväl för att leva perfekt (kostmässigt) i hopp om att bli 100 och kurant in i slutet så...där går man bet tror jag, såvida man inte har jäkligt tuffa gener. Generna har ju sin roll att spela. Har själv bevittnat högåldringar som levt fan och röker, tar sig en sup samt inte brytt sig så mycket om hur de ätit...de lever ändå.

Visst, gör ditt bästa när det gäller att äta "rätt" om det får dig att må bättre och bli tryggare. Röka bör man ju inte egentligen, det är ju skitdumt. Men bli inte fanatisk. Fanatiker, är nog enligt min mening inte lyckliga...och lycka, kanske är det det bästa receptet på att, om inte bli skitgammal, leva ett fullvärdigt liv man kan se tillbaka på utan ånger eller grämelse.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-19 21:15:28

blitzen skrev:
Trollmor skrev:Nej, jag tittar sällan på TV. Har hört talas om serien, och den verkar rätt bra. Kaninkött är jättegott, särskilt om man VET att ninisarna haft det bra hela livet. Det går att ha en kaninuppfödning på kaninernas villkor, men det är rätt krävande. Om de inte är helt sams, så kan de råka i fruktansvärda slagsmål.

Odlar du grönsaker, rättika, palsternacka, kålrot och har höns och så? Jag skulle gärna äta mer rödbetor men det är trist att handskas med dem tycker jag och jag är inte jätteförtjust i smaken. Har lärt mig att man kan riva grönsakerna i en "råkostsallad", uppskattar du sånt?
I teorin, ja. I praktiken är det ganska mycket jobb ... :shock:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-19 21:21:34

Nu äter jag mest köttbullar, potatis, bröd med smör, diverse grönsaker, sardiner, banan, clementin och ägg. I grönsaksväg blir det mest rödkål, morot, tomat, och så växelvis spenat/broccoli. Då och då blir det en påse nötter. Som kosttillskott kostar jag på mig magnesium, trots att jag kanske får i mig tillräckligt i broccolin/spenaten. Jag tror jag lever rätt ok där. Rör på mig på ett försvarbart sätt. Samtidigt röker jag, tar mig en pilsner och känner mig rätt miserabel stundvis, så vi får se hur det går :!:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-19 21:36:47

blitzen skrev:Nej! Vissa äter dåligt och mår bra och är glada...men, har livet behandlat dig så illa att du av den sakens skull är olycklig, men stretar på likväl för att leva perfekt (kostmässigt) i hopp om att bli 100 och kurant in i slutet så...där går man bet tror jag, såvida man inte har jäkligt tuffa gener. Generna har ju sin roll att spela. Har själv bevittnat högåldringar som levt fan och röker, tar sig en sup samt inte brytt sig så mycket om hur de ätit...de lever ändå.

Visst, gör ditt bästa när det gäller att äta "rätt" om det får dig att må bättre och bli tryggare. Röka bör man ju inte egentligen, det är ju skitdumt. Men bli inte fanatisk. Fanatiker, är nog enligt min mening inte lyckliga...och lycka, kanske är det det bästa receptet på att, om inte bli skitgammal, leva ett fullvärdigt liv man kan se tillbaka på utan ånger eller grämelse.


Ja jo att bli fanatisk är nog inte bra men jag skulle noh må mycket bättre om jag lärde mig laga riktig mat (som jag gillar) och inte slösa mina pengar så mycket...

Det har nästan blivit för mig att jag tycker vardagen är så tråkig så jag vill fylla den med kickar av olika slag och det är ju aldrig bra i längden.

Mer tänka vad kan ge mig lycka och mening?

Fast leva ett fullvärdigt liv kan ju också innebära att man festar till det då och då bara man inte gör det när man inte egentligen har råd...

Fast att leva ett festliv kanske inte ger en lycka?
Det är nog olika vad man mår bra av egentligen och vad som får en att känna sig nöjd.

Man ska nog inte försöka jaga lyckan så mycket häller utan mer se det som vad kan jag göra som får mitt liv i den riktning jag vill? Lite ACT-tänk som jag uppskattar mycket.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-19 21:39:49

blitzen skrev:Nu äter jag mest köttbullar, potatis, bröd med smör, diverse grönsaker, sardiner, banan, clementin och ägg. I grönsaksväg blir det mest rödkål, morot, tomat, och så växelvis spenat/broccoli. Då och då blir det en påse nötter. Som kosttillskott kostar jag på mig magnesium, trots att jag kanske får i mig tillräckligt i broccolin/spenaten. Jag tror jag lever rätt ok där. Rör på mig på ett försvarbart sätt. Samtidigt röker jag, tar mig en pilsner och känner mig rätt miserabel stundvis, så vi får se hur det går :!:


Det är nog nästan omöjligt att må fantastiskt hela tiden och jag tror (som i ACT-tänket) att ju mer man jagar efter den där lyckan ju mer otillfredsställd kommer man bli för att ruset klingar av.
Jag snusar ju dock och det är gott och ger mig energi.
Men att försöka skapa ett liv man gillar och trivs med är nog det bästa precis som du säger men att inte ständigt jaga lyckan.
Det får vara okej att vara miserabel ibland.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-07-21 11:37:02

Trollmor skrev:Kaninkött är jättegott, särskilt om man VET att ninisarna haft det bra hela livet. Det går att ha en kaninuppfödning på kaninernas villkor, men det är rätt krävande. Om de inte är helt sams, så kan de råka i fruktansvärda slagsmål.


Saknar ninköttet. Men vi var ute på landet för sällan och det blev för jobbigt med övervintringen i stan med dem på balkongen att städa. De är ju riktiga bajsmaskiner. Bajset är ju bra gödning om man odlar, men i stan blir det en börda.

Vet att vissa tycker det låter brutalt att döda sitt eget kött men jag tycker de är konstiga om de själva är köttätare. Jag hoppas verkligen att kaninkött kommer ut på marknaden men just nu finns det ju inga kommersiella möjligheter. De måste fixa så att slakterierna tar emot dem. Av någon sjuk anledning får man ju inte slakta dem hemma och sälja köttet. Och blir det för populärt så blir det massuppfödning av kaniner som kycklingarna sitter i sina burar så det är ju inte bra heller.

Annars är det ju som sagt gott.

Är man riktigt fattig och det är vinter kan man snara sig en and i hemlighet om man bor på ett ställe där de finns i tusental. Finns bra recept på nätet.

Det finns även flera olika fruktkartor bl a denna:

http://xn--ssongsmat-v2a.nu/ssm/%C3%84ppelkarta
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-22 9:04:19

Ja, att inte vilja förstå att kött har varit en levande kännande medvarelse är dubbelmoral!

Men att döda ett djur på ett bra sätt är inget man lär sig på en kaffekvart.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fabela » 2018-07-22 9:57:50

Sorry att jag kraschar in här mitt i, utan att ha läst igenom inläggen. Kanske det här redan sagts hundra gånger:

Fast man måste ju klara sig lättare på lite pengar, om man inte dödar = äter kött alls :-)063
Baljväxter kostar en bråkdel av vad kött gör. De måste man inte ens tillaga, utan kan grodda dem istället och mångdubbla näringsvärdet.
Idag finns det en hel del vego färser mm också, som förstås kostar lite mer, men är ändå billigare än kött.
Samma med t.ex. Keso, fast det är ju lite fusk förstås om man vill slippa delta i dödandet.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-07-22 20:20:59

I inläggen ovanför pratade vi mest om sådant kött som just inte kostar några pengar. Att föda upp kaniner är mycket billigt. Jag minns inte om TS berättat om sina matvanor, men man bör ju även ta hänsyn till vad individen tycker smakar gott, inte bara vad som är billigt.

Tänk även på att helvegansk kost i regel måste importeras ganska långt bortifrån, där odlingen inte alltid sker enligt våra svenska regler.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-22 22:44:59

Fabela skrev:Sorry att jag kraschar in här mitt i, utan att ha läst igenom inläggen. Kanske det här redan sagts hundra gånger:

Fast man måste ju klara sig lättare på lite pengar, om man inte dödar = äter kött alls :-)063
Baljväxter kostar en bråkdel av vad kött gör. De måste man inte ens tillaga, utan kan grodda dem istället och mångdubbla näringsvärdet.
Idag finns det en hel del vego färser mm också, som förstås kostar lite mer, men är ändå billigare än kött.
Samma med t.ex. Keso, fast det är ju lite fusk förstås om man vill slippa delta i dödandet.


Att leva enbart på bönor och linser skulle jag tycka var tråkigt.
Man måste kunna få äta det som är gott ibland också och ja jag äter bönor ibland.

Och äter inte så mycket kött alls men ibland blir man sugen på det och jag tycker man får mer energi och kraft när man äter kött (så hel vegetariskt är inget alternativ för den som är dålig på att laga mat.
Men visst har gjort falafel några gånger och det är gott.

Visst ska man inte slösa pengar på mat men ibland borde man få det för att pigga upp vardagen även om tabletter borde kunna bota det också.
Men hur kul är det att bara äta tabletter?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-07-22 22:55:21

Ja precis. Man behöver variation. Eller jag gör det iallafall. För mig behöver det inte innebära kött men då varierar man gärna ändå in något som går lite utanför budgeten.

Beroende på var man bor och affärer man har tillgång till brukar köttfärs vara billigare än färdiga vegoprodukter. Man kan bara köra som den är om man vill o forma till biffar, sedan krydda och steka. I ugnen kan man ha klyftad potatis med skalet på (ca 20 min 200 grader). Det blir lite som "skräpmat" men mycket billigare. Godast är det om man har någon slags sås till men den kanske faller utanför budgeten. Om man inte gillar att köra bara ketchup, den kan vara billig och står sig ju länge.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-24 6:38:36

Nu är nog botten nådd...

Jag hade inte en krona kvar förra veckan och fick låna 1200 kr av min mamma och kompis.

De satte jag sprätt på genom restaurangbesök, läsk, godis, snus och dyra pressbyrån köp.

Hur gör ni för att kunna hålla i pengarna?

Är det läge att jag skaffar en god man nu?

Ska ta upp detta med mina boendestödjare och kanske göra så att de är med mig när jag handlar.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav antonius » 2018-07-24 6:56:40

Fretshi skrev:Nu är nog botten nådd...

Jag hade inte en krona kvar förra veckan och fick låna 1200 kr av min mamma och kompis.

De satte jag sprätt på genom restaurangbesök, läsk, godis, snus och dyra pressbyrån köp.

Hur gör ni för att kunna hålla i pengarna?

Är det läge att jag skaffar en god man nu?

Ska ta upp detta med mina boendestödjare och kanske göra så att de är med mig när jag handlar.


Du får lägga ut dig på någon caming-studio om du är snygg, annars tveksamt resultat... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Zzzyn » 2018-07-24 15:27:00

Klarar mig bra på mindre än 300kr veckan, för jag äter nämligen bara en gång om dagen och dricker mycket vatten annars, så kallad Intermittent Fasting. Har sedan ett par månader tilbaka fått en kontaktperson som tar mig till gymmet 2 gånger i veckan (ska öka intensiteten till hösten). Jag brukar handla det jag behöver för veckan på Lidl, billigt och bra. Men måste erkänna att det blivit en del läsk på senaste tiden p.g.a. hettan.

Fretshi skrev:Nu är nog botten nådd... etc etc

Ja du, kanske dags att titta i spegeln och fråga sig själv vad man håller på med. Antingen får du släpa med dig ditt boendestöd/god man, eller ta itu med sötsuget som jag tror är boven.
Zzzyn
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-08-21

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Sjuckert » 2018-07-24 15:31:13

Fretshi skrev:Nu är nog botten nådd...

Jag hade inte en krona kvar förra veckan och fick låna 1200 kr av min mamma och kompis.

De satte jag sprätt på genom restaurangbesök, läsk, godis, snus och dyra pressbyrån köp.

Hur gör ni för att kunna hålla i pengarna?

Är det läge att jag skaffar en god man nu?

Ska ta upp detta med mina boendestödjare och kanske göra så att de är med mig när jag handlar.

Det är säkert nån som har föreslagit det redan, men pröva att bara använda kontanter? Om du t.ex. ska handla mat kan du ta ut säg 200 kr och lämna kortet hemma så att du bara har den summan att spendera. Ett sätt att tvinga sig att hålla sig till budget.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav blitzen » 2018-07-24 23:22:53

Fretshi skrev:Nu är nog botten nådd...

Jag hade inte en krona kvar förra veckan och fick låna 1200 kr av min mamma och kompis.

De satte jag sprätt på genom restaurangbesök, läsk, godis, snus och dyra pressbyrån köp.

Hur gör ni för att kunna hålla i pengarna?

Är det läge att jag skaffar en god man nu?

Ska ta upp detta med mina boendestödjare och kanske göra så att de är med mig när jag handlar.


klantigt men...förståeligt. Livet behöver färg, sympatiserar med dig. Men det var lånade pengar som du sannerligen inte förvaltade väl :!: Jag kan försvara snuset åt dig...men pressbyrån, f*n ta dem, de ska man sky som pesten. Restaurangbesök, Mc Donalds? Pizzeria? Annars förstår jag inte vitsen...Vissa ska ha fancy shit, vilket jag inte kan förstå. Nej God man vet jag inte men...meddela din mamma vid ett lämpligt tillfälle, på ett värdigt sätt, hur du använde pengarna... sen får du försöka bättra dig :!: Jag behöver cigg och pilsner för att ge livet färg, det betyder att jag får snåla ner på annat helt enkelt. Köpte du bubbelvatten på pressbyrån? Jag får räcka ut en hand då och då, skamsen och med sänkt huvud. Sedan bara vet jag att, nu är det skarpt läge, jag har en viss anständighet och heder att försöka upprätthålla, inbillad eller inte :?: Kan även meddela att läsk och godis är sådant man kan vänja sig av med. Kan vara bland det mest meningslösa att lägga pengarna på. Då prioriterar jag nikotin och alkohol. För laster må man ha, det är iaf hur jag ser på saken.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sussi83 » 2018-07-25 10:49:07

-Vitabönor i tomatsås, 4 kr burken
-Nudelpaket man kan få 5st för 10 kr i många affärer
- Havregrynsgröt
-Käka hos släktingar
- Buljong
- Frallor säljs ibland för 1 kr styck
- Bönor
- Smör är ganska dyrt man kan vispa grädde när det säljs för 1/2 priset.
Annars kan man koka kikärtor (typ som hummus), mosa och krydda och ha som smör.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav slackern » 2018-07-25 11:00:23

Det här vill jag minnas var goda grejer.

Konservburk
Burken har innehållit 9 korvar med bönor. Korvarnas längd c:a 5 cm. Det är en grönmålad burk av aluminium. I botten svart text: "310 g Korv Vita bönor Tomatsås Äts varm eller kall Tre Kök 238 733".
Denna typ av konservburk användes inom det militära.


https://digitaltmuseum.se/011024254520/konservburk
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sussi83 » 2018-07-25 11:15:31

Jo, soppa på passerade tomater kan köpas mycket billigt, vitlök, lite vinäger och basilika (om man har hemma) och hackad fräst lök.
1kr fralla att doppa i soppan.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-07-25 12:47:56

Zzzyn skrev:Klarar mig bra på mindre än 300kr veckan, för jag äter nämligen bara en gång om dagen och dricker mycket vatten annars, så kallad Intermittent Fasting. Har sedan ett par månader tilbaka fått en kontaktperson som tar mig till gymmet 2 gånger i veckan (ska öka intensiteten till hösten). Jag brukar handla det jag behöver för veckan på Lidl, billigt och bra. Men måste erkänna att det blivit en del läsk på senaste tiden p.g.a. hettan.

Fretshi skrev:Nu är nog botten nådd... etc etc

Ja du, kanske dags att titta i spegeln och fråga sig själv vad man håller på med. Antingen får du släpa med dig ditt boendestöd/god man, eller ta itu med sötsuget som jag tror är boven.


Okej ska se om jag kan dra ned på antalet gånger jag behöver äta och se om det hjälper.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in